خانه » پزشکی و سلامت » پیشگیری و معرفی بیماری ها » نکات رژیم غذایی جهت جلوگیری از مسائل دهان و دندان
 

 

نکات رژیم غذایی جهت جلوگیری از مسائل دهان و دندان

یک رژیم غذایی متعادل، به همراه مقدار زیادی کلسیم و ویتامین D جهت زیاد کردن جذب کلسیم، باید تمام مواد مغذی مورد نیاز جهت ساخت

نکات رژیم غذایی جهت جلوگیری از مسائل دهان و دندان

یک رژیم غذایی متعادل، به همراه مقدار زیادی کلسیم و ویتامین D جهت زیاد کردن جذب کلسیم، باید تمام مواد مغذی مورد نیاز جهت ساخت دندانهایی قوی، حفظ لثه ها و بافت سالم دهان داشته باشد. جوانان میتوانند کلسیم کافی را ۳ تا ۴ بار در روز از طریق مصرف لبنیات و همچنین بسیاری از منابع دیگر دریافت کنند. به طور مثال توفو که یک نوع کلسیم پردازش شده است به شکل پنیر هست، آب پرتقال تقویت شده است با کلسیم و یا سبزیجات سبزی مثل کلم بروکلی.

نکات رژیم غذایی جهت جلوگیری از مسائل دهان و دندان

۱- مزایای فلوراید

فلوراید، پوسیدگی دندان ها را به وسیله محکم کردن مینای دندانها، کم کردن می دهد؛ توانایی باکتریهایی را که با تولید اسید، مینای دندان را خراب میکنند، کم کردن داده و مواد معدنی را جایگزین دندان از دست رفته میکند. در مناطقی که فلوراید طبیعی موجود در آب کم هست، یا منابع آن به وسیله فلوراید تکمیل نشده است یا حتی اگر شما و خانواده تان از بطری های آب فیلتر شده است (بطری های آب معدنی) استفاده میکنید، دکتر ممکن است جهت شما یا فرزندانتان مکمل فلوراید تجویز کند. خمیر دندان های حاوی فلوراید یا درمانهای مکمل فلوراید، مینای دندان های کودک شما را در برابر فساد تقویت میکند.

اکثر بطری های آب معدنی، حاوی فلوراید کافی و مورد نیاز نیست. سیستم های تصفیه آب خانگی مثل اسمز معکوس و واحد های تقطیر، مقدار زیادی از فلوراید را از آب شیرین حذف میکنند. با این حال، سیستم های تصفیه آب که به وسیله کربن یا زغال چوب کار میکنند، معمولا  فلوراید زیادی را از آب حذف نمیکنند.

۲- فلوراید زیاده از حد و فلوروز

یکی از عوارض مصرف زیاد فلوراید، فلوروزیس دندانی هست. در نوع خفیف آن، به صورت لایه های سفید روی دندانهایی زرد، و در نوع شدید آن این لکه ها به رنگ قهوه ای درآمده و مینای دندان را بطور کلی تیره و کدر می سازد. فلوروز زیاد نزد افرادی که همزمان با مصرف آب حاوی فلوراید، مکمل فلوراید نیز مصرف میکنند، یا کودکان و نوجوانانی که تکه هایی از خمیر دندان حاوی فلوراید خود را بلعیده اند مشاهده میشود.

برای جلوگیری از مسئله آخر، اگر متخصص اطفال یا دندانپزشک کودک شما توصیه به مصرف خمیر دندان حاوی فلوراید جهت فرزندتان کرد، به یاد داشته باشید که چنانچه کودکتان زیر دو سال هست، نباید زیاد از یک اسمیر (لکه) خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنند. چنانچه فرزندتان بالای ۲ سال هست، فقط باید مقدار کمی از خمیر دندان استفاده شود. در ضمن دکتر یا دندانپزشک خانوادگی شما، میزان فلوراید آب منطقه  را می داند و میتواند به شما توصیه کند که آیا به مکمل فلوراید نیاز دارید یا خیر.

یک رژیم غذایی متعادل، به همراه مقدار زیادی کلسیم و ویتامین D جهت زیاد کردن جذب کلسیم، باید تمام مواد مغذی مورد نیاز جهت ساخت

۳- آسیب قند و شکر

همه انواع قندها باعث زیاد کردن رشد باکتریهای دهان، تولید اسید و بالاخره پوسیدگی دندانها میشوند. قندهای طبیعی مثل عسل، شربت افرا و ملاس نیز در این رابطه به همان نسبت شکر سفید تصفیه شده است به دندانها آسیب می زنند. بدترین گناهکاران این طبقه، قندهایی هستند که در غذاهای چسبنده یافت شده است و به دندانها می چسبند؛ غذاهایی مثل میوه های خشک شده، آب نبات ها و انواع ژله و پاستیل.

سوداها و آب میوه های شیرین نیز دندانها را در محلول شکر قرار می دهند. غلات و دیگر نشاسته ها مثل پاپ کورن، به وسیله باکتریهای دهان به سرعت تبدیل به شکر می شوند. جهت سلامت دهان و دندانهای خود پیشنهاد های زیر را مد نظر داشته باشید:

– در مورد شکر مخفی موجود در همه غذاها دقت بیشتری داشته و برچسب انواع مواد غذایی تهیه شده است از بیرون را از نظر مقدار شکر افزوده شده است بررسی کنید.

– بسیاری از شکلاتهای مورد علاقه کودکان، به وسیله ذوب شکلات تلخ و اضافه کردن مقدار زیادی شکر به آن تهیه شده است اند. حتی ۵۰ درصد شیر شکلاتهای آماده بیرون، شکر است و باقی شیر+شکلات. میتوانید خودتان در منزل آن را تهیه کرده و با مقدار بسیار کمی عسل طبیعی آن را جهت فرزندتان شیرین کنید. همانطور که میدانید، طعم و مزه غذاها بر اساس الگو ها و عادتهای ما شکل میگیرند.

– آب میوه های راحت و طبیعی و دست ساز را جایگزین آب میوه های پاکتی و شیشه ای آماده کنید. به یاد داشته باشید فرقی نمیکند که آب میوه خریداری شده است از بیرون چه در بطری باشد، یا پاکتهای حاوی مواد افزودنی، دندان فرزند شما را با شکر شستشو داده و باعث پوسیدگی جدی دندانهای وی میشود.

نکات رژیم غذایی جهت جلوگیری از مسائل دهان و دندان

۴- از دادن جایزه های شیرین خودداری کنید

اگر میخواهید فرزندتان را جهت نمره خوب یا واکنش‌ مناسبش تشویق کنید، عالی ترین جایزه جهت او کتاب، بازیهایی مثل پازل یا گذراندن ساعتی مختص خود وی در پارک نزدیک منزل می باشد. با دادن پاداشهای شیرینی مثل انواع کیک و شکلات و نوشابه در واقع او را مجازات میکنید.

۵- فرهنگ تغذیه ای خود و خانواده را عوض کردن دهید

با مربیان مهد کودک، مدرسه و افراد فامیل و دوستان خود صحبت کنید؛ بخصوص در هنگام مسابقه های ورزشی و میهمانی ها در بوفه های مدارس مقدار زیادی نوشیدنی های شیرین عرضه میشود. از خود شروع کنید؛ با پذیرایی سالم و آب میوه طبیعی از میهمانان خود پذیرایی کنید. به یاد داشته باشید عالی ترین نوشیدنی بعد از مسابقه های ورزشی، فقط آب است.

۶- تعادل برقرار کنید

اگر چنانچه شیرینی ها و آب نبات ها را در کمد و دور از چشم فرزندتان قرار می دهید، باعث یک اشتیاق ناخوشایند جهت مصرف شکر در آنها میشوید. گاه گاهی میتوانید از یک دسر شیرین در اوقات خوش استفاده کنید تا بتدریج مصرف صحیح آن را فرا بگیرند. در انتها همانطور که متخصصین هر لحظه توصیه میکنند، ویزیت مرتب (سالی دو بار) نزد دندانپزشک فراموش نشود و اگر چنانچه به علت برگزاری میهمانی، فرزنتان نوشیدنی شیرینی مصرف کرد، او را تشویق کنید که حتما با استفاده از مسواک، خمیر دندان مناسب، نخ دندان و دهان شویه های استاندارد این مروارید های گرانبها را زیاد محافظت کند.

یک رژیم غذایی متعادل، به همراه مقدار زیادی کلسیم و ویتامین D جهت زیاد کردن جذب کلسیم، باید تمام مواد مغذی مورد نیاز جهت ساخت

برگردان: سیما آزادفلاح

هرگونه کپی برداری با نام بی بی نیمز و لینک دهی مستقیم مجاز است

واژه های کلیدی: سلامت دهان و دندان | پوسیدگی دندان | خمیر دندان | دندانپزشک | خمیردندان | نخ دندان | آب معدنی | استفاده | آب معدنی | شیرینی | کلسیم

نکات رژیم غذایی جهت جلوگیری از مسائل دهان و دندان

برای حمایت از ما لطفا کلیک کنید

دانلود

اشتراک گذاری مطلب

daroopost

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
?>