• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » پزشکی و سلامت » روانشناسی » روانشناسی رنگ و تأثیر رنگ در بیماری و درمان

    روانشناسی رنگ و تأثیر رنگ در بیماری و درمان

    روانشناسی رنگ و تأثیر رنگ در بیماری ها

    تا بحال در مورد روانشناسی رنگ و تأثیر رنگ ها در زندگی چیزی شنیده اید؟ همانطور که می دانید یکی از مهم ترین عوامل تأثیر گذار در زندگی رنگ می باشد. و این رنگ است که نقش مهمی در ایجاد ارتباط بین انسان در انواع محیط ها را دارد. بنابر این انسان ها و رنگ ها هر دو زیرمجموعه ای از نظام جهان می باشند و دائماً در حال تعامل (تأثیر گذاری) ، (تأثیر پذیری) از یكدیگر هستند. نکته مهم این می باشد که رنگ ها تأثیرات مستقیم و غیر مستقیمی در روحیات زندگی هر فرد دارند. همین موضوع سبب می شود بسیاری از روانشناسان به این موضوع مهم گرایش پیدا کنند.

    آیا رنگ درمانی حقیقت دارد؟

    حتی در گذشته های بسیار درو هم  اثرات روحی و روانی رنگ ها در زندگی و فعالیت های افراد مورد توجه بسیاری از روانشناسان بوده است. تحقیقات نشان می دهند استفاده نامناسب و به کار گیری اشتباه رنگ ها در مكان های خاص سبب ایجاد آسیب های روحی می شود. از گذشته تا به امروز افراد زیادی اعتقاد داشتند که رنگ ها در بهبود شرایط بیماران می تواند تأثیر زادی داشته باشد. نکته بسیار مهم این است مه هر رنگ تاثیری منحصر به خودش را بر افراد می گذارد. شاید رنگ ها مستقیما در درمان نقشی نداشته باشند، اما در ایجاد روحیه مثبت در افراد به ویژه بیماران تأثیر گذاری بالایی دارند.

    تأثیر رنگ های سرد در روحیه افراد

    رنگ های سرد شامل سبز، بنفش و آبی هستند. این دسته از رنگ ها به طور کلی باعث ایجاد احساس آرامش و به همان میزان نیز باعث ایجاد احساس غم و ناراحتی در افراد خواهند شد.

    رنگ سبز

    مهم ترین ویژگی رنگ سبز آرامش بخش بودن آن می باشد. یکی از دلایل استفاد از این رنگ در بیمارستان ها نیز همین ویژگی می باشد.  همچنین تحقیقات نشان داده ویژگی های درمانی دیگری نیز برای این رنگ وجود دارد، از بین بردن تنش، بهبود تعادل توانایی ها، حفظ آرامش درونی، افزایش هضم و غلبه بر سنكوپ (سکته) است.

    همپنین افرادی که از این رنگ زیاد استفاده می کنند، دارای شخصیت مثبت، با اراده و پشتکار هستند. این افراد بسیار کنجکاوند و با مشکلات سرسختانه مبارزه می کنند. اما توجه داشته باشید که استفاده زیاد از این رنگ می تواند سبب کسالت می شود.

    تأثیر رنگ آبی

    در اغلب کشور های جهان آبی را به عنوان رنگی معنی به شمار می آورند. آبی باعث ایجاد آرامش، صلح، اعتماد و منطق است. این رنگ از جمله رنگ های انتخابی طراحان در طراحی اتاق خواب می باشد. رنگ آبی باعث کاهش اشتها و القاء کننده امنیت است. شخصی که به رنگ آبی علاقه مند است، به صداقت،

    وفاداری و نظم در زندگی بسیار اهمیت می دهد. این فرد دارای شخصیتی وظیفه شناس و مسئولیت پذیر می باشد. همچنین از رنگ آبی برای درمان بی خوابی، فشار خون بالا و جهت کاهش حساسیت به درد استفاده می کنند. استفاده زیاد از حد از رنگ آبی نیز باعث ایجاد سردی، یاس و ناامیدی می شود.

     رنگ بنفش

    بنفش نمادی برای  دانایی و احترام است. افرادی که به این رنگ علاقه دارند افرادی جسور و شجاع هستند. این رنگ سبب ایجاد حس خلاقیت و افزایش مهارت های حل مسأله می شود. این رنگ برای کاهش سر درد و میگرن، بهبود عملکرد سیستم عصبی، بهبود عملکرد قلب و عروق، حفظ تعادل پتاسیم بسیار مفید است. همچنین به کار گیری بنفش در دفتر کار بسیار مناسب و مفید است.

     

    تأثیر رنگ های گرم در زندگی

    رنگ های گرم شامل رنگ قرمز، زرد و نارنجی هستند. این دسته از رنگ ها موجب آرامش، عصبانیت و خصومت می شود. این رنگ ها معمولا اشتها آور بوده و به همین دلیل اکثر برند های غذایی و رستوران ها از این رنگ ها استفاده می کنند.

    تأثیر رنگ قرمز

    قرمز رنگی تحریک کننده می باشد و باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب می شود. قرمز نماد هیجان، شور و نشاط، عشق، و صمیمیت است. افرادی که جنب و جوش بالایی دارند و فعال هستند معمولا طرفدار این رنگ هستند. اما باید دقت داشته باشید که استفاده طولانی‌ مدت از این رنگ باعث ایجاد حرکات خشن و بروز پرخاشگری در افراد می‌شود.

     رنگ نارنجی

    نارنجی بیانگر خوش بینی می باشد و معمولا افراد مثبت اندیس به این رنگ علاقه زیادی دارند. طرافداران این رنگ معمولا افرادی اجتماعی، خوش خلق، صادق و فداکارند هستند. و نکته مهم این است که نفوذ در این افراد بسیار سخت است و شاید در ابتدا نتوانید با آنها به خوبی آشنا شوید. برای حفظ انرژی، افزایش اشتها، جذب کلسیم، بهبودی و حفظ سلامت بدن می توانید از نارنجی استفاده کنید.

     رنگ زرد

    اگر به دنبال شادی مداوم هستید، زرد رنگ روشنی و شادی است. این رنگ سبب افزایش تمرکز افراد می شود. علاقه مندان رنگ زرد بسیار بلند پروازمی باشند و طبیعی است که عاشق پیشرفت اند و همواره در تکاپو و تلاش هستند. اما خب جالب این است که این رنگ کمتر از سایر رنگ ها افراد را به خود جذب می کند و افراد در اتاق های زرد رنگ بیشتر عصبانی می شوند. رنگ زرد برای درمان یبوست و افزایش اعتماد به نفس، تحریک سیستم عصبی و سیستم گوارش تأثیر بالایی دارد.

     

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب کمیک زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی جراحی قلب عروق
  • کتب کتابخانه وAPI زبان اصلی
  • دانلود فایل های زبان اصلی آزمون های آمریکا
  • دانلود منابع مرجع رادیو
  • خرید کتاب آناتومی و فیزیولوژی زبان اصلی
  • خرید کتاب های گوارش از آمازون
  • دانلود منابع مرجع فن آوری های نفت و گاز
  • خرید کتاب زبان اصلی کلیه و اورولوژی
  • منابع اورجینال بیماری های عفونی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>