اطلاعیه سایت
تب و تاب جام جهانی بالا گرفته و شاید بد نباشد، با توجه به فراگیرشدن شرط بندی بر سر نتیجه های بازیها، احکام کلی آن را بدانیم.
به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان؛ تب و تاب جام جهانی و بازی های فوتبال هر لحظه از بقیه رشتههای ورزشی داغتر بوده و به خاطر هیجان و لذتی که دارد، زیاد مورد اقبال مردم دنیا قرار می گیرد. یکی از لذت بخش ترین رفتارهایی که در تماشای فوتبال وجود دارد، کریخوانی است که گاهی در لفظ یا به شکل جدی بر سر نتیجه های بازی ها در قالب شرط بندی صورت می گیرد.
شرط بندی در دنیا بر سر بازی های متفاوتی انجام می شود که به روزترین و داغ ترین بحث آن امروز، بازی های جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه هست؛ ولی باید بدانیم این شرط بندی و بُرد و باخت در بازی ها اعم از فوتبال، والیبال، کشتی، بسکتبال و … از منظر اسلام چه حکمی دارد؟
شرط بندی چه حکمی دارد؟
با اینکه قمار در اسلام حرام و گناهی بزرگ معرفی شده است هست، ولی شرط بندی در ۳ مورد در اسلام مشروع است: ۱. شنا ۲. تیراندازی ۳. سوارکاری. البته، توصیه مهم این است که خود شرکت کنندگان در این سه مسابقه میتوانند شرط بندی کنند؛ نه تماشاگران این مسابقات.
تب و تاب جام جهانی بالا گرفته و شاید بد نباشد، با توجه به فراگیرشدن شرط بندی بر سر نتیجه های بازیها، احکام کلی آن را بدانیم.
استفتاء مقام معظم رهبری راجع به حکم شرعی شرط بندی
*پرسش: «توتو» به برگههايى گفته مىشود كه در آن تيمهاى بزرگ فوتبال باشگاهى و ملى دنیا ذكر شده است و افراد آن برگهها را تهيه كرده، برد و باخت تيمها را پيش بينى مىكنند و بابت آن پول مىدهند، هرچه مقدار پولى كه مىپردازند بيشتر باشد، مىتوانند مبالغ مضاعفى را ببرند. شركت در اين پيشبينى با پرداخت پول چه حكمى دارد؟ پول حاصل از برنده شدن در آن حرام است يا حلال؟
پاسخ: اين عمل شرطبندى محسوب شده است و در حكم قمار است و جايز نيست و دادن و گرفتن اين پول هم حرام است.
*پرسش: به دليل علاقه به ورزش به خصوص فوتبال، در پيشبينى بازىهاى ايرانى و خارجى شركت مىكنم و از بابت شركت كردن در اين مسابقه مقدارى پول مىپردازم. اگر تمام پيشبينىهاى اين بازىها را درست انجام داده باشم، در ليست برندهها قرار مىگيرم. مىخواستم بدانم كه اگر يك روز برنده شدم و در ليست گيرندگان جايزه قرار گرفتم، آيا پولى را كه به دست مىآورم مىتوانم خرج كنم يا نه؟
پاسخ: عمل مزبور جايز نيست و نمىتوان در جايزه تصرف نمود.
*پرسش: آیا شرط بندی با پول یا غیر آن در بازی با غیر آلات قمار جایز است؟
پاسخ: شرط بندی در بازی جایز نیست، هرچند بازی با غیر آلات قمار باشد.
شرط بندی چه حکمی دارد؟
*پرسش: آیا اگر افراد بدون شرطبندی و قصد قمار و بُرد و باخت و کسب درآمد، بلکه فقط جهت سرگرمی و مشغول بودن، مبادرت به بازی با ورق کنند، آن افراد مرتکب حرام شدهاند؟ حضور در مجالس بازی با ورق جهت تفریح چه حکمی دارد؟
پاسخ: بازی با ورقی که عرفاً از آلات قمار محسوب میشود، بهطور مطلق حرام است و جایز نیست انسان با اختیار در مجلس قمار یا بازی با آلات قمار شرکت کند.
پاسخ آیت الله سیستانی راجع به حکم شرعی شرط بندی
عبارات مهم : آیت الله سیستانی – مسابقات
*پرسش: در مسابقه های فوتبال که تیم برنده پول می گیرد، حلال است یا حرام؟
*پرسش: آیا شرط بندی جهت مسابقه های اسب سواری حلال است یا حرام؟
*پرسش: شرط بندی در مقادیر جزئی مثل (نوشابه) اشکال دارد؟
*پرسش: شرط بندی حلال چیست؟ آیا میتوان در ورزشهای مرسوم مثل فوتبال و یا امور دیگر شرط بندی نمود؛ البته با رضایت طرفین؟پاسخ: شرط بندی فقط در تیراندازی و اسب دوانی و وسایل جنگی کنونی، همچون تفنگ و هفت تیر حلال است.
*پرسش: بنده قصد راه اندازی وب سایتی به شرح زیر دارم:
لیست مسابقه های ورزشی بین تیم های بزرگ در وب سایت قرار داده می شود. کاربران مسابقه مورد نظر خود را گزینش و با کاربر دیگری اقدام به شرط بندی می کند. بعد از اتمام مسابقه و معلوم شدن نتایج، مبلغ شرط بندی به حساب برنده انتقال خواهد شد. ضمن اینکه ۱۵% از مبلغ برنده شده است به عنوان کارمزد به وسیله وب سایت کسر خواهد شد. آیا بنده این اجازه را دارم؟
پاسخ حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): در فرض سؤال جایز نیست.
پاسخ حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر ملزم باشد پولی پرداخت کند یا بر اساس شرط باشد، جایز نیست.
تب و تاب جام جهانی بالا گرفته و شاید بد نباشد، با توجه به فراگیرشدن شرط بندی بر سر نتیجه های بازیها، احکام کلی آن را بدانیم.
پاسخ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در فرض پرسش جایز نیست.
پاسخ حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): عمل مذکور قمار بوده و گرفتن پانزده درصد هم حرام است و وجهی جهت حلیت ندارد. بلی اگر شخص ثالثی از مال شخصی اش جایزه را بدهد مانعی ندارد، در مسابقه های اسب دوانی و تیر اندازی هم که مورد اجازه شرع است مسابقه بین طرفین شرکت کننده (سوار کار و تیر انداز) بلا مانع هست، نه شرط بندی جهت آینده نگری مسابقات.
پاسخ حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): این نوع کسبها وجهه شرعی ندارد و باید از آن اجتناب شود.
شرط بندی چه حکمی دارد؟
احکام شرط بندی سر بستنی و نوشابه/ راه جایز بودن شرط بندی
تنها راه جایز بودن چنین شرط بندی این است که جایزه به وسیله موسسه یا شخص ثالثی پرداخت شود؛ مانند اغلب مسابقه های تلویزیونی که شرکتی جهت تبلیغات خود جوایز را تقبل میکند. هرچند که در این صورت دیگر شرط بندی نیست و آینده نگری نام دارد. در خصوص اسب دوانی و تیراندازی هم که تنها شرط بندی بین طرفین شرکت کننده (سوارکار و تیرانداز) بلا مانع هست، نه شرط بندی جهت آینده نگری مسابقات.
نباید پولی از شرکت کنندگان گرفته شود
در مواردی که جایزه را شخص یا شرکت ثالثی میدهد نیز اگر در ابتدا مبلغی جهت انجام هزینههای مسابقه از طرفین مسابقه گرفته شود و در نهایت بخشی از آن جهت جایزه آنها صرف شود، چون جایزه از اموال بازنده گرفته شده است است شرط بندی و حرام است.
آیا شرط بندی سر بستنی و نوشابه جایز است؟!
مطابق فتوای بعضی از فقها (از جمله رهبر معظم انقلاب) اگر طرفین، در شرط بندی جدی نباشند و شرط الزام آوری جهت مسابقه خود قرار ندهند و فقط به صورتی تفریحی و شوخی قراری بگذارند که خود را مجبور به انجام آن ندانند در اصل شرط بندی نکرده اند و اشکالی ندارد. البته فرض ما در غیر آلات قمار است مانند مسابقه های تفریحی فوتبال و والیبال؛ وگرنه هرنوع بازی با آلات قمار حتی بدون شرط حرام است.
برای مثال چند دوست بر سر بستنی یا نوشابه مسابقه فوتبال میدهند و دو طرف هم در کار خود جدی نیستند و جنبه شوخی و سرگرمی دارد. حتی اگر هم بازنده بستنی را بخرد با رضایت قلبی و بدون نیت شرط بندی هست. این مورد اشکالی ندارد و اصلا شرط بندی محسوب نمیشود. البته همین موارد نیز اولا نباید جدی شود، و ثانیا نباید اجباری در کار باشد وگرنه با وجود مبالغ اندک مشمول حرمت قمار خواهند شد.
حکم پولی که شخص در شرط بندی مسابقه های (در صورت برنده شدن) بدست میآورد، چیست؟
پاسخ دفاتر مراجع عظام در خصوص سؤال مذکور به این شرح است؛
*دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): جایز نیست.
*دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): جایز نیست.
*دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتى که از شرکت کنندگان پولى بگیرند و به قید قرعه از محلّ پول هاى دریافتى جوایزى به برندگان بپردازند، این کار حرام است.
*دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): گرفتن پول جهت جایزه دادن در برابر آینده نگری نتیجه های مسابقه های حرام است.
انتهای پیام/
واژه های کلیدی: آیت الله سیستانی | مسابقات | نوشابه | مسابقه | فوتبال | مسابقات | جایزه | بستنی | برنده