• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » پزشکی و سلامت » آیا لب شکری ارثی است؟ علت آن چیست؟ چگونه درمان می شود؟

    آیا لب شکری ارثی است؟ علت آن چیست؟ چگونه درمان می شود؟

    آزمایش ژنتیک جهت لب شکری ، علت لب شکری شدن جنین ، جلوگیری از لب شکری شدن جنین ، تشخیص لب شکری در غربالگری ،پیشگیری از لب شکری ،لب

    آیا لب شکری ارثی است؟ علت آن چیست؟ چگونه درمان می شود؟

    آزمایش ژنتیک برای لب شکری ، علت لب شکری شدن جنین ، جلوگیری از لب شکری شدن جنین ، تشخیص لب شکری در غربالگری ،پیشگیری از لب شکری ،لب شکری بعد از عمل ، تشخیص لب شکری در سونوگرافی ،عکس لب شکری

    تشکیل ناقص لب بالایی (شکاف لب) و یا سقف دهان (شکاف کام) ممکن است به تنهایی یا به صورت توأم با هم در یک نوزاد اتفاق بیفتد. شرایط این عارضه از نظر شدت و وسعت آن در بیماران متفاوت می تواند بسیار متفاوت باشد و ممکن است یک یا هر دو طرف صورت را درگیر نماید.

    آیا لب شکری ارثی است؟

    آیا لب شکری ارثی است؟ علت آن چیست؟ چگونه درمان می شود؟

    نتایج یک پژوهش حاکیست: عوامل محیطی، روانی – هیجانی و ارث، سه عامل مهم در ایجاد شکاف لب و کام هستند. بر اساس یافته های تحقیقات انجام شده، در ۳۳ تا ۳۶ درصد موارد، رابطه مثبتی بین شکاف لب و عامل ارث وجود دارد. اگر کودکی با شکاف «دهانی – صورت» متولد شود، شانس مبتلا جهت فرزند بعدی، پنج درصد اضافه می شود. اگر یکی از والدین کودک، مبتلا به این شکاف باشد، شانس مبتلا جهت کودک بعدی تا ۱۵ درصد زیاد زیاد کردن خواهد یافت.

    بیش از ۴۰% کودکان که شکاف کام دارند ولی شکاف لب در آنها وجود ندارد از بیماری های زیر زحمت می برند:

    سندرم وود دِر وان
    سندرم حذف

    عبارات مهم : عمل جراحی – ویتامین
    توالی رابین
    سندرم استیکلر
    سندرم تریچر کولینز

    انواع متفاوت شکاف لب

    شکاف در یک طرف لب (شکاف ناقص یک طرف لب)
    شکاف در یک طرف لب و بینی (شکاف کامل یک طرف لب)
    شکاف در دو طرف لب (شکاف دو طرفه ناقص لب)
    شکاف در دو طرف لب و بینی (شکاف کامل دو طرفه لب)

    آزمایش ژنتیک جهت لب شکری ، علت لب شکری شدن جنین ، جلوگیری از لب شکری شدن جنین ، تشخیص لب شکری در غربالگری ،پیشگیری از لب شکری ،لب

    در شکاف لب ، لب بالایی به طور کامل شکل نگرفته است و روی عملکرد لب ها تأثیر دارد. اگر شکاف فقط بر لب تأثیر داشته باشد، به آن ناقص یا جزئی گفته می شود. اگر شکاف بر بینی هم تأثیر داشته باشد به آن کامل می گویند شکاف می تواند در یک طرف یا در هر دو طرف لب بالایی به وجود آمده باشد. شکافی که بر خط لب اثر گذاشته باد در رشد دندان ها اخلال ایجاد می کند. شکاف لب ممکن است از ملایم تا بسیار سخت و شدید باشد.

    علت شکاف کام در جنین

    بیشتر (۶۰%) شکاف های لب و کام با هیچ یک از اتفاقاتی که در وقت حاملگی یا بعد از آن رخ می دهد ارتباطی ندارد. بعضی از استثنائات عبارتند از:

    قرار گرفتن در معرض داروی فنی توئین (دی لان تین) در وقت حاملگی
    استعمال دخانیات در وقت حاملگی
    مصرف مشروبات الکلی، داروهای ضد تشنج یا ویتامین A (اسید رتینوئیک)
    عوامل ژنتیکی

    طبق تحقیقات انجام شده، بیماری های عفونی مادر، اختلال هورمونال (هیپوتیروئیدیسم، دیابت و درمان با داروهای کورتونی)، داروها (مصرف داروهای آرام بخش، ضد تشنج و ضد صرع، احتمال وقوع شکاف لب را تا ۱۰ برابر زیاد کردن می دهد)، ویتامین ها (کمبود ریبوفلاوین، اسید فولیک، ویتامین B6، ویتامین A و حتی در بعضی موارد مقادیر بیش از حد ویتامین A)، هیپوکسی (سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری منجر به هیپوکسی در کودک شده است که متعاقبا وقوع شکاف کام را زیاد کردن می دهد)، از جمله عوامل موثر محیطی بر ایجاد شکاف لب و کام هستند.  این در حالی است که استفاده از اسیدفولیک در چهار ماهه اول حاملگی اثر محافظتی علیه شکاف دارد

    همچنین عوامل روانی و هیجانی که با ایجاد تنش های ضربه زشت ممکن است در اتیولوژی شکاف در انسان نقش مهمی داشته باشند از دیگر عوامل شکاف لب و کام به شمار می روند.

    تشخیص لب شکری در سونوگرافی

    مادران باردار از طریق سونوگرافی سه بعدی می توانند این مسئله را در جنین خود شناسایی کنند لذا توصیه می شود خانواده هایی که این بیماری را به صورت وراثتی دارند نسبت به انجام سونوگرافی در دوران بارداری اهتمام بیشتری داشته باشند.

    آیا لب شکری ارثی است؟ علت آن چیست؟ چگونه درمان می شود؟

    باید توجه داشت که با آزمایش خون مادر نمی توان به شکاف کام و لب جنین پی برد. همچنین شایان ذکر ۹۰ درصد از بیمارانی که با شکاف کام و لب مواجه هستند با جراحی اصلاح می یابند و این مسئله امروزه جای نگرانی ندارد.

    درمان لب شکری

    اغلب موارد شکاف لب و کام را می توان با استفاده از فنون پیشرفته و تخصصی جراحی پلاستیک درمان نمود و توانایی غذا خوردن، صحبت کردن، شنیدن و نفس کشیدن طبیعی را به کودک باز گرداند و داشتن ظاهر و عملکرد طبیعی تر این اجزاء در نوزاد را ممکن نمود.

    نوارپیچی و قالب گیری نازوآلوئولار باعث اصلاح نتیجه های جراحی می شود

    آزمایش ژنتیک جهت لب شکری ، علت لب شکری شدن جنین ، جلوگیری از لب شکری شدن جنین ، تشخیص لب شکری در غربالگری ،پیشگیری از لب شکری ،لب

    برای کودکان با شکاف عریض، ما لثه، لب و بینی را با استفاده از یک نوار یا قالب، قبل از جراحی لب شکری عوض کردن شکل داده می شود. هدف از قالب گیری کوچک کردن شکاف لثه و لب قبل از عمل جراحی قشنگی لب شکری است که جهت کشش پوست و شکل بینی هم مورد استفاده قرار می گیرد. نتیجه های بهتر در نخستین عمل به معنای عمل های جراحی کمتر در دوران کودکی است.

    عمل جراحی جهت درمان شکاف لب (لب شکری)

    عمل جراحی جهت اصلاح شکاف لب غالباً در شش ماهگی نوزاد انجام می شود. در حین جراحی لب شکری ، پوست، ماهیچه و پوشش لب در محل مهم خود قرار داده می شود. بینی هم در نخستین عمل مورد درمان قرار می گیرد ولی هنگامی کودک بزرگ تر شد نیاز به یک عمل جراحی جزئی دیگر دارد.

    مراحل عمل جراحی شکاف لب به شرح زیر است:

    بیهوشی

    آیا لب شکری ارثی است؟ علت آن چیست؟ چگونه درمان می شود؟

    در این مرحله، داروهایی به کودک شما داده می شود تا در وقت عمل جراحی بتواند راحت باشد. در این مرحله ممکن است از مواد بی حسی تزریقی داخل وریدی و یا از بیهوشی عمومی استفاده شود. دکتر اکبری عالی ترین روش بیهوشی جهت کودک شما را تعیین خواهد کرد.

    برش

    هدف از انجام جراحی لب شکری آن است که قسمت شکاف خورده لب بالایی کودک بسته شود و عملکرد، ساختار و اوضاع ظاهری لب بالایی اصلاح شود. جهت این منظور، بریدگی هایی در اطراف شکاف لب ایجاد می شود و بافت های اطراف این بریدگی ها کشیده شده است و با استفاده از بخیه بسته می شوند تا به این ترتیب، شکاف لب نیز بسته شود.

    برای ترمیم شکاف کام مورد نیاز است اوضاع بافت ها و عضلات ناحیه سقف دهان با دقت خاصی اصلاح شود تا شکاف کام بسته شده است و ساختار سقف دهان کودک شکل بگیرد. جهت این منظور، بریدگی هایی در دو طرف شکاف کام ایجاد می شود و سپس با استفاده از روش های تخصصی فلپ، این عضلات و بافت های نرم و سخت دهان نوزاد در اوضاع جدیدی قرار داده می شود، سپس ناحیه ترمیم شده است به وسیله بخیه بسته می شود. بخیه ها معمولاً در قسمت میانی سقف دهان نوزاد زده می شود تا طول سقف دهان به اندازه کافی باشد و نوزاد بتواند در ادامه مراحل رشد خود، تغذیه طبیعی داشته باشد و قدرت تکلم او نیز به شکل مناسبی توسعه پیدا کند.

    بستن بریدگی ها

    بریدگی های اطراف شکاف لب و کام را می توان با استفاده از بخیه های جذب شونده یا بخیه های راحت بست.

    مشاهده نتایج

    جای زخم های خارجی که در نتیجه عمل ترمیم شکاف لب یا کام ایجاد می شوند، معمولاً بر روی لب بالایی و بینی کودک باقی می ماند. با گذشت زمان، این جای زخم ها به تدریج محو می شوند و کودک شما توانایی رشد و عملکرد طبیعی خود را به دست خواهد آورد.

    دانستن این توصیه اهمیت زیادی دارد که هر چند شکاف لب یا کام را می توان با یک عمل جراحی پلاستیک ترمیم نمود، ولی مراحل درمان کودکی که با این عارضه متولد شده است است تا وقت رسیدن به مرحله بلوغ و گاهی حتی تا بزرگسالی نیز ادامه پیدا می کند. در واقع هر چقدر که سن کودک زیاد کردن پیدا می کند، ممکن است به عمل های جراحی پلاستیک دیگری جهت اصلاح عملکرد و اوضاع ظاهری لب یا کام او نیز نیاز باشد.

    نتایج جراحی اولیه کودک شما جهت ترمیم شکاف لب یا شکاف کام او تفاوت قابل ملاحظه ای در کیفیت زندگی کودک، توانایی تنفس، خوردن، آشامیدن و صحبت کردن ایجاد خواهد کرد. ولی با این وجود ممکن است جهت اصلاح عملکرد یا اوضاع ظاهری لب و دهان کودک، به عمل های جراحی دیگری نیز نیاز باشد. البته مقداری از جای زخم های ناشی از این عمل معمولاً بر روی لب های کودک باقی می ماند و جهت هر لحظه در صورت او قابل مشاهده خواهد بود.

    زمان انجام عمل جراحی لب شکری

    زمان مناسب جهت انجام عمل جراحی لب شکری به شرایط خاص کودک شما بستگی دارد. نخستین جراحی ترمیم شکاف لب معمولاً در هنگامی که سن کودک حداقل ۱۰ هفته و وزن او در حدود ۵ کیلوگرم باشد و میزان هموگلوبین (یا گلبول های قرمز خون) او حداقل برابر با ۱۰ باشد، انجام می شود.

    جراحی ترمیم شکاف کام معمولاً در سنین بالاتر، یعنی هنگامی که کودک در سن ۹ تا ۱۸ ماهگی باشد، انجام می شود. البته در صورتی که کودک به مسائل و عوارض خطرناک تری از قبیل بیماری های قلبی یا ریوی مبتلا باشد، معمولاً مورد نیاز است که درمان لب شکری او تا وقت درمان این مسائل به تعویق بیفتد.

    منبع : عصر خبر

    واژه های کلیدی: عمل جراحی | ویتامین | استفاده | حاملگی | بیماری | نوزاد | جراحی | حاملگی

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • منابع اورجینال اکواریوم
  • کتب حرارت زبان اصلی
  • منابع اورجینال اختراع
  • منابع اورجینال زیست فناوری
  • خرید کتاب زبان اصلی جراحی
  • خرید کتاب زبان اصلی پردازش سیگنال
  • خرید کتاب سخنرانی زبان اصلی
  • منابع اورجینال رمزنگاری در ساختمان داده
  • خرید کتاب معدن کار زبان اصلی
  • دانلود فایل های زبان اصلی مالی و بازار سرمایه
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>