• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » پزشکی و سلامت » تأثیر اوضاع مالی در سلامتی افراد

    تأثیر اوضاع مالی در سلامتی افراد

    هفته سلامت در کشور عزیزمان ایران از اول اردیبهشت ماه و به‌مدت یک هفته برگزار می شود؛ شعار مهم هفته سلام در سال ۹۶ “زندگی سالم با نشاط و

    تأثیر اوضاع مالی در سلامتی افراد

    هفته سلامت در کشور عزیزمان ایران از اول اردیبهشت ماه و به مدت یک هفته برگزار می شود؛ شعار مهم هفته سلام در سال ۹۶ زندگی سالم با نشاط و امید نام گذاری شده است هست. این مناسبت بهانه خوبی است تا توجه همگان به زمینه سلامتی جلب شود و دستاوردها و پرسشها در این زمینه به دقت بررسی شوند. طبق بررسی های انجام شده است یکی از عواملی که بر سلامت جسمی و روانی افراد تأثیر به سزایی دارد، چگونگی اوضاع اقتصادی و مالی آن هاست و حتی گفته می شود که می توان میزان بدهی افراد را به عنوان شاخصی عینی جهت سنجش اوضاع روانی افراد به کار گرفت.

    سازمان بهداشت جهانی (WHO) سلامت اجتماعی، جسمی، عاطفی و هیجانی، شغلی، ذهنی، محیط زندگی، معنوی را به عنوان هفت مؤلفه سلامت برشمرده است.

    تأثیر اوضاع مالی در سلامتی افراد

    تأثیر اوضاع مالی در سلامتی افراد

    چنانچه فردی از توان مالی مناسبی برخوردار باشد، علاوه بر آن که امکان تغذیه مناسب، کسب آموزش کافی در زمینه بهداشت و تأمین هزینه های سلامتی خود و خانواده خود را خواهد داشت، می تواند دیگر جوانب سلامتی خود را نیز با تخصیص داده شده است وقت کافی به توسعه فردی و حضور در کلاس ها و دوره های متفاوت اصلاح بخشد.

    وجود پرسشها اقتصادی و نبود امکانات کافی تأثیر مستقیمی در سلامت روانی و جسمی افراد دارد؛ در این راستا، نتایج بررسی های انجام شده است نشان می دهد، نوجوانانی که در خانواده از اوضاع نامناسب اقتصادی زحمت می برند، زیاد در معرض مبتلا شدن به اختلالات روانی قرار دارند و این امر بر سلامت روان آن ها تأثیر می گذارد. همچنین، تحقیقات بسیاری وجود ارتباط میان نگرانی و سلامتی روانی و جسمی را بررسی و تأیید کرده اند. یکی از بااهمیت ترین انواع استرس، نگرانی ناشی از پرسشها مالی است که در بسیاری از موارد موجب پیدایش پرسشها روانی اساسی در افراد شده است هست. این پرسشها روانی اغلب خود را به صورت افسردگی، خشونت و پیدایش پرسشها جدی در روابط مابین افراد نشان می دهد؛ این پرسشها روانی ایجاد شده، به خودی خود موجب پیدایش بیماری های گوناگون جسمی در افراد می شوند که از جمله بااهمیت ترین این پرسشها می توان به سوءتغذیه، فشارخون اوج و انواع بیماری های قلبی اشاره کرد.

    نتایج بررسی مرکز افکارسنجی دانشجویان کشور عزیزمان ایران در سال ۹۴ تحت عنوان «عوامل مؤثر بر ایجاد فشار روانی در بین مردم ایران» نشان داده از بین ۲۲ عامل تأثیرگذار بر استرس شهروندان، تورم و هزینه های زندگی با میانگین ۴٫۱ از ۵، مؤثرترین عامل فشار روانی بر مردم کل کشور بوده و گرانی مسکن و اجاره منزل با میانگین ٣,٨ به عنوان دومین عامل مؤثر آشنا شده است است که این نتیجه های نیز خود گواهی روشن بر تأثیر اوضاع اقتصادی افراد بر سلامتی است.

    شایان ذکر هست، در میان پرسشها اقتصادی تأثیرگذار بر اوضاع سلامتی افراد، بدهکاری را نیز می توان یکی از بااهمیت ترین این پرسشها دانست که آثار منفی بسیاری بر اوضاع سلامت روانی و جسمی افراد دارد. طی مطالعاتی، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که احتمال داشتن پرسشها سلامت روانی در افرادی که بدهی دارند، سه برابر زیاد هست. افسردگی، اختلالات اضطرابی و اختلالات روان پریشی از جمله بیماری های روانی مرسوم در افرادی است که دارای بدهی زیاد هستند. بررسی ها نشان داده که حتی رابطه ای نیرومند میان خودکشی و بدهکاری وجود دارد؛ در شرایط مساوی افراد مقروض هشت برابر احتمال خودکشی بیشتری دارند. علاوه براین، افراد با احتمال بیشتری ممکن است دچار اعتیاد به الکل و وابستگی به مواد روان گردان غیرمجاز شوند.

    هفته سلامت در کشور عزیزمان ایران از اول اردیبهشت ماه و به‌مدت یک هفته برگزار می شود؛ شعار مهم هفته سلام در سال ۹۶ “زندگی سالم با نشاط و

    شعار امسال شرکت جهانی بهداشت، مقابله با افسردگی است و بررسی تأثیرات اوضاع اقتصادی بر افسردگی نیز می تواند عنوان جالب توجهی باشد. براساس مطالعات شرکت جهانی بهداشت، تعداد افراد افسرده از سال ۲۰۰۵ تاکنون ۱۸ درصد زیاد کردن یافته است و عنوان قابل تأمل در این زمینه آن است که ۸۰ درصد این افراد در کشورهای ضعیف اقتصادی زندگی می کنند. طبق گزارشی دیگر، فقیر بودن می تواند تغییری در ژن های فرد به وجود آورد که احتمال مبتلا شدن به افسردگی را اوج می برد. مورد نیاز به ذکر است که با کم کردن توان یادگیری، بی حوصلگی و کم کردن ظرفیت و کارکرد در افراد مبتلا به افسردگی این تناوب ادامه یافته و روز به روز به ناتوانایی اقتصادی این افراد اضافه می شود.

    می توان به ارتباط میان سلامتی و اوضاع اقتصادی خانوارها از جنبه ای دیگر نیز نگریست؛ علاوه بر این که پرسشها اقتصادی خود موجب شکل گیری بیماری های روانی و جسمی می شوند، هزینه های کمرشکن درمان امراض جهت خانوارهای میانگین و ضعیف اجتماع نیز عنوان قابل تأملی هست؛ طبق مطالعات انجام شده است در سال ۹۰ حدود ۱۱.۳ درصد  از جمعیت شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران در معرض هزینه های سنگین سلامت قرار گرفته اند.

    امروزه نگرانی های فزاینده ای در ارتباط با تأثیر هزینه های اقتصادی سلامتی بر خانوارهای مبتلا به بیماری وجود دارد. سطح بالای پرداخت از جیب بیماران، بار مالی زیادی بر دوش خانوارها گذاشته و این عنوان می تواند به آسانی منجر به زیاد کردن فقر در خانوارها شود. زیاد کردن هزینه های درمانی طی چند سال اخیر به جایی رسیده است که هم اکنون ۱۴ درصد از بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی با یک بار مراجعه به زیر خط فقر سقوط می کنند. بررسی های روزنامه «شرق» از هزینه های درمان سرطان در کشور عزیزمان ایران نشان می دهد که یک بیمار مبتلا به سرطان ماهانه سه میلیون تومان باید صرف درمان خود کند؛ هزینه سرسام آوری که در بعضی از سرطان ها همچون سرطان سینه، مغز و اعصاب محیطی و ریه به مراتب بالاتر است. همچنین، در یک پژوهش صورت گرفته در بیمارستان امام خمینی تهران، ۵۳ درصد از بیماران تحت درمان سرطان در این بیمارستان، جهت پرداخت هزینه های درمانی خود اقدام به استقراض پول از دوستان و آشنایان خود می کنند.

    به طورکلی می توان استنباط کرد که چگونگی اوضاع مالی هر فرد، به صورت مثبت یا منفی در اوضاع سلامت وی تأثیرگذار هست؛ با توجه به آنچه ذکر شد و در نظر گرفتن تأثیرات اوضاع مالی در سلامتی، داشتن برنامه مالی و برنامه ریزی جهت آینده ضرورت دارد؛ بنابراین، تحت پوشش بیمه بودن افراد جامعه می تواند کمک بسیاری به کم کردن هزینه های درمانی آن ها کرده و دسترسی خانوار به مواظبت های بهداشتی را تضمین می کند؛ به طوری که بازپرداخت به وسیله بیمه، هزینه های پرداختی از جیب و درنتیجه مواجه خانوارها با هزینه های کمرشکن را کم کردن می دهد. طبق گفته مدیر کل بانک مرکزی هم اکنون سرانه بیمه در کشور عزیزمان ایران به ازای هر نفر ۱۰۰ دلار است و این درحالی است که در بعضی از کشورهای پیشرفته این رقم به مرز هزار دلار نیز رسیده هست؛ البته قابل ذکر است که طرح “بیمه سلامت ایران” که از ۱۳۹۳ در بیمارستان های دولتی سراسر کشور به اجرا درآمد تلاش در مرتفع نمودن بعضی کاستی های این مسیر دارد که طبق شواهد بعضی عدم تفاهم های مدیریتی کلان، باعث کم کردن سرعت اجرای این طرح شد که با توجه به بیانات اخیر مقامات، کارها مؤثری در جهت برطرف این موانع در حال انجام است.

    برنامه مالی داشته باشید

    با وجود پرسشها و مسائلی که هم اکنون در کشور عزیزمان ایران وجود دارند از قبیل اوضاع نامناسب اقتصادی، بیکاری، رکودتورمی و بی ثباتی و از سویی دیگر با معکوس بودن هرم سنی جامعه و در نتیجه زیاد کردن هزینه های سلامتی و درمانی در چند سال آتی، افراد جامعه باید به طور جدی به فکر تأمین هزینه های درمانی و مصون ماندن از آثار این پرسشها اقتصادی باشند. داشتن بعد انداز و برنامه مالی نخستین و مهم ترین گامی است که افراد باید در این راستا بردارند. بعد از آن همان طور که ذکر شد، توجه به اوضاع بیمه خود و تحت پوشش بیمه بودن می تواند از بسیاری از نگرانی های آن ها در این زمینه بکاهد. مورد نیاز به ذکر هست، از آنجایی که در فرآیند پرداخت به وسیله بیمه، بخشی از هزینه ها نیز از جیب خود بیمار پرداخت می شود، نمی توان تنها به داشتن بیمه اتکا کرده و با فرض اینکه بیمه تمامی پرسشها سلامتی را پاسخ خواهد داد، اقدامی انجام نداد؛ در این راستا، می توان داشتن بعد انداز و سرمایه گذاری شخصی را در کنار بیمه بسیار مناسب دانست تا در صورت اوج بودن هزینه های درمانی به بیمار در پرداخت کمک کند.

    تأثیر اوضاع مالی در سلامتی افراد

    پرستو کنعانی زاده

    واژه های کلیدی: هزینه های پرداختی | هزینه های زندگی | مبتلا شدن | تأثیرگذار | افسردگی | سلامتی | بیماری | اقتصادی | افسردگی | سلامت | ایران

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب های مکانیک بدن دگردیس از آمازون
  • منابع اورجینال ترمودینامیک و مکانیک آماری
  • خرید کتاب های تجارت از آمازون
  • کتب کتابخانه وAPI زبان اصلی
  • خرید کتاب معدن کار زبان اصلی
  • منابع اورجینال علوم قانونی
  • خرید کتاب های طالع بینی از آمازون
  • هاردکپی کتاب های سونا
  • خرید کتاب پزشکی داخلی زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های بقاء
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>