• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » پزشکی و سلامت » عامل افسردگی بعد از زایمان چیست ؟

    عامل افسردگی بعد از زایمان چیست ؟

    افسردگی بعد از زایمان + علائم افسردگی

    افسردگی بعد از زایمان + علائم افسردگی

    در این قسمت افسردگی بعد از زایمان + علائم افسردگی را برای شما عزیزان قرار داده ایم .

    افسردگی بعد از زایمان چیست ؟

    Postpartum depression یا افسردگی بعد از زایمان یک بیماری قابل درمانی است که حدود ۱۳ درصد از مادران را بعد از تولد نوزاد تحت تاثیر قرار می دهد . این بیماری می تواند در هر جای دنیا از چند هفته تا ۱ سال پس از زایمان در مادران پدید آید. اما معمول ترین حالت آن حدود ۳ ماه است . تشخیص این بیماری می تواند دشوار باشد چون حالات و علائم بیمار بسیار شبیه به baby blues ( وضعیت افسردگی موقتی که در ۷۰ درصد تازه مادرها پدید می آید ) می باشد
    علائم افسردگی بعد از زایمان
    حالت افسردگی

    این که در اوایل کار کمی احساساتی باشید بسیار معمولی است . تغییر میزان هورمون ها ، کمبود خواب و تنظیم زندگی با یک نوزاد جدید در ابتدای کار می تواند دشوار به نظر آید اما به مرور زمان حالت عادی به خود خواهد گرفت . اما اگر ناراحتی ، بد خلقی و نا امیدی بیشتر از چند هفته ادامه داشته باشد ، احتمال مبتلا شدن به افسردگی پس از زایمان در شما شدت گرفته است . بعضی از مادر ها نیز ادعا می کنند که هیچ لذت و شور و علاقه ای نسبت به فرزند جدید خود ندارند و دیگر از چیزهایی که قبلا لذت می بردند ، شاد نمی شوند .
    مشکلات خواب

    به دلیل به دنیا آمدن نوزاد جدید ، خواب همه مادران دچار اختلال هایی می شود اما افسردگی پس از زایمان این اختلال را شدیدتر می کند و مشکلات عمیق تری ایجاد می کند . در این صورت راحت خوابیدن برای شما دشوارتر می شود و یا اینکه به اندازه کافی به خواب نمی روید . نخوابیدن کافی می تواند بدن و روح را وارد یک چرخه نادرست کند، به این صورت که خواب کم می تواند منجر به افسردگی شود و افسردگی به خودی خود مشکلات خواب را ایجاد می کند .
    تغییر اشتها

    یکی از نشانه های افسردگی ، خوردن غذا به میزان کمتر و یا بیشتر از حد معمول است . بعضی از زنان برای احساس راحتی ، از غذا خوردن کمک می گیرند اما بقیه اشتیاق شان را در آن به طور کامل از دست می دهند . تغذیه مناسب بسیار مهم است مخصوصا اگر خودتان به بچه شیر می دهید و یا اینکه نگهداری از کودک، شما را بیش از پیش گرسنه می کند . اما اگر اشتهای شما به طور غیر قابل باوری تغییر کرده است با پزشک خود در این رابطه صحبت کنید .
    اضطراب

    همه مادران این مورد را به عنوان یکی از نشانه های افسردگی پس از زایمان تجربه نمی کنند و فقط بعضی ها این ویژگی را دارند . در این حالت شما نگران ، ترسیده ، کم استراحت و پر از استرس خواهید بود . بعضی از مادران نگرانی شدیدی نسبت به سلامت و یا امنیت کودکشان دارند . اگر همیشه غرق در اندیشه مسئولیت نگهداری از نوزادتان هستید و یا این که نگرانی در توانایی شما برای مدیریت امور اختلال ایجاد می کند ، علائم بیماری افسردگی پس از زایمان در شما پدید آمده است .
    تغییر مکرر حالت درونی

    تغییر حالت روحی قسمتی عادی در زندگی یک مادر پس از به دنیا امدن نوزاد می باشد ( مخصوصا در دو هفته ابتدایی پس از تولد ) . اگر در یک لحظه در حال خندیدن هستید و چند دقیقه بعد خود را گریان می یابید ، اصلا تعجب نکنید . اما اگر این بالا و پایین شدن حالت درونی بیشتر از ۲ هفته ادامه داشته باشد و یا اینکه به مرور بدتر شود ، نشانه دیگر افسردگی پس از زایمان یا postpartum depression در شما بروز کرده است .
    افسردگی یا Baby Blues؟

    آن چیزی که بیماری افسردگی پس از زایمان را از Baby Blues متمایز می کند درجه ناخوشایندی آن هاست . Baby Blues ( تغییر حالت ، ناراحت و مضطرب بودن ، گریه کردن بدون دلیل ) معمولا پس از ۱ هفته راه خود را پیش می گیرد و نشانه هایش ناپدید می شود . اگر علائم بیماری شما پایدار ماندند و یا به مرور زمان بد تر شدند ، باید به دنبال کمک بگردید. در بعضی از موارد ، افسردگی پس از زایمان ۱ تا ۲ ماه پس از تولد ، با نشانه های قوی و خیال آسیب به خود یا فرزند آغاز می شود .
    چه زمانی کمک بخواهید ؟

    با پزشک خود تماس بگیرید اگر :
    _ Baby Blues بیش از ۲ هفته ادامه داشت
    _ علائم موجود وخیم تر شوند
    _ در مراقبت از خود و یا فرزند دچار مشکل هستید
    _ در تفکر آسیب به نوزاد و یا خودتان هستید
    نارسایی تیروئید یا افسردگی ؟

    در بعضی از خانوم ها ، غده پروانه ای شکل تیروئید موقتا در طول دوره افسردگی غیر فعال می شود . از جمله نشانه های تیروئید غیر فعال ، افسردگی ، خستگی افزایش وزن ، خشکی پوست ، فراموشی و یبوست است. اگر شما هر یک از این نشانه ها را در خود مشاهده کردید ، به دکتر خود پیشنهاد دهید که از شما تست خون بگیرد تا از میزان هورمون های مختلف موجود در آن آگاهی پیدا کند . اگر تشخیص دکتر کم بودن فعالیت غده تیروئید باشد ، دارو های مربوطه می تواند به شما کمک کند .
    عامل ایجاد این بیماری چیست ؟

    هیچ کسی با اطمینان نمی داند چرا بعضی از خانوم ها دچار افسردگی پس از زایمان می شوند و بقیه به این بیماری مبتلا نمی شوند . کاهش قابل توجه در میزان هورمون استروژن و پروزسترون پس از عمل زایمان می تواند باعث بیماری و کمبود خواب شود .بعضی از زنان در این دوران احساس ناسازگاری با شرایط را می کنند زیرا حس می کنند که شخصیت و مسئولیت هایشان تغییر کرده است  و این مورد نیز قطعا تاثیر گذار بوده است . مورد دیگری که می تواند در این زمینه تاثیر گذار باشد سابقه قبلی است . اگر در گذشته افسردگی داشتید احتمال مبتلا شدن شما پس از تولد نوزاد افزایش می یابد .
    روان پریشی بعد از زایمان چیست ؟

    روان پریشی پس از زایمان در مادران به ندرت اتفاق می افتد اما بیماری ذهنی بسیار خطرناک و جدی است. در حقیقت این بیماری در مادرانی که سابقه خانوادگی دو قطبی و یا اسکیزوفرنی دارند بیشتر است . به عنوان علائم آن می توانیم تحریک پذیری ، کمبود خواب و استراحت ، تغییر مکرر حالت درونی ، گیجی ، رفتار های غیر معقول و توهم را نام ببریم. زنی که دچار روان پریشی بعد از زایمان است در خطر خود آزاری و یا آسیب به کودکش قرار دارد . پس اگر مادری این نشانه ها را تجربه کند بلافاصله باید از بقیه کمک بگیرد .
    چگونه PDD یا افسردگی بعد از زایمان تشخیص داده می شود ؟

    اگر در سازگار شدن و یا مقابله با تمامی مشکلاتی که پس از زایمان برای شما به وجود می آید نا توان هستید ، حتما از پزشک خود کمک بخواهید . او خواهد توانست که بیماری شما را تشخیص دهد و یا اینکه شما را به یک متخصص سلامت ذهن ارجاع می دهد . بسیاری از مادران احساس شرم می کنند و خجالت می کشند که مشکل خود را بازگو کنند و این موضوع را پیش خود نگه می دارند اما آگاه باشید که افسردگی پس از زایمان شما را به مادری بد تبدیل نخواهد کرد . کمک همیشه وجود دارد و هیچ دلیلی برای آزار دیدن از مشکل در میان نیست .
    درمان افسردگی بعد از زایمان
    گفتار درمانی

    بسیاری از خانوم های مبتلا به افسردگی ، استفاده از گفتار درمانی را روشی مناسب برای بهبود حال خود می بینند . دکتر متخصص گفتار درمانی در محل کار خود نشسته است تا به صحبت های شما گوش دهد و به شما راهکار ها و استراتژی های موثری برای مقابله با افکار و احساسات منفی به شما بدهد . یکی از این راهکارها و استراتژی هایی که تست شده CBT ( درمان شناختی رفتاری ) نام دارد . در طی تست کوتاه مدتی که انجام شد ، CBT به اندازه داروهای کاهنده علائم عمل کرد
    دارو

    پزشک می تواند یکی از داروهای ضد افسردگی را برای نگه داشتن و یا کاهش علائم آن به شما تجویز کند . این دارو ها می توانند بسیار مفید و موثر باشند. ولی در عین حال احتمال به وجود آوردن عوارض جانبی در آن وجود دارد . علاوه بر این ممکن است این دارو ، با سایر موادی که شما مصرف می کنید در تضاد باشد . از پزشک خود این موارد را سوال کنید : تا بهبود حالتان چه مدتی باید این دارو ها را مصرف کنید ، چه عوارض جانبی را به احتمال زیاد تجربه خواهید کرد و چگونه مصرف دارو را به مرور زمان کاهش دهید ؟
    داروهای ضد افسردگی و شیر دادن به نوزاد

    اگر شما خودتان به کودک شیر می دهید ،این نکته بسیار مهم است که احتمال این وجود دارد مواد موجود در دارو ها از طریق شیر به کودک شما منتقل شود . اگر چه اهمیت این موضوع برای بسیاری از دارو ها اثبات شده است اما بهتر است قبل از شروع مصرف حتما از پزشک مشورت بگیرید و موضوع را با وی در میان بگذارید . افسردگی بعد از زایمان به خودی خود بر روی کودک تاثیر منفی می گذارد ، حال فرض کنید اثرات جانبی این دارو ها بر کودک نیز موثر باشد !
    پیچیدگی های افسردگی بعد از زایمان

    برای مقابله با افسردگی بعد از زایمان باید به سرعت دست به کار شد . بدون درمان ، این افسردگی برای بسیاری از مادران ادامه دار خواهد بود و اثرات طولانی مدتی بر روی مادر و کودک خواهد گذاشت . تحقیقات نشان داده است که افسردگی بعد از زایمان یا postpartum depression می تواند رابطه عاطفی میان کودک و مادر را به هم بزند . این تضعیف رابطه در آینده در رفتار های کودک تاثیر می گذارد و به مرور این دو عضو خانواده از هم دور تر و دورتر خواهند شد
    نکاتی برای احساس بهتر داشتن

    اگر شما احساس افسردگی می کنید ، استراتژی های زیر می تواند به شما کمک کند :
    • کمک هایی که از سوی خانواده و دوستان به شما می رسد بسیار با ارزش هستند ، از دریافت آن امتناع نکنید .
    • هر موقع که می توانید استراحت کنید .
    • با مادرانی که شرایط شما را درک می کنند صحبت کنید و زمان هایی را در طول روز به آن ها اختصاص دهید.
    • یک نگهددار کودک استخدام کنید و کمی به خود اهمیت دهید .
    رژیم غذایی و ورزش کردن می تواند به شما کمک کند

    تلاش کنید روزانه زمانی را به ورزش و نرمش کردن اختصاص دهید . حتی انجام دادن کار های ساده و یا نرمش های عادی می تواند در بهبود حال شما بسیار موثر باشد . پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل و نوشیدن مقدار زیادی آب می تواند باعث شود که شما احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید . فایده دیگر داشتن رژیم غذایی سالم و نرمش کردن روزانه این است که به مرور به وضعیت بدنی قبل از بارداری تان خواهید رسید .
    نکاتی برای اعضای خانواده

    پشتیبانی نکردن اعضای خانواده از مادر یکی از مهم ترین عامل های افسردگی بعد از زایمان است . کارهای زیادی است که اعضای خانواده می توانند برای کمک به مادر انجام دهند :
    • به مادر  به طور مرتب سر بزنید تا ببینید که او چه می کند.
    • برای او وعده غذایی پر از مواد مغذی تهیه کنید .
    • از کودک مراقبت کنید تا مادر بتواند چرت بزند و یا دوش بگیرد .
    • در انجام کار های منزل به وی کمک کنید .
    چشم انداز

    زمانی که افسرده هستید ، فکر می کنید هرگز اوضاع از این بهتر نمی شود . سازگار شدن با وضعیت جدید مادری یکی از بزرگترین چالش های پیش روی هر زن در طول عمرش است . نگرانی و دست پاچه بودن عادی است ، اما با دریافت کمک احساس بهتری خواهید داشت . اگر شما افسرده نباشید ، دیگر سایه یک ابر را در طول زندگی خود احساس نخواهید کرد و از نوزاد خود لذت بیشتری خواهید برد .

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود منابع مرجع تقارن و گروه
  • خرید کتاب زبان اصلی گواهینامه خلبانی
  • خرید کتاب های فشن از آمازون
  • دانلود منابع مرجع تغذیه
  • منابع اورجینال ادبیات
  • خرید کتاب زبان اصلی دین
  • دانلود منابع مرجع اخلاق کسب و کار
  • هاردکپی کتاب های شغل یابی
  • خرید کتاب های کامپایلرها از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی جراحی قلب عروق
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>