• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » پزشکی و سلامت » بیماری صدف (پسوریازیس) چیست؟ درمان آن چگونه است؟

    بیماری صدف (پسوریازیس) چیست؟ درمان آن چگونه است؟

    درمان گیاهی بیماری صدف ، بیماری صدف ناخن ، بیماری صدف در کودکان ، آیا بیماری صدف واگیر دارد ، آیا بیماری صدف خطرناک است ، شامپو جهت بیماری

    بیماری صدف (پسوریازیس) چیست؟ درمان آن چگونه است؟

    درمان گیاهی بیماری صدف ، بیماری صدف ناخن ، بیماری صدف در کودکان ، آیا بیماری صدف واگیر دارد ، آیا بیماری صدف خطرناک است ، شامپو برای بیماری صدف ، بیماری صدف مفصلی ، بیماری صدف درمان دارد ، عکس پسوریازیس ، پسوریازیس سر ، پسوریازیس درمان گیاهی ، درمان پسوریازیس ، داروهای پسوریازیس ، آیا پسوریازیس خطرناک است ، پسوریازیس و ازدواج

    پسوریازیس (Psoriasis) یا صدف یک بیماری مرسوم پوستی است که در آن ضایعات ضخیم و قرمز رنگ پوشیده از فلس های نقره ای به وجود می آید. اگر چه ممکن است پوست هر بخشی از بدن با این عارضه درگیر شود ولی بااهمیت ترین نواحی ای که تحت تاثیر قرار می گیرند عبارتند از پوست سر، آرنج ها، زانو ها و کمر. همچنین این اختلال پوستی می تواند در ناخن ها و چین خوردگی های بدن نیز رخ بدهد.

    امیر هوشنگ احسانی بیماری صدف یا پسوریازیس را بیماری التهابی پوست توصیف و تصریح کرد: در این بیماری سلول های پوست تکثیر می شوند، این تکثیر زیاد کردن یافته پوست باعث می شود ضایعات پوستی به صورت پلاک ها یا ضایعات پوستی سفید رنگ که زیرشان قرمز رنگ است روی مناطق از پوست مثل ران، سر یا آرنج ایجاد شود.

    بیماری صدف (پسوریازیس) چیست؟ درمان آن چگونه است؟

    وی راجع به نشانه های بیماری صدف یا پسوریازیس گفت: علاوه بر بروز پلاک ها و ضایعات این ضایعات می تواند کمی خارش دار باشد ولی در صورت بروز در سر باعث ریزش مو نمی شود.

    این متخصص پوست و مو راجع به علل بروز بیماری صدف یا پسوریازیس گفت: معمولاً ۵۰ درصد این بیماری ژنتیکی است و ۵۰ درصد دیگر به خودی خود ایجاد می شود.

    احسانی راجع به زمان و جنس شیوع و بروز بیماری صدف یا پسوریازیس تصریح کرد: این بیماری معمولاً از هنگام تولد شروع نمی شود و وقت مرسوم بروزش دهه دوم و سوم زندگی است و معمولاً بیماری در بین زنان و مردان برابر است.

    وی راجع به درمان بیماری صدف یا پسوریازیس نیز گفت: ضایعات ناشی از این بیماری با بعضی درمان ها کمی بهتر می شود ولی دوباره عود می کند بعد می توان گفت این بیماری درمان ندارد و فقط کنترل می شود.

    درمان گیاهی بیماری صدف ، بیماری صدف ناخن ، بیماری صدف در کودکان ، آیا بیماری صدف واگیر دارد ، آیا بیماری صدف خطرناک است ، شامپو جهت بیماری

    این متخصص پوست و مو راجع به نحوه انتقال این بیماری نیز تصریح کرد: ضایعات بیماری پسوریازیس واگیر ندارد ولی تمام مناطق پوست استعداد مبتلا به بیماری را دارد.

    احسانی خاطرنشان کرد: بیماری صدف یا پسوریازیس می تواند با درگیر کردن ناخن ها آنها را شکننده کند به علاوه باعث شود تا زیر بسترشان بلند شده است و ناخن ها ضخیم شده است و عوض کردن شکل دهند.

    وی افزود: مبتلایان به صدف یا پسوریازیس ممکن است درگیر مسائل مفصلی شوند که می تواند باعث دردهای مفصلی در دست و زانو و ستون فقرات بشود

    این متخصص پوست راجع به علل بروز بیماری صدف یا پسوریازیس نیز گفت: علت دقیق این بیماری مشخص نیست و بیماری خودایمنی هست. این بیماری ممکن است که سال ها در فرد عود کند.

    پسوریازیس نوعی بیماری پوستی خود ایمنی و بسیار مرسوم (با شیوع یک تا پنج درصد) در کشور عزیزمان ایران و دنیا محسوب می شود یعنی چیزی حدود ۱۵۰ میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا هستند. علت بروز آن هنوز مشخص نشده است ولی می دانیم که در این بیماری حساسیت بعضی از سلول های ایمنی بدن (T cell) نسبت به بعضی فاکتورها زیاد است و تصویر العمل آنها باعث ایجاد ضایعات پوستی می شود. شروع این بیماری از سنین پایین (زیر ۲۰ سال) معمولا جنبه ارثی دارد ولی اگر بعد از ۵۰ سالگی ایجاد شود، نقش ژنتیک خیلی درمورد آن مطرح نیست

    احسانی خاطرنشان کرد: این بیماری دوره های افزایش و تخفیف دارد و درمان های موضعی و خوراکی دارد، در ابتدا درمانهای موضعی انجام می شود و در صورت موثر نبودن از درمان های خوراکی استفاده می شود؛ ضمن آنکه درمان خاصی نیز به نام نور درمانی وجود دارد که به درمان بهتر بیماری کمک می کند ولی در کل ریشه کن نمی شود.

    بیماری صدف (پسوریازیس) چیست؟ درمان آن چگونه است؟

    وی یادآور شد: عوارض ناشی از این بیماری بر روی مفاصل ممکن است همیشگی باشد و باعث تخریب مفصل شود و کیفیت زندگی فرد را دچار آسیب کند.

    این متخصص پوست و مو راجع به شیوع بیماری صدف یا پسوریازیس در کشور عزیزمان ایران خاطرنشان کرد: یک تا ۲ درصد ایرانیان به این بیماری مبتلایند و متأسفانه می توان گفت کشور عزیزمان ایران یکی از کشورهایی است که این بیماری در آن زیاد دیده می شود.

    احسانی راجع به نقش عوامل محیطی در بروز بیماری صدف یا پسوریازیس گفت: عوامل محیطی چندان در این بیماری دخیل نیستند ولی سیگار و استرس این بیماری را افزایش می کنند بنابراین راه پیشگیری یا به بیان بهتر کم کردن ریسک مبتلا به این بیماری دوری از استعمال دخانیات و نداشتن استرس است.

    وی راجع به انواع متفاوت بیماری صدف یا پسوریازیس تأکید کرد: این بیماری انواع مخلتفی دارد که بر اساس شدت و ضعف این بیماری تقسیم شده است است بدین نحو که این بیماری در فردی نیمی از بدن، در دیگری دو ناحیه از بدن و در افراد دیگر سر و ناخن را درگیر می کند.

    درمان گیاهی بیماری صدف ، بیماری صدف ناخن ، بیماری صدف در کودکان ، آیا بیماری صدف واگیر دارد ، آیا بیماری صدف خطرناک است ، شامپو جهت بیماری

    این متخصص پوست و مو با تأکید بر لزوم مراجعه به دکتر در صورت دیدن این نشانه ها تأکید کرد: مسائل بهداشتی تأثیری در مبتلا به این بیماری ندارد.

    درمان با داروی خوراکی و اشعه ماورای بنفش

    یکی دیگر از روش های مهار پسوریازیس، درمان با اشعه ماورای بنفش (UV) است که بر حسب نوع ضایعه می توان طیف های متفاوت آن را به کار برد. جهت تعدیل و تنظیم سیستم ایمنی بدن نیز می توان از درمان های خوراکی و سیستمیک استفاده کرد. این داروها از جمله «متوترکسات» انواع «رتینوئید» سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و تصویر العمل های التهابی را کم کردن می دهند ولی باید توجه داشت که با قطع دارو، مسئله بیمار عود می کند.

    بیماری صدف (پسوریازیس) چیست؟ درمان آن چگونه است؟

    امروزه جهت کنترل این بیماری داروهای بیولوژیک نیز با تاثیر انحصاری روی سیستم ایمنی بدن به کار می روند ولی متاسفانه به علت قیمت بالایی که دارند، خیلی مورد استفاده قرار نمی گیرند. مورد نیاز به یادآوری است که این بیماری اصلا واگیردار نیست و بیماران می توانند با آرامش اعصاب، استفاده متعادل از نور آفتاب و مصرف دارو علائم آن را تحت کنترل قرار دهند. البته به شرطی که پیگیر درمان باشند و به طور مرتب مراجعه پزشکی داشته باشند.

    عوامل تشدیدکننده کدامند؟

    گرچه علت پسوریازیس مشخص نیست ولی عوامل تشدیدکننده آن شناخته شده است هستند. از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    یکی از بااهمیت ترین مسائل، استرس هست. استرس سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و در نهایت سلول های مستعد را نسبت به بروز بیماری تحریک می کند. بنابراین هر چه استرس کمتر باشد شدت و میزان عود پسوریازیس نیز کمتر می شود.

    مساله دوم، عفونت ها هستند؛ به خصوص عفونت گلو که در سنین پایین می تواند از راه تنفسی به تمام بدن انتشار شود و نوع خاصی از ضایعات پوستی پسوریازیس را ایجاد کند. بنابراین هر لحظه باید درمان این عفونت ها را جدی بگیرید و از خوددرمانی پرهیز کنید.

    عامل تشدیدکننده بعدی داروها هستند. بعضی داروها ازجمله لیتیوم، بتابلوکرها و حتی گاهی پنی سیلین ممکن است باعث افزایش پسوریازیس شوند.

    پسوریازیس در افرادی که از سیگار استفاده می کنند، زیاد عود می کند.

    تروما و ضربه علائم پسوریازیس را زیاد کردن می دهند؛ به همین علت نواحی آرنج و سر زانوها زیاد دچار این ضایعات می شوند. بعد تا می‎توانید از وارد شدن ضربه های مکرر به پوست جلوگیری کنید.

    چاقی یکی دیگر از عوامل مستعدکننده به شمار می آید. بنابراین هرقدر فرد لاغرتر باشد، احتمال افزایش و عود پسوریازیس در او کمتر می شود. با این حال تاثیر فاکتورهای تغذیه ای و نوع مواد غذایی بر افزایش این بیماری هنوز اثبات نشده است.

    فاکتورهای محیطی از جمله آلودگی ها نیز گاهی این ضایعات را شدت می کنند ولی اشعه آفتاب هم می تواند موثر در درمان و هم تشدیدکننده بیماری باشد. در واقع آمار پسوریازیس در مناطقی که آفتاب کمتر می تابد، زیاد هست؛ جهت مثال در کشور نروژ آمار به ۱۰ درصد نیز می رسد ولی اگر آفتاب بیش از حد و مکرر روی پوست تابیده شود، علائم بیماری افزایش خواهد شد.

    چگونه باید متوجه شویم که به بیماری صدف مبتلا شده است ایم؟

    اگر چنانچه یک راش پوستی دارید که اصلاح نمی یابد به دکتر مراجعه کنید. دکتر می تواند با ارزیابی راش پوستی شما، در صورت مبتلا به پسوریازیس، آن را تشخیص دهد.

    روش های درمانی بسیاری جهت بیماری صدف وجود دارد. بعضی از روش های درمانی سرعت تولید سلول های تازه پوستی را کم کردن می دهند در حالی که روش های درمانی دیگر خارش و خشکی پوست را از بین می برند. دکتر شما با توجه به میزان و شدت راش ها، محل راش ها در بدن، سن شما، سلامت کلی شما و سایر عوامل یک برنامه ی درمانی را جهت شما در نظر می گیرد. روش های درمانی مرسوم عبارتند از:

    کرم های استروئید

    مرطوب کننده ها (برای از بین بردن خشکی پوست)

    قطران ذغال سنگ (Coal tar – یک روش درمانی مرسوم جهت درمان بیماری صدف در پوست سر. در موارد حاد ممکن است این روش همزمان با نور درمانی انجام شود. قطران ذغال سنگ به صورت محلول های حمام، شامپو ها و لوسیون ها تولید می شوند.)

    کرم ویتامین D (شکل خاصی از ویتامین D که به وسیله دکتر تجویز می شود. ویتامین D موجود در غذاها و قرص های ویتامین D تاثیری بر بیماری صدف ندارند.) و کرم های رتینوئید.

    آیا می توان بیماری صدف را جهت هر لحظه درمان کرد؟

    بیماری صدف یا همان بیماری پسوریازیس را نمی توان جهت هر لحظه درمان کرد. ولی می توان حتی درموارد شدید نیز تا حد زیادی علائم و نشانه های آن را کم کردن داد.

    ساتین

    واژه های کلیدی: پسوریازیس درمان گیاهی | علائم افزایش | درمان گیاهی | نور درمانی | متخصص پوست | استفاده | خوراکی | بیماری | ایمنی | استرس | ضایعات

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب زبان اصلی زبان مدلسازی
  • خرید کتاب های زبان اصلی ارتباط از راه دور
  • منابع اورجینال تولید مواد غذایی
  • منابع اورجینال نانو تکنولوژی
  • خرید کتاب اقتصاد سنجی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی گواهینامه خلبانی
  • خرید کتاب های مکانیک بدن دگردیس از آمازون
  • کتب الگویابی در ساختمان داده زبان اصلی
  • خرید کتاب بیهوشی و مراقبتهای ویژه زبان اصلی
  • کتاب های ارتدکسی اورجینال
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>