• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » پزشکی و سلامت » عکس+ hpv چیست؟ hpv چه علائم و نشانه هایی دارد؟

    عکس+ hpv چیست؟ hpv چه علائم و نشانه هایی دارد؟

    ویروس پاپیلوم انسانی یا HPV (به انگلیسی: Human Papillomavirus) ویروسی است که بیش‌تر از همه در وقت آمیزش جنسی و از طریق تماس مستقیم بین پوست افراد انتقال می‌یابد.

    عکس+ hpv چیست؟ hpv چه علائم و نشانه هایی دارد؟

    ویروس پاپیلوم انسانی یا HPV (به انگلیسی: Human Papillomavirus) ویروسی است که بیش تر از همه در وقت آمیزش جنسی و از طریق تماس مستقیم بین پوست افراد انتقال می یابد. بیش از ۱۰۰ نوع یا سوش متفاوت از HPV وجود دارد. اکثر مردان و زنانی که دچار این عفونت هستند از این عنوان بی اطلاع می باشند، لیکن در بدن آنها علائم یا مسائل بهداشتی ایجاد نمی شود. ولی در بعضی از موارد، انواع خاصی از HPV می توانند در قسمت های متفاوت بدن باعث ایجاد زگیل (توده غیرطبیعی و غیر سرطانی بر روی پوست) یا زگیل تناسلی بشوند. در موارد دیگر، انواع خاصی از HPV می توانند ضایعات پیش سرطانی (یعنی نواحی دارای بافت های غیرطبیعی) یا سرطان ایجاد نمایند.

    نحوه انتقال اچ پی وی

    تقریباً ۶۰ نوع اچ پی وی این توانایی را دارند که باعث ایجاد زگیل های معمولی بشوند، که این زگیل ها در بعضی از نواحی بدن مانند دست و پا به وجود می آیند. تقریباً ۴۰ نوع از این ویروس ها را اچ پی وی های «نوع تناسلی» می نامند که ممکن است موجب زگیل تناسلی شوند. این ویروس ها به هنگام تماس اندام های تناسلی، معمولاً در طول آمیزش جنسی از راه مهبل یا مقعد، از شخصی به شخص دیگر پخش می شوند. این ویروس می تواند از راه آمیزش جنسی از راه دهان هم انتقال شود. اچ پی وی مرسوم ترین عامل بیماری است که از طریق آمیزش جنسی انتقال می یابد.

    انواع تناسلی اچ پی وی می توانند ناحیه تناسلی زنان، از جمله فرج (بخش بیرونی مهبل)، آستر مهبل، و گردن رحم (قسمت پایینی و باریک رحم زن)، و همچنین ناحیه تناسلی مردان، از جمله آلت تناسلی مردانه، را آلوده کنند. هم در زنان و هم در مردان، اچ پی وی های تناسلی می توانند مقعد و بعضی از نواحی سر و گردن را آلوده سازند. گاهی اوقات نژادهای «کم خطر» اچ پی وی های تناسلی، از همه بیش تر HPV – ۶ و HPV – ۱۱، می توانند باعث شوند زگیل ها یا ضایعات تناسلی بر روی یا در اطراف این مکان ها به وجود آید. اندازه، شکل، و تعداد این توده ها ممکن است متغیر باشد، و این توده ها به ندرت به سرطان منتهی می شوند.

    عکس+ hpv چیست؟ hpv چه علائم و نشانه هایی دارد؟

    سرطان های مرتبط با اچ پی وی

    احتمال ایجاد سرطان به وسیله بعضی از انواع HPV تناسلی بیش تر هست، و این انواع را HPVهای «پرخطر» می نامند. معمولاً دستگاه ایمنی زن یا مرد آلوده به اچ پی وی کم خطر یا پرخطر از شر این عفونت خلاص می شود و ویروس صدمه ای وارد نمی کند. ولی در بعضی از افراد عفونتی دائمی (ماندگار) به وجود می آید که به کندی، اغلب در طول چندین سال، باعث ایجاد تغییراتی در سلول های طبیعی می شود که امکان دارد این تغییرات به ایجاد ضایعات پیش سرطانی یا سرطان منتهی شود.

    سرطان های مرتبط با HPV شامل موارد زیر است:

    نئوپلازی های گردن رحم

    اصولاً، تمام سرطان های گردن رحم در اثر عفونت HPV ایجاد می شود. اینکه آیا زنی که به HPV آلوده است دچار سرطان گردن رحم خواهد شد به تعدادی از عوامل، از جمله نوع HPV، بستگی دارد. از بین سرطان های گردن رحم مرتبط با HPV، تقریباً ۷۰٪ به وسیله دو نژاد HPV – ۱۶ و HPV – ۱۸ ایجاد می شوند. در زنانی که به HPV آلوده هستند، امکان دارد کشیدن سیگار خطر سرطان گردن رحم را زیاد کردن دهد. گرچه تقریباً تمام سرطان های گردن رحم به وسیله HPV ایجاد می شود، به یاد داشتن این توصیه اهمیت دارد که اکثر عفونت های HPV تناسلی باعث ایجاد سرطان نمی شوند.

    ویروس پاپیلوم انسانی یا HPV (به انگلیسی: Human Papillomavirus) ویروسی است که بیش‌تر از همه در وقت آمیزش جنسی و از طریق تماس مستقیم بین پوست افراد انتقال می‌یابد.

    سرطان دهان

    ویروس اچ پی وی می تواند در زنان و در مردان باعث ایجاد سرطان دهان (سرطان دهان و زبان) و سرطان حلق دهانی (حلق دهان یا قسمت میانی گلو که از لوزه ها تا نوک حنجره ادامه دارد) بشود. این سرطان های مرتبط با HPV پیوسته در مردان زیاد کردن می یابد. در واقع، بر طبق یافته های مطالعه ای که اخیراً صورت گرفته هست، اینک ویروس HPV به اندازه استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی باعث ایجاد سرطان های قسمت بالایی گلو می شود. شاید عوض کردن در واکنش‌ جنسی، از جمله زیاد کردن در آمیزش جنسی از راه دهان، یکی از دلایل این زیاد کردن باشد.

    سرطان های دیگر

    ویروس اچ.پی. وی با سرطان هایی که شیوع کم تری دارند هم مرتبط می باشد. تقریباً نیمی از موارد سرطان فرج با HPV ارتباط دارد. انواعی از HPV که باعث ایجاد سرطان گردن رحم می شوند با سرطان مقعد هم مرتبط می باشند. انواع پرخطر HPV با سرطان مهبل و سرطان آلت تناسلی مردانه هم ارتباط دارند.

    آزمون DNA ویروس پاپیلوم انسانی

    تستی آزمایشگاهی که در آن سلول هایی را با خراش دادن گردن رحم تهیه می کنند و آنها را از نظر حضور DNA ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) بررسی می نمایند. امکان دارد این ویروس باعث تشکیل توده های (Growths) بافتی غیرطبیعی (به عنوان مثال زگیل) شود و تغییرات دیگری را در سلول ها ایجاد نماید. ممکن است آلودگی دراز مدت به ظاهر های خاصی از ویروس پاپیلوم انسانی باعث ایجاد سرطان گردن رحم شود. امکان دارد ویروس HPV در انواع دیگر سرطان (مانند سرطان های مقعد، مهبل، فرج، آلت جنسی مردانه، و حلق دهانی) هم نقشی ایفا کند. این آزمایش می توان همراه آزمایش پاپ اسمیر انجام شود.

    درمان HPV

    درمانی جهت HPV وجود ندارد. ولی اکثر عفونت های HPV در واقع به مرور وقت برطرف می شوند یا به اندازه ای ضعیف می شوند که بر بدن تأثیری نمی گذارند. عفونتی که فعال نمی باشد ممکن هست، به هنگامی که دستگاه ایمنی شخص به علت درمان بیماری های دیگر مانند سرطان ضعیف می شود، به صورت فعال درآید.

    مشکلات بهداشتی که به وسیله HPV ایجاد می شود را می توان درمان نمود. زگیل و ضایعات پیش سرطانی را می توان از طریق درمان انجمادی (منجمد کردن یا Cryotherapy)؛ از راه برداشتن با حلقه الکتریکی (LEEP یا Loop Electrosurgical Excision Procedure)، که در آن از جریان برق جهت برداشتن بافت های غیرطبیعی استفاده می کنند؛ یا با عمل جراحی برداشت. داروهای موضعی (مانند کرم هایی که مستقیماً روی پوست مالیده می شوند) را هم می توان جهت درمان زگیل های تناسلی تجویز نمود. ولی برطرف کردن زگیل های تناسلی به این معنی نمی باشد که شخص دیگر بهHPV آلوده نیست. امکان دارد زگیل ها بعداً برگشت کنند، لیکن ممکن است ویروس هنوز در سلول ها زنده مانده باشد. شخص آلوده به HPV که هیچ زگیل آشکاری نداشته باشد هم می تواند شریک جنسی خود را به این ویروس آلوده سازد.

    عکس+ hpv چیست؟ hpv چه علائم و نشانه هایی دارد؟

    راهبردهای پیشگیری

    راه هایی جهت کم کردن خطر آلوده شدن به HPV وجود دارد، از جمله واکسینه شدن با واکسن HPV. محدود نمودن تعداد کسانی که شخص با آنها رابطه جنسی دارد راه دیگری جهت کم کردن دادن خطر هست، لیکن داشتن رابطه جنسی با تعداد زیادی از افراد خطر آلوده شدن به عفونت HPV را زیاد کردن می دهد. استفاده ازکاندوم نمی تواند در طول آمیزش جنسی به طور کامل از شخص در برابر HPV محافظت نماید.

    سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) دو واکسن به نام های گارداسیل و سرواریکس را تأیید نموده است که در پیشگیری از آلوده شدن به HPV بافایده هستند. گارداسیل به جلوگیری از آلوده شدن به دوHPV کمک می کند که می دانیم باعث ایجاد اکثر موارد سرطان گردن رحم و ضایعات پیش سرطانی در گردن رحم می شوند. این واکسن از آلوده شدن به دو HPV کم خطر هم جلوگیری می کند، که می دانیم این دو HPV عامل ایجاد ۹۰٪ از موارد زگیل های جنسی می باشند. گارداسیل جهت پیشگیری سرطان های گردن رحم، مهبل، و فرج در دختران و زنان ۹ تا ۲۶ ساله؛ و همچنین جهت پیشگیری از سرطان مقعد در زنان و مردان و زگیل های تناسلی در پسران و مردانی که در همان دامنه سنی قرار دارند تأیید شده است هست. ضمناً، سرواریکس جهت پیشگیری از سرطان گردن رحم در دختران و زنان ۱۰ تا ۲۵ ساله تأیید شده است است.

    چون واکسن تنها می تواند از عفونت پیشگیری کند، و قادر نیست عفونت موجود را درمان نماید، واکسیناسیون افراد باید پیش از شروع فعالیت جنسی آنها صورت گیرد. افرادی که قبلاً از نظر جنسی فعال شده است و شاید به HPV آلوده شده است باشند، باید با دکتر خود مشورت نمایند. امکان دارد این واکسن از آنها در برابر سویه هایی از HPV محافظت کند که به آنها آلوده نیستند.

    ویروس پاپیلوم انسانی یا HPV (به انگلیسی: Human Papillomavirus) ویروسی است که بیش‌تر از همه در وقت آمیزش جنسی و از طریق تماس مستقیم بین پوست افراد انتقال می‌یابد.

    زنان باید، علاوه بر استفاده از این واکسن، با انجام پاپ اسمیر از خود محافظت نمایند، که پاپ اسمیر مرسوم ترین آزمون جهت کمک به ردیابی سرطان گردن رحم هست. با انجام پاپ اسمیر می توان سلول های پیش سرطانی را پیدا نمود و آنها را پیش از تبدیل شدن به سلول های سرطانی از بدن خارج کرد. محققان دریافته اند که با ادغام نمودن پاپ اسمیر و تستی که جهت ردیابی HPV در زنان طراحی شده است است می توان دقیق ترین نتیجه های را به دست آورد. مورد نیاز است زنان دربارهٔ انجام پاپ اسمیر، و احتمالاً انجام آزمون HPV، با پزشکان خود مشورت نمایند.

    پرسش و پاسخ های مهم راجع به HPV

    در گفت وگو با دکتر محمدرضا صفری نژاد، جراح و متخصص بیماری های کلیه و مجاری ادرار، پرسش های مرتبط با این بیماری واگیر دار را مطرح کردیم که پیش روی شماست.

    اگر یکی از زوج ها زگیل تناسلی داشته باشد، آیا می توان از ابتلای زوج دیگر جلوگیری کرد؟

    ابتلای همسر بعد از برقراری رابطه زناشویی تقریبا قطعی هست. خطر انتقال این ویروس در هر رابطه زناشویی حدود ۷۰ درصد است و بعد از چند بار رابطه زناشویی، زوج برابر گرفتار می شود. استفاده از کاندوم از انتقال این بیماری جلوگیری نمی کند، چون ویروس ها پخش هستند.

    عکس+ hpv چیست؟ hpv چه علائم و نشانه هایی دارد؟

    آیا استفاده از واکسن، خطر مبتلا به زگیل تناسلی را از بین می برد؟

    واکسن در جلوگیری از مبتلا به زگیل تناسلی موقعی موثر است که شرایط زیر فراهم باشد:

    – عامل ایجاد بیماری یکی از انواع ۶، ۱۱، ۱۶، یا ۱۸ باشد. حدود صد نوع ویروس HPV می توانند باعث ایجاد زگیل تناسلی شوند. واکسن می تواند فقط از چهار نوع فوق پیشگیری کند.

    – واکسیناسیون در سن مناسب صورت بگیرد. عالی ترین موعد تاثیر واکسن زیر بیست و شش سالگی است.

    – دوره تزریق واکسن (سه دوز) کامل شده است باشد.

    آیا این بیماری فقط از طریق مقاربت انتقال می شود؟

    خیر. هر گونه تماس جلدی با ناحیه تناسلی ممکن است باعث انتقال یا مبتلا به این بیماری شود. بسیار دیده می شود که یکی از طرفین در دوران نامزدی و قبل از این که عمل نزدیکی صورت گیرد به این بیماری مبتلا می شود.

    اگر هر دو زوج مبتلا به زگیل تناسلی باشند، می توانند بدون مسئله ازدواج کنند؟

    همان طور که ذکر شد، ویروس زگیل تناسلی یا همان HPV حدود یکصد نوع دارد. این ویروس ها به سه دسته کم خطر، با خطر میانگین و پرخطر تقسیم می شوند. ممکن است یکی از زوج ها دارای ویروس کم خطر به عنوان نمونه نوع ۶ باشد و زوج دیگر دارای نوع پرخطر به عنوان نمونه نوع ۱۸ باشد. این دو زوج ویروس ها را به همدیگر انتقال می کنند و هر دو در نهایت دارای انواع ۶ و ۱۸ خواهند بود. خطر سرطان دهانه رحم در زن هایی که دارای نوع ۱۸ این ویروس هستند، ۲۰۰ برابر زن های سالم است.

    اگر بعد از آزمایش مشخص شد یکی از زوجین ویروس کم خطر HPV هست. آیا احتمال وجود نوع پرخطر در وی منتفی است؟

    ممکن است او دارای انواع پرخطر این ویروس هم باشد؛ ولی به دو علت زیر آزمایش منفی باشد:

    – هنوز تعداد ویروس آن قدر زیاد نشده است که آزمایش نشان دهد؛ ولی در بدن بیمار وجود دارد.

    – اشتباه آزمایشگاهی وجود دارد.

    فردی از نظر وجود زگیل تناسلی آزمایش داده و جواب آزمایش منفی هست، آیا او قطعا مبتلا به زگیل تناسلی نیست؟

    به دو دلیلی که ذکر شد، فرد ممکن است مبتلا به ویروس HPV باشد، ولی آزمایش منفی باشد. عالی ترین علت بر عدم مبتلا به زگیل تناسلی نداشتن رابطه جنسی خارج از ازدواج حتی از نوع تماس پوستی در گذشته است.

    کسی که هیچ نوع ضایعه ای در ناحیه تناسلی ندارد آیا امکان دارد مبتلا به زگیل تناسلی باشد؟

    همه افراد مبتلا به ویروس زگیل تناسلی دچار زگیل در ناحیه تناسلی نیستند، ولی ممکن است حامل ویروس باشند.

    فردی که زگیل در ناحیه تناسلی دارد، اگر این زگیل ها را از بین ببرد، آیا باز هم امکان مبتلا وجود دارد؟

    وجود زگیل به خودی خود اهمیت چندانی ندارد. این ویروس داخل خون افراد مبتلاست و اگر هم تمامی زگیل ها را از بین ببرند، باز خطر انتقال و مبتلا وجود دارد.

    آیا دارویی وجود دارد که این ویروس را به طور قطعی از بین ببرد؟

    متاسفانه تاکنون دارویی جهت این ویروس کشف نشده است.

    فردی که ده سال قبل مبتلا به زگیل بوده و آنها را سوزانده است و اکنون هیچ ضایعه ای ندارد و بعد از آن نیز عود نکرده هست، آیا به طور قطعی سالم است؟

    ممکن است ویروس هنوز در خون وی باقی و فعال باشد.نبود ضایعه علت بر نبود بیماری نیست.

    زن و شوهری در موقع ازدواج هیچ گونه زگیل پوستی نداشتند، ولی اکنون هر دو مبتلا به زگیل تناسلی هستند . عامل ایجاد این بیماری کدام یک از زوج هاست؟

    عامل ایجاد آن زوجی است که دارای رابطه جنسی خارج از ازدواج بوده هست. اگر هر دو دارای رابطه جنسی خارج از ازدواج بودند، عامل آن ویروسی است که از قبل در بدن بوده، یا ویروس جدیدی است که از همسر سرایت کرده است.

    چگونه می توان از عدم ابتلای فرد پیش از ازدواج به بیماری زگیل تناسلی اطمینان حاصل کرد؟

    این ویروس را می توان با آزمایشی که در یک آزمایشگاه معتبر انجام می شود، تشخیص داد. دقت تشخیصی ۹۰ درصد هست. ولی همان طور که گفته شد، آزمایش ممکن است جواب کاذب داشته باشد.

    اگر فردی که دارای ویروس HPV و زگیل تناسلی هست، مورد نیاز است هنگام ازدواج از نظر سایر بیماری های آمیزشی نیز چک شود؟

    احتمال وجود سایر بیماری های آمیزشی، بخصوص هپاتیت و HIV، در مبتلایان به HPV زیاد از جمعیت عادی هست. بنابراین باید از نظر این دو بیماری نیز چک شوند.

    آیا خانمی که زگـــیل تناسلی دارد، می تواند باردار شود؟

    قدرت باروری مرد و زن رابطه ای با وجود یا فقدان زگیل تناسلی ندارد.

    آیا ممکن است خطری جنین او را ترساندن کند؟

    ویروس HPV، علی رغم ویروس HIV، نمی تواند از جفت عبور کند. بنابراین جنین داخل رحم به این ویروس مبتلا نمی شود.

    خانمی که به زگیل تناسلی مبتلاست، در وقت وضع حمل به چه تمهیداتی نیاز دارد؟

    اگر موقع وضع حمل زگیل تناسلی وجود داشته باشد، باید وضع حمل به روش سزارین انجام شود. ولی جهت اطمینان خاطر، زن های مبتلا به ویروس HPV، چه زگیل تناسلی داشته باشند و چه نداشته باشند، بهتر است سزارین کنند. چون هنگام عبور جنین از کانال وضع حمل خطر ابتلای وی وجود دارد که گاه عوارض بسیار خطرناکی دارد.

    ساتین

    واژه های کلیدی: ناحیه تناسلی زنان | پیشگیری از سرطان | پیشگیری سرطان | رابطه زناشویی | سرطان دهان | زگیل تناسلی | تاثیر واکسن | آزمایشگاه | سرطان دهان | رابطه جنسی | ویروس HPV

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب های هواشناسی اورجینال
  • دانلود منابع مرجع جبر کامپیوتر
  • کتاب های تجهیزات نظامی اورجینال
  • خرید کتاب نورشناسی زبان اصلی
  • منابع اورجینال سیستم عامل
  • منابع اورجینال ویروس شناسی
  • خرید کتاب زبان اصلی فن آوری سوخت
  • خرید کتاب گیاه شناسی زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های خانه داری
  • کتب تحلیل زبان اصلی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>