• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » هنگامی مدیران فرهنگی نمی‌خواهند روی پله دوم و سوم پا بگذارند! ، توقف سین

    هنگامی مدیران فرهنگی نمی‌خواهند روی پله دوم و سوم پا بگذارند! ، توقف سین

    عربستان سعودی | کشورهای عربی | عربستان | سینمایی | پیامبر | سینمای | استقبال | پروژه | سینما | سریال | کمپانی

    هنگامی مدیران فرهنگی نمی‌خواهند روی پله دوم و سوم پا بگذارند! ، توقف سین

    چرا هنگامی کشورهای صاحب نفوذ فرهنگی به استمرار آثار سینمایی و سریالی موفق خود اهتمام می‌ورزند، پروژه‌های راهبردی در سینما‌ی کشور عزیزمان ایران متوقف مانده‌اند؟

    به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان؛ تاریخ سینمای بعد از انقلاب اسلامی حامل تجربیات موفقی است که ضمن استقبال و بازخورد مناسب در داخل کشور، پایشان را چند قدمی بلندتر برداشته اند و در خارج مرزها به عنوان دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی نقش بازی کرده‌اند.

    هنگامی مدیران فرهنگی نمی‌خواهند روی پله دوم و سوم پا بگذارند! ، توقف سین

    می‌توان اینگونه گفت که تعداد زیادی از پروژه‌های موفق در پخش جهانی متعلق به گونه‌ای است که عنوان مهم آن ها دینی است.

    اگر بخواهیم تلویزیون را مصداقی جهت سینما در نظر بگیریم نمونه های بسیاری است که نشان دهد تلویزیون در پخش جهانی موفق ظاهر شده است هست؛ به عنوان مثال دوبله عربی سریال «یوسف پیامبر» در بیش از ۵۴کشور عرب‌زبان و بعضی از کشورهای مسلمان غیرعرب مانند تاجیکستان و بعضی کشورهای اروپایی به نمایش درآمده و مورد استقبال زیادی قرار گرفته هست، به طوری که در همان وقت صدا و سیما خبر نمایش چندباره این سریال را از بسیاری از کشورهای آسیای میانه انتشار می‌کرد.

    جالب است که فیلم های کمتر دیده شده است ای مانند «مردان آنجلس» از مرحوم فرج الله سلحشور و سریال «مریم مقدس» از شهریار بحرانی به عنوان هدیه از طرف دولت وقت جمهوری اسلامی در آن ایام (اسفند ۷۷) به پاپ، رهبر کلیسای جهانی کاتولیک داده شد.

    عربستان سعودی | کشورهای عربی | عربستان | سینمایی | پیامبر | سینمای | استقبال | پروژه | سینما | سریال | کمپانی

    مجموعه «مختارنامه» به عنوان یکی دیگر از سریال های موفق بود که به غیر از استقبال بسیار در ایران، در بعضی از کشورهای عربی و اردوزبان به نمایش درآمد و مورد استقبال قرار گرفت.

    گواه استقبال از سریال «مختارنامه» را می‌توان در پیاده روی اربعین مشاهده کرد. اگر به این پیاده روی بزرگ انسانی رفته باشید، تصویرهای متعدد و مکرر فریبرز عرب‌ نیا در نقش مختار، قطعا کنار تصویر شهدا یا به عنوان نام موکب ها به چشمتان خورده است.

    شخصی در پیج اینستاگرام خود در پایین این تصویرهای نوشته بود: «سینمایی که به حقیقتی اعتقاد دارد، سینمایی که در روایتش حق و باطلی وجود دارد، سینمای قهرمان محور. سینما می‌تواند در ذهن ها حک شود، می‌تواند فراتر از مرزها روی پلاکارد دیگران به عنوان علاقه مندی ها نقش ببندد، اگر پایش را از نسبیت گرایی بیرون بکشد و به جای شخصیت های خاکستری مردد، انسان های اهل یقینِ مقتدر به تصویر بکشد.»

    کارشکنی عربستان جهت اکران جهانی فیلم محمد(ص)

    اکنون سینمای کشور عزیزمان ایران به جایگاهی رسیده است که باید در پخش جهانی حرفی جهت گفتن داشته باشد، همانگونه که فیلم حضرت «محمد رسول الله» ساخته مجید مجیدی نیز در وقت اکران جهت خود نقل های زیادی داشت. این اثر به عنوان نخستین قدم از یک سه گانه در جایگاهی فاخر و استراتژیک بعد از موفقیت در اکران داخلی، به موجب اهمیت حرف و سخنش، کینه توزی های دشمن های جهانی اش را برانگیخت.

    هنگامی مدیران فرهنگی نمی‌خواهند روی پله دوم و سوم پا بگذارند! ، توقف سین

    محمدرضا صابری تهیه کنند فیلم «محمد» در مصاحبه‌ای می‌گوید: «قراردادی که ما با کمپانی ترکیه بستیم در تاریخ سینما کم نظیر بود. ما ۶۰۰ هزار دلار به عنوان پیش پرداخت گرفته بودیم و قرار بود با ۴۰۰ سینما شروع کنیم. آینده نگری خود آن کمپانی این بود که ظرف یکی دو هفته به ۹۰۰ سینما برسد. سه روز اول بیش از ۳۶۰ هزار نفر در این ۴۰۰ سینما فیلم را دیدند و طبق شواهد می‌گفتند این فیلم رکورد فروش در سینمای ترکیه را می‌شکند. از تمام فیلم‌های هالیوودی سبقت گرفته بود. ولی متأسفانه با هزینه‌ای که عربستان کرد و مفتی‌های آنجا آمدند فیلم را حرام اعلام کردند و سالن‌دارها ترساندن شدند، روز به روز شاهد این بودیم که سالن‌هایمان کم شد و استقبال هم کم کردن یافت.

    عربستان هم دارد هزینه می‌کند و نفوذ هم دارند. هرجا می‌رویم و این‌ها متوجه می‌شوند، کارشکنی می‌کنند. جالب است در همین داغستان با کمپانی که قرارداد بسته بودیم تماس گرفتند و گفتند ما چندین برابر پولی که شما جهت قرارداد پرداخت کرده‌اید را می‌دهیم ولی شما این قرارداد را فسخ کنید. متأسفانه در آنجا هم شیطنت شد و نگذاشتند فیلم ادامه داشته باشد. هرجا ما می‌رویم و عربستان متوجه می‌شود، ما ردپایش را می‌بینیم. قرار بود این فیلم برنامه رونمایی جشنواره برلین باشد. متأسفانه همانجا ما دیدیم اینها رفته‌اند رایزنی کردند و جلوی آن را گرفتند.

    کمپانی «سونی پیکچر» حاضر بود در موقع تدوین رقمی به ما بدهد که ما آن را به کس دیگری نشان ندهیم. به هر حال ما بیش از چند صد میلیون مسلمان در دنیا داریم و جهت آن کمپانی هم جالب و سودآور بود. عربستان که متوجه شد ما دیدیم یک دفعه آن کمپانی که بزرگترین کمپانی پخش دنیاست کنار کشید.»

    عربستان سعودی | کشورهای عربی | عربستان | سینمایی | پیامبر | سینمای | استقبال | پروژه | سینما | سریال | کمپانی

    پس از کلید خوردن پروژه فیلم سینمایی «محمد» و رسانه ای شدن آن، عربستان سعودی ضمن کارشکنی هایی که ذکر شد، جهت روایت اسلام از نگاه خودش، به جیمز کامرون، کارگردان فیلم «آواتار» سفارش ساخت فیلمی با عنوان پیامبر اسلام را داد.

    با گذر از این مقدمه نسبتا مفصل باید پرسید که ادامه این دیپلماسی فرهنگی استمرار جدی داشته است؟

    توقف «ملک سلیمان»، «محمد رسول الله» و «حضرت موسی (ع)» در ایستگاه نخست

    بعد از تجربه موفق «یوسف پیامبر»، کارگردان این اثر به دنبال سوژه قرآنی دیگر خود رفت. پروژه داستان زندگی «حضرت موسی(ع)» به جهت روایت زندگانی پیامبر قوم یهود و سیطره پدیده‌ای با عنوان صهیونیسم جهانی و روایت های مکرر نادرست از شخصیت این پیامبر الهی در هالیوود، پروژه‌ای استراتژیک به حساب می آمد، که در کلید خوردن آن به بهانه های مالی وقفه بسیار افتاد. چند سال بعد از نگارش این کار، کارگردان آن در انتظار کسب بودجه جهت شروع آن بود که به علت بیماری سرطان از دنیا رفت و پرونده این کار در مرحله نگارش تا کنون بسته مانده است.

    میرباقری بعد از «مختارنامه» قصد شروع پروژه ای دیگر با عنوان زندگی نامه «سلمان فارسی» را داشت که آن نیز به بهانه‌های اقتصادی تا این آخرهای به وقفه افتاد که ظاهرا کار ساخت آن شروع شده است هست.

    هنگامی مدیران فرهنگی نمی‌خواهند روی پله دوم و سوم پا بگذارند! ، توقف سین

    همچنین مجید مجیدی بعد از روایت دوران کودکی زندگانی پیامبر اسلام در فیلم سینمایی «محمد»، قصد داشت در قسمت دوم و سوم، دو دوره بعدی زندگانی پیامبر را روایت کند که فعلا در ایستگاه نخست خود بی حرکت ایستاده است و از وقت اکران خود که حدود دو سال از آن گذشته هست، هیچ خبری جهت تولید قست دوم آن نیست.

    فیلم «ملک سلیمان» نیز به عنوان یکی از نخستین پروژه‌های پرهزینه سینمایی بعد از انقلاب با عنوان تاریخ انبیاء توانست بیشترین فروش سال را بدست بیاورد. این پروژه قصد روایتی قرآنی از آن چیزی را داشته است که سینمای «ترنس مدرن» هالیوود شکلی دروغین از آن را به نمایش درآورده هست. داستان ملک سلیمان مبدا بسیاری از انحرافات خطرناک و شیطانی است که در سینمای غرب به عنوان نسخه معرفی می شود. بعضی از فرقه های مهم حاکم بر سیاست پنهان امروز جهان، داستان شکل گیریشان به داستان حکومت حضرت سلیمان(ع) و حضرت موسی(ع) گره خورده است و از آن مهمتر ملک سلیمان روایت یکی از شیوه های معرفی شده است قرآن جهت حکومت داری الهی بر زمین هست. با این توصیف و اهمیت این موضوع، بعد از سال ۸۸ تا به امروز مدیران فرهنگی قدمی جهت ساخت قسمت دوم و سوم این فیلم برنداشته اند. در مدت هشت سال شاید امکان ساخت دو قسمت از این فیلم سینمایی فراهم می‌بود.

    در صورت وجود نگاهی واحد در مدیریت فرهنگی و اولویت بودن اینگونه تولیدات راهبردی، مسائل مالی جهت کنارگذاشتن یک پروژه شاید به یک بهانه شبیه باشد نه یک عامل اصلی. اینگونه پروژه ها در حالی کنار گذاشته می‌شوند که هزینه های ساخت آنها در برابر بسیاری از پروژه های عمرانی بزرگ کشور، هزینه ای ناچیز هست. به طور مثال سریالی مانند مختارنامه هزینه ای ده میلیاردی داشته است یا جهت ساخت فیلم ملک سلیمان حدود ۵ میلیارد هزینه شده است هست. فیلم حضرت محمد نیز هزینه ای حدود ۶۳ میلیارد داشته است ولی هزینه بعضی از پروژه های عمرانی مانند پل طبقاتی صدر ۱۳۰۰ میلیارد تومان و تونل نیایش ۲۷۰۰ میلیارد تومان بوده یا هزینه ساخت هر کیلومتر مترو در پایتخت کشور عزیزمان ایران حدود ۲۵۰ میلیارد تومان است.

    هدف از این مقایسه قطعا نفی هزینه کردن جهت پروژه های عمرانی یا گفتن این توصیه نیست که بزرگراه و مترو نداشته باشیم ولی فیلم چرا! خیر؛ این قیاس می گوید علی رغم هیاهوهای مکرر بعضی جریانها مبنی بر هزینه های هنگفت در این پروژه ها، مخارج تولید آثار فاخر سینمایی با توجه به اهمیتشان و در صورت اولویت پیدا کردن جهت مدیران فرهنگی، هزینه ای معمول به حساب می آید، حتی در برابر فیلم های سینمایی تاثیرگذار جهانی که مردم همین کشور نیز از مخاطبان و طرفداران آنها به حساب می آیند.

    یا باید وارد عرصه مسابقه فرهنگی در دنیای رسانه ها شد یا باید بپذیریم که زمین فرهنگی را واگذار کنیم!

    گزارش از محمدحسین تیرآور

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: عربستان سعودی | کشورهای عربی | عربستان | سینمایی | پیامبر | سینمای | استقبال | پروژه | سینما | سریال | کمپانی

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب گیاه شناسی زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع نرم افزار آفیس
  • دانلود فایل های زبان اصلی ورزش های رزمی
  • خرید کتاب های جبر خطی از آمازون
  • منابع اورجینال تولید مواد غذایی
  • خرید کتاب زبان اصلی فن آوری
  • خرید کتاب های هومیوپاتی از آمازون
  • دانلود منابع مرجع طب آزمایشی
  • خرید کتاب های زبان اصلی پازل
  • خرید کتاب زبان اصلی ریاضیات کاربردی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>