• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اخبار اقتصادی و سیاسی » مشارکت دوباره رنو با خودروسازان ایرانی یا حضور مستقل در ایران؟

    مشارکت دوباره رنو با خودروسازان ایرانی یا حضور مستقل در ایران؟

    رنو در شرایطی قرار است اوایل سال آینده فعالیت تازه خود را در کشور عزیزمان ایران شروع کند که به‌نظر می‌رسد خودروسازان داخلی در این پروژه یا به‌واسطه قراردادی

    مشارکت دوباره رنو با خودروسازان ایرانی یا حضور مستقل در ایران؟

    رنو در شرایطی قرار است اوایل سال آینده فعالیت تازه خود را در کشور عزیزمان ایران شروع کند که به نظر می رسد خودروسازان داخلی در این پروژه یا به واسطه قراردادی دیگر، همکاری جدیدی را با این شرکت فرانسوی از سر خواهند گرفت

    احتمال همکاری رنویی ها با دو غول خودروسازی ایران

    هرچند طبق قرارداد رنو با شرکت گسترش و نوسازی صنایع ایران، بناست خودروساز فرانسوی به صورت مستقل در کشور فعالیت کند، با این حال بروز چند نشانه مهم طی چند هفته گذشته، از احتمال همکاری رنویی ها با دو غول خودروسازی کشور عزیزمان ایران خبر می دهد.

    تابستان امسال بود که ایدرو و رنو بعد از کلی مذاکره و کش و قوس، آخر قرارداد همکاری یکسان خود را امضا کردند تا طبق آن، خودروساز فرانسوی امکان حضوری مستقل را در صنعت ماشین کشور عزیزمان ایران پیدا کند. بر این اساس، ایدرو، رنو و یک هلدینگ متعلق به بخش خصوصی، سهامداران حاضر در این قرارداد را تشکیل می دهند و به احتمال فراوان و آن طور که منصور معظمی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرده، تا دو ماه دیگر فاز اجرایی قرارداد موردنظر کلید خواهد خورد. این در شرایطی است که بروز چند نشانه و سیگنال مهم مبنی بر همکاری خودروسازان داخلی در قرارداد تازه رنو، حضور مستقل خودروساز فرانسوی را در کشور عزیزمان ایران زیر پرسش خواهد برد. اگر بنا باشد کشور عزیزمان ایران ماشین یا سایپا وارد قرارداد فعلی رنو با ایدرو شوند، دیگر حضور مستقل این شرکت در صنعت و بازار خودروی کشور معنایی نخواهد داشت، لیکن دست خودروساز فرانسوی جهت مسابقه سفت و سخت با غول های بزرگراه مخصوص بسته خواهد شد.

    مشارکت دوباره رنو با خودروسازان ایرانی یا حضور مستقل در ایران؟

    از سوی دیگر ولی این احتمال نیز وجود دارد که رنویی ها ضمن حفظ استقلال خود در قرارداد فعلی (قرارداد با ایدرو)، در قالب مشارکتی تازه وارد همکاری یکسان با خودروسازان داخلی شوند. در این صورت، اگرچه می توان تا حدی نسبت به استقلال رنو در کشور عزیزمان ایران (به واسطه قرارداد با ایدرو) امیدوار بود، ولی قطعا حضور مستقل این شرکت در خودروسازی و بازار کشور به چالش کشیده خواهد شد. این در حالی است که رنویی ها با توجه به تجربیات قبلی در همکاری با خودروسازان کشور عزیزمان ایران (قرارداد پلت فرم یکسان X۹۰)، چندان تمایلی به تکرار همکاری با کشور عزیزمان ایران ماشین و سایپا نداشته و در نهایت به سراغ ایدرو رفته و با این شرکت قرارداد بستند. در واقع رنو قصد داشت و شاید هنوز هم دارد که به صورت مستقل در خودروسازی کشور عزیزمان ایران فعالیت کند تا بتواند ضمن پیاده سازی فرهنگ جهانی خود در صنعت و بازار ماشین کشور، رقابتی نسبی را نیز با شرکت های خودروساز داخلی کلید بزند. حالا ولی به نظر می رسد رنویی ها تا حدی از این موضع خود کوتاه آمده و به این نتیجه رسیده اند (شاید هم آنها را به این نتیجه رسانده اند) که جهت پیشبرد اهداف کلی خود در بازار ایران، همچنان در کنار کشور عزیزمان ایران ماشین و سایپا قرار داشته باشند.

    عبارات مهم : خودروسازان داخلی – بندهای قرارداد

    شانس سایپا بیش از کشور عزیزمان ایران خودرو

    اما ببینیم نشانه ها و سیگنال های احتمال همکاری دوباره خودروسازان ایرانی و رنو چیست؟ ابتدا از کشور عزیزمان ایران ماشین شروع کنیم، شرکتی که در اوایل امضای برجام به نظر می رسید شانس اول شراکت تازه با رنو باشد. بر این اساس، گفته می شود کشور عزیزمان ایران ماشین جهت تکمیل سبد محصولات خود، به دنبال همکاری با رنو بوده و قصد داشت مدل کوئید را که خودرویی نسبتا ارزان به شمار می رود، میهمان خطوط تولید خود کند. در واقع زمزمه هایی مبنی بر همکاری رنو و کشور عزیزمان ایران ماشین وجود داشته و البته میل همکاری زیاد از ناحیه طرف ایرانی بوده است.

    این در حالی است که نشانه ها و سیگنال ها زیاد سایپا را در جایگاه شریک احتمالی رنو در آینده نزدیک قرار می دهد. نخستین نشانه در این ماجرا، به «سایت بن رو» و قطعی شدن واگذاری آن به رنو مربوط می شود. در یکی از بااهمیت ترین بندهای قرارداد رنو و شرکت گسترش، مقرر شده است بن رو (سایت تولیدی متعلق به سایپا و مستقر در شهرستان ساوه)، به ازای طلب ایدرو از سایپا و به عنوان آورده شرکت گسترش در قرارداد موردنظر، در اختیار خودروساز فرانسوی گذاشته شود. این در حالی است که انتقال بن رو در دوران مدیریت قبلی سایپا (مدیرعاملی مهدی جمالی)، به بن بست خورد و اجرایی نشد و در ادامه با وجود تغییرات مدیریتی در سایپا، عنوان شد سهامداران راضی به از دست دادن سایت موردنظر نیستند.

    رنو در شرایطی قرار است اوایل سال آینده فعالیت تازه خود را در کشور عزیزمان ایران شروع کند که به‌نظر می‌رسد خودروسازان داخلی در این پروژه یا به‌واسطه قراردادی

    همان وقت گفت وگویی از محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت انتشار شد و وی تاکید کرد اگر سهامداران سایپا با این «مشارکت» (انتقال «بن رو» به رنو) موافقت نکنند، این عنوان منتفی خواهد بود. وی این را هم گفت که در حال حاضر سهامداران مخالف بوده و ایدرو به دنبال سایتی دیگر جهت واگذاری به رنو هست. در ادامه ولی شرایط به شکلی پیش رفت که سهامداران ناگهان راضی و خبرهایی مبنی بر به جریان افتادن دوباره پرونده بن رو و رنو انتشار شد. در حال حاضر نیز گفته می شود انتقال بن رو به خودروساز فرانسوی قطعی شده است و این عنوان ذهن ها را به سمت توافقی خاص میان رنو و سایپا برده هست. به عبارت بهتر، به نظر می رسد سایپایی ها واگذاری بن رو را به رنو، منوط به همکاری یکسان خودروساز فرانسوی با خود کرده اند. حال این همکاری یا در قالب قرارداد فعلی رنو و ایدرو است یا به صورت مشارکتی دیگر میان خودروساز فرانسوی و سایپا شکل خواهد گرفت.

    اما نشانه دیگر مبنی بر پیوند احتمالی میان رنو و سایپا، میل و علاقه شدید مدیرعامل این شرکت مبنی بر همکاری با خودروسازان بزرگ دنیا هست. محسن قاسم جهرودی در بیانات خود بر لزوم همکاری یکسان با خودروسازان خارجی به خصوص اروپایی ها تاکید و در این بین، «رنو» یکی از گزینه های همکاری به حساب می آید. وی حتی به تازگی در گفت وگویی ضمن اعلام حمایت از تشکیل قطب سوم خودروسازی در کشور، به نوعی از حضور تازه رنو در کشور عزیزمان ایران استقبال کرد و این موضوع، فرضیه همکاری یکسان سایپا و رنو را نیرومند تر می کند. در واقع اگر قرار بود رنو مشارکتی با سایپا نداشته باشد، شاید مدیرعامل سایپا در مقام حمایت از این خودروساز برنمی آمد، لیکن به هر حال رنو در صورت حضور کاملا مستقل در ایران، به رقیبی قدرتمند جهت خودروسازان داخلی تبدیل و آنها را به چالش خواهد کشاند؛ بنابراین به نظر می رسد صلح فعلی سایپا و رنو با همکاری احتمالی آنها در آینده بی ارتباط نیست.

    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: donya-e-eqtesad.com

    واژه های کلیدی: خودروسازان داخلی | بندهای قرارداد | همکاری جدید | بازار ایران | خودروسازان | فرانسوی | ایرانی | قرارداد | ماشین | ایران | همکاری

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب های زبان اصلی فیزیک لیزر
  • خرید کتاب زبان اصلی بیوفیزیک
  • دانلود فایل های زبان اصلی جنین شناسی
  • دانلود منابع مرجع آنالیز تابعی
  • دانلود منابع مرجع رادیو
  • منابع اورجینال فیزیک پلاسما
  • کتب شیمی زبان اصلی
  • کتاب های سخنرانی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی ژورنال های علمی مشهور
  • کتب فولکلور زبان اصلی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>