• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » پزشکی و سلامت » مقاله کامل و جامع آشنایی با اچ آی وی و ایدز

    مقاله کامل و جامع آشنایی با اچ آی وی و ایدز

    آشنایی با اچ آی وی و ایدز

    مقالع کامل و جامع آشنایی با اچ آی وی و ایدز

    ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV یا اچ آی وی) ویروسی است که باعث بیماری سندروم نقص ایمنی اکتسابی (AIDS ، یا ایدز) می شود. اچ آی وی با صدمه زدن به سیستم ایمنی بدن شما باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن در مقابله با بیماریها و سرطان می شود. افرادیکه در بدنشان ویروس اچ آی وی وجود دارد، زمانیکه تعداد سلول های CD4 (سلول T) در بدنشان کم تر از ۲۰۰ شود، دچار بیماری ایدز می شوند.

    اچ آی وی ویروسی و عفونتی است که از راه تماس جنسی وارد بدن می شود. این ویروس همچنین از طریق تماس با خون آلوده هم سرایت پیدا می کنند. مادران باردار و شیرده هم که در بدنشان ویروس اچ آی وی وجود دارد، می توانند باعث آلوده شدن کودک و یا جنینشان شوند.

    وجود ویروس اچ آی وی در بدن به این معنا نیست که شما ایدز هم دارید و بعضا سالها طول می کشد که ویروس اچ‌‌آی‌وی در بدن شما، منجر به بیماری ایدز شود.

    هرچند اچ آی وی و ایدز قابل درمان نیستند، اما با داروهای جدید می شود، عوارض، سرعت تاثیر ویروس و خطر مرگ را کاهش داد.

    علایم اچ آی وی چیست؟

    بعضی از افراد آلوده ممکن است، ممکن است تا یکماه پس از آلودگی دچار بیماری‌ هایی مثل سرماخوردگی یا آنفولاتزا شوند، با اینحال افراد ممکن است سالها قبل از اینکه متوجه آلودگیشان به اچ‌آی‌وی شوند، هیچ علامت خاصی نداشته باشند.

    زمانیکه بیماری پیشرفت می کند، در هردو مردان و زنان زبانشان شروع به برفک زدن می کند، همچنین خانم‌ها ممکن است دچار عفونت قارچی واژن هم شوند.

    ایدز چیست؟

    زمانیکه ویروس اچ‌آی‌وی سلول های CD4 (بخشی از گلبول سفید خون که نقش مهمی در کمک به بدن شما در مقابله با بیماریها دارد) را نابود کند و تعداد این سلول ها کمتر از ۲۰۰ شود، بدن دچار بیماری ایدز شده است. البته ممکن است مدتها طول بکشد تا ویروس اچ‌آی‌وی بتواند سلولهای CD4 را نابود و بدن را مبتلا به ایدز کند.

    علایم ابتلاء به ایدز چیست؟

    نشانه‌هایی و علایمی که بیان می‌کند ویروس اچ آی وی دارد تبدیل به ایدز می شود، شامل :

    تب مزمن که درمان نمی شود
    عرق کردن در خواب
    خستگی مزمن و همیشگی (خستگی ای که عامل آن استرس و کم خوابی نباشد)
    کاهش وزن
    غدد متورم در گردن، کشاله ران و زیر بغل
    برفک دهان
    ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV یا اچ آی وی) چگونه منتقل می شود؟

    در حین رابطه جنسی، در صورتیکه شما با یک شخص آلوده به ویروس رابطه جنسی(مهبلی، مقعدی و یا دهانی) داشته باشید و خون، منی یا ترشحات مهبل وی وارد بدن شما شود، شما آلوده می‌شوید.
    دریافت خون آلوده، بعضی مواقع ویروس اچ آی وی می تواند از دریافت خون آلوده وارد بدن شود، هرچند که از آنجاییکه این خونها قبل از تزریق آزمایش می شوند، احتمال ابتلا از این طریق کم است.
    استفاده از سرنگ آلوده؛ ویروس اچ آی وی می تواند از طریق استفاده از سوزن‌ها و سرنگ‌هایی که خون آلوده با آنها برخورد داشته منتقل شود. استفاده از سرنگهای تزریق مواد مخدر دیگران یکی از راههای انتقال ویروس است.
    از مادر به کودک، مادران آلوده به این ویروس می توانند کودکانشان را در هنگام بارداری و یا شیردادن به ویروس اچ‌آی‌وی مبتلا کنند. البته اگر در دوران بارداری خانم ها تحت درمان قرار بگیرند، خطر آلوده شدن کودک بسیار کاهش می یابد.
    چه کسانی در خطر ابتلاء به ایدز هستند؟

    اولین بار که ایدز در آمریکا دیده شد، عمدتا افراد همجنس باز به آن آلوده بودند، اما امروزه همه افراد می توانند از همه گروهها می توانند، دچار این بیماری شوند. بیشترین خطر ابتلاء به ایدز یا اچ آی وی در افراد با شرایط زیر است:

    افرادیکه رابطه جنسی پرخطر دارند. رابطه پرخطر یعنی :
    ۱٫  رابطه جنسی با تعداد زیادی از افراد ناشناس و مشکوک
    ۲٫  رابطه جنسی بدون استفاده از کاندوم مناسب(کاندوم باید نو و از جنس لاتکس یا پلی اورتان باشد)
    ۳٫  رابطه جنسی مقعدی چراکه خطر ابتلا به ایدز در رابطه جنسی مقعدی بیشتر از رابطه جنسی مهبلی است

    ابتلا به سایر عفونتهایی که از طریق رابطه جنسی (STI) منتقل می شوند. چراکه این عفونت ها برروی اندام های جنسی شما زخم ایجاد کرده و راهی برای ورود اچ آی وی به بدن شما باز می کند.
    معتادان تزریقی، چراکه این افراد معمولا از سرنگهای مشترک استفاده می کنند و این کار آنها را در خطر بالای ابتلاء به ایدز قرار می دهد.
    مردانی که ختنه نشده‌اند؛ تحقیقات نشان میدهد که افرادیکه ختنه نشده اند خطر بیشتری در ابتلاء به اچ‌آی‌وی آنها را تهدید می کند.
    ایدز از چه راههایی منتقل نمی شود؟

    لمس یا درآغوش کشیدن کسی که ایدز دارد.
    حمام و استخرهای عمومی.
    استفاده از اثاثه و وسایل غیر شخصی افراد مبتلا به ایدز.
    نیش حشرات.
    پیشگیری از آلوده شدن و ابتلاء به ویروس اچ آی وی/ ایدز

    هنوز واکسنی برای جلوگیری از ابتلاء به ایدز و درمانی برای آن وجود ندارد؛ اما با رعایت بعضی از موارد و یادگیری در این زمینه می توان خطر ابتلاء به ایدز را کاهش داد، برخی از این موارد عبارتند از:

    استفاده از کاندوم جدید و مناسب هنگام رابطه جنسی با افراد مشکوک. همچنین در این روابط از لوسیون های روغنی که می توانند باعث خراب و پاره شدن کاندوم شوند استفاده نکنید.
    استفاده از سوزن ها و سرنگ های تازه و جدید و استریلیزه.
    در آقایان در صورتیکه هنوز ختنه نشده اید، به اینکار اقدام کنید. تحقیقات جدید نشان می دهد از فواید ختنه کم کردن خطر ابتلاء به ایدز است.
    پیشگیری از تبدیل ویروس اچ آی وی به بیماری ایدز

    درصورتیکه شما آلوده به اچ آی وی هستید می توانید با مراقبت از خود، مراجعه به پزشکان حرفه‌ای در زمینه ایدز و مصرف داروهایی که برای شما تجویز شده است طول عمر خود را افزایش دهید.

    درمان ایدز / اچ آی وی 

    امروزه دیگر مانند زمان‌های گذشته نیست که ابتلاء به ایدز و یا آلوده شدن به اچ آی وی مساوی با مرگ باشد. اکنون راهکارها و داروهای مختلفی برای درمان ایدز وجود دارد. البته این داروها پیچیده و خاص هستند و تنها باید با دستور پزشک استفاده شود. برای دریافت این داروها و اثرات جانبیشان با پزشک متخصص صحبت کنید.

    منبع:راستینه

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی آزمون های آمریکا
  • منابع اورجینال الکتریسیته و مغناطیس
  • خرید کتاب های زبان اصلی موسیقی (گیتار)
  • خرید کتاب آسیب شناسی زبان اصلی
  • کتب حرارت زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع ایمنی و امنیت
  • خرید کتاب های تشخیص پزشکی از آمازون
  • هاردکپی کتاب های تجارت الکترونیک
  • هاردکپی کتاب های فن آوری ریز پردازنده
  • کتب نثر زبان اصلی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>