• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » پزشکی و سلامت » آیا فشار خون بالا، ناتوانی جنسی می‌آورد؟

    آیا فشار خون بالا، ناتوانی جنسی می‌آورد؟

    پرفشاری خون، یکی از بیماری‌های مزمن هست. شایع‌ترین علت مبتلا به بیماری قلبی-عروقی و یکی از قوی‌ترین عوامل مستعدکننده در ۵۰۰ هزار مورد سکته مغزی و همچنین عامل عمده

    آیا فشار خون بالا، ناتوانی جنسی می‌آورد؟

    پرفشاری خون، یکی از بیماری های مزمن است. مرسوم ترین علت مبتلا به بیماری قلبی-عروقی و یکی از نیرومند ترین عوامل مستعدکننده در ۵۰۰ هزار مورد سکته مغزی و همچنین عامل عمده در بیش از ۵/۱ میلیون سکته قلبی در سال پرفشاری خون هست. فشارخون بالا یکی از عوامل مهم در بروز مسائل نعوظ است و مطالعه ای که نتیجه های آن در مجله انجمن طب سالمندان آمریکا چاپ شده، نشان می دهد حدود ۴۹ درصد از مردان در سنین ۴۰ تا ۷۹ با فشار خون بالا دچار اختلال عملکرد نعوظ هستند.

    به فشارخون بالای ۱۴ روی ۹، فشارخون بالا گفته می شود. عارضه های ناشی از فشار خون بالا در همه افراد مبتلا با یک شدت بروز نمی کند. ممکن است در بعضی بیماران عوارض فشارخون بالا به سرعت تظاهر پیدا کند و در بعضی دیگر بعد از گذشت چند سال. فشارخون بالا با آسیب به عروق خونی منجر به کم کردن جریان خون در سراسر بدن می شود. کاهش جریان خون در نواحی لگن، به خصوص اندام تناسلی می تواند میزان رضایت مندی جنسی را در مردان و زنان تحت تاثیر قرار دهد.
     
    فشارخون بالا با ناتوانی جنسی در ارتباط است
    به مرور وقت فشارخون بالا، به عروق خونی آسیب می رساند و باعث سفت و باریک شدن سرخرگ ها و محدودشدن جریان خون می شود و بروز مسائل ثانویه ای مانند بیماری عروق کرونری قلب، سکته مغزی، نارسایی کلیه و… را به دنبال دارد. این اتفاق در عروق آلت تناسلی نیز ممکن است رخ بدهد.
    وقتی که عروق نواحی تناسلی در مردان و زنان به دنبال عارضه فشارخون بالا تنگ و سفت می شود، خون کمتری در ناحیه تناسلی قادر به جریان است و همین مساله مردان را در رسیدن به نعوظ و حفظ آن و زنان را در رسیدن به برانگیختگی جنسی و ارگاسم دچار مسئله می کند.
    البته تاثیر فشارخون زیاد بر عملکرد جنسی، برحسب شدت فشارخون، مدت وقت مبتلا و داروهای مصرفی متفاوت هست. متاسفانه فشارخون بالا هیچ علامت یا نشانه ای ندارد. از این رو، بسیاری از افرادی که به فشارخون مبتلا هستند از وجود آن بی اطلاع اند.
    پرفشاری خون، میل جنسی و میل به برقراری را کم کردن می دهد
    مرسوم ترین اختلال جنسی ناشی از فشارخون بالا در مردان، اختلال در نعوظ و همچنین کم کردن میل جنسی هست. از آنجا که پرفشاری خون، باعث محدودیت جریان خون می شود، زمانی که خون ورودی و خروجی از آلت تناسلی به مقدار طبیعی نباشد، اختلال در نعوظ رخ می دهد.
    از سوی دیگر، اگرچه در پی عارضه های فشارخون زیاد به تدریج میل جنسی فرد کم می شود و تحریک پذیری کم کردن می یابد، ولی در مواردی هم کم کردن میل جنسی می تواند ثانویه به مسئله اختلال در نعوظ باشد.
    به عبارت راحت تر، اختلال در نعوظ با اضطراب همراه است و هنگامی که مردی در اثر فشارخون بالا دچار اختلال در نعوظ می شود و نمی تواند در رابطه جنسی سطح مطلوبی از عملکرد داشته باشد، وحشت از اینکه دوباره این اتفاق بیفتد، اضطراب او را زیاد کردن داده و ارتباط وی را با شریک جنسی تحت تاثیر قرار می دهد و دیگر تمایلی به برقراری رابطه ندارد. چرا؟! چون هنگام رابطه زناشویی ناموفق است و در رسیدن به نعوظ و حفظ آن دچار مسئله می شود بنابراین رفته رفته میل جنسی به طور ثانویه تحت تاثیر قرار می گیرد و پایین می آید. به همین علت است که اغلب این بیماران از کم کردن میل جنسی زحمت می برند.
    ضمن اینکه در مردان دچار فشارخون بالا ممکن است سطح تستوسترون پایین بیاید. تستوسترون هورمون مردانه ای است که نقش مهمی در میل و تحریک پذیری جنسی مردان ایفا می کند.
    البته مسائل جنسی ناشی از فشارخون بالا محدود به مردان نیست و در زنان مبتلا نیز فشار خون بالا می تواند جریان خون را به واژن کم کردن دهد.
    اگر جریان خون به مهبل (واژن) کم کردن یابد، منجر به کم کردن میل جنسی یا برانگیختگی، خشکی واژن و در نهایت اختلال در رسیدن به اوج لذت جنسی می شود.
    داروها هم بی تقصیر نیستند
    بد نیست بدانید فشارخون بالا از دو راه عملکرد جنسی را تحت تاثیر قرار می دهد؛ فشارخون بالا به خودی خود می تواند به اختلال در نعوظ منجر شود ولی بعضی از داروها هم که جهت درمان فشارخون بالا به کار می روند هم مزید بر علت هستند و می توانند عملکرد جنسی را به شدت تحت تاثیر قرار دهند. این عنوان زیاد در مورد داروهای ضدفشارخون قدیمی صدق می کند.
    یکی از داروهایی که جهت کنترل فشارخون مصرف می شوند، داروهای مدر هستند. با مصرف این داروها میزان مایعات اضافی از بدن دفع می شود. به واسطه کم کردن مایعات، در مواقع بحرانی فشارخون پایین می آید، درنتیجه جریان خون در آلت تناسلی نیز کم کردن پیدا می کند که منجر به اختلال نعوظ می شود. از دیگر داروها بتابلاکر هستند که از بااهمیت ترین این داروهای مهارکننده می توان به پروپرانولول، آتنولول و متورال اشاره کرد.
    خوشبختانه عملکرد داروهای تازه به گونه ای است که علاوه بر اینکه فشارخون را کنترل می کند، عارضه جانبی از نظر جنسی ایجاد نمی کند و حتی در مواردی منجر به اصلاح عملکرد جنسی بیماران می شود.
    رابطه زناشویی در افراد مبتلا به فشارخون می تواند خطرناک باشد
    به طور طبیعی در شروع یا اوج رابطه زناشویی بر اثر تحریک عصب سمپاتیک، فشارخون زیاد کردن می یابد. حال تصور کنید در افراد مبتلا به فشارخون بالای کنترل نشده یا فشارخون های خیلی بالا (١٨ روی ١٢) این زیاد کردن فشارخون ممکن است مسائل قلبی-عروقی ایجاد کند. معمولا اغلب مبتلایان به فشارخون مسائل قلبی نیز دارند. در صورتی که این بیماران از داروهای حاوی نیترات مثل «نیتروکانتین» و «نیتروگلیسیرین» استفاده می کنند، به هیچ وجه نباید جهت رفع مسائل جنسی شان، خودسرانه یا به توصیه اطرافیان داروهایی مثل «سیلدنافیل یا ویاگرا» و «تادالافیل» و داروهای مشابهی از این خانواده را مصرف کنند چون با مصرف این داروها دچار افت بسیار شدید و ناگهانی فشارخون می شوند که مرگبار است و منجر به سکته قلبی و ایست قلبی می شود.
    استرس رابطه مستقیمی با زیاد کردن فشارخون بالا دارد
    مسئله اینجاست که افراد به علت تابو بودن این مسائل از بیان مسائل جنسی خود به دکتر امتناع می کنند. از سوی دیگر، بعضی از پزشکان هم حین معاینه بیمار از او نمی پرسند که آیا در روابط جنسی دچار تغییرات و مشکلاتی شده است یا نه.
    در حالی که باید حتما راجع به مشکلاتی که از نظر میل جنسی یا برانگیختگی و ارگاسم پیش آمده، با دکتر صحبت کرد. حتی کوچک ترین تغییرات را باید جدی گرفت و آن را مطرح کرد تا متخصص مربوط با تمهیدات خاصی که می اندیشد از میزان عوارض پرفشاری خون و اختلال در عملکرد جنسی بکاهد.
    افراد مبتلا به فشارخون می توانند با گزینش شیوه زندگی سالم، فشارخون خود را پایین نگه دارند و زندگی جنسی خود را اصلاح بخشند. جهت این منظور توصیه می شود رژیم غذایی مناسب داشته باشند، فشارخونشان را کنترل کنند و از سطح استرس و اضطرابشان بکاهند. استرس رابطه مستقیمی با زیاد کردن فشارخون بالا دارد. نتیجه های تحقیقات نشان می دهد با داشتن روابط زناشویی منظم ۱ یا ۲ بار در هفته حتی در حد نوازش و معاشقه، اضطراب شخص کم کردن می یابد و به کنترل فشارخون کمک می کند.
    مبتلایان به پرفشاری خون که دچار مسائل قلبی-عروقی نیز هستند، نباید فراموش کنند که نکشیدن سیگار و قلیان، مصرف نکردن الکل، کم کردن مقدار نمک در رژیم غذایی، مصرف موادغذایی سالم، به خصوص میوه و سبزیجات، از دست دادن وزن اضافی و داشتن فعالیت ورزشی منظم می تواند نقش موثری در اصلاح اوضاع فعلی ارزش داشته باشد. ضمن اینکه با داشتن وزن ایده آل، اعتماد به نفس فرد زیاد کردن می یابد و این عنوان می تواند با ایجاد احساس اینکه جالب تر هستند، یاری کند تا زندگی جنسی خود را اصلاح بخشند.
    اگر با رعایت تمامی این موارد مسئله از بین نرفت، حتما باید به یک سکس تراپیست (مشاور جنسی) مراجعه کرد چراکه گاهی مسائل جنسی افراد تحت تاثیر چند عامل متفاوت ایجاد می شود، بنابراین مورد نیاز است که تمامی عوامل دخیل باعث ساز در این زمینه بررسی و با روش های متفاوت دارویی و غیردارویی درمان شوند.
    داروهای ضد فشار خون ممکن است ناتوانی جنسی ایجاد کنند
    فشار خون بالا می تواند هم در مردان و هم در زنان عوارض جنسی ایجاد کند. جهت حل این مسئله باید فشار خون را پایین آورد. در بعضی از افراد با عوض کردن شیوه زندگی می توان فشار خون را پایین آورد ولی بسیاری از بیماران نیاز به تجویز داروهای ضدفشار خون دارند.
    ولی مشکلی که جهت بسیاری از مردان پیش می آید، این است که بعضی از انواع داروهای ضدفشار خون می توانند ناتوانی نعوظ ایجاد کنند. این عارضه ممکن است باعث شود مصرف مداوم دارو جهت بیماران مسئله شود، به خصوص اگر فشار خون بالا قبلا برایشان علامتی ایجاد نکرده باشد. تخمین زده می شود ۷۰ درصد مردانی که دچار عارضه جانبی داروهای ضدفشار خون می شوند، مصرف این داروها را قطع کنند.
    با اینکه عارضه جانبی ناتوانی نعوظی در بسیاری از داروهای ضدفشار خون گزارش شده، بعضی از این دارو با احتمال بیشتری باعث مسائل جنسی می شوند. از طرف دیگر، بعضی از داروهای ضدفشار خون حتی ممکن است باعث اصلاح یافتن اختلال نعوظ در بعضی از مردان شوند.
    میان داروهای ضدفشار خون داروهای ادرارآور یا مدر مانند داروی هیدروکلروتیازید و داروهای مسدودکننده گیرنده بتا مانند آتنولول می توانند مسائل نعوظ ایجاد کنند. از طرف دیگر، این دو گروه داروها احتمالا نخستین داروهایی هستند که پزشکتان در صورت تاثیر نبخشیدن رژیم غذایی و ورزش جهت شما تجویز می کند.
    اگر داروهای ادرارآور مانند هیدروکلروتیازید جهت شما تجویز شده است باشد، باید تا هنگامی که فشار خون بالای شما کنترل شود، به مصرف آن ادامه دهید، ولی اگر با مصرف این داروها دچار مسائل نعوظی مداوم شدید یا با وجود مصرف دارو فشار خونتان دوباره بالا رفت، ممکن است پزشکتان این داروها را با داروهای دیگری که باعث اشکال نعوظ با احتمال کمتری می شوند، جایگزین کند. یک راه دیگر تجویز ترکیبی از داروهای ضدفشار خون است که ممکن است فشار خون شما را بهتر کنترل کند و خطر اختلال نعوظ را کم کردن دهد.
    اگر داروهای مسدودکننده گیرنده بتا مانند آتنولول جهت شما تجویز شده است باشد، بهتر است از پزشکتان راجع به احتمال اختلال نعوظ پرسش کنید. در این مورد هم پزشکتان ممکن است دارویی را تجویز کند که با احتمال کمتری باعث بروز این مسئله شود.
     
    داروهای ضدفشار خون که اختلال نعوظ ایجاد نمی کنند
    بعضی از گروه های داروهای ضدفشار خون ندرتا باعث اختلال نعوظ می شوند، از جمله:
    • گروه داروهای مهارکننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین مانند داروی کاپتوپریل
    •گروه داروهای مسدودکننده گیرنده آلفا مانند داروی پرازوسین
    • گروه داروهای مسدودکنننده کانال های کلسیم مانند داروی آملودیپین
    •گروه داروهای مهارکننده گیرنده آنژیوتانسین II مانند داروی لوسارتان
    داروهای مهارکننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین رگ های خونی را گشاد می کنند و جریان خون را زیاد کردن می دهند. اختلال نعوظ در این گروه داروها نادر است و در کمتر از ۱ درصد از بیماران رخ می دهد.
    داروهای مهارکننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین یا مهارکننده ACE مانند داروی کاپتوپریل رگ های خونی را گشاد می کنند و جریان خون را زیاد کردن می دهند. این گروه ها ندرتا و در کمتر از ۱ درصد بیماران عارضه جانبی جنسی ایجاد می کنند. چند دارو در این رده قرار می گیرند و به نظر می رسد نداشتن عارضه جانبی جنسی در مورد همه آنها مصداق دارد.
    یک رده دیگر از داروهای ضدفشار خون داروهای مسدودکننده کانال کلسیم مانند آملودیپین، دیلتیازم یا وراپامیل هستند. این گروه داروها ندرتا اختلال نعوظ ایجاد می کنند ولی ممکن است مسائل نعوظ در بعضی از داروهای این گروه کمتر از دیگر داروهای این گروه باشد. پزشکتان می تواند در این باره به شما توضیح دهد.
    به طور کلی، داروهای مسدودکننده گیرنده آلفا نیز مسائل نعوظ ایجاد نمی کنند.
    در واقع، در یک بررسی، شمار اندکی از مردانی که یکی از این داروها به نام دوکسازوسین را مصرف می کردند، بعد از ۲ سال مصرف دارو اختلال نعوظشان صد درصد اصلاح یافت.
    داروهای ضدفشار خونی که با نام مسدودکننده های گیرنده آنژیوتانسین II شناخته می شوند مانند داروی لوسارتان نه تنها مسائل نعوظ ایجاد نمی کنند، بلکه ممکن است کارکرد جنسی را در مردان دارای فشار خون بالا اصلاح بخشند.
    اگر داروی شما باعث اختلال نعوظ شد
    به پزشکتان بگویید که فکر می کنید داروی ضدفشار خونتان احتمالا باعث اختلال کارکرد جنسی شما شده است است.
    اگر دارو و نه خود فشار خون بالا باعث مسئله نعوظ شده است باشد، تجویز دارویی دیگر ممکن است مسئله را حل کند. هیچ گاه داروی ضدفشار خونتان را بدون مشورت با پزشکتان قطع نکنید. پزشکتان همچنین ممکن است داروهای بهبوددهنده نعوظ مانند ویاگرا یا سیالیس را جهت شما تجویز کند. البته توجه داشته باشید که داروهای بهبوددهنده نعوظ جهت مردانی که فشار خون بالای درمان نشده دارند، ایمن نیستند. همچنین این داروها جهت مردانی که داروهای ضدفشار خون مسدودکننده گیرنده آلفا مانند پرازوسین دریافت می کنند یا مردانی که داروهای نیتراتی جهت بیماری قلبی مصرف می کنند، ایمن نیستند.
    با پزشکتان صادق باشید
    اگر فشار خون بالا دارید یا داروهای ضدفشار خون مصرف می کنید و دچار اختلال جنسی شده است اید، لزومی ندارد که این مساله را پنهان کنید و زندگی مشترکتان را بدون ارضای جنسی بگذرانید. باید با پزشکتان صادق باشید و مشکلتان را با او در میان بگذارید. هرچه پزشکتان زیاد راجع به شما بداند، بهتر می تواند فشار خون بالایتان را درمان و به شما یاری کند زندگی زناشویی طبیعی داشته باشید. پزشکتان ممکن است این سوالات را از شما بپرسد:
    • چه داروهایی مصرف می کنید؟
    • آیا رابطه زناشویی شما با همسرتان به تازگی عوض کردن کرده است؟
    • آیا احساس افسردگی می کنید؟
    • آیا نسبت به حالت معمول احساس استرس بیشتری می کنید؟
    به غیر از کمک هایی که پزشکتان می تواند به شما بکند، خودتان نیز با گزینش گزینه های شیوه زندگی سالم می توانید فشار خونتان را پایین بیاورید و به طور بالقوه زندگی زناشویی تان را اصلاح ببخشید. گزینه های شیوه زندگی سالم شامل سیگار نکشیدن یا سایر راه های استفاده از تنباکو، خوردن غذاهای سالم، کم کردن میزان مصرف نمک در رژیم غذایی، کم کردن وزن اضافی و ورزش کردن به طور مرتب است.
    داشتن بدنی متناسب هم اعتماد به نفس شما را زیاد کردن می دهد و هم باعث می شود احساس جذابیت بیشتری کنید. از طرفی، می تواند به اصلاح زندگی زناشویی شما هم کمک کند.
    *روان دکتر و روان درمانگر جنسی و خانواده 

    واژه های کلیدی: اختلال در نعوظ | رابطه زناشویی | برقراری رابطه | مسائل جنسی | رابطه جنسی | مردانه | فشارخون | مردان | زندگی | دارویی

    آیا فشار خون بالا، ناتوانی جنسی می‌آورد؟

    آیا فشار خون بالا، ناتوانی جنسی می‌آورد؟

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • فروشگاه کتاب خارجی
  • خرید کتاب زبان اصلی بیوفیزیک
  • دانلود منابع مرجع آمار ریاضی
  • خرید کتاب های دوره های خلبانی از آمازون
  • کتاب های مدیربرنامه اورجینال
  • کتب نانو زبان اصلی
  • خرید کتاب های میکرب شناسی از آمازون
  • خرید کتاب های سرد سازی از آمازون
  • خرید کتاب های دیابت از آمازون
  • خرید کتاب های ادبی از آمازون
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>