• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » دنیای مد » دکوراسیون » اصول گزینش رنگ در طراحی دکوراسیون منزل

    اصول گزینش رنگ در طراحی دکوراسیون منزل

    ترکیب رنگ | استفاده | نارنجی | کنتراست | دکوراسیون

    اصول گزینش رنگ در طراحی دکوراسیون منزل

    اصول گزینش رنگ در طراحی دکوراسیون منزل 

    مطمئنا رنگ ها در دکوراسیون منزل نقش کلیدی را ایفا می کنند و باید در چیدمان منزل به آن ها بسیار توجه نمود تا عالی ترین نتیجه حاصل گردد. بسیاری از ما طراح داخلی نیستیم ، ولی مانند یک طراح از اینکه با نور، رنگ و چیدمان سر و کار داشته باشیم، لذت برده و دوست داریم که بتوانیم فضایی دلچسب و رمانتیک جهت خود بسازیم.

    اما قبل از هر چیز باید به زبان مخصوص این رشته آشنا شویم. آرل تلاش دارد بدون اینکه نیاز به داشتن تحصیلات آکادمیک باشد، شما را با اصول اولیه و کلیاتی که قبل از شروعع به آنها نیاز داریم، آشنا سازد. به عنوان نخستین قدم، در این مقاله نگاهی می اندازیم به سیزده اصل اولیه و اساسی گزینش رنگ که هرکس باید بداند.

    اصول گزینش رنگ در طراحی دکوراسیون منزل

    ۱٫ نحوه استفاده از چرخه رنگ : یکی از ابزار مهم جهت گزینش رنگ و نحوه قرارگیری و چگونگی ترکیب رنگها با یکدیگر،چرخه رنگ است.با استفاده از این ابزار شما خواهید توانست از همان ابتدا نتیجه را بدور از هر گونه حدس و گمان و به طور دقیق آینده نگری کنید.

    عبارات مهم : ترکیب رنگ – استفاده
    نگران نباشید، نیازی به ، بخاطر سپردن آن ندارید؛ وبسایتهایی مثل paletton به شما کمک می کنند تا چیدمانهای متفاوت رنگی را ایجاد کرده و عالی ترین را گزینش کنید.

    ۲٫ مشخصات رنگ : هر رنگ سه مشخصه دارد:

    ته مایه رنگ (hue) : برداشتی که از یک رنگ داریم. در زیاد موارد به نام خود رنگ اطلاق می شود: زرد،آبی،قرمز و …
    خلوص (saturation) : به میزان خلوص یا شدت رنگ از نظر ترکیب با خاکستری می گویند. بسته به اینکه چه مقدار خاکستری به رنگ اضافه شده، میزان آن عوض کردن می کند. بدینن ترتیب که هرچه قدر خاکستری بیشتری به رنگ اضافه شود، خلوص آن پایین تر آمده و ماتر می شود. خاکستری کمتر، خلوص بیشتری به رنگ داده و رنگ براق تر می شود.

    ترکیب رنگ | استفاده | نارنجی | کنتراست | دکوراسیون

    درجه تیره-روشنی (value) : این گزینه به میزان روشنی یا تیرگی رنگ از ترکیب با سیاه یا سفید گفته می شود. سیاه دارای کم ترین ارزش رنگی(value) و سفید دارای بیشترین ارزش رنگی است.

    ۳٫ گروههای مهم رنگ : در هر چرخه رنگی دوازده رنگ یا فام وجود دارد،که عبارتند از:
    رنگهای اصلی(primary colors) : قرمز ، آبی و زرد. این رنگها به تنهایی در محیط زیست وجود داشته و از ترکیب رنگهای دیگر به دست نمی آید.

    رنگهای فرعی(secondary colors): نارنجی ، بنفش، سبز. از ترکیب رنگهای مهم با یکدیگر به وجود می آیند.

    اصول گزینش رنگ در طراحی دکوراسیون منزل

    قرمز+ آبی = بنفش
    زرد+ آبی= سبز
    زرد+قرمز= نارنجی

    رنگهای گروه سوم (tertiary colors) : که شامل شش رنگ می باشد و از ترکیب رنگهای مهم با دنگهای فرعی به وجود می آیند.

    ترکیب رنگ | استفاده | نارنجی | کنتراست | دکوراسیون

    قرمز+ بنفش= قرمز- بنفش
    آبی + بنفش= آبی – بنفش
    قرمز+ نارنجی= قرمز – نارنجی
    زرد+ سبز= زرد – سبز
    آبی + سبز= سبز-آبی
    زرد+ نارنجی= زرد- نارنجی
    اگر نمی دانید از کجا شروع کنید، عالی ترین نقطه جهت شروع گزینش یکی از همین دوازده رنک به عنوان رنگ مهم است.با مرور مطالب بعدی به آسانی خواهید توانست به چیدمان رنگی مورد نظر خود برسید. گزینش رنگ مهم تا حد زیادی به نوع شخصیت و کاراکتر شما دارد. در تحقیقاتی که در دانشگاه وست مینسترwestminster))انجام شده، محققان دریافتند که به طور معمول کدام ظاهر شخصیتی چه رنگی را گزینش می کند. بعضی از آنها عبارتند از:

    قرمز: هدف محور، با اراده و مصمم
    نارنجی: پر انرژی، خوشحال
    زرد: خوش برخورد و اجتمایی با کنترل در رفتار، مجاب کننده
    سبز: ذاتا همکارو مواظبت کننده
    آبی: تحلیل کننده و منطقی، محتاط
    بنفش: تسلی دهنده، باوقار و باشکوه
    سفید: صلح طلب، نیرومند در نظم بخشیدن
    سیاه: خلاق ولی محافظه کار
    قهوه ایی: عمل گرا، عالی ترین تکمیل کننده در فعالیتها

    اصول گزینش رنگ در طراحی دکوراسیون منزل

    ۴٫ عوض کردن رنگ با اضافه کردن رنگهای خنثی: هنگامی رنگ مهم خود را گزینش کردید، با ترکیب این رنگ با رنگهای خنثی ( مشکی،سفید،خاکستری) می توان تن های مختلفی از همان خانواده را بدست آورید، که عبارتند از :

    ته رنگ (tint) : کمرنگ کردن یک رنگ با اضافه کردن رنگ سفید به آن
    سایه (shade) : تیره کردن رنگ با اضافه کردن رنگ سیاه به آن

    درجات رنگ (tone) : تیره کردن تدریجی رنگ با اضافه کردن خاکستری

    ۵٫ دمای رنگ (color tempture) : شاید تا به حال شنیده باشید هر رنگی دارای درجه حرارت هست. از این نظر رنگها به دو دسته گرم و سرد طبقه بندی می شوند. قرمز، نارنجی و زرد را با نام رنگ های گرم میشناسند. این رنگ ها به محیط انرژی، سر زندگی، پویایی و حرکت می دهند. همچنین بخاطر اینکه باعث کوچکتر به نظر رسیدن فضا می شوند، حسی خودمانی به محیط می دهند.

    در برابر این گروه، گروه رنگ های سرد یعنی آبی ها، بنفش ها و تعدادی از سبزها قرار دارند که می توانند از آنها در محیط های که می خواهیم حس آرامش و سکون را تداعی کنند، استفاده کنیم. استفاده از این رنگ ها، باعث بزرگتر به نظر رسیدن فضا می شوند.
    دقت کنید استفاده از رنگ های گرم در محیط های کوچک، شلوغ و کم نور ممکن است ایجاد احساس خفگی کند و یا برعکس، استفاده از رنگ های سرد در محیط های بزرگ نیز احساس سرد،خالی و نیمه تمام بودن را القا می کند.

    ۶٫ الگوی تک رنگ (monochromatic) : در این الگو تنها از یک رنگ استفاده می شود. جهت جالب تر کردن این الگوی رنگی می توان از تنالیته های متفاوت رنگ مورد نظر با ترکیب آنها با سفید، سیاه و خاکستری استفاده کرد. استفاده از رنگ های خنثی مانند انواع کرم یا قهوه ای، در کنار رنگ مهم کامل کننده این الگو می باشند.

    سیاه و سفید هم محلی برایی استراحت چشم می آورد. بعد از آنها به عنوان نقاط تاکیدی الگوی انتخابی خود استفاده کنید. الگوی تک رنگ با ایجاد ارتباط بین اثاثیه و فضا، سادگی و آرامش بخش بودن را جهت محیط به ارمغان می آورد. یکی دیگر از محاسن این الگو استفاده از بافت و نقوش متفاوت در پرده یا روکش ملبمان هست. بدون اینکه احساس خستگی و بحران در محیط ایجاد شود.

    ۷٫ الگوی مکمل (complementary color scheme) : یکی از راحت ترین الگوهای رنگی، الگوی مکمل است و آن استفاده از دو رنگ مکمل که در دو سر قطرهای چرخه رنگ قرار دارند، می باشند. معمولا یکی از رنگ ها به عنوان رنگ مهم گزینش می شود. و آن دیگری به عنوان رنگ دوم یا تاکیدی (accent) استفاده خواهد شد. به طور مثال ترکیباتی مثل قرمز و سبز، آبی و نارنجی، زرد و بنفش، از عالی ترین نمونه های الگوی مکمل می باشند.

    این الگو دارای کنتراست خیلی زیادی است و بنابراین بهتر است در سطوح کوچک یا جهت جلب توجه یک المان بکار برده شود. بهتر است زیاد از ۶۰ درصد از فضا را به رنگ مهم تخصیص داده شده است دهیم. هر دو رنگ می توانند به یک نسبت با رنگ های خنثی (tone,tint,shade) ترکیب شده است و استفاده شوند. گزینش رنگ غالب بستگی به نور فضا دارد.

    مثلا اگر نور طبیعی خوب داشته باشیم، رنگ غالب را سرد گزینش می کنیم و اگر نور طبیعی کمی داشته باشیم رنگ غالب از تن های گرم تر گزینش می شود. استفاده از رنگ های خنثی را فراموش نکنید به چه دلیل که باعث ایجاد ارتباط بهتر در فضا و از خستگی چشم جلوگیری می کند.

    ۸٫ الگوی مکمل دو طیفی (split-complementtany color scheme) : اگر شما الگوی مکمل را دوست دارید ولی فکر می کنید گزینش جسورانه ای جهت شما خواهد بود، این الگو ملایمت بیشتری داشته و استفاده از آن مطمئن تر هست. جهت اجرای این الگو ابتدا رنگ مهم خود را گزینش کرده، به جای گزینش رنگ مکمل دو رنگی را که در دو طرف رنگ مکمل قرار دارند

    را گزینش کنید. این گزینش تعادلی خوبی را جهت فضای شما ایجاد خواهد کرد، در این الگو نه تنها از جنبه های بصری رنگ های مکمل سود می برید، بلکه می توانید الگوی هماهنگ و یکپارچه داشته باشید بدون اینکه بخواهید از رنگ های خنثی زیاد استفاده کنید. بهتر است بجای استفاده از رنگ مهم بطور خالص آن را کمی مات کرده و در کنار آن از رنگ های مکمل به عنوان نقاط تاکیدی روشن و درخشان بهره ببرید.

    قانون ۱۰-۳۰-۶۰ : از این قانون جهت تنظیم رنگ ها در این الگو استفاده می شود. به این ترتیب که : ۶۰ درصد جهت رنگ اصلی، ۳۰ درصد جهت رنگ دوم و ۱۰ درصد جهت رنگ تاکیدی (accent) در نظر گرفته می شود. رعایت این تناسب باعث چرخش چشم در فضا شده است و به آن تعادل می بخشد. رنگ مهم معمولا رنگی است که بر روی دیوار ها قرار می گیرد، رنگ دوم عموما جهت مبلمان و پرده و رنگ سوم بصورت نقاط تاکیدی در وسایل تزئینی، تابلوها و … استفاده می شود.

    ۹٫ الگوی مجاور (Analogous color scheme) : الگوی مجاور از ترکیب ۳ رنگ مجاور بر روی چرخه رنگ ایجاد می شود. به طور معمول از کنار هم قرار گرفتن دو رنگ مهم و رنگ فرعی حاصل می شود. رنگ فرعی از ترکیب دو رنگ مهم به نسبت مساوی ایجاد می شود. به عنوان نمونه قرمز و زرد با نارنجی. قانون ۱۰-۳۰-۶۰ جهت این الگو نیز قابل استفاده است.

    رنگ اول به عنوانن رنگ غالب، رنگ دوم جهت تقویت رنگ اول و رنگ سوم تنها بصورت نقاطی در نظر گرفته می شود. جالب است بدانید که می توانید با استفاده از رنگ های خنثی نیز الگوی رنگی مشابهی ایجاد کنید، به عنوان نمونه از کنار هم قرار دادن سه رنگ سفید، سیاه و خاکستری به جای رنگ های درخشان تر استفاده کنید.

    ۱۰٫ الگوی مثلث متساوی الاضلاع (Triadic color scheme) : گزینش سه رنگ با فاصله های مساوی روی چرخه رنگ، الگوی مثلث خوانده می شود. سه رنگ مهم زرد،آبی و قرمز عالی ترین مثال جهت این الگو هستند، همین طور ترکیب رنگی بنفش،سبز و نارنجی بسیار چشم گیر و جالب خواهد بود. اگر هر سه رنگ در این الگو بصورت خالص و دارای کنتراست

    زیادی باشند معمولا تنها در اتاق خواب کودکان یا اتاق های بازی مورد استفاده قرار می گیرد. هنگام استفاده از این الگو بخاطر شلوغ بودن، مراقب فضاهای اطراف آن باشید، هرگز دو الگوی متفاوت از این نوع را در کنار هم استفاده نکنید. تلاش کنید در محیط مجاور زیاد از رنگ های خنثی یا الگوی تک رنگ استفاده شود.

    ۱۱٫ الگوی مستطیل (tetradc color scheme) : در الگوی مستطیل از چهار رنگ که دوبه دو با یکدیگر یک گروه مکمل را می سازند استفاده می شود. در این الگو، دمای رنگ نقش مهمی دارد، دقت کنید که حتما دو رنگ گرم و دو رنگ سرد داشته باشید. استفاده متناسب و مسا.وی از رنگ ها ( دو به دو) به محیط تعادل خواهد بخشید.

    به دنبال طرح و نقوشیی باشید که بتوانید به مجموعه ی رنگی خود اضافه کنید. آنها را تنها روی اشیا بکار ببرید. اگر همه مبلمان یا وسایل استفاده شده است در محیط طرح دار شوند، اتاق بیش اندازه شلوغ به نظر می رسد و اشیا باهم اصطحکاک پیدا می کنند. جهت فاصله گذاری در محیط، یک یا دو تکه از مبلمان را طرح دار و بقیه را راحت دار در نظر بگیرید.

    ۱۲٫ الگوی مربع (square color scheme) : این الگو نیز از لحاظ تعداد رنگ شبیه به الگوی قبلی می باشد. با این تفاوت که بجای گزینش دو جفت رنگ برابر هم، رنگ های گزینش می شوند که با فاصله مساوی روی چرخه رنگ قرار دارند. به عنوان نمونه زرد، قرمز، نارنجی یا بنفش، سبز، آبی. این الگو از یک رنگ اصلی، یک رنگ فرعی و دو رنگ از گروه سوم تشکیل می شود.

    خلوص رنگها را با ترکیب دو تای آنها با سیاه (shade) و روشن کردن دو رنگ دیگر (tint) عوض کردن داده و در محیط تنوع ایجاد کنید. همانند گروه قبلی به دمای رنگ ها توجه کنید. بهتر است دو رنگ سرد در کنار دو رنگ گرم قرار گیرد. علاوه بر آن دقت کنید که یکی از رنگ ها را به عنوان رنگ مهم در نظر گرفته و بقیه رنگها به عنوان نقاط تاکیدی مورد استفاده قرار گیرد.به طور خلاصه می توان الگوهای رنگی را به سه بخش تقسیم کرد:

    الگوی درجات متفاوت رنگی (tonal): تنها از یک رنگ با تنالیته های متفاوت (ترکیب با خاکستری) استفاده می شود و یا استفاده از تعداد بیشتری رنگ که همه آنها با یک تن همسان استفاده شده است باشند.الگوی هماهنگ (harmonious) : گزینش رنگ های مجاور روی چرخه رنگ که الگوی آرام بخش بوده و در طولانی مدت باعث خستگی و دلزدگی نمی شود. کنتراست این الگو پایین بوده و در فضاهای غیر رسمی تر مانند اتاق های خواب یا نشمین های شخصی استفاده می شود.

    الگوی مکمل (complementary) : با گزینش رنگ های مکمل این الگو کنتراست بالای خواهد داشت، که باعث سر زندگی و شادابی فضا می شود. کنتراست بالا در این الگوها ممکن است جهت تعدادی از افراد در طولانی مدت قابل تحمل نباشد. از این الگوها زیاد در فضاهای رسمی تر استفاده می شود.

    ۱۳- چگونگی توزیع رنگ های تیره و روشن در محیط : اشتباهی که اغلب طراحان در اجرای الگوهای رنگی انجام می دهند این است که به بالانس و توزیع رنگ های تیره و روشن در فضا دقت نمی کنند. این مسئله باعث برهم خوردن تعادل در فضا می شود. به این معنی که قسمتی اتاق تیره تر و سنگین تر به نظر رسیده و قسمت دیگر کم رنگ و محو، انگار به آرامی در حال دور شدن هست. یکی از راه ها جهت دوری از این مشکل، تقلید از مادر محیط زیست است.

    استفاده از رنگ های تیره تر در کف (زمین)، رنگ های با تیرگی یا روشنی میانگین جهت دیوارها (درختان و کوه ها) و رنگ های روشن تر و سبک تر جهت سقف (آسمان) در نظر گرفته می شوند. به عبارت دیگر توزیع افقی رنگ ها در فضا تعادل چشم نوازی در فضا ایجاد خواهند کرد.

    واژه های کلیدی: ترکیب رنگ | استفاده | نارنجی | کنتراست | دکوراسیون

    اصول گزینش رنگ در طراحی دکوراسیون منزل

    اصول گزینش رنگ در طراحی دکوراسیون منزل

    اصول گزینش رنگ در طراحی دکوراسیون منزل

    اصول گزینش رنگ در طراحی دکوراسیون منزل

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • منابع اورجینال روان شناسی
  • خرید کتاب های زبان اصلی مدیریت سیستم
  • کتب نثر زبان اصلی
  • کتاب های بدون دسته بندی اورجینال
  • خرید کتاب زبان اصلی علم به زبان ساده
  • منابع اورجینال اختراع
  • خرید کتاب نورشناسی زبان اصلی
  • منابع اورجینال تجهیزات صنعتی و فن آوری
  • هاردکپی کتاب های اتوماسیون
  • خرید کتاب های زبان اصلی مکانیک کوانتومی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>