• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » حاجیان شب در مشعرالحرام بیتوته می‌کنند ، اعمال حجاج در دهم ذی‌الحجه

    حاجیان شب در مشعرالحرام بیتوته می‌کنند ، اعمال حجاج در دهم ذی‌الحجه

    این روز‌ها سرزمین وحی با حضور زائران بیت الله الحرام حال و هوای شورانگیزی به خود گرفته است.

    حاجیان شب در مشعرالحرام بیتوته می‌کنند ، اعمال حجاج در دهم ذی‌الحجه

    به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان؛ موسم حج از جمله سفرهای دوام است که لحظات ناب آن را نمی توان با هر فیلم و عکسی ثبت کرد، از این رو گفتن حضور در سرزمین وحی جهت کسانی که از این سفر الهی بازمانده اند کار آسانی نیست. سفری که ثانیه به ثانیه آن پر از خاطرات نابی است که جهت هر فرد گاهی یکبار زیاد رقم نمی خورد، بعد خوش به سعادت کسانی که از این حضور به نحو احسن استفاده می کنند. ما هم به سهم خودمان تلاش می کنیم با حجاج کشورمان ارتباط برقرار کنیم و از حال و هوای این روزها در سرزمین وحی جهت شما گزارش دهیم.

    حال ناب حجاج این روزها خواستنی تر از گذشته هست، حالی که با خدای خود عهد می بندند تا بعد از محرم شدن و مناسک حج باری دیگر متولد شوند و خدا را به یگانگی خودش قسم دهند. حجاج بیت الحرام بعد از گذراندن اعمال عرفه گروه گروه به مشعر الحرام جهت ادامه اعمال خود اعزام شدند. البته در بین کاروان های ایرانی، نخستین گروه از کاروان زن ها (حاجیه ها) به صحرای عرفات رفتند و بعد از خواندن دعای عرفه شب را در مشعر الحرام بیتوته کردند تا صبحگاه امروز را که در عربستان عید قربان هست، آداب این روز را به جا بیاورند.

    در عربستان امروز دهم ذی‌الحجه مصادف با عید قربان هست، روزی که حضرت ابراهیم (ع)، فرزند خود حضرت اسماعیل (ص) را به قربانگاه برد، ولی اسماعیل وجودی خویش را قربانی کرد. از همین روی حجاج نیز در این روز عزیز که عید نامیده شده است است اسماعیل درونی خود را که همان شهوات و نفسانیت هست، در پیشگاه خداوند قربانی می کنند تا با قلبی آرام و کوله باری سفید و سبک به وطن خود بازگردند.

    حاجیان شب در مشعرالحرام بیتوته می‌کنند ، اعمال حجاج در دهم ذی‌الحجه

    *تا پیش از اینکه حجاج به محل استقرار خود در مشعر الحرام برسند، از کاروان هایی گفتند که گروه گروه به این منطقه اعزام می شدند و با خبر تبریک این عید بزرگ را به زبان های متفاوت به هموطنان خود تبریک گفتند. یکی از کاربران ایرانی نیز با انتشار شدن تصویری از کعبه (خانه خدا) نوشت:

    «اول از همه عیدهمگی تون مبارک.
    البته در کشور عزیزمان ایران فردا عیده، ولی پیشاپیش مبارک باشه…

    عبارات مهم : اعمال روز – قربانی
    خوب ما هم بعد از رمی جمرات دیشب، امروز صبح قربانی‌ها مون رو انجام دادیم و بعد تقصیر کردیم (یعنی نیت کردیم و قسمتی از مو و ناخن مون رو چیدیم) و از احرام بیرون آمدیم…
    البته قسمتی از اعمال مون مونده که باید در روز‌های آینده انجام بدیم ان شاءالله.
    یعنی تا دو روز دیگه باید در منا، بیتوته داشته باشیم و دو بار دیگه بریم رمی جمرات؛ و بعد هم برگردیم مکه و طواف و تلاش صفا مروه و باز طواف نسا و تمام.
    همچنان دعاگوی شما هستم و شما هم جهت ما دعا کنید. چون این بخش از اعمال سخت است و گرما و پیاده روی طولانی تا رمی جمرات و بیتوته در مکان‌های کوچک و پر از جمعیت در چادر‌های منا داری.م

    ان شاءالله که عیدی این عید بزرگ، ظهور امام وقت باشه و شفای تمام بیماران و حاجت روایی همگی مون»

    این روز‌ها سرزمین وحی با حضور زائران بیت الله الحرام حال و هوای شورانگیزی به خود گرفته است.

    بنا بر این گزارش؛ اعمال و مناسک حج شروع شده است است و حجاج در پی انجام اعمال خود هستند؛ و این روز را با آدابی به شرح زیر سپری می کنند؛

    حاجیان در روز عید قربان بعد از به آخر رساندن مناسک حج، در منا حیوانی را ذبح می‌کنند و بعد از قربانی آنچه بر آنان در حال احرام، حرام شده است بود – مانند نگاه کردن در آینه، گرفتن ناخن و شانه زدن مو، حلال می‌گردد و با توجه به اینکه حج، یکی از عبادت‌های بسیار مهم در اسلام هست، توانایی به انجام رساندن آن نیز جهت هر مسلمانی بسیار خوش حالی آور هست. در نتیجه، روزی که بعد از انجام وظایف سنگین حج، به عنوان جایزه الهی و اتمام احرام پیش می‌آید را عید می‌دانند.

    اعمال روز عید قربان

    برخی از اعمال روز عید قربان عبارتند از:

    ۱- غسل کردن

    ۲- خواندن نماز عید قربان

    حاجیان شب در مشعرالحرام بیتوته می‌کنند ، اعمال حجاج در دهم ذی‌الحجه

    ۳- دعا

    خواندن دعاهائی که وارد شده است پیش از نماز عید و بعد از آن از جمله دعای ندبه و دعای چهل و ششم و دعای چهل و هشتم صحیفه سجادیه.

    ۴- تکبیر
    خواندن تکبیرات جهت کسی که در منا باشد بعد از پانزده نماز که اولش نماز ظهر روز عید است و آخرش نماز صبح روز سیزدهم هست؛ و کسانی که در سایر شهر‌ها هستند نیز بعد از ده نماز از ظهر روز عید تا صبح دوازدهم این تکبیرات را بگویند؛ که این تکبیرات بنا بر روایت صحیح در اصول کافی از این قرار است:

    اللهُ اَکْبَرُ اللهُ اَکْبَرُ لا اِلهَ اِلا اللهُ وَاللهُ اَکْبَرُ اللهُ اَکْبَرُ اللهُ اَکْبَرُ و لِلّه الْحَمْدُ اللّهُ اَکْبَرُ عَلی ما هَدانا اَللّهُ اَکْبَرُ عَلی ما رَزَقَنا مِنْ بَهیمَةِ الاْنْعامِ وَالْحَمْدُلِلّهِ عَلی ما اَبْلانا.
    خدا بزرگتر از توصیف هست، معبودی جز خدا نیست و خدا بزرگتر هست، و ستایش خاص خدا است خدا بزرگتر است بر آنچه ما را راهنمائی کرد خدا بزرگتر است بر آنچه روزی ما کرد از چهارپایان انعام (شتر و گاو و گوسفند) و ستایش خاص خدا است جهت آنکه آزمود ما را؛ و مستحب است که به مقداری که توانایی است این تکبیرات بعد از نماز‌ها تکرار شود.

    این روز‌ها سرزمین وحی با حضور زائران بیت الله الحرام حال و هوای شورانگیزی به خود گرفته است.

    ۵- قربانی کردن
    یکی از اعمال این عید بزرگ که سنت مؤکد نیز می‌باشد قربانی کردن است که مختص به حاجیان نبوده بلکه همه مسلمانان بسته به استطاعت مالی خویش می‌توانند قربانی کنند.

    * در نهایت گزارش امروز با التماسی به حجاج و خبر رهبر انقلاب اسلامی خاتمه می دهیم:

    «حجاج عزیز! دعا جهت مظلومان را فراموش نکنید؛ رهبرانقلاب، در #پیام_حج۹۷:
    حجّاج عزیز! دعا جهت امّت اسلامی و مظلومان را در سوریه و عراق و فلسطین و افغانستان و یمن و بحرین و لیبی و پاکستان و کشمیر و میانمار و دیگر نقاط فراموش نکنید و قطع دست آمریکا و دیگر مستکبران و ایادی آنان را از خداوند بخواهید. ۹۷/۵/۲۸»
    با دیدن این تصویر ها جهت ما که از قافله حج جامانده ایم، چیزی جز حسرت باقی نمی ماند، حسرتی که تلاش می کنیم با گذاشتن هشتک التماس دعا به حجاج، آن را جبران کنیم و به زائران یادآوری کنیم که به یاد ما جاماندگان از حج نیز باشند.»
    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: اعمال روز | قربانی | خواندن | حج و زیارت | عید قربان | مناسبت های مذهبی | ائمه اطهار |

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب های زبان اصلی جامعه شناسی
  • خرید کتاب های حمل و نقل هوایی از آمازون
  • دانلود منابع مرجع تجهیزات هوا و فضا
  • هاردکپی کتاب های بهداشت
  • خرید کتاب های خارجی از آمازون
  • دانلود منابع مرجع شیلات
  • خرید کتاب زبان اصلی تاریخ نظامی
  • کتاب های ژنتیک اورجینال
  • کتاب های گوش و حلق و بیتی اورجینال
  • دانلود منابع مرجع آزمون های انگلیس
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>