• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » دنیای مد » دکوراسیون » راه حل و رفع عیب+ عیب یابی صداهای عجیب ماشین

    راه حل و رفع عیب+ عیب یابی صداهای عجیب ماشین

    وسیله نقلیه | ترمز بریدن | در ماشین | رانندگی | بزرگراه | استفاده | رانندگی | موتور

    راه حل و رفع عیب+ عیب یابی صداهای عجیب ماشین

    عیب یابی صداهای عجیب ماشین + راه حل و رفع عیب 

    دراین مقاله راجع به صداهای عجیب و مزاحم داخلی و خارجی ماشین صحبت می کنیم، سر و صداهایی کـه نباید نسبت بـه آنها بی توجه باشید. امروز علت بروز این صداها و عیب یابی کامل آنها رابه همراه رفع عیب آنها رابه شـما خواهیم گفت. ماشین هاي امروزی واقعا شگفت آورند. این مخلوقات بشر ملزم اند تا بـه استانداردهایی کـه خالقانشان، یعنی انسانها ، برایشان درنظر گرفته اند دست یابند.

    اما مثل هر محصولی کـه صنعت گرش انسان اسـت، هر لحظه همه ی چیز آن طور کـه باید پیش نخواهد رفت و حتی گاهی اوضاع بیش از حد خراب می شود. کوچیک ترین زمزمه اي کـه از اتومبیلتان بلند شود باید کنجکاوتان کند، بجای بلند کردن صدای سیستم صوتی آنرا خاموش کنید و پیگیر باشید تا مرجع صدا پیدا شود. در ادامه چند نمونه سر و صدایی کـه می توانند گویای مشکلی باشند را نام خواهیم برد:

    راه حل و رفع عیب+ عیب یابی صداهای عجیب ماشین

    صدای هیس هیس ناشی از نشتی

    توده اي از مارهای درهم پیچیده در زیر کاپوت؛ ایده جالبیست، ولی دنیای فانتزی تیم برتونی را فراموش کنید. اگر صدای هیس هیس از قسمت موتور می شنوید، بـه بررسی آن ناحیه بپردازید. طبق معمول چنین صدایی مربوط بـه نشتی در سیستم خنک کننده موتور یا لوله وکیوم اسـت.

    اولی موجب زیاد کردن حرارت بیش از حد موتور و دومی موجب برهم خوردن میزان مصرف سوخت طبیعی ماشین می شود. اگر خودتان در انجام تعمیرات ناتوان بودید حتما بـه یک تعمیرکار مراجعه کنید.

    وسیله نقلیه | ترمز بریدن | در ماشین | رانندگی | بزرگراه | استفاده | رانندگی | موتور

    صدای دنگ دنگ

    اگر در هنگام گذر از سرعتگیرها و چاله ها، صدایی دنگ مانند می شنوید قطعا یکجای کار می لنگد. احتمالا فردی کـه چند دقیقه پیش دزدیده اید ودر صندوق عقب حبس کردید در حال خفه شدن اسـت!

    شاید هم اتصالات توپی و بازویی «سگدست» چرخ ها و دیگر اتصالات موجود در محورها و شاسی دچار مسئله شده است اند! حتی لق زدن اگزوز هم می تواند موجب ایجاد چنین سر و صداهایی شود و اعصابتان را خورد کند.

    صدای جیغ تسمه

    اگر از سمت پیشرانه صدای جیغ بـه گوش می رسد احتمالا مسئله از تسمه دینام یا تسمه مارپیچ اسـت به چه دلیل کـه جنس پلاستیکی آن بـه مرور کهنه شده است و دوامش را از دست میدهد. مورد دیگر نیز خرابی تسمه سفت کن اسـت بـه وسیله آن میزان شل یا سفت بودن تسمه تنظیم می گردد.

    راه حل و رفع عیب+ عیب یابی صداهای عجیب ماشین

    اگر تسمه سفت کن بـه خوبی تنظیم نشده باشد تسمه بـه میزان لغزش واصطکاک کافی دست پیدا نکرده ودر کارکرد ماشین مسئله بـه وجود می آورد. خوشبختانه این ایراد هزینه و دردسر چندانی بـه همراه ندارد، بعد دلیلی هم جهت بی توجهی بـه آن پذیرفته نیست. بهتر اسـت قبل ازآن کـه تسمه در نامناسب ترین وقت ممکن پاره شده است و گرفتارتان کند نسبت بـه تعویضش اقدام کنید.

    صدایی تیز، شبیه به کشیده شدن دو جسم فلزی روی یکدیگر

    بـه گوش رسیدن صدایی با فرکانس بالا هنگامیکه اقدام بـه فشردن پدال ترمز میکنید، نشان از رو بـه اتمام بودن عمر لنت هاست. این قطعات بافایده در زیاد موارد دارای صفحاتی فلزی هستند کـه در آخرهای عمرشان و با از بین رفتن پد هاي مهم کـه موجبات اصطکاک و توقف ماشین را فراهم می کنند نمایان میشوند.

    وسیله نقلیه | ترمز بریدن | در ماشین | رانندگی | بزرگراه | استفاده | رانندگی | موتور

    آنگاه بـه هنگام شروع پروسه ترمزگیری این قطعات فلزی با صفحه دیسک ترمز تماس پیدا کرده و صدای ناخوشایندی را موجب میشوند. این صدا نمایانگر فرارسیدن وقت تعویض لنت ها اسـت؛ البته با چک کردن سطح روغن ترمز میتوان از این صحت این امر خاطرجمعی بیشتری حاصل نمود.

    راه حل و رفع عیب+ عیب یابی صداهای عجیب ماشین

    اگر این مسائل را نادیده بگیرید و تعویض لنت ها را پشت گوش بیاندازید، جیغ لنت ها بـه خر خر بدل خواهد شد. این صدا یعنی مواد مهم لنت بـه طور کامل ته کشیده اند، بـه طوریکه احتمالا تنها سطوح فلزی تحتانی لنت باقیمانده کـه صد البته اصلا مسئله خوبی نیست!

    صدای تق تق از محورها

    اگر هنگام رانندگی با سرعت پایین دریک ماشین محور جلو، بعد از چرخاندن فرمان بـه چپ یا راست صدای تق تق از همان سمت ودر ناحیه چرخ ها بـه گوشتان رسید بـه احتمال زیاد سر پلوس یا میل پلوس ماشین دچار مسئله شده. در ماشین هـای دیفرانسیل عقب نیروی تولیدی به وسیله پیشرانه ماشین بـه گیربکس و ازآن جا به وسیله میل گاردان «گاردان» بـه دیفرانسیل ماشین انتقال می یابد.

    برای این كه نیروی وارد شده است بـه دیفرانسیل بـه چرخ ها انتقال شود، میله اي از درون دیفرانسیل بـه چرخ راست و چپ وصل می شود كه پلوس نامیده می شود. در مجور جلو نیز پلوس همین وظیفه اي رابه گردن میگیرد. پلوس ها از زحمت کش ترین قسمت هاي ماشین بوده و نیازمند مواظبت و توجه بـه نکاتی خاص در حین رانندگی هستند. از عوامل مهم خرابی پلوس ها می توان بـه موارد زیر اشاره کرد:

    = پاره شدن گردگیر ها

    = رانندگی با دنده اشتباه

    = چک نکردن اتصالات سرپلوس

    = ترمز هاي بی مورد و استفاده غلط از ترمز دستی

    = رها کردن اشتباه کلاچ و ضربه هاي ناگهانی بـه خودرو

    = بکسل کردن وسیله اي کـه دارای وزن بیشتری نسبت بـه خودرو

    = روشن کردن ماشین با هل دادن

    بـه این نکات توجه کنید تا مسائل کمتری دامن گیر پلوس خودروی شـما شوند. شنیدن صدایی مشابه از دیفرانسیل عقب نشانه U joint «یونیورسال جوینت» خراب اسـت. این پیچ ها میل گاردان رابه گیربکس متصل می کنند.

    صدای ناله مانند حین چرخاندن فرمان

    این صدا خصوصاً در سرعت هاي کم، مشابه مورد قبل، حاکی از ایراد در پمپ هیدرولیک فرمان اسـت کـه نادیده گرفتنش اصلا توصیه نمی شود. گاهی مواقع این صدا در لحظه چرخش فرمان بلند شده است و فرمان نیز بـه کندی عمل میکند و یا نیاز بـه گاز دادن زیادتر بـه موتور اسـت تا فشار بیشتری درون پمپ ایجاد شود.

    کمبود روغن فرمان کـه به وسیله خرابی، پله شدن دو لبه قرار گرفته روی آنها یا اورینگ هاي ضعیف درون پمپ رخ میدهد و همین طور بد عمل کردن پمپ، باعث ایجاد چنین صداهایی می شوند. حتی ممکن اسـت روغن ماشین نیاز بـه تنها یک هواگیری راحت داشته باشد. بـه هرحال ابتدا میزان روغن را چک کنید، سپس درصورت نیاز پمپ را تعویض کنید.

    ضربات زیر کاپوت

    چق چق «مانند صدای برخورد قاشق و چنگال بـه هم»، تق تق کردن و صدا هاي کوبشی «مانند برخورد چکش بـه جسمی دیگر»، این سرو صداها مرتبط بـه ۳ مسئله جدا ولی در عین حال مرتبط در فرآیند احتراق ماشین هستند.

    این ۳ مورد عبارتند از انفجار، پیش سوزی یا pre-ignition و sparck knock «ناک یا ضربه» کـه هر ۳ میتوانند بـه شدت خطرناک باشند. این موارد طبق معمول هنگامیکه پیشرانه تحت فشار قرار بگیرد «مثلا ماشین در حال عبور از سر بالایی باشد» زیاد بـه چشم می آیند.

    این موارد همگی از نشانه هاي احتراق ناقص در درون سیلندرها هستند. احتراق ناقص موتور مى تواند بـه دليل خرابی شمع يا عدم تعادل مخلوط هوا و سوخت ايجاد شود. جهت مثال ناک بـه حالتی گفته می شود کـه در آن مخلوط سوخت و هوای موجود در سیلندر بدلیل دمای بیش از حد موتور سریعتر بـه از وقت جرقه زنی شمع منفجر می شوند.

    سمت چپ، احتراق عادی و سمت راست احتراق ناقص را نشان می دهند

    هنگام ناک خود شمع نیز میـــخواهد جرقه بزند و بـه این ترتیب دو احتراق باهم در داخل سیلندر ایجاد میشوند و با یک دیگر تداخل می کنند. چنین موردی فشار و تنش زیادی رابه موتور وارد می کند کـه صدای آنرا می توان از بیرون نیز شنید.

    برخورد این دو احتراق با یک دیگر آن قدر بـه موتور فشار وارد می کند کـه در نهایت میتواند باعث آسیب دیدن پیستون ها نیز شود. استفاده از سوخت با اکتان مناسب، عوض کردن نسبت هوا و سوخت، تنظیم وقت احتراق و تمیز کردن درون سیلندر از جرم ها میتوانند از رخداد آن گونه مسائل پیشگیري کنند.

    صدای خر خر یا ضربه ای از ناحیه موتور

    اگر پیشرانه ماشین متناسب با بالا رفتن دور موتور بـه اصطلاح صدای خر خر منظمی ایجاد می کند «البته گاهی ممکن اسـت این صدا با بالا رفتن دور موتور بـه کل قطع شود» یا تاپییت ها خراب شده است و یا این کـه سوپاپ ها دارای خلاصی اضافی اند. در موتورهای سوپاپ بالا «overhead valve»، سوپاپ بالابر یا تایپیت قطعه اي اسـت کـه حرکت برجستگی بادامک رابه میله تایپیت انتقال می دهد.

    در بعضی موتورهای میل سوپاپ بالا حرکت بادامک از طریق استکان تایپیت مستقیماً بـه ساق سوپاپ انتقال می شود. در سایر موتور هاي میل سوپاپ بالا، حرکت بادامک از طریق انگشتی «اسبک» بـه ساق سوپاپ انتقال می یابد. بعضی اوقات هم بعد از روشن شدن موتور یا بعد از گرم شدن آن، صدای تایپیت قطع می شود جهت جلوگیري از ایجاد این صدا تایپیت هاي معیوب را تعویض کنید.

    اما اگر صدا ضربه اي و با عمق زیاد بود بهتر اسـت دست بـه جیب شوید! این صدا بـه احتمال زیاد نشانگر خرابی شاتون اسـت؛ البته اگر فرد بدشانسی باشید احتمال این کـه یاتاقان خودرو، بعلت نرسیدن روغن بـه آن، مسئله پیدا کرده باشد نیز وجوددارد.

    صدای زوزه از محور عقب

    صدای زوزه از قسمت دیفرانسیل کـه در خودروها نشانه اي بسیار مرسوم از وجود خرابی دراین قطعه مهم بـه شمار می رود. البته مورد نیاز بـه ذکر اسـت کـه در هر حالت حرکتی، صدای ایجاد شده است میتواند متفاوت باشد.

    ین صدای بلند طبق معمول در دور هاي بالا اذيت دهنده میشود کـه اکثراً ناشی از لقی بین کراون ویل و پینیون و یا خرابی بلبرینگ ها و اتصالات معیوب درون دیفرانسیل اسـت.

    این عیب در صورتی کـه کم باشد با شیم گیری «فیلر گیری» از بین میرود ودر غیر این صورت نیاز بـه تعویض کراون ویل و یا پینیون و یا بلبرینگ هاست. علت بروز این عیب نیز بخاطر روانکاری نامناسب و یا فشار هاي نامتعارف بـه دیفرانسیل اسـت کـه منجر بـه ساییدگی این قطعات می شود.

    سر و صدای گیربکس

    وجود ساییدگی یا هر گونه آسیب، ناهمواری، شکستگی و یا پریدگی در چرخ دنده ها در گیربکس باعث ایجاد صدای زوزه میشود. اگر صدا حتی در حالت خلاص بودن گیربکس نیز شنیده میشود، احتمالا نشان از همراستا نبودن موتور و گیربکس یا وجود خلاصی اضافی دنده هاست. باید بدانید کـه کـه در ماشین هـای دیفرانسیل جلو، بدلیل یکپارچه بودن گیربکس و دیفرانسیل، صدای زوزه دیفرانسیل نیز از گیربکس شنیده می شود.

    صدای خرد شدن دنده ها کـه در اصطلاح بـه آن آب هویج گرفتن گیربکس هم گفته می شود، هنگامی بـه گوش میرسد کـه سرعت دنده ها هنگام درگیری با یک دیگر یکسان نباشد. تنظیم نبودن کلاچ، تنظیم نبودن اهرم دسته دنده، خرابی ماهک، غلاف کشویی و برنجی هاي و یا تعویض بی موقع دنده و یا گزینش دنده نامناسب با شرایط و سرعت لحظه رانندگی باعث بروز این مسئله میشود.

    وظیفه مهم این هماهنگی بر عهده کشویی دنده هاست کـه تعویض ضرایب دنده را ساده و ساده می کند. درصورت بروز این ایرادات خودروتان رابه دست تعمیرکاری حرفه اي بسپارید.

    و در ادامه: هنگام ترمز بریدن ماشین باید چه کنیم؟

    دریک اتوبان در حال رانندگی هستید و می خواهید وارد فرعی شوید. پدال ترمز را فشار می دهید و ناگهان متوجه می شوید ترمز ندارید،در نهایت تصمیم میگیرید کـه با سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت بـه گارد ریل بزنید و داخل رودخانه شیرجه بزنید یا بـه هر نحوی بـه جایی بکوبید و ماشین را متوقف کنید.

    این سناریو چندان بعید نیست. تصور کنید کـه دریک اتوبان در حال رانندگی هستید و میخواهید وارد فرعی شوید. پدال ترمز را فشار میدهید و ناگهان متوجه می شوید ترمز ندارید،در نهایت تصمیم میگیرید کـه با سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت بـه گارد ریل بزنید و داخل رودخانه شیرجه بزنید یا بـه هر نحوی بـه جایی بکوبید و ماشین را متوقف کنید. این سناریو چندان بعید نیست.

    واقعیت این اسـت کـه یکی از اتفاقات ترسناک در هنگام رانندگی، بریدن ترمز اسـت. بیایید یاد بگیریم دراین شرایط چـه کاری از دست مـا ساخته اسـت. راهکارهای پیشنهادی:

    = خشمگین نشوید: از حرکت اضافی خودداری کنید. حرکت اضافی باعث می شود کـه شرایط را جهت خود خطرناک تر سازید. بعد زیاد مانور ندهید و تلاش کنید حرکات کمی داشته باشید. نظارت اعصاب و جسمتان را در دست داشته باشید.

    = پدال ها: گاز را رها کنید و اگر کروزکنترل دارید، حتما مطمئن شوید آنرا خاموش کرده اید.

    اقدامات حیاتی در حین ترمز بریدن خودرو

    = بررسی واکنش‌ پدال ترمز: اگر پدال ترمز نرم اسـت، ممکن اسـت کـه روغن ترمز کم کرده اید یا سیلندر مهم آن خراب شده است باشد. دراین حالت شاید بتوانید با چندبار فشار دادن ترمز، نظارت وسیله را بدست آورید. اگر پدال ترمز سفت اسـت، سریعاً بررسی کنید کـه چیزی«مثل بطری آب» در زیر پدال گیر نکرده باشد. تلاش کنید از پای خود و یا دیگر مسافران جهت چک کردن این مورد استفاده کنید. از بزرگراه چشم بر ندارید.

    = پدال ترمز را فشار دهید: پدال ترمز را چندین بار پشت سرهم فشار دهید تا مقدار فشار مورد نیاز جهت توقف ماشین را فراهم آورید. اینکار ممکن اسـت مدتی طول بکشد. حتی اگر سیستم ترمز ماشین شـما از نوع ABS باشد، بازهم اینکار را انجام دهید. به چه دلیل کـه ترمز ABS تنها زمانی فعال می شود کـه بـه شدت ترمز بگیرید. بـه هرحال بـه شدت و تا آخرین حد چندین بار پدال ترمز را فشار دهید.

    = معکوس بکشید: بـه دنده پایین تر شیفت کنید. اگر ماشین شـما اتومات اسـت، آنرا در حالت دستی قرار داده و دنده را ۱ یا ۲ کنید. اگر ماشین شـما دنده دستی اسـت، تلاش کنید کم کم دنده را کم کنید. یعنی اول دنده را ۳ و بعد از کمی حرکت و کم شدن سرعت، دنده را ۲ کنید. دقت کنید کـه بـه طور ناگهانی بـه دنده پایین «۱ و ۲» شیفت نکنید چون ممکن اسـت بازرسی ماشین را از دست بدهید.

    = از ترمز دستی استفاده کنید: تلاش کنید ترمز دستی را کم کم بکشید و سرعت ماشین را کم کردن دهید. البته در نوع اتوماتیک، باید پدال ترمز اضطراری را کم کم فشار دهید. دقت کنید کـه بـه ناگهان ترمز دستی را تا انتها نکشید. لیکن چرخ هاي عقب ماشین قفل می کند و ممکن اسـت بازرسی ماشین را از دست بدهید.

    اگر احساس کردید کـه چرخ هاي عقب قفل شده است و صدا می دهد، کمی ترمز دستی را رها کنید تا چرخ ها حرکت کند؛ سپس در همین نقطه ترمز دستی را نگه دارید تا بـه کم کردن سرعت ماشین شـما یاری کند و شـما هم نظارت مناسبی روی وسیله نقلیه داشته باشید.

    = چشمان خود رابه بزرگراه بدوزید: بـه چیزهایی کـه در جلوی شماست، نگاه کنید. از ترافیک سنگین و مانع ها خطرناک دوری کنید.

    = بـه دیگر راننده ها هشدار دهید: چراغ هاي خطر«فلاشرها» ماشین را روشن کنید. بوق بزنید و چراغ بزنید و بـه دیگر رانندگان اطلاع دهید کـه در چـه وضعیتی هستید. چون آنها ممکن اسـت متوجه اوضاع شـما نشوند. شیشه ها را پایین داده و با سر و صدا بـه عابران پیاده و دیگر رانندگان درصورت لزوم هشدار دهید. هرچند کـه با پایین دادن شیشه ها، اصطکاک هوا نیز بـه توقف ماشین شـما کمک می کند.

    = از اصطکاک بزرگراه استفاده کنید: اگر بزرگراه پیش روی شـما، دارای حاشیه اسـت«مثل هاشیه هاي این شکلی |||||||| »، بر روی آنها حرکت کنید و فرمان را کمی بـه چپ و راست جابه جا کنید تا در اثر اصطکاک سرعت شـما کم شود. کار دیگری کـه میتوانید انجام دهید، عوض کردن لاین از سمت چپ بزرگراه بـه سمت راست و بالعکس می باشد تا سرعت شـما در اثر اصطکاک کم کردن یابد. البته اینکار در سرعت بالا ممکن اسـت باعث واژگونی ماشین شود. بعد دقت کنید.

    = از مانع ها محیطی استفاده کنید: اگر هیچکدام از روشهای بالا موثر واقع نشد، و یا اگر وادار بودید بـه سرعت توقف کنید، باید از مانع ها طبیعی بهره بگیرید. اینکار بـه هیچ عنوان راه حل مناسبی نیست و بازرسی ماشین رابه شدت کم کردن میدهد.

    اقدامات حیاتی در حین ترمز بریدن خودرو

    بعنوان آخرین راه حل ها:

    ۱: استفاده از عوارض زمین: بـه دنبال پستی و بلندی هاي بزرگراه باشید. سرعت گیرها، دست اندازها، حاشیه هاي بزرگراه همه ی می تواند در کم کردن سرعت موثر باشد. اگر این موارد موثر واقع نشد، تلاش کنید معکوس بکشید و با ترمز دستی سرعت را کم کردن دهید.

    ۲: استفاده از کیسه هاي سیمان یا بشکه هاي آب: در بعضی مواقع این نوع بازدارنده ها در بزرگراه وجود دارند. تلاش کنید تا لاستیک ماشین را از بغل بـه آنها تماس دهید تا سرعت شـما کم کردن یابد. دقت کنید کـه با سر یا بدنه بـه آن برخورد نکنید. به چه دلیل کـه باعث رسیدن آسیب بـه ماشین و خود شـما می شود. تا حد امکان لاستیک رابا آنها تماس دهید.

    = تماس با مانع ها کوچک مثل درختچه ها: موانعی هم چون بوته ها و درختچه هاي کوچک تر از ۱ متر میتواند ماشین شـما را متوقف سازند. همواره باید درختچه ها و بوته هاي کوچک را گزینش کنید لیکن اگر طول آنها بزرگ تر از ۱ متر باشد و یا خیلی محکم و استوار باشند، ممکن اسـت با خطر فوت مواجه شوید.

     در حین ترمز بریدن ماشین چـه کنیم؟

    = برخورد با پشت ماشین هاي دیگر: اگر چـه بعنوان نخستین راه حل پیشنهاد نمی شود، ولی برخورد بـه پشت دیگر ماشین هاي جاده، سرعت شـما را کم کردن می دهد. دراین حالت اتومبیلی را گزینش کنید کـه هم سرعت با شماست و از استحکام خوبی برخوردار اسـت« البته ضربه زدن بـه ماشین هایي با سرعت کمتر، باعث توقف ماشین و کم کردن سرعت شدید شـما می شود».

    قبل از برخورد با بوق زدن آنها را متوجه خطر سازید. ضربه رابه طور مستقیم وارد کنید و از زدن ضربه هاي کشیدنی و ظریف خودداری کنید. به چه دلیل کـه اگر از گوشه ضربه بزنید، باعث منحرف شدن هردو ماشین از مسیر شده است و اوضاع خطرناکی را خلق می کنید. تا جاییکه می توانید سرعت شـما باید آهسته باشد. شاید کیسه هوای ماشین شـما خاموش باشد.

    = یافتن مکانی مناسب جهت ساییدن یا تصادف: بزرگراه را بررسی کنید تا یک نقطه ایمن جهت سایش پیدا کنید. اگر قادر نیستید تا ماشین خودرا بـه طور کامل متوقف سازید، بـه دنبال یک محیط باز باشید؛ جاییکه بتوانید بدون برخورد با چیزی بـه حرکت ادامه دهید.

    اقداماتی جهت پیش گیری از ترمز بریدن خودرو

    = اگر تمام گزینه هاي ذکر شده است در بالا موثر واقع نشد: بـه دنبال چیزی جهت تصادف باشید. عالی ترین چیز پیدا کردن یک برآمدگی پرپشت اسـت کـه با ساییدن بـه آن سرعت ماشین را تا نصف کم کردن دهید. اگر این برآمدگی را پیدا نکردید، دنبال علف هاي پرپشت باشید ودر طول آنها رانندگی کنید تا سرعت شـما کم کردن یابد.

    = اگر هیچکدام از این موارد پیدا نشد: بـه خاکی بکشید. هرچند کـه بزرگراه خاکی«شنی یا ماسه اي» ناپایدار اسـت و سرعت شـما رابه شدت کم کردن می دهد. بعد مراقب باشید.

    اگر بـه دنبال یک محیط ایمن میگردید، جدول ها را گزینش کنید ولی بـه چند توصیه توجه داشته باشید: جدول کم عمق را گزینش کنید کـه بعد از برخورد با آن دوباره بـه ترافیک باز نگردید . فرمان را سفت بگیرید لیکن در اثر برخورد، بازرسی ماشین از دست شـما خارج می شود. توصیه ها:

    ۱. تنها با تعویض لنت هاي ترمز در وقت مناسب و هم چنین بازدید دوره اي سطح روغن ترمز، می توانید از تعداد زیادی از این موارد دوری کنید. در واقع عالی ترین راه حل، بازدید بـه موقع سیستم نظارت و اهمیت دادن بـه تغییرات آن اسـت.

    ۲. اگر در سرازیری حرکت میکنید، از گرفتن ترمز بیش از حد خودداری کنید. لیکن لنت هاي ترمز بیش از حد داغ می شود و سیستم ترمز از دست می رود. لذا اگر نیاز بـه ترمز دارید، کمی ترمز کنید، معکوس بکشید و ترمز را رها کنید؛ بعد از آنکه کمی جلوتر رفتید دوباره ترمز بگیرید و سرعت را کم کنید. هیچگاه بـه صورت پیوسته ترمز را نگه ندارید. در سرازیری از معکوس کشیدن و ترمز دستی زیاد استفاده کنید.

    ۳. اگر موتور ماشین در ترمز گیری بشما کمک نکرد و همان گونه با همان سرعت بـه حرکت ادامه داد، ماشین رابه مسیری رهنمایی کنید کـه موتور دود کند. دنده را هم خلاص کنید. هرچند اینکار باعث آسیب رسیدن بـه موتور می شود، ولی شـما مسئله بزرگتری دارید.

    ۴. تعداد زیادی از مسائل سیستم ترمز در اثر گیر کردن چیزی در زیر پدال ها اتفاق میفتد. بطری هاي آب معدنی، اسباب بازی، لیوان و … . هر لحظه ماشین خودرا تمیز نگاه دارید. از ریختن و قرار دادن وسایل بخصوص نزدیک بـه صندلی راننده اجتناب کنید. هر لحظه جایی جهت قرار دادن وسایل مورد نیاز خود مانند سبدهای مخصوص نگه داری لیوان و بطری آب و گوشی را درنظر بگیرید.

    ۵. در هنگام حرکت هرگز ماشین هاي دنده اتومات را در اوضاع «P» یعنی پارک قرار ندهید. اینکار باعث قفل شدن خودکار فرمان می شود و دیگر قاد بـه بازرسی وسیله نقلیه نخواهید بود.

    ۶. چراغ ترمز عقب علاوه بر نشان دادن این کـه شـما در حال ترمز گرفتن هستید، توصیه هاي دیگری را بازگو می کند. قبل از شروع بـه رانندگی حتما این چراغ ها را بازرسی کنید. اگر با گرفتن ترمز روشن میشوند، سیستم ترمز مشکلی نخواهد داشت. البته دقت کنید کـه اگر وادار هستید بـه شدت ترمز را بگیرید تا این چراغ ها روشن شوند، نصف قدرت سیستم ترمز شـما از دست رفته اسـت. احتمالاً یا لنت هاي ترمز سایییده شده است و یا روغن ترمز کم شده است اسـت.

    ۷. لنت ترمز خیس، قدرت ترمز گیری رابه شدت کم کردن میدهد. بنابر این در روزهای بارانی یا رد شدن از مکان هاي خیس، عالی ترین کار روشن کردن چراغ هاي عقب، حرکت با دنده سنگین و گرفتن ترمز کم می باشد. هنگامی از منطقه خیس خارج شدید« و یا باران بند آمد» جهت خشک کردن لنت ها، کافی اسـت تا کمی ترمز را فشار دهید. این عمل را جند بار تکرار کنید و پدال را رها کنید تا لنت ها خشک شوند.

    اقدامات حیاتی در حین ترمز بریدن خودرو

    هشدارها:

    معکوس کشیدن نامناسب باعث آسيب زدن بـه موتور می شود. بخصوص اگر دنده عقب را جا بزنید. شـما کاری راکه مورد نیاز اسـت باید انجام دهید. هنگامیکه موفق بـه توقف ماشین شدید، تا زمانیکه مطمئن نشده اید کـه مسئله حل شده، بـه هیچ عنوان دوباره شروع بـه حرکت نکنید.

    هرگز در هنگام رانندگی و ترمز گرفتن، ماشین را خاموش نکنید به چه دلیل کـه سیستم هیدرولیک و ترمز بـه موتور وابسته هستند. اگر ماشین را خاموش کنید، سیستم هیدرولیک قدرت پمپینگ ترمز را سه برابر زیاد کردن می دهد. بنابر این در شرایط اظطرار، فقط سوئیچ را در حالت دوم«چرخش مرحله دوم سوئیچ» قرار دهید. بدین ترتیب سیستم تعلیق قفل نخواهد شد.

    اقداماتی جهت مقابله در هنگام ترمز بریدن خودرو

    واژه های کلیدی: وسیله نقلیه | ترمز بریدن | در ماشین | رانندگی | بزرگراه | استفاده | رانندگی | موتور | ماشین | سیستم | خودرو

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب زبان اصلی تاریخ نظامی
  • منابع اورجینال چکیده پایان نامه ها
  • خرید کتاب های اقتصاد از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی ریاضیات کاربردی
  • خرید کتاب زبان اصلی فن آوری سوخت
  • خرید کتاب فرهنگی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی علوم تغذیه
  • خرید کتاب ایمونولوژی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی اشپزی
  • دانلود منابع مرجع سیستم های دینامیکی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>