اطلاعیه سایت
شاید جهت بسیاری از افراد این پرسش پیش آمده باشد که خداوند به چه دلیل جهنم را خلق کرد و آیا اصلا قبل از آنکه شیطان اقدام به فریب بندگان کند چنین جایی وجود داشته است یا خیر؟!
همه ما شنیده ایم که پروردگار با افرادی که فریب شیطان را بخورند و به اعمال ناشایست بپردازند برخورد جدی میکند و جزایی همانند آتش جهنم را جهت آنها در نظر گرفته هست، ولی شاید جهت بسیاری از افراد این پرسش پیش آمده باشد که خداوند به چه دلیل جهنم را خلق کرد و آیا اصلا قبل از آنکه شیطان اقدام به فریب بندگان کند چنین جایی وجود داشته است یا خیر؟!
در همین راستا باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا در این مطلب به علت خلقت جهنم و وقت آن بپردازد، بعد پیشنهاد میکنیم با ما همراه باشید.
جهنم چه زمانی خلق شد؟! ، علت خلق جهنم چه بود؟
آیا جهنم قبل از عصیان ابلیس خلق شده است بود، یا بعد از آن خلق شده است است؟
وقتی ابلیس تکبر و عصیان کرد، خداوند نفرمود که بابت این عصیان جهنمی خلق شد و یا در آخرت جهنمی خلق خواهم کرد و تو و اتباعت را در آن جای خواهم داد! بلکه فرمود: جهنم را از او ابتاعت پر میکنم. یعنی جایگاهی که محل دور شدگان از رحمت و عذاب است وجود دارد و تو اهل تو از انسان و جن را (که تنها موجودات برخوردار از اختیار و گزینش میباشند) پر میکنم.
برای روشنتر شدن مفهوم در ذهن باید ابتدا به معانی و مفاهیم اسامی دقت نمود و بعد از آن مفاهیم حقیقی را مورد توجه قرار داد.
الف – جهنم، اسامی متفاوتی در قرآن کریم دارد. اگر چه ما معمولاً همه را به یک معنا در نظر میگیریم، ولی همین اصرار و تأکید کلام وحی به تفاوت اسامی که طبعاً معانی و مفاهیم متفاوتی را حمل میکنند، بیانگر تفاوت حقیقت آنهاست.
بیشتر بخوانید: چه عملی ترازوی اعمال نیک را در روز قیامت سنگین میکند؟
شاید جهت بسیاری از افراد این پرسش پیش آمده باشد که خداوند به چه دلیل جهنم را خلق کرد و آیا اصلا قبل از آنکه شیطان اقدام به فریب بندگان کند چنین جایی وجود داشته است یا خیر؟!
به عنوان مثال ابتدا به ذهن اینگونه خطور میکند که «جهنم» و «نار» یک معنا و یک چیز هست. در هر حالی که «نار» همان آتش و عذاب سوزاندن و «جهنم» جایگاه آتش و عذاب است.
همین عدم دقت در مفاهیم و معانی و حقایق باعث گردیده است که دیدگاههای متفاوت و حتی انحرافاتی در عقاید مسلمین نسبت به جنت و نار پدید آید، تا آن جا که بعضی آنها را در قالبهای «زمان» و «مکان» که مختص به عنصرهای مادی است جستجو نمودهاند و بعضی دیگر معتقدند که اصلاً جنت و جهنم در قیامت خلق میشوند! و حال آن که هر دو نظر خطاست.
نه جنت و جهنم عناصر مادی هستند که در قالب «زمان و مکان» بگنجند و نه آن که بعداً خلق خواهند شد. چنان چه قرآن کریم مکرر به خلقت جنت و جهنم تصریح و تأکید نموده است که به عنوان نمونه به دو آیهی ذیل اشاره میگردد:
«کلاََّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْیَقِینِ لَترََوُنَّ الجَْحِیمَ ثُمَّ لَترََوُنهََّا عَینَْ الْیَقِینِ» (التکاثر، ۵ – ۷)؛ نه، باز تاکید مىکنم که اگر به علم الیقین برسید آن وقت دوزخ را خواهید دید آن وقت به عین الیقینش مشاهده خواهید کرد.
بیشتر بخوانید: کدام بندگان نزد خداوند محبوبتر هستند؟
«یَسْتَعْجِلُونَکَ بِالْعَذابِ وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحیطَةٌ بِالْکافِرینَ» (العنکبوت – ۵۴)؛ کافران با شتاب از تو (پیامبر) تقاضای عذاب (جهنم) دارند، در حالی که هم اکنون دوزخ بر آنان احاطه دارد.
جهنم چه زمانی خلق شد؟! ، علت خلق جهنم چه بود؟
چنان چه مشهود است از همین دو آیه مسلم میشود که جنت و جهنم از هم اکنون وجود دارند، منتهی همانگونه که هیچ موجود غیر مادی به چشم سر دیده نمیشود، ولی بسیاری از حقایق دیگر به چشم عقل و علم دیده میشوند، جنت و جهنم نیز از آن جهت که از عنصرهای مادی تشکیل نشدهاند، به چشم سر دیده نمیشوند، منتهی اگر کسی عقل، علم، یقین و توجه داشته باشد، در همین دنیا آنها را میبیند.
ب. – باید دقت نمود که «جنت و جهنم» نیز از نشئهها و عوالم متفاوت «وجود» هستند و وجود ممکنات و مخلوقات که همه جلوههای اسمای الهی میباشند، مراتب و مقاماتی دارند و هر مرتبه از جایگاه ویژهی خود برخوردار است و البته چنان چه بیان گردید، این جایگاه مانند اماکن مادی نیست. جایگاه وجودهای کامل و مقامات عالی، جنت است که آن هم مراتب دارد و حد والای آن سدرةالمنتهی میباشد و جایگاه وجودهای پست و نازل (کفار و پوشانندگان حقایق، منافقین، عصیانگران به خداوند متعال و …)، جهنم است.
ج. – وجود از تجلی رحمت الهی هست؛ لذا آن وجودی اعلیتر است که زیاد تجلی رحمت الهی باشد. از این روست حق تعالی به انسان کامل و اعلی مرتبهی وجود، حضرت محمد مصطفی صل الله علیه و آله و عجل فرجهم که اشراف مخلوقات است میفرماید:
شاید جهت بسیاری از افراد این پرسش پیش آمده باشد که خداوند به چه دلیل جهنم را خلق کرد و آیا اصلا قبل از آنکه شیطان اقدام به فریب بندگان کند چنین جایی وجود داشته است یا خیر؟!
«وَ هُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلىَ ثمَُّ دَنَا فَتَدَلىَ فَکاَنَ قَابَ قَوْسَینِْ أَوْ أَدْنىَ» (النجم، ۷-۹)؛ و او در بلندترین افق جاى گرفته و در عین بلندى رتبهاش به خدا نزدیک و نزدیکتر شده است او رسول را آن قدر بالا برد که بیش از دو کمان و یا کمتر فاصله نماند؛ و هنگامی که والاترین تجلی رحمت و عالیترین مقام وجود را جهت هدایت همگان مبعوث و ارسال نمود، فرمود:
«وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمینَ» (الأنبیاء – ۱۰۷)؛ و ما تو را جز رحمتى براى جهانیان نفرستادهایم.
بیشتر بخوانید: فوت انسان مومن چگونه است؟/ ماجرای گفتوگوی پیامبر (ص) با فرشته فوت
یعنی او آمده است تا همگان را به بالاترین مقامات و درجات وجودی (برخورداری از رحمت) هدایت نماید؛ لذا شاهدیم پیامبر اکرم (ص) در تعریف جنت، مفاهیم متفاوتی بیان میفرمایند و در یک جا سائلی از او میپرسد: جنت چیست؟ میفرمایند: «انا الجنة» – جنت من هستم.
جهنم چه زمانی خلق شد؟! ، علت خلق جهنم چه بود؟
پس جایگاه هر کس که شامل رحمت الهی گردد، جوار رحمت، جوار جنت، جوار سدرة المنتهی (و اسامی دیگر جنت)، که همان جوار وجود مبارک و مقدس ایشان است میباشد؛ لذا شاهدیم که حتی ایشان در بیان حوض کوثر که در جنت قرار گرفته هست، میفرماید: «حوضی»، یعنی: حوض من.
د. – جهنم نیز جایگاه دور شدگان از رحمت الهی (لعنت شدگان) میباشد. وجود اهل جنت، خود جنت هستند و وجود اهل جهنم، خود جهنم هستند و در قیامت این «جنتها» را میآورند و در جایگاهی که محل امن، کمال، جمال … و سایر تجلیات رحمت الهی است و همهی این «جهنم»ها را میآورند و در جایگاهی که محل عذاب (دوری از رحمت) است قرار میدهند.
پس، از همان موقع که رحمت الهی تجلی یافت، و وجودهایی از استعداد نزدیکی یا دوری از رحمت (اختیار و انتخاب) برخوردار گردیدند، جایگاه آنان نیز معلوم شد؛ و یک علت دیگر قرآنی آن که هنگامی ابلیس تکبر و عصیان کرد، خداوند نفرمود که بابت این عصیان جهنمی خلق شد و یا در آخرت جهنمی خلق خواهم کرد و تو و اتباعت را در آن جای خواهم داد! بلکه فرمود: جهنم را از او ابتاعت پر میکنم. یعنی جایگاهی که محل دور شدگان از رحمت و عذاب است وجود دارد و تو اهل تو از انسان و جن را (که تنها موجودات برخوردار از اختیار و گزینش میباشند) پر میکنم:
«قالَ اخْرُجْ مِنْها مَذْؤُماً مَدْحُوراً لَمَنْ تَبِعَکَ مِنْهُمْ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْکُمْ أَجْمَعینَ» (الأعراف – ۱۸)؛ گفت: از آسمان بیرون شو، مذموم و مطرود، هر که از آنها از تو پیروى کند جهنم را از همه شما لبریز می کنم.
بیشتر بخوانید: شلوغترین طبقه جهنم کجاست و چه کسانی در آن هستند؟
در قرآن کریم به صراحت تصریح شده است است که هنگامی ابلیس به خاطر تکبر و عصیانش از ظل رحمت الهی دور شد و از جایگاه مقامات عالی اخراج شد، از خداوند منان خواست که جان او را نگیرد و فوری و آنی او را به جایگاه اهل عذاب و دور شدگان ابدی از رحمت انتقال ننماید؛ و بعد از آن که از روی بغض و حسادت قسم یاد کرد که بر سر راه همگان مینشیند [و البته به جز افراد مخلص که راه تسلط شیطان را میبندند]، خداوند کریم نیز قسم یاد نمود که جهنم را از او و پیروانش پر خواهد کرد:
«قَالَ فَاخْرُجْ مِنهَْا فَإِنَّکَ رَجِیمٌ وَ إِنَّ عَلَیْکَ لَعْنَتىِ إِلىَ یَوْمِ الدِّینِ قَالَ رَبِّ فَأَنظِرْنىِ إِلىَ یَوْمِ یُبْعَثُونَ قَالَ فَإِنَّکَ مِنَ الْمُنظَرِینَ إِلىَ یَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ قَالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ إِلَّا عِبَادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ قَالَ فَالحَْقُّ وَ الحَْقَّ أَقُولُ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنکَ وَ مِمَّن تَبِعَکَ مِنهُْمْ أَجْمَعِینَ» (ص، ۷۷ – ۸۵)؛ (خداوند متعال) گفت: بعد بیرون شو از بهشت، چون که تو رانده شدهاى و بدان که لعنت من تا قیامت شامل حال تو است گفت: پروردگارا حال که چنین است بعد تا قیامت که همه مبعوث مىشوند مرا زنده بدار گفت: باشد تو از زندگانى تا روزى که آن وقت معلوم مىرسد گفت: بعد به عزتت سوگند که همه و همهشان را گمراه خواهم کرد مگر بندگان مخلصت از ایشان را گفت: بعد حق این است و من حق مىگویم که جهنم را از تو و از هر که پیرویت کند از همه پر می کنیم.
چرا خداوند جهنم را خلق کرد؟ آیا اگر خداوند جهنم را خلق نمیکرد به آسانی به زندگی خود ادامه نمیدادیم؟
۱- بسیاری از گنه کاران هنگامی وارد جهنم اعمال خود می شوند به تدریج پاک می شوند و بعد از پاکی دیگر دلیلی ندارد که خداوند آنها را در جهنم نگه دارد. به همین علت آنها را خارج می کند و با احترام وارد بهشت می نماید. (اگر جهنم نبود این گروه هیچ وقت نمی توانستند از نکبت گناهان خویش رهایی یابند و وارد بهشت شوند)
۲- یاد جهنم و وحشت از آن باعث می شود بعضی از انسانها اعمال صالح انجام دهند و در نهایت بهشتی شوند. این مورد را به سخت گیریهای معلم و مدیر مدرسه تشبیه می کنیم که موجب می شود بعضی از دانش آموزان به تحصیلات خود ادامه دهند و به مقامات عالیه دست یابند.
۳- وحشت از جهنم باعث میشود که خوب ها بد نشوند و بدها بدتر نشوند. در واقع وحشت از جهنم موجب می شود که هر کس ـ. ولو به صورت نسبی ـ. حدّی جهت بدی های خود قائل شود.
یعنی به عنوان نمونه اگر چاقو کشی می کند تلاش کند که دیگر آدم کشی نکند و یا اگر کسی به دلیلی یکی را کشت مراقب باشد که دیگر نفر دوم را نکشد و … (این وحشت امنیت اجتماعی و اخلاقی را در جامعه بالاتر می برد)
بیشتر بدانید: منطقه ای ناشناخته بین بهشت و جهنم را می شناسید؟
۴- وجود جهنم موجب التیام درد مظلومانی است که توان استیفای حق خود را ندارند.
۵- سنت خداوند بر این امر استوار است که پاداش اعمال خوب انسان و کیفر اعمال بد او را بدهد. کسی که به عنوان نمونه در دنیا چند نفر را کشته است چگونه می شود او را به کیفر همه ی اعمال بدش رساند. اگر او را بکشند در واقع کیفر قتل یک نفر را مجبور شده.
پس حق دیگران چه می شود؟ بعد جهنمی باید باشد تا ظالمان به کیفر واقعی اعمال خود برسند.
با توجه به مطالب ذکر شده است به این نتیجه میرسیم که جهنم هم تجلّی رحمت خداست هر چند که در قالب عذاب خود را نشان داده است.
شاهد دیگر بر این که جهنم تجلّی خداست: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «الرحمن علی العرش استوی» یعنی خداوند با نام رحمان بر عرش فرمانروایی همه ی عالم نشسته هست. بعد جهنم هم که تحت نفوظ قدرت الهی و حاکمیت اوست، مستثنی از این امر نیست. از طرفی در دعالی کمیل داریم که: «و بِرَحمَتِکَ الَّتی وَسِعَت کُلَّ شیء» (از تو درخواست می کنم) به رحمتت که در هر چیزی توسعه دارد. یعنی رحمت خداوند در همه جا یافت می شود و جهنم هم که خود یکی از مخلوقات خداست محل جریان رحمت الهی است.
انتهای پیام/
واژه های کلیدی: رحمت خداوند | قیامت | خداوند | جهنم | علت خلق جهنم |