اطلاعیه سایت
کمدی های سخیف و مبتذل، سینماها را جهت خانواده ها به ترساندن فرهنگی تبدیل کرده و اصل سینما را مورد هجمه قرار داده است.
به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان؛ در سرنوشت فعلی سینمای کشور عزیزمان ایران که ژانر کمدی عوض کردن ماهیت پیدا کرده و به نازلترین سطح خود رسیده هست، جولان فیلمهای مبتذل، اصل و بنیاد سینما را مورد ترساندن قرار داده اند.تسخیر هنر هفتم به وسیله سینمای بدنه با توجیه صرفا اقتصادی به عوض کردن ذائقه مخاطبان منجر خواهد شد و با گذشت زمان، سینما را صرفا با همین فیلمهای آماتور به خاطر میآورند.
ژانر کمدی در سینمای دنیا شناخته شده است و همراه با معنی و مفهوم است تا اندازهای که سرشناسترین سینماگران دنیا جهت بیان معانی و مفاهیم عمیق به سراغ این ژانر میروند تا بتوانند تاثیر گذاری بیشتری برمخاطبان داشته باشند.
کمدی از ژانرهای پیچیده و سخت سینما به حساب میآید و اصولا ساخت اثر در این عرصه نیاز به تلاش دو چندان دارد، لیکن لطافت و ظرافت لحن در این ژانر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
فیلمهایی که کمر به نابودی سینما فرهنگی بستهاند ، حمله به اخلاق در کمدیهای مبتذل سینمای ایران
به علت وجود خلاءهای فرهنگی و فقدان فضاهای نشاط آور در سطح جامعه، سینما به جایگاهی جهت به دوش کشیدن بار تمام این کمبودها تبدیل شده است است.
وجود باندها و گروههای متفاوت و سودهای کلان حاصل از فیلمها منجر شده است تا منافع اقتصادی و زد و بندهای پشت پرده، بخش اعظمی از سینمای کشور عزیزمان ایران را تسخیر کند و نبض سینما را به دست کسانی دهد که صرفا منافع شخصی و اقتصادی خود را در اولویت میبینند.
این نفوذ به اندازهای در سینما ریشه کرده است که این افراد جهت رسیدن به سودهای عجیب و غریب خود به سراغ اشخاص معتبر سینما میروند و آنها را در این آشفته بازار سینما، دست مایه اهداف غیر اخلاقی خود میکنند.
اخیرا فیلمهایی که روانه اکران تابستانه شده است اند به اندازهای مبتذل و سخیف هستند که انگار با تمام توان در جهت خدشه دار کردن این هنر برجسته کمر به هتک حرمت در آن بسته اند.
کمدی های سخیف و مبتذل، سینماها را جهت خانواده ها به ترساندن فرهنگی تبدیل کرده و اصل سینما را مورد هجمه قرار داده است.
هزار پا؛ مبتذلترین فیلم بعد از انقلاب
عبارات مهم : غیر اخلاقی – سینماگران فیلم جدید ابوالحسن داودی کارگردان با سابقه و آبرومند سینمای کشور عزیزمان ایران با نهایت سرعت پردههای ابتذال را دریده است و توانسته برگ سیاهی پررنگ را به کتاب سینمای شریف و با اخلاق کشور عزیزمان ایران اضافه کند.
«هزارپا» فیلمی به ظاهر در ژانر کمدی است که اگر محدودیتها و فرهنگ جامعه اجازه می داد به آسانی میتوانست ژانر خاصی را جهت نخستین بار وارد سینمای بعد از انقلاب کند.
داودی علت ساخت چنین فیلمی را خارج کردن جامعه از بحران عمیق گرفتار شده است بیان کرده و کمدی را کم ارزشترین و کم بهاترین گونه سینما برشمرده است که به فرض قبول بحران آیا خارج کردن جامعه از بحران و وارد کردن به بحرانی عمیقتر از چاله به چاه افتادن نمی توان لقب داد؟
با رد کردن خطوط فرهنگی و عرفی جامعه مانند کانالهای اینترنت به آسانی میتوان هم دیده شد و هم فروش بالایی را تجربه کرد و نیازی به هزینههای هنگفت جهت بازیگران میلیاردی نباشد، ولی همه اینها می تواند به چه قیمتی انجام شود.
این فیلم به اندازهای نگاه گیشهای دارد که جهت فروش بالا و جذب مخاطب بدنه سینما تنها سه بازیگر حرفهای سینما ( عطاران ، عزتی ، بهرامی) را با هزینه گزاف جهت ایفای نقش به کار گرفته است و الباقی را بازیگران غیر سینمایی تشکیل میدهند که بدون در نظر گرفتن این سه نقش میتوان «هزارپا» را یک تله فیلم به شمار آورد.
این میزان از دیالوگها و شوخیهای جنسی در یک فیلم بی سابقه بوده است و تمام شوخیهای فیلم و خندههای مخاطبان در سالن سینما صرفا بر اساس کنایه های رکیک فیلم اتفاق میافتد و به ندرت طنز موقعیتی در فیلم دیده میشود.
فیلمهایی که کمر به نابودی سینما فرهنگی بستهاند ، حمله به اخلاق در کمدیهای مبتذل سینمای ایران
به قدری وجه ابتذال فیلم سنگینی میکند که نمیتوان به جنبههای سیاسی و عقیدتی فیلم که کارگردان اعتقاد دارد کاملا به دور از آن ها بوده اشاره کرد، ولی هر مخاطبی به آسانی میتواند تشخیص دهد که فیلم بسیاری از عقاید و شخصیتهای برجسته را به سخره می گیرد و اصولا داستان فیلم حول محور اعتقاد شخصیت مهم زن پیش میرود.
«هزارپا» فیلمی جهت سوءاستفاده از فضای موجود در عرصه اجتماعی به حساب میآید که به هر نحوی حتی شکستن حرمتها و زیر پا گذاشتن اخلاق تلاش در خنداندن مخاطب بدون هیچ توجهی به آثار مخرب و پیامد های آن دارد.
از اتفاقات و بدعتهای تازه فیلم استفاده از سکانسهای به اصطلاح حذف شده است در تیتراژ فیلم است که ضربه آخر را جهت فروپاشی اخلاق در سالن سینما میزند و نمیگذارد صحنهی مبتذلی از دست مخاطب برود.
به یقین و با توجه به هنجارهای کنونی جامعه به آسانی میتوان گفت که فیلم سینمایی «هزارپا» را نمیتوان با خانواده در سالنهای سینما تماشا کرد و چه بسا خود عوامل فیلم هم نتوانند فیلم را در کنار خانواده و فرزندانشان تماشا کنند.
کمدی های سخیف و مبتذل، سینماها را جهت خانواده ها به ترساندن فرهنگی تبدیل کرده و اصل سینما را مورد هجمه قرار داده است.
ژانر کمدی در سینمای کشور عزیزمان ایران از پای بست ویران است
علاوه بر فیلم سخیف «هزارپا»، فیلمهای دیگری که در حال اکران هستند و ژانر کمدی را با خود یدک می کشند چیزی جز سرخوشی گذرا را در اختیار مخاطب قرار نمیدهند و تم مهم فیلم ها را فقط رقص و آواز بازیگران تشکیل داده اند.
«هزارپا» و فیلم های هم دسته آن مانند دشمن زن، تگزاس و به وقت خماری آثاری در همان سطح نازل سینمای بدنه هستند و تهی از هرگونه فکر و اندیشه در بعد خود به منظور ارائه یک اثر هنری به شمار میروند. ساخت و نمایش این گونه آثار نشان داد نهاد های نظارتی و فرهنگی دیگر به این قبیل فیلم ها تن داده اند و وظیفه خود را برخورد با مسائل دسته چندم فرهنگی تعریف کرده اند.
فیلمهایی که کمر به نابودی سینما فرهنگی بستهاند ، حمله به اخلاق در کمدیهای مبتذل سینمای ایران
از دلایل کارگردانان و تهیه کنندگان معتبر سینما اقرار به ناگزیر بودن در ساخت فیلمهایی مانند «هزارپا» است لیکن بازار این قبیل فیلم ها داغ است و فروش خواهند داشت ولی این گفتهها قانع کننده نیست لیکن اعتبار به دست آمده در طول سالیان سال را نمیتوان به آسانی جهت ماندن در صحنه به تاراج گذاشت. مسئله مهم در همین ارتباط شاید جمله معروف و رایج؛ انسانها به کارهای نکرده اش زیاد ارزش پیدا میکند تا کارهای انجام داده.
توجه جشنوارههای داخلی به ژانر کمدی
با اوضاع نا بسامان کنونی سینما شاید شرایط به گونهای شده است است که اصلاح اوضاع فعلی وقت بر و نیازمند برنامه راهبردی باشد، ولی میتوان تصمیماتی جهت جلوگیری از گسترش انحطاط در سینما اتخاذ کرد و مانع آسیب رسیدن به بخش زحمت کش و شریف سینما شد. رده بندیهای سنی در سالنهای سینما ، تقسیم فیلم های این چنینی از فیلمهای متعهد و دغدغه مند اصولی ابتدایی نمایش آثار هنری از جمله سینما در همه جای دنیا هست. توجه جشنوارههای داخلی به فیلمهای کمدی و نگاه خاص به این ژانر شاید بتواند آن را از منجلاب کنونی گرفتار شده است نجات دهد و مسیر مشخصی را جهت این حوزه از سینما برابر فیلم سازان قرار دهد.
انتهای پیام/
واژه های کلیدی: غیر اخلاقی | سینماگران | سینمایی | بازیگران | سینمای | اقتصادی | مخاطب | سینما | ایران