• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » عکس » عکس های عاشقانه » با این نکات باد کولر را خنک تر کنید |ترفندهای جالب جهت بهتر خنک کردن کولر در گرمای شدید

    با این نکات باد کولر را خنک تر کنید |ترفندهای جالب جهت بهتر خنک کردن کولر در گرمای شدید

    موتورهای الکتریکی | تابستان | استفاده | پنجره | پارچه | موتور | انرژی | مهارت های زندگی

    با این نکات باد کولر را خنک تر کنید |ترفندهای جالب جهت بهتر خنک کردن کولر در گرمای شدید

    با این نکات باد کولر را خنک تر کنید 

    تابستان امسال گرمای عجیب و اذيت دهنده اي دارد و همه ی ما به دنبال راهی هستیم تا باد کولر را خنک تر کنیم، اکثر مردم از کولرهای آبی استفاده می کنند ودر دماهای خیلی بالای فصل تابستان کولر آبی جواب گوی گرما نیست، ولی راه و روش هایي است که می توانیم از آنها استفاده کنیم تا در روزهای خیلی گرم هم در مصرف انرژی صرفه جویی کنیم و هم باد کولر را خنک کنیم.

    آموزش سرویس کردن کولر آبی

    با این نکات باد کولر را خنک تر کنید |ترفندهای جالب جهت بهتر خنک کردن کولر در گرمای شدید

    کولرهای آبی، امکان گزینش و تنظیم درجه سرما را ندارند و نهایتا دور تند و کند را می توان از آنها انتظار داشت. بعد بهتر است در تعداد زیادی از ساعت ها خاموش باشند. ولی گرمای تب دار بعضی از روزهای فصل گرم سال، کاسه هاي صبر را لبریز و طاقت ها را طاق میکند، بعد کولر ها را سرویس کنیم تا لااقل انرژی کمتری را هدر بدهند. دراین پست که با استفاده از دانش یکی از متخصصان تأسیسات و سرویس کولر نوشته شده، راه و رسم افزودن بازدهی کولر را مرور میکنیم.

    پوشال ها را عوض کنید

    پوشال قیمت چندانی ندارد و بر این اساس بهتر است هر سال عوض شود و چنانچه فکر می کنید خیلی خوب آنها را شسته اید، در صورتی که پوشال آن کهنه شده است است آنرا تعویض کنید یا در غیر این صورت انها رابا آب بشویید تا خاک هاي آن وارد فضای کولر نشود، هردو سال یک بار پوشال ها را عوض کنید. البته تعویض پوشال ها بسته به آب شهر ممکن است هر سال مهم باشد.

    موتورهای الکتریکی | تابستان | استفاده | پنجره | پارچه | موتور | انرژی | مهارت های زندگی

    موتور ، قلب تپنده کولر

    کولر یک پمپ آب و یک دینام دارد که اولی، فرایند گردش آب و دومی عمل گردش هوا رابه انجام میرساند. این موتور ها هرقدر سالم تر باشند، کولر عملکرد بهینه تری خواهد داشت و انرژی کمتری را هم مصرف خواهد کرد. در وقت بازدید از این ۲ موتور، ابتدا باید گرد و غبارشان را گرفت و بعد آنها را روغن کاری کرد. موتور کولر، ۲ قطعه یاتاقان دارد که باید حتماً روغن کاری شوند.

    پیش از روشن کردن کولر نیز باید ابتدا پروانه رابا دست چند دور بچرخانید تا روان شود. توصیه شده است که یک دینام نباید زیاد از ۷ ساعت بی وقفه کار کند. این موتور به همراه پمپ آب، در خطر سوختن بر اثر کارکرد زیاد قراردارند. بعد به موتورهایی که دارند بی توقف میچرخند هم فکر کنید.

    با این نکات باد کولر را خنک تر کنید |ترفندهای جالب جهت بهتر خنک کردن کولر در گرمای شدید

    سایه بانی بر سر کولرها

    بدنه فلزی کولر در تابش مستقیم آفتاب، گاهی چنان داغ می شود که حتی لمس کردنش ناممکن هست. انتظار خنکای کامل از کولری با این شرایط، چندان منطقی نیست. بعد سایه بانی جهت کولر تعبیه کنید تا خنک بماند و خنکی بدهد. درضمن مصرف انرژی کولر با سایه بان هم پایین می آید.

    ایجاد سایه بان جهت کولر به گونه اي که از تابش مستقیم آفتاب به دور باشد به کارایی آن بسیار کمک خواهد کرد. چهار پایه ي کولر را مستقیما روی سطح آسفالت یا ایزوگام قرار ندهید و زیر پایه هاي آن سنگ بگذارید تا در سطح آسفالت فرو نرود.

    موتورهای الکتریکی | تابستان | استفاده | پنجره | پارچه | موتور | انرژی | مهارت های زندگی

    شست وشوی کولر فراموش نشود

    پیش از روشن کردن کولر، بد نیست از محکم بودن پیچ و مهره هایي که به چشم می آیند، مطمئن شوید. به گزارش پارس ناز بعد از آچارکشی، به سراغ کف کولر بروید و حتماً آنرا بشویید. شست وشوی کف کولر باید با فرچه پلاستیکی انجام شود تا به رنگ آن آسیبی نرسد. اگر قسمتی از رنگ کف کولر از بین رفته بود، بی تردید به زودی زنگ می زند و ممکن است تا یکسال بعد بپوسد.

    با این نکات باد کولر را خنک تر کنید |ترفندهای جالب جهت بهتر خنک کردن کولر در گرمای شدید

    دراین مواقع، یک ظرف قیر ایزوله که یک نوع قیر آماده و سرد هست، از رنگ فروشی تهیه کنید و آن رابا قلمو بر کف کولر پخش کنید. نگذارید نقطه اي از چشمتان دور بماند، هرجا خاک نشسته، بشویید. چون این خاک ها یا گل میشود و توی کولر می ماند و یا همراه با باد خنک، وارد ریه هاي خودتان میشود.

    باد خنک گاهی هدر میرود

    کولر ممکن است بعد از چند سال، اندکی جابجا شود. این جابه جایی طبق معمول به علت تکان هایي که موتور کولر به بدنه آن می دهد، ایجاد میشود. هم راستا نبودن خروجی کولر با دهانه کانال، باد خنک را هدر میدهد، بنابر این یکی از مهمترین نکاتی که حین سرویس کولر باید در نظر داشت.

    هم راستابودن خروجی و دهانه کانال است که با یک پارچه ضد آب و ضخیم مثل برزنت، پشتیبانی می شود. پارچه هاي برزنتی هم به تدریج آسیب می بینند و ممکن است در گوشه و کنارشان، درزهایی پدید بیاید. حتماً دقت کنید که چنین درزهایی وجود نداشته باشد و باد خنکی که کولر به هزار زحمت تولید کرده، به هدر نرود.

    کولر با بهره وری بیشتر

    هرچه کانال کولر کوتاه تر باشد، بهره وری آن زیاد کردن مییابد و مصرف انرژی کمتر می شود. بر این اساس منطقی به نظرمی رسد که در آپارتمان هاي چند طبقه، گاهی کولر ها از پشتبام، به داخل تراس ها نقل مکان کنند. شیلنگ آب کولر ها اگر از نوع نا مرغوب باشد، در آفتاب خشک شده است و احتمالا بعد از یکسال مصرف، آماده پاره شدن هست. بعد بهتر است شیلنگ آب کولر را هم عوض کنید و نوع مرغوب تر آنرا بخرید که به شیلنگ یخچالی مشهور است.

    یکی از بااهمیت ترین معیار ها جهت استفاده بهینه از کولر، توجه بهمین شیلنگ هست. اگر سیستم گردش آب به درستی در کولر انجام شود و پوشال ها کاملا خیس شوند، کولر خنکای بیشتری تولید می کند و انرژی کمتری را هدر میدهد. بعد از این ها دریچه هاي خود کولر را باز کنید. جهت باز کردن درپوش کناری کولر، درپوش را از محل مخصوص گرفته و بطور عمودی بطرف بالا بکشید تا قسمت تحتانی آن از بدنه جدا گردد.

    سپس درب رابه طرف خارج کشیده آنرا بیرون بیاورید. ناودان هاي مستقر در درپوش ها را تمیز کنید تا منافذ آن باز شود در حالیکه آب کولر تخلیه شده است هست، از کسیکه پای دکمه ي قطع و وصل کولر ایستاده است بخواهید به ترتیب و یکی یکی دکمه ها را بزند تا از سلامت پمپ آب و موتور کولر خاطرجمعی حاصل نمایید.

    طبق معمول قطعات الکتریکی نیازمند سرویس نیست و قابل تعمیر هم نیست یا ارزش تعمیر ندارد ودر صورت از کار افتادن بهتر است تعویض شود. واترپمپ را باز نموده و بعد از تمیز کردن رسوب آب از روی آن، واترپمپ را روغن زده و به درستی در محل خود راه اندازی نمایید. با پر کردن تشتک تحتانی از آب و روشن نمودن واترپمپ خاطرجمعی حاصل نمایید که مسیر آب در شلنگ و سه راهه و آب پخش کن ها باز است.

    چنانچه محور موتور لقی دارد میتوانید با استفاده از واشر مخصوص، لقی آنرا بگیرید. البته لقی کم اشکالی ندارد. شناور را طوری تنظیم نمایید که آبی از تشتک یا دریچه خاطرجمعی به بیرون نریزد. دریچه خاطرجمعی آب را ، بادقت باز نموده و تشتک پایین رابا شلنگ آب خوب بشویید. اگر کف کولر رسوب زیادی گرفته می توانید به کمک مواد جرمگیر شستشو را انجام دهید.

    هم اکنون نوبت آن است که فلکه ي آب کولر را باز کنید تا از سلامت شناور کولر خاطرجمعی حاصل کنید.به گزارش پارس ناز با دست و به آرامی شناور را بالا بیاورید و ببینید که عمل قطع آب صورت می پذیرد یا خیر. اگر آب به درستی وارد کولر نمی شود یا عمل قطع بطور کامل انجام نمی شود شناور می بایست تعویض گردد. بعد از آبگیری کولر پمپ آب را روشن کنید تا از صحت سیستم گردش آب کولر خاطرجمعی حاصل کنید.

    توری دور پمپ را مورد نیاز است قبل از روشن کردن تمیز کرده باشید و کف پمپ آب با کف کولر حداقل یک سانتی متر فاصله داشته باشد. بعد از روشن شدن پمپ آب اتصالات رابه دقت نظارت کنید که از جایی چکه نداشته باشد، لیکن یکی از مهمترین دلایل سوختن موتور کولر و پمپ آب، چکیدن آب بر روی بدنه ي موتورهای الکتریکی است.

    قبل از روشن نمودن موتور در اول فصل پارچه بزرگی را خیس کرده و آنرا برابر دریچه هوا قرار دهید تا از ورود گرد و خاک به درون اتاق جلوگیري به عمل آید. جهت تهویه بهتر، واترپمپ رابه مدت ۱۰ دقیقه روشن نمایید تا پوشال ها خوب خیس شود سپس موتور کولر را روشن کنید.

    و در ادامه چگونه منزل را خنک کنیم؟

    چگونه می توان منزل و منزل را خنک کرد؟ آیا در منزل یا ساختمانی گرم به سر می برید؟ کولر شما قادر به خنک کردن منزل شما نیست؟ آیا این امکان وجوددارد دمای یک محیط را بدون استفاده از وسایل سرمایشی پایین بیاوریم؟

    از گرمای تابستان نمیتوان فرار کرد. فصل گرمی از سال که هرماه چند ماه مهمان ما می شود. ازآن نمی توانیم فرار کنیم و اکثرا هم با استفاده از وسایل گرمایشی از قبیل کولر و .. به جنگ آن می رویم. ولی شاید جالب باشد بدانید نکاتی را میتوانید رعایت کنید که به وسیله آن حتی گاهی بدون استفاده از کولر و سایر وسایل سرمایشی دمای منزل را پایین و خنک نگه دارین.

    نکاتی که امروز به آنها اشاره میشود علاوه بر کمک به کم کردن دمای منزل بسیار در مصرف برق و حتی آب شما صرفه جویی می کند ضمن این که با سر و صدا هاي عجیب وغریب هم سر و کار نداریم. نکات راحت و البته بسیار پر کاربردی که می تواند دید شما را نسبت به منزل ي گرم عوض کردن دهید؟

    ۱» پرده ها را بکشید

    ممکن است که خیلی راحت بنظر بیاید ولی باید بدانید چیزی نزدیک به ۳۰ درصد از گرما از طریق درب و پنجره ها وارد منزل ي شما می شود بعد تنها با کشیدن پرده ها به تنهایی می توان تا ۷ درصد در مصرف برق صرفه جویی کرد و دمای داخل منزل را تا ۲۰ درجه کم کردن داد. به عبارتی کشیدن پرده ها از تبدیل شدن خونه شما به یک گلخانه کوچک پیش گیری می کند مخصوصا جهت منزل هایي که پنجره آنها به سمت جنوب و یا غرب است.

    ۲» در استفاده از درب ها باهوش باشید

    بستن درب اتاق ها از بیرون رفتن هوای خنک در گرم ترین ساعات روز پیش گیری می کند. سایت پارس ناز همچنین باید در اتاق رو در ساعات خنک شب باز بگذارید حتی اگر از کولر استفاده می کنید. با اینکار هوای خنک به صورت طبیعی تر در فضای منزل ي شما جریان خواهد داشت.

    ۳» تکنیک پنکه را یاد بگیرید

    حتی یک کولر هم نمی تواند یک نسیم مصنوعی خنک دریایی رابه وجود بیاورد ولی شاید با این تکنیک و یک پنکه راحت شما بتوانید از بعد آن بر بیایید. درون یک ظرف مناسب مقداری یخ قرار دهید. حال این ظرف یخ رابه گونه اي در برابر مسیر و جریان باد پنکه قرار دهید که باد منشع شده است از پنکه از میان یخ ها عبور کرده و سپس در فضای منزل جریان یابد. این باد تا متر ها سرمای خودرا حفظ می کند و شما چیزی از یک نسیم کنار آب کم نخواهید داشت.

    این یک تکنیک فوق العاده هست. حتی می توانید در روشی دیگر چندین بطری کوچک آب رابه یخ تبدیل کرده و سپس آنها را در پشت پنکه آویزان کنید که این روشها همانند روش قبل بسیار به کمک شما می آید.

    ۴» تجدید نظر در استفاده از انواع ملحفه

    بنظر میر سد باید وقت تغییر، تعویض و یا نظافت ملحفه و روتختی ها را باید کوتاه تر کنید. اینکار نه تنها به بهداشت و تمییزی تخت و اتاق شما کمک می کند بلکه نقش به سزایی در هرچه بهتر شدن خواب و البته دمای تخت شما دارد. منسوجاتی مثل ملحفه و بالش هاي پشمی عایق هاي خوبی هستند ولی جهت این فصل استفاده از کتان بهتر است به چه دلیل که این نوع پارچه بسیار بهتر هوا را از خود عبور داده و خنک تر هستند.

    ۵» پنکه هاي سقفی در جهت خلاف عقربه هاي ساعت بچرخند

    احتمالا دراین این رابطه دانش کافی را نداشتد. پنکه هاي سقفی باید در هر فصل تنظیم شوند. پنکه هاي سقفی را در فصل تابستان در جهت خلاف عقربه هاي ساعت میبایست تنظیم کنید ودر فصل زمستان بر عکس. اینکار در در خنک شدن و انتشار باد خنک بسیار تاثیر دارد و شما با برعکس چرخاندن پره هاي پنکه در واقع منزل را گرم م کنید.

    ۶» مهم تر از درجه حرارت منزل، درجه حرارت بدن است

    اگر نياکان ما تونستند بدون استفاده از کولر زنده بمانند بعد دلواپس نباشید شما هم میتوانید. مجله پارس ناز شاید خنک کردن بدن از داخل هم ایده بدی نباشد که مدام به دست فراموشی سپرده می شود. ولی چگونه؟ از نوشیدن نوشیدنی هاي خنک گرفته تا گذاشتن پارچه خنک بر روی مکان هایي ازبدن که ضربان قویتری دارند مثل مچ دست و گردن.

    ایده دیگر گزینش هوشمندانه لباس هاست که بازهم باید به سراغ لباسهای نخی و نوعی از پارچه بروید که به اسانی هوا از میان بافت هاي انها عبور می کند. در رابطه با رنگ ها هم حتماً اطلاع از جذب گرما و انرژی به وسیله لباسهای تیره تر دارید. بعد باید در فصل گرم به سراغ رنگ هاي روشن بروید.

    ۷» هواکش ها را روشن کنید

    حتماً شما هم چه در سرویس هاي بهداشتی به هنگام استحمام و یا در هنگام آشپری از آشپزخانه از منابع آب گرم استفاده می کنید. یا اصلا مدام بر روی اجاق شما غذا ها در حال جوشیدن و تولید بخار هستند. روشن کردن هواکش ها بعد از یک دوش بخار یا هنگامیکه در حال آشپزی هستید بسیار در هدایت و انتقال هوای گرم به خارج از منزل تاثیر دارد. بعد از فن و یا هود هاي آشپزخانه غافل نشوید.

    ۸» تخت خودرا ضد گرما کنید

    این ایده هم با این که کمی عجیب بنظر میرسد ولی می توانید بسیار تاثیرگذار باشد و شما را غافل گیر کنید. یک بطری آب را در فریزر قرار بدهید تا منجمد شود سپس این بطری هاي یخ را در زیر و پایین تخت خود جاسازی کنید. بهتر است اینکار را دقایقی یا شاید ساعاتی قبل از خواب انجام دهید. بعد از مدتی یخ ها گرمای تخت را مخصوصا در ناحیه پایین تخت و محل قرار گرفتن پا ها جذب کرده و ان ناحیه را خنک می کند.

    ۹» هوای خنک شبانه

    طبق معمول در اکثر نقاط شبها دما روبه کم کردن نهاده و دمای هوا بسیار مناسب می شود. اگر در مکانی زندگی می کنید که برهمین روال است و دمای هوا در سب خنک تر است بعد حتماً از این نعمت خدادادی استفاده کنید. پنجره ها را باز کنید تا هوای خنک داخل شود حتی از یک پنکه جهت به جریان انداختن هوا می توانید استفاده کنید ولی حواس تان باشد که به هنگام صبح مجدد گرما شروع می شود و شاید مورد نیاز باشد سریعتر درب و پنجره ها را ببندید.

    ۱۰» استفاده هاي لامپ هاي کم مصرف

    اگر به دنبال فرصتی بوده اید که از شر این لامپ هاي پرمصرف خلاص شوید شاید هم اکنون وقت آن رسیده هست. این لامپ هاي رشته اي با تبدیل کردن ۹۰ درصد انرژی به گرما باعث گرم شدن و تلف مقدار قابل توجهی انرژی میشوند. بعد بهتره از لامپ هاي مهتابی یا لامپ هاي کم مصرف استفاده کنید.

    استفاده از پنجره هاي کرکره اي

    برای تعداد زیادی از منازل پنجره هاي کرکره اي فقط یک پوسته قشنگ و ثابت جهت نمای خارجی آن هستند، ولی این نوع پنجره هاي کرکره اي میتوانند کارهایی به مراتب سخت تر را انجام دهند. به عناون مثال در روزهای داغ تابستان که اشعه خورشید سوزاننده تر از هر وقت دیگری است درز بین کرکره هاي میتواند هوا را در داخل منزل جهت شما جا به جا کند و خود پنجره هم می تواند منزل را از اشعه خورشید دور نگه دارد و به این ترتیب منزل شما با روش طبیعی خنک می شود.

    به نمای منزل تان پوسته یا شِید اضافه کنید

    یکیدیگر از روشهای طبیعی جهت خنک کردن منزل این است که به نمای منزل تان یک پوسته چوبی اضافه کنید. این پوسته چوبی در جلو پنجره ها می تواند متحرک باشد. این پوسته ها میتوانند دو خاصیت و کاربردی داشته باشند اول این که میتوانند امنیت منزل شما را تامین کنند و مانند یک نرده عمل کنند، به صورتی که شما میتوانید پنجره را باز رها کنید تا تهویه در منزل صورت بگیرد دوم آن که این پوسته میتواند ظاهری مدرن به طراحی نمای خارجی منزل شما بدهند.

    این شیدها میتوانند ظاهرهایی متفاوت داشته باشند. شما میتوانید این پوسته و یا شیدها را خودتان طراحی کنید و به وسیله برش لیزری، طرح دلخواه تان را در بیاورید. حتی این شیدها میتوانند در حفظ حریم شخصی منزل شما نیز بشما کمک کنند ودر عین حال هم منزل شما بدون کولر خنک می شود، جهت درک بهتر نگاهی دقیق به تصویر بالا بیاندازید.

    پنجره هاي باز، پنجره هاي بسته

    از آنجایی که هوای گرم به سمت هوای سرد حرکت می کند و هرگونه حرکت هوایی یا همان تهویه هوا جهت روزهای گرم خوب هست. شما می توانید از یک تکنیک کاملا راحت استفاده کنید. پنجره هاي آن سمتی از منزل که خنک هستند را باز کنید و دیگر پنجره ها را ببندید به این ترتیب هوای گرم از قسمت خنک منزل خارج می شود از طرف دیگر هم هوای گرم وارد منزل نمی شود و به این ترتیب شما به شرایط آسایش خود میرسید.

    استفاده از شیدهای داخلی

    شیدهای داخلی چیزی بیش تر از یک جای گزین راحت جهت پرده ها هستند. از آنها همانگونه که بالاتر اشاره شد می توان جهت بالا بردن امنیت پنجره ها بهره برد و هم چنین شما می توانید پنجره پشت آنها را باز بگذارید تا تهویه هوا داخل اتاق صورت بگیرد بدون آن که خورشید به داخل منزل نفوذ کند و به این ترتیب با روشی راحت منزل شما خنک می شود.

    باز کردن پنجره هاي بالایی

    همه ی ما خوب میدانیم که هوای گرم بالا رونده هست. بعد شما میتوانید با باز کردن پنجره هایي که در ارتفاع بالاتری قراردارند به تهویه هوای منزل تان کمک کنید. هنگامی پنجره هاي بالایی را باز می کنید، هوای گرم خارج می شود و هوایی که در ارتفاع پایین تر در حال گرم شدن است کم کم به سمت بالا حرکت می کند و به این ترتیب تناسب در هوای سرد و گرم منزل به وجود می آید و منزل خنک می شود.

    از پنکه هاي سقفی استفاده کنید

    یکیدیگر از راه هاي طبیعی جهت خنک کردن خانه، استفاده از پنکه هاي سقفی هست. این پنکه ها هوای گرم بالای منزل را خنک می کنند و با حرکت دوار خود باعث میشوند تا حرکت هوا و جابه جایی آن سریعتر صورت بگیرد و بهمین ترتیب باعث خنک شدن هوای منزل میشوند. این پنکه هاي سقفی به نسبت کولرهای آبی و گازی مقرون به صرفه تر هستند.

    ایجاد فضاهای نیمه باز در خانه

    اگر منزل هاي قدیمی را یادتان باشد، قسمتی داشتند به نام بهار خواب، این فضا؛ فضای نیمه بازی بود که در شب هاي تابستان جهت خوابیدن ازآن استفاده می شد البته جهت چرت هاي نیم روزی هم مورد استفاده بودو کلا فضای خنکی بوده که جهت فرار از گرمای تابستان مورد استفاده قرارمی گرفته هست. شما هم میتوانید چنین فضایی را در منزل تان به وجود بیاورید و از خنکی آن لذت ببرید.

    ظرف آب خنک پشت پنجره

    پشت پنجره هاي منزل تان یک ظرف بزرگ از آب قرار دهید، این ظرف هاي آب به سان چشمه هاي آب عمل می کنند و هنگامیکه باد می وزد و از روی این ظرف ها عبور می کند خنک می شود و به این ترتیب هوای منزل شما هم خنک می شود. از این سیستم قبلا هم در بادگیرهای ایرانی استفاده می شده است هست. این هم یک روش طبیعی جهت خنک کردن منزل بدون کولر.

    واژه های کلیدی: موتورهای الکتریکی | تابستان | استفاده | پنجره | پارچه | موتور | انرژی | مهارت های زندگی

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب های پردازش تصویر از آمازون
  • منابع اورجینال اکواریوم
  • خرید کتاب زبان اصلی نوسازی و طراحی داخلی
  • خرید کتاب زبان های برنامه نویسی زبان اصلی
  • خرید کتاب های فشن از آمازون
  • کتب شیمی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی ریاضیات کاربردی
  • خرید کتاب ساخت و ساز زبان اصلی
  • خرید کتاب تهویه و تهویه مطبوع زبان اصلی
  • خرید کتاب های زبان اصلی کتب عاشقانه
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>