اطلاعیه سایت
صدیق جمالی گفت:اگر به دنبال بینالمللی شدن جشنواره مقاومت هستیم باید به مقاومتی که نگاه دنیا شمولی دارد بیندیشیم.
به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان؛ با چند پیگری و پرسوجوی راحت در میان تئاتریها به آسانی متوجه میشوید که این روزها عرصه تئاتر دچار قحطی شدیدی در حوزه مقاومت و دفاع مقدس شده است است.
خاموشی که نه به یکباره بلکه از سالها پیش آرام آرام شکل گرفته و کار را به جایی رسانده که حالا دیگر به جز چند نام آشنا در این حوزه، کسی از نمایشنامه نویسان عرصه دفاع مقدس باقی نمانده است.
نویسندگانی که حالا دیگر به تعداد انگشتان دستمان هم نمیرسند! آن هم در یکی از مهمترین حوزههای ملی، دینی و اعتقادی ما؛ عرصه مقاومت و دفاع مقدس!
رویکرد جشنواره مقاومت باید به سمت مفهوم «مقاومت انسانی» برود / صدیق جمالی
یعقوب صدیق جمالی ( ۱۳۵۳ تبریز) یکی از نویسندهها و کارگردانان ارزشی این حوزه هست، کارگردانی که کارنامه کاریاش پر از کارهای فاخر و موردپسند حوزه دفاع مقدس هست، در این بین جشنواره تئاتر مقاومت بهانهای شد تا به گفتگو با این نویسنده و کارگردان ارزشی تئاتر بنشینیم.
در ابتدای گفتگو جهت ما بگویید که جهت امسال به جشنواره کار ارائه خواهید کرد؟ با کار تیغ کهنه به جشنواره وارد خواهید شد؟
در حال رایزنی با دبیر جشنواره هستیم تا ببینیم در کدام عرصه میتوانیم مفیدتر باشیم.البته تیغ کهنه را که بعید میدانم و ممکن است نمایش جدیدتری تولید شود.
نگاه شمابه جشنواره امسال چگونه است؟
من به نوعی خودم را ساخته جشنواره مقاومت میدانم، جشنوارهای که پیشتر دفاع مقدس نام داشت و بعدها با بزرگتر شدن شمول موضوعی آن مفهوم مقاومت را به آن تخصیص داده شده است دادند، من تئاتر حرفهای و جدی را در اوایل دهه هفتاد که این جشنواره جهت نخستین بار پایهگذاری شده، شروع کردم و به نوعی خود را ساخته جشنواره مقاومت میدانم.
صدیق جمالی گفت:اگر به دنبال بینالمللی شدن جشنواره مقاومت هستیم باید به مقاومتی که نگاه دنیا شمولی دارد بیندیشیم.
آقای نصیر بیگی نیرویی جوان هستند و انگیزه بالایی جهت جشنواره دارند، ولی با این وجود معرفی شورای هنری و بعضی از چهرههای انتخابی کمی حساسیت ما را بالا برد و این پرسش را ایجاد کرد که به چه دلیل نگاه وسیعتری به داستان نشده و به چه دلیل افراد جوان تر و باانگیزهتر و با دانش زیاد به این حوزه دعوت نشدهاند، حالا انشالله آقای نصیر بیگی و مجموعه تحت امر هم پرداخت ویژهای به این عنوان داشته باشند.
اهمیت مفهوم مقاومت در سرنوشت فعلی را چگونه است؟
عبارات مهم : نویسنده – جشنواره
نگاه دوستان به مفهوم مقاومت متفاوت هست، من دوستانی را به خاطر دارم که نمایشنامهای مانند ننه دلاور را هم به حق در حوزه تئاتر مقاومت جا میدادند ولی یک تلقی هم از طرف نهادهای برگزاری بود که زیاد جنبه مقاومتِ ایدئولوژیک و به خاص مقاومت اسلامی را مد نظر خود داشتند و تنها ایرادی که به این عنوان می گیرم این است که وظیفه ما را در این حوزه روشن نکرده اند.
من به علت رویکرد شخصی در حوزه دفاع مقدس تجارب خوب و مثبتی دارم ولی هر لحظه هم نگاهمان مفهوم جنگ نبوده است بلکه ایستادن در برابر یک واقعیت، نیرو و رویدادی که میخواهد یک مظلومی را تحت تاثیر خودش قرار دهد. من با این نگاه، مفهوم و تلقی دوست دارم در این حوزه کار کنم، برگزارکنندگان هم باید وظیفه این عنوان را مشخص کنند که آیا نگاه آنها هم این است یا خیر، صرفا یک مفهوم ایدئولوژیک مد نظرشان است.
حتی مقاومت یک زن در برابر چیزی مانند تجاوز هم شامل این مفهوم هست، اگر به دنبال بینالمللی شدن جشنواره هستیم باید به مقاومتی که نگاه دنیا شمولی دارد بیندیشیم، ما در خارج از کشورهای اسلامی مفهوم مقاومت اسلامی نداریم ولی مفهوم مقاومت انسانی را به اندازه نسلها و اعصار داریم.
انتهای پیام/
لزوم عوض کردن رویکرد جشنواره مقاومت
واژه های کلیدی: نویسنده | جشنواره | جشنواره | چگونه | نمایش | تئاتر | اسلامی | تئاتر