• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اخبار اقتصادی و سیاسی » مغازه های بسته شده است بانه در انتظار تعیین وظیفه

    مغازه های بسته شده است بانه در انتظار تعیین وظیفه

    کسبه و مردم شهرستان بانه بعد از گذشت ۲۲ روز همچنان در بلاتکلیفی تصمیمات و طرح‌های متفاوت هستند و نسبت به اعلام اجرای طرح تازه ساماندهی مرزها و جایگزین شدن پیله‌وری به جای کولبری، انتقاد دارند.

    مغازه های بسته شده است بانه در انتظار تعیین وظیفه

    کسبه و مردم شهرستان بانه بعد از گذشت ۲۲ روز همچنان در بلاتکلیفی تصمیمات و طرح های متفاوت هستند و نسبت به اعلام اجرای طرح تازه ساماندهی مرزها و جایگزین شدن پیله وری به جای کولبری، انتقاد دارند.

    مرزنشینان بانه در انتظار تعیین تکلیف

    اعتراضاتی در پی بسته شدن مرزهای استان و تصمیم اجرای طرح ساماندهی مرزهای استان از سوی دولت، صورت گرفته است که به گفته کسبه و بازاریان، متضرر شدن مرزنشینان و از جمله کولبرانی که تنها مرجع درآمدشان، ورود کالا از مرزهاست را در پی داشته است.

    عبارات مهم : مسئولان کشور – رونق اقتصادی
    درپی اعتراضات مردم شهرستان بانه که بعضا بیش از ۲۰ روز است اقدام به بستن مغازه ها و بازارهای خود کرده اند، وعده هایی از سوی استاندار، فرمانداران و نمایندگان مجلس در این خصوص عنوان شده است که هنوز دربرگیرنده مطالبات تجار و بازاریان این شهرستان نیست.

    یک فعال اقتصادی، در این باره اظهار کرد: در راستای تصویب و اجرای طرح ساماندهی مبادلات مرزی، بازاریان بانه اقدام به وارد کردن کالاهای خارجی از طریق مرز کردند، ولی تنها عده ای از آنان توانسته اند کالاهای خود را وارد کشور کنند.

    هیرش صالحزاده افزود: با اجرای این طرح، قیمت گمرک کالاهای خارجی زیاد کردن یافته و خرید و فروش آن مقرون به صرفه نیست این درحالی است که در سفر اخیر استاندار کردستان به بانه، بازاریان درخواست پایین آمدن قیمت گمرکات به حالت عادی خود را مطرح کرده بودند.

    صالحزاده عنوان کرد: اصل قابل توجه این است که باید زیر ساخت هایی جهت ساماندهی مبادلات مرزی فراهم و بعد اقدام به تصویب طرح می شد.

    این فعال اقتصادی در بانه بیان کرد: ۹۵ درصد از کالاهای قاچاق از طریق دیگر مرزهای سطح کشور وارد می شود ولی همچنان بانه به عنوان قطب قاچاق شناخته شده است و این در حالی است که مردم این شهر تنها جهت کسب درآمد نه چندان زیاد خود به ناچار دست به دامان کوله بری می شوند.

    طی جلسات صورت گرفته با فرماندار و نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی، گفته شد طرح ساماندهی مبادلات مرزی جهت حفظ کرامت انسانی و حذف کوله بری است که بازاریان نیز آن را تصدیق و با آن موافقت کرده اند، ولی این درحالتی ممکن است که قیمت گمرکات قبلی همچنان به قوت خود باقی بماند.

    این فعال اقتصادی در بانه یادآور شد: مردم شهرستان بانه همچنان چشم انتظار و امیدوار به بازگشایی مرزها جهت امرار معاش خود هستند که این مهم عنایت زیاد مسئولان را می طلبد.

    از سوی دیگر فرماندار بانه در این ارتباط می گوید: اجرای طرح مبادلات مرزی تأمین کننده منافع همه فعالان اقتصادی شامل صاحبان بار و کالا، بازاریان مغازه دار و ساکنان مناطق روستایی است و یکی از بااهمیت ترین اهداف و رویکردهای اجرای این طرح، حذف کوله بری و ارتقای شأن و کرامت مرزنشینان و روستائیان است.

    محمد فلاحی عنوان کرد: این مزایا تنها جهت ساکنان این شهرستان است و از هرگونه خروج تجمیعی کالای وارداتی به شیوه کانتینری جلوگیری خواهد شد؛ به عبارت دیگر کالاهایی که از طریق پیله وری وارد می شود، تنها در بانه و به منظور رونق و پویایی بازار این شهرستان عرضه می شود .

    فرماندار بانه با بیان اینکه رفع مسائل بازاریان، دغدغه یکسان همه مسئولان استان هست، ابراز امیدواری کرد با برنامه ریزی های انجام شده است و در چارچوب قوانین مربوط به مبادلات مرزی، شاهد واردات زیاد کالا و رونق اقتصادی از طریق بازارچه سیرانبند باشیم .

    همچنین نماینده مردم سقز و بانه پیش از این در تذکر شفاهی در جلسه علنی مجلس گفته بود: آقای روحانی صدای بنده صدای مردمان مرزنشین محروم ولی نجیبی است که در هشت سال دفاع مقدس اجازه ندادند یک وجب خاک کشور عزیزمان ایران به دست دشمن های بیفتد ولی اکنون کمترین امکانات را به خاص در اشتغال دارند.

    محسن بیگلری افزود: آقای روحانی حق و هدیه ای را که مقام معظم رهبری به کولبران دادند از آنها نگیرید. ایشان در بحث کولبران و بازارچه های مرزی وظیفه را بر همگان روشن کردند. فرمودند منظورم از برخورد با قاچاق، قاچاق شرکت یافته و ترانزیتی است نه آن کولبری که جهت امرار و معاش روزانه خود در بازارچه های مرزی چند کیلو کالا جابجا می کند.

    نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: جای تعجب است که فقط کالای کولبران به عنوان قاچاق دیده می شود و دستور بسته شدن بازارچه های مرزی داده می شود، و در حال حاضر بازارچه های کردستان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی مسدود است ولی با قاچاق شرکت یافته و واردات غیرقانونی خودروهای لوکس برخوردی نمی شود.

    بیگلری خطاب به رییس جمهور، گفت: آیا کارخانه ای در مناطق مرزی ایجاد کرده اید که بازارچه ها را می بندید؟ من بیش از هر کسی در خصوص اتفاق پلاسکو متاثر شدم ولی دولت جهت پلاسکو جدیت به خرج داد و جهت کسبه جایگزین ایجاد کرد. با بستن این مرزها ۵۰۰ پلاسکو در سقز، بانه و مریوان به زودی ویران می شود، آن پلاسکو غیرعمدی بود ولی ویرانی پلاسکوی مناطق مرزی عمدی است.

    همچنین در پی استمرار اعتراضات بازاریان بانه، نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی در این رابطه به ایسنا گفت: با توجه به اینکه هیچ گونه عزم جدی از سوی وزارت کشور جهت ساماندهی به این اوضاع وجود ندارد، شخصا نامه استیضاح وزیر کشور را امضا خواهم کرد.

    محسن بیگلری ضمن ابراز تاسف و گله مندی از وعده های مسئولان در خصوص بازگشایی مرزهای استان اظهار کرد: در جهت پیگیری مسائل و بازگشایی مجدد مرزها، رایزنی های زیادی با مسئولان کشوری صورت گرفته که متاسفانه بی نتیجه مانده است.

    در این خصوص دستور معاون اول رییس جمهور، رییس گمرک کشور و معاون وزیر صنعت جهت بازگشایی مجدد مرزها گرفته شده، ولی متاسفانه اقدامی عملی در این راستا تا کنون صورت نگرفته است.

    پیش از این استاندار کردستان روز سوم اردیبهشت و بعد از حضور در تهران، با بیان اینکه جلسات مستمر و مفیدی با مقامات تصمیم گیرنده و مسئولان مرتبط با مسایل مرزی در پایتخت کشور عزیزمان ایران برگزار شده است هست، گفت: در این دیدارها همه تلاش مسئولان بر این بوده است که یک راهکار دائمی و قانونی جهت مبادلات مرزی پیدا شود.

    بهمن مرادنیا تاکید کرد: همه در این مسئله متفق القول هستند که تجویز مسکن های مقطعی و کوتاه مدت دردی از مرزنشینان غیرتمند و شریف استان دوا نمی کند و بر همین اساس باید یک راه حل اساسی و همیشگی جهت ساماندهی مبادلات مرزی پیدا کرد.

    وی با بیان اینکه به زودی و در چند روز آینده خبرهای مثبت و دلگرم کننده ای جهت فعالیت اقتصادی مرزنشینان در نقاط مرزی اعلام خواهد شد از همه کسبه، بازاریان و فعالان اقتصادی خواست فعالیت عادی و روزانه خود با پرهیز از هرگونه حاشیه ای از سر بگیرند.

    مرادنیا اضافه کرد: یقین دارم تصمیمات اتخاذ شده است به وسیله مسئولان باعث تحرک، پویایی و زیاد کردن درآمد مرزنشینان خواهد بود.

    وی در سخنان دیگری نیز در تصویر العمل به اعتراض کسبه و بازاریان بانه، از مردم خواسته بود تا سعه صدر داشته و از حرکت های احساسی که امکان دارد مورد سوءاستفاده عوامل منحرف قرار گرفته و به زیان مردم باشد، خودداری کنند تا مسئولین به جای تمرکز بر داخل استان، توان خود را بر حل عنوان در مرکز متمرکز کنند.

    استاندار کردستان خاطرنشان کرده بود: اساساً دولت مخالف کولبری و کسر شأن مردم کردستان است و می خواهد مراودات مرزی را به نحوی ساماندهی کند که مردم کردستان به عنوان بازرگانان و پیله وران قانونی و مورد احترام شناخته شوند نه کولبر. مطمئناً این مژده را خواهیم داد که طرح های دولت به نفع مردم خواهد بود ولی اجرا و روند قانونی آن نیازمند وقت و صبر و همکاری مردم است و با شکیبایی مردم، منافع و ثمره ی آن را خواهند دید.

    مدیرکل امنیتی و انتظامی کردستان نیز در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، از بازگشایی بازار نیمه تعطیل بانه به وسیله کسبه و بازاریان این شهرستان خبر داد و گفت: پاساژها، اصناف و کسبه شهرستان بانه همچون گذشته کار و فعالیت خود را از سر گرفته اند.

    رضا میرزایی همچنین عنوان کرد: اصناف، کسبه و بازاریان این شهرستان بعد از برگزاری جلسه ای مشترک، به این نتیجه رسیدند که سیاست دولت باید اجرا شود و مردم به کمک دولت در جهت مرتفع شدن مسائل معیشتی مردم اعم از تجار و پیله وران امیدوارند.

    مدیرکل امنیتی و انتظامی کردستان از استمرار پیگیری مسائل مرزنشینان از سوی دولت خبر داد و خاطرنشان کرد: این عنوان در هیئت دولت مطرح خواهد شد و پیشنهادات مسئولین استان مطرح و مورد بررسی قرار می گیرد.

    پیشنهادات با نگاه تسهیل در تجارت، کسب درآمد جهت پیله وران و سودآوری جهت تجار در هیئت دولت مطرح می شود که بعد از تایید ابلاغ خواهد شد.

    میرزایی ادامه داد: خواست اکثریت تجار، مردم و پیله وران تعطیلی بازار نبوده ولی فشارهایی از جوانب متفاوت وارد شده است که ناچار به بستن بازار شدند که خوشبختانه امروز با بازگشایی بازار دست رد بر سینه مخلان نظم و انضباط اقتصادی زدند.

    وی با اشاره به اینکه مردم با این اقدام نجابت خود را نشان دادند، گفت: بازگشایی بازار مسئولان را زیاد مصمم می کند که خواسته های مردم را از طریق هیئت دولت پیگیری کنند.

    مدیرکل انتظامی و امنیتی استانداری کردستان پیشتر نیز در خصوص خواسته مردم بانه مبنی بر زیاد کردن تخفیفات گمرکی، گفته بود: تجار بانه خواستار تخفیف ۵۰ درصدی گمرک هستند ولی این خواسته به هیچ عنوان ممکن نیست و بازرگانان بانه باید با تخفیف ۲۰ درصد وارد کار شوند تا در ادامه کار بتوانیم اخذ تخفیفات زیاد را پیگیری کنیم.

    میرزایی در خصوص دلایل نارضایتی بازاریان شهرستان بانه، خاطرنشان کرد: خواسته این افراد زیاد کردن تخفیف گمرکی به ۵۰ درصد است و این درحالیست که بیشترین تخفیفات گمرکی کشور در بنادر هم ۲۵ درصد است و در کردستان امکان اخذ تخفیف ۵۰ درصدی گمرک غیرممکن و به نفع کشور نخواهد بود.

    نکته قابل توجه بعد از گذشت ۲۲ روز از اعتراضات در شهرستان بانه، وعده های عملی نشده به مرزنشینانه بانه ای است و حالا بعد از این مدت، مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کردستان از مطرح شدن مسائل مرزنشینان و پیشنهادات مسئولان استان در هیئت دولت طی هفته جاری خبر می دهد.

    طرح ساماندهی مبادلات مرزی مرداد سال گذشته با رایزنی های مسئولان استانی و تصمیم شورای ملی تصویب و به دنبال اجرای این طرح معابر موقت مرزی به دستور دولت مرکزی عراق بسته شد.

    با اجرای طرح مبادلات مرزی که با سفر مدیرکل دفتر گمرک کشور عزیزمان ایران به بازارچه سیرانبند بانه، افتتاح شد، فعالان اقتصادی می توانستند کالاهایی را که در کشور عزیزمان ایران نمایندگی ندارد و یا مشابه داخلی آنها تولید نمی شود را وارد کشور کنند ولی عده ای از فعالان اقتصادی بانه به این علت که قیمت گمرک تعیین شده است زیاد است به ندرت از این طریق اقدام به واردات کالا کرده اند.

    شهرستان بانه دارای معابر موقت مرزی “هنگه ژاله و گله سوره و بازارچه سیرانبند بانه” است ، بازارچه سیرانبند نخستین بازارچه مرزی در کشور بوده که واردات کالاهای آنسوی مرز به مدت ۱۱ روز از طریق این مرز تمدید شد و در ایام تعطیلات نوروز امسال، رونق مضاعفی هم به بازار و هم به اوضاع معیشت مرزنشینان این شهرستان بخشید.

    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: isna.ir

    مغازه های بسته شده است بانه در انتظار تعیین وظیفه

    واژه های کلیدی: مسئولان کشور | رونق اقتصادی | اجرای طرح | استانی | کردستان | مسئولان | اقتصادی | بازار

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • هاردکپی کتاب های ادبیات نظارتی
  • خرید کتاب پرستاری زبان اصلی
  • خرید کتاب های زبان اصلی مدیریت سیستم
  • دانلود منابع مرجع طب آزمایشی
  • کتاب های اپیدمیولوژی اورجینال
  • خرید کتاب های تجهیزات نظامی از آمازون
  • خرید کتاب های زبان اصلی تئوری الاستیسیته
  • خرید کتاب زبان اصلی آمار زیستی
  • دانلود فایل های زبان اصلی رمز نگاری
  • هاردکپی کتاب های زمین شناسی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>