• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » قصه پر غصه فیلم های جامانده از اکران

    قصه پر غصه فیلم های جامانده از اکران

    قصه پر غصه معضل صف پخش فیلم در سینمای کشور عزیزمان ایران وجود دارد؛ سینمایی که وزنه های عرضه و تقاضایش هیچ گونه تناسبی با هم ندارند.

    قصه پر غصه فیلم های جامانده از اکران

    به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان؛ حدود ۱۰ فیلم از سال ۹۴، ۲۲ فیلم از سال ۹۵ و در سال جدید، طبق روال عادی تولید در سینمای کشور عزیزمان ایران حدود ۹۰ تا ۱۰۰ فیلم در صف طولانی اکران در سینمای کشور عزیزمان ایران هستند. این خلاصه ای است از قصه پر غصه معضل صف اکران فیلم در سینمای ایران؛ سینمایی که وزنه های عرضه و تقاضایش هیچ‌گونه تناسبی با هم ندارند.

    در این زمینه با چند تن از سینماگران گفتگویی داشتیم که در زیر می‌خوانید:

    محسن کیایی بازیگر سینما در این باره اظهار داشت: میزان صدور پروانه های ساخت با پروانه نمایشی که به فیلم ها داده می شود، هیچ تناسبی با هم ندارد و موقعی اوضاع بدتر می شود که تعداد اینها هیچ گونه هماهنگی با سالن های سینمای ما ندارد. این همان روند غلطی است که باعث می شود بسیاری از فیلم ها در صف اکران بمانند و این اکران نشدن در زنجیره تولید یک فیلم، یعنی سرمایه ای که از بین می رود، تهیه کننده ای که از نظر مالی ضربه می خورد و در روند کاری اش دیگر نمی تواند این ضربه را جبران کند. فیلم ها در سینمای کشور عزیزمان ایران در یک برنامه‌ریزی بلندمدت تولید نمی شوند و قبل از ساخت آن، ساز و کاری جهت نمایش حداقلی ارزش هم در نظر گرفته نمی شود.

    قصه پر غصه فیلم های جامانده از اکران

    محسن علی‌اکبری تهیه کننده سینما نیز در مورد این معضل گفت: کمبود سالن، معضل مهم در قصه پیچیده این روزهای اکران هست، ولی مسئله تأثیرگذارتر از آن، همین پردیس ها هست. هنگامی جهت گرفتن پخش فیلم به پردیس‌ها مراجعه می‌کنید، با سانس های یک ربع یک ربع مواجه می شوید که پردیس ها جهت فیلم هایی که از طریق ارگان خودشان تولید شده، رزرو شده است اند و در این روند دیگر فرصتی به بقیه فیلم ها نمی‌رسد.

    وی افزود: عالی ترین و مهمترین مرحله به بار نشستن یک محصول سینمایی، اکران و نمایش عمومی فیلم هست. مرحله ای که در آن اثر با مخاطب مواجه می شود و با معیار مهم اش را جهت قضاوت در مورد فیلم می یابد؛ ولی در سینمای کشور عزیزمان ایران با فیلم هایی مواجه می شویم که از وقت ساخت هنوز نتوانسته اند مخاطبشان را روبروی پرده عریض سینما و با آن حال و هوا ببینند و در آخر سر از شبکه نمایش خانگی در می آورند.

    علی اکبری در ادامه در خصوص نظامنامه تازه اکران فیلمها اظهار داشت: عده ای در سینما هستند که بطور انحصاری هم تهیه می کنند، هم پخش می کنند، سالن دارند و خودشان اکران هم می کنند. همه مراحل را با اختیارات خودشان انجام می دهند. آنها ساز و کار وزارت ارشاد را اصلا اجرا نمی کنند و اجازه نمی دهند تا وقت اکران عادلانه جهت بقیه هم وجود داشته باشد. اگر بخواهیم این نظامنامه کارایی داشته باشد، باید با قدرت آنرا اجرا کنیم و نگذاریم هیچ کس در هیچ شرایطی، خللی در اجرایش به وجود آورد.

    وحید کاویانی کارگردان سینما که خود فیلمی اکران نشده از سال ۹۵ دارد، در همین رابطه گفت: به جز ضررهای مالی از نرسیدن اکران در وقت درست جهت یک فیلم، هر چه اکران یک فیلم از تولید دیرتر شود، آن اشتیاق دیدن فیلم با مخاطب جهت تولید کنندگان، به سرخوردگی، افسردگی و ناامیدی تبدیل می شود. این خود در وجهی دیگر از مسائل مالی غیر قابل جبران تر است.

    قصه پر غصه معضل صف پخش فیلم در سینمای کشور عزیزمان ایران وجود دارد؛ سینمایی که وزنه های عرضه و تقاضایش هیچ گونه تناسبی با هم ندارند.

    وی ادامه داد: قصه ولی به همین جا ختم نمی شود؛ قدرت فیلم های تجاری و به اصطلاح «بفروش» باعث شده است فیلم های عمیق تر و فرهنگی که توجهی بیشتری به ذات هنر سینما کرده اند، از صف اکران باز بمانند و زیر چرخ های سنگین اکران از بین بروند.

    وحید کاویانی راجع به نظامنامه اکران تصریح کرد: روزگاری در سینماها جهت سلیقه سازی و ارتقای سلیقه مخاطب، فیلم های خاص در وقت هایی مناسب اکران می شد تا جهت مخاطب فرهنگسازی شود و مخاطب در بلند مدت طالب فیلم های نیرومند تر باشد، ولی امروز با اکران بعضی از این فیلم های موجود، مخاطب هم به دیدن یک شکل فیلم عادت کرده و اصلا برایش مهم نیست که سینمای متفاوت و زییاتر و تاثیرگذارتری هم وجود دارد و می تواند بیننده آن آثار باشد.

    وی افزود: در این گیر و دار اکران در سینمای کشور عزیزمان ایران و نبود یک برنامه ریزی مناسب، نظامنامه اکران از طرف سازمان سینمایی انتشار شده است نظامنامه که طبق بندهای آن قرار هست. نظامنامه ای که اجرایش ولی و اگرهایی جهت اهالی سینما به همراه داشته است.

    علی قائم مقامی تهیه کننده سینما راجع به این معضل اظهار داشت: به هرکدام از دفاتر پخش سر بزنید تنها به دنبال فیلم های تجاری و به اصطلاح بفروش هستند و نخستین پرسش هایی که از شما می پرسند این است که بازیگرانت چه کسانی هستند ؟ نقش اولت کدام ستاره بفروش است؟! این قضیه باعث می شود که فیلم های تهیه کنندگانی که گرایش به فیلم های فرهنگی تر و ملی دارند، دیده نشوند و در بلند مدت دست از تولید بکشند.

    محمود غلامی تهیه کننده سینما در مورد نظامنامه تصریح کرد: اگر اجرای این نظامنامه به دست اهالی بی طرف سینما بیافتد تا منصفانه آن را اجرا کنند، شاید اتفاقات مناسبی در اکران رخ دهد؛ در غیر این صورت همین روند ادامه پیدا می کند.

    بهنام صادقی

    قصه پر غصه فیلم های جامانده از اکران

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: پروانه نمایش | تهیه کننده | اکران نشده | اکران فیلم | سینماگران | سینمایی | سینمای | نمایش | مخاطب | سینما | ایران

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی مالی و بازار سرمایه
  • خرید کتاب های تفکر انتقادی از آمازون
  • خرید کتاب فلسفه زبان اصلی
  • کتب صنعت سیمان زبان اصلی
  • خرید کتاب های دندانپزشکی از آمازون
  • خرید کتاب ساخت و ساز زبان اصلی
  • کتب کسر های مداوم زبان اصلی
  • کتب بافت شناسی زبان اصلی
  • خرید کتاب های طب چینی از آمازون
  • منابع اورجینال پزشکی طبیعی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>