اطلاعیه سایت
«خانهمسافرها» به رغم نبود نظارت مناسب از جمله کسب مجوز و پرداخت مالیات، در بازار رقابتی گوی سبقت را از هتلها ربوده است.
به گزارش خبرنگارحوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان؛ گردشگری پرندهای است که با اتکا بر دو بال صنایع دستی و میراث فرهنگی به پرواز درمیآید. این سخنی است که بارها و بارها از زبان علیاصغر مونسان، معاون مدیر جمهور و مدیر شرکت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شنیدهایم. البته باید ببینیم به راستی گردشگری در کشور ما بر چه چیزهایی اتکا کرده و تا کجا به پرواز درآمده است.
بنابراین گزارش، گردشگری در کشور ما هم مانند کشورهای دیگر جایگاه ویژهای را به خودش تخصیص داده شده است داده است و به گفته بعضی از مسئولان به اندازهای اهمیت دارد که میتواند همطراز با صنعت نفت به حرکت سریع چرخهای اقتصادی کشور کمک کند.
شایان ذکر است ما در اینجا به سراغ یکی از فعالان گردشگری رفتیم تا از وی بپرسیم صنعت گردشگری کشورمان هماکنون چه وضعیتی دارد.
«خانهمسافرها» گوی مسابقه را از هتلها ربود ، گردشگری در سال ۹۶ از زبان یک فعال گردشگری
آقای هادی عربی گل، مدرس و کارشناس خبره هتلداری و گردشگری صنعت گردشگری کشور ما در سال گذشته چه تعریفی از خودش ارائه داد؟
با پذیرش این اصل که هر آنچه در کشور ما تحت لوای نام صنعت هتلداری و گردشگری و یا زیر شاخهای از آن فعالیت دارد، باید مصون از تلاطمات سیاسی داخلی و خارجی نباشد، سال گذشته را جهت صنعت هتلداری کشورمان باید سالی متفاوت برشمرد؛ سالی که گرچه در سایه دستاوردهای سیاسی و اقتصادی در عرصه بین المللی و توافقات هستهای هرازگاه امید دیده میشد، ولی این چنین نبود.
در طول سال با زیاد کردن هزینهها، کم کردن اوضاع مالی در سفر، کم کردن سفرهای داخلی (بعلت پائین بودن قیمت سفرهای خارجی و حتی بالا بودن کیفیت خدمات در طول سفر)، روند نابسامانی در سیستمهای خدماتی و فروش بخصوص مسابقه ناسالم به وسیله بعضی از مالکان و مستاجرانی که بدون در نظر گرفتن کیفیت خدمات با کاهشهای بسیار زیاد در ایام غیر پیک سال و همچنین زیاد کردن بی رویه درایام پیک سال مواجه بودیم و در این میان پیگیری و درخواستهای مالی بعضی از ادارات دولتی به بهانههای متفاوت (دارایی، شهرداری و…) و از طرف دیگر قرار گرفتن مکانهایی (هتلها و زائر سراها) در اختیار ادارات، ارگانهای دولتی و ارائه خدمت بدون رعایت اصول هتلداری و حتی در بعضی مواقع قیمتهای عجیب در این نوع زائر سراها باعث وارد شدن ضربه شدید به هتلداری مشهد شده است و منجر به تعطیلی یا ورشکستی زائرسراها شده است است.
فعالان صنعت گردشگری در سال ۱۳۹۶ با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم کردند؟
«خانهمسافرها» به رغم نبود نظارت مناسب از جمله کسب مجوز و پرداخت مالیات، در بازار رقابتی گوی سبقت را از هتلها ربوده است.
مشکلات و معضلات صنعت هتلداری کشور را باید از زوایا و ابعاد متفاوت مورد تحلیل و بررسی قرار داد. در درجه اول و در شرایط فعلی، هتلداران سراسر کشور با مجموعهای از محدودیتهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مواجه هستند که حل و فصل آنها از حوزه اختیارات فعالان این صنعت خارج است.
در زمینه سیاسی، محدودیت در برقراری روابط بینالمللی با سایر کشورها و در زمینه اجتماعی، مواجه با بعضی مسایل حاکمیتی و نبود زیرساختهای تفریحی و گردشگری مانند فرودگاههای بینالمللی مناسب و مدرن، مسائل مربوط به حملونقل و ترانسفر گردشگران، نبود کیوسکهای اطلاعرسانی و… باعث شده است است توریست در معنا و مفهوم واقعی خود مطابق با تعاریف جهانی به کشور جذب نشود.
عدم ثبات مدیریتی نیز بهنوبه خود باعث بروز مسائل متعددی جهت صنعت هتلداری شده است هست. تغییرات پیدرپی در رأس شرکت میراث فرهنگی و همچنین معاونت گردشگری این سازمان، علیالقاعده سایر بخشهای زیرمجموعه از دولتی تا شخصی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
در آخر نیز باید به عدم توازن میان فعالیتهای گردشگری بخش دولتی و شخصی اشاره کرد. در شرایط فعلی مهمترین تشکیلات گردشگری کشور در حوزه هتل، دولتی است در شرایطی که اکثر آژانسهای گردشگری متعلق به بخش شخصی هست. سوای این عدم توازنی که ذکر شد، فعالیت بخش شخصی همواره موفقتر از بخش دولتی بوده هست، لیکن سرمایهگذاری و همچنین بازگشت سرمایه در این بخش، به طور مستقیم و بدون هیچ مشکلی صورت میپذیرد. از سوی دیگر فعالان بخش شخصی به علت بازگشت سرمایه مستقیم، انگیزه و رغبت بیشتری جهت فعالیت از خود نشان میدهد.
تمامی مواردی که ذکر شد در آخر منجر به شکلگیری شرایط فعلی در صنعت هتلداری کشور شده است هست. شرایطی که در آن «خانهمسافرها» به علت فضای بازتری که از لحاظ اقتصادی و بعضی جنبههای اجتماعی دارند و از سوی دیگر بهدلیل نبود نظارت مناسب درخصوص مواردی مانند کسب مجوز و پرداخت مالیات، در بازار رقابتی گوی سبقت را از هتلها ربودهاند و گردشگران را به خود جذب میکنند.
گردشگری کشورمان در سال گذشته تا چه اندازهای به استانداردهای جهانی نزدیک شد؟
«خانهمسافرها» گوی مسابقه را از هتلها ربود ، گردشگری در سال ۹۶ از زبان یک فعال گردشگری
متأسفانه با توجه به اینکه جهت هر فعالیتی باید میزان و ترازوی کنترلی قرارداد گردشگری کشورمان در سال گذشته با ترازو و معیار سنج کیفیت خدمات و تجهیزات و استاندارهای جهانی به هیچ وجه مطابقت نداشته است و ندارد و همه آنها را با معیارهای و ترازوهای شخصی و روابط اقدام به ساخت، تجهیز و استفاده از نیروهای هتلی تعریف میکند.متأسفانه استاندارها در خصوص ساختمان و سازهها، تجهیزات، نحوه و شرایط و نیرو انسانی خدماتی به هیچ وجه رعایت نمیشود.
چه راهکاری جهت رفع مسائل موجود پیشنهاد میکنید؟
استفاده از امکانات، تجهیزات، نیرو انسانی، مشاوران و مدیران متخصص، الزام جهت استفاده از مشاوران و کارشناسان مرتبط در ادارات و ارگانهایی که با صنعت گردشگری در ارتباط میباشند (مانند شهرداری، دارایی، تامین اجتماعی و…)، الزام در جذب نیروهای دارای گواهینامههای تخصصی جهت قسمتهای متفاوت این صنعت و ثبات حداقلی در مدیران ارشد شرکت میراث فرهنگی و گردشگری و استفاده از اشخاص آشنا و متخصص در این ردهها راهکار پیشنهادی من جهت رفع مسائل موجود بر سر راه صنعت گردشگری هستند.
چه چشماندازی جهت گردشگری متصور هستید؟
«خانهمسافرها» به رغم نبود نظارت مناسب از جمله کسب مجوز و پرداخت مالیات، در بازار رقابتی گوی سبقت را از هتلها ربوده است.
خوشبختانه کشور عزیزمان ایران به خاطر داشتن جاذبههای طبیعی، فصلی، زیارتی، تاریخی و مشاهیر و فضاهای بوم گردی میتواند نخستین اولویت درآمد حاصل از این بخش را داشته باشد و جایگزین مناسبی جهت نفت باشد بعد اگر از الان به فکر زیرساخت و بسترهای باشیم امیدوارم بتوانیم با فعال کردن ظرفیتها خود را از بحرانها به وجود آمده، خارج کنیم.
در آخر چه انتظاری از مسئولان دارید؟
انتظار که نمیشود از مسئولان داشت، ولی تنها خواهشی که از آنها میتوان داشت این است که در جهت بالا بردن سطح کیفی خدمات، الزاماتی را جهت تربیت و پرورش نیروهای متخصص به کار بگیرند. همچنین حمایت و پیگیری جهت حل مسائل اعم از ارگانها و نهادهای دولتی (شهرداری. دارایی. تامین اجتماعی و …) را با ارایه راهکارهای مناسب در دستور کارشان قرار بدهند و در خصوص فعالیتهای غیر مجاز و بدون چارچوب تدابیری داشته باشند و جهت حذف این گونه فعالیتهای غیر حرفهای اقدام کنند.
«خانهمسافرها» گوی مسابقه را از هتلها ربود ، گردشگری در سال ۹۶ از زبان یک فعال گردشگری
انتهای پیام/
واژه های کلیدی: میراث فرهنگی | میراث فرهنگی | گردشگری | استفاده | اقتصادی | سیاسی | فعالیت | نوروز