اطلاعیه سایت
احکام شرعی نماز مسافر شامل حد ترخص، اعراض از وطن، قواطع سفر و … را در این مطلب خوانید.
به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان؛ آنچه در زیر میآید، دروس پنجاه و یکم، پنجاه و دوم و پنجاه و سوم از جلد اول «رساله آموزشی» احکام و مسائل شرعی است که مطابق با فتاوای حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای مدظلهالعالی تهیه، تنظیم و انتشار شده است است.
وجوب قصر در سفر
در سفر باید نماز چهار رکعتی را با شرایطی که ذکر خواهد شد قصر (دو رکعت) خواند.
شرایط نماز مسافر، حد ترخص و اعراض از وطن
توجه:
وجوب قصر فقط در خصوص نمازهای روزانه چهار رکعتی است که عبارت از نمازهای ظهر و عصر و عشا هست، و نماز صبح و مغرب قصر نمیشود.
شرایط نماز مسافر
مسافر با هشت شرط باید نمازهای چهار رکعتی را دو رکعت به جا آورد:
احکام شرعی نماز مسافر شامل حد ترخص، اعراض از وطن، قواطع سفر و … را در این مطلب خوانید.
شرط اول: سفر او به مقدار مسافت شرعی باشد. یعنی رفتن یا برگشتن و یا رفت و برگشت او روی هم هشت فرسخ باشد، مشروط به این که رفتن او کمتر از چهار فرسخ نباشد.
شرط دوم: از اول مسافرت قصد پیمودن هشت فرسخ را داشته باشد، بنابراین اگر از ابتدا قصد پیمودن هشت فرسخ را نداشته و یا قصد پیمودن کمتر از آن را داشته باشد و بعد از رسیدن به مقصد تصمیم بگیرد به جایی برود که فاصله آن با مکان اول کمتر از مسافت شرعی هست، ولی از منزل تا آنجا به اندازه مسافت شرعی هست، باید نمازش را تمام بخواند.
شرط سوم: در بین راه از قصد خود مبنی بر پیمودن مسافت شرعی برنگردد، بنابر این اگر در بین راه، پیش از رسیدن به چهار فرسخ از قصد خود برگردد یا مردد شود، حکم سفر بعد از آن بر او جاری نمیشود، هر چند نمازهایی که قبل از عدول از قصد خود به صورت شکسته خوانده، صحیح است.
شرط چهارم: قصد قطع سفر در اثنای پیمودن مسافت شرعی با عبور از وطن خود یا جایی که میخواهد ده روز یا زیاد در آن جا بماند نداشته باشد.
شرط پنجم: سفر از نظر شرعی جهت او جایز باشد، بنابر این اگر سفر او معصیت و حرام باشد، اعم از این که خود سفر حرام باشد، مثل فرار از جنگ یا هدف از سفر، کار حرامی باشد، مثل سفر جهت راهزنی، حکم سفر را ندارد و نماز تمام است.
شرط ششم: مسافر از کسانی که منزل به دوش هستند، نباشد. مانند بعضی از صحرانشینان که محل زندگی ثابتی ندارند، بلکه در بیابانها گردش میکنند و هر جا آب و علف و چراگاه پیدا کنند، میمانند.
شرایط نماز مسافر، حد ترخص و اعراض از وطن
شرط هفتم: مسافرت را شغل خود قرار نداده باشد، مانند باربر، راننده و ملوان و غیره، و کسی که شغل او در سفر هست، ملحق به اینها است.
شرط هشتم: به حد ترخص برسد و منظور از حد ترخص، مکانی است که در آنجا اذان شهر شنیده نمیشود و دیوارهای شهر هم دیده نمیشود. هرچند بعید نیست که شنیده نشدن اذان جهت تعیین حد ترخص کافی باشد.
مسافت شرعی (هشت فرسخ)
۱. کسی که رفتن او کمتر از چهار فرسخ باشد، و مسیر بازگشتش هم به مقدار مسافت شرعی نباشد نمازش تمام هست، بنابر این مأمورین غیر محلی اگر فاصله بین وطن و محل کار آنها به مقدار مسافت شرعی ولو تلفیقًا نباشد، احکام مسافر را ندارند.
احکام شرعی نماز مسافر شامل حد ترخص، اعراض از وطن، قواطع سفر و … را در این مطلب خوانید.
۲. اگر انسان به قصد رفتن به مکان معینی از شهر خود خارج شود و در آنجا به گردش بپردازد، این گردش در مقصد جزو مسافتی که از منزل پیموده محسوب نمیشود.
۳. جهت حساب مسافت ۸ فرسخ باید از آخر شهر حساب کرد، و تعیین آخر شهر موکول به نظر عرف هست؛ اگر در نظر عرف، کارخانهها و شهرکهای پراکنده اطراف شهر جزو شهر نباشد، مسافت را باید از آخر خانههای شهر حساب نمود.
قصد مسافت شرعی
۱. مسافری که قصد رفتن به سه فرسخی را دارد ولی از ابتدا در نظر دارد که در بین راه از راه فرعی جهت انجام کار معینی به یک فرسخی برود و سپس داخل مسیر مهم شود و به سفر خود ادامه دهد حکم مسافر را ندارد، و ضمیمه کردن مقدار راهی که با خروج از مسیر مهم و بازگشت به آن پیموده جهت تکمیل مسافت شرعی کافی نیست.
شرایط نماز مسافر، حد ترخص و اعراض از وطن
۲. کسی که از محل سکونت خود به محل دیگری که کمتر از مسافت شرعی است سفر کند و در خلال ایام هفته چندین بار از آن محل به محلههای دیگر برود، به طوری که مجموع مسافت بیش از هشت فرسخ شود، اگر هنگام خارج شدن از منزل قصد پیمودن مسافت شرعی را نداشته و فاصلهی بین مقصد اول و محلههای دیگر هم به مقدار مسافت شرعی نباشد، حکم مسافر را ندارد.
سفر معصیت
۱. کسی که بدون قصد معصیت، مسافرت کند ولی در بین راه جهت ادامه و تکمیل سفر، قصد ارتکاب معصیت نماید واجب است از زمانی که قصد استمرار سفر به خاطر معصیت کرده نمازش را تمام بخواند و نمازهایی را که بعد از تصمیم به ادامه سفر به قصد ارتکاب گناه، شکسته خوانده، باید اعاده کند و تمام بخواند.
۲. اگر انسان بداند در سفری که میخواهد برود مرتکب معاصی و محرمات خواهد شد مادامی که سفر او به خاطر ترک واجب یا فعل حرامی نباشد نماز او مانند سایر مسافران شکسته است.
۳. اگر بداند که در مسافرت مبتلا به ترک بعضی از واجبات نماز میشود احتیاط (واجب) این است که به آن سفر نرود، مگر آن که جهت او ضرر یا مشقت داشته باشد. در هر صورت جایز نیست نماز را در هیچ حالی ترک نماید.
سفر شغلی
۱. کسی که سفر، شغل اوست (یعنی قوام شغل و کار او به سفر است)، مانند راننده، خلبان، کشتیبان، ساربان، چوپان و مانند آنها در سفر سوم باید نماز را تمام بخواند ولی در سفر اول و دوم نمازش شکسته است.
توجه:
– کسی که شغلش، سفر نیست ولی سفر، مقدمه شغل او هست، مانند معلم و کارگر و کارمند و سربازی که خودش ساکن شهری است و به مدت دو سه ماه هر ده روز حداقل یکبار جهت کار به محل کارش سفر میکند، حکم کسی را دارد که سفر، شغل اوست.
– دانشجویی، شغل و کار محسوب نمیشود، از این رو دانشجویانی که جهت تحصیل علم به طور هفتگی یا روزانه سفر میکنند نمازشان مبتنی بر احتیاط هست. بلی اگر مأمور به تحصیل باشند، مثل معلمان شاغلی که در کنار تدریس، مأمور به تحصیل هستند، نمازشان تمام خواهد بود.
– زیارت، شغل به حساب نمیآید، بنابر این کسی که هر هفته جهت زیارت حضرت معصومه(س) و انجام اعمال مسجد جمکران به شهر قم سفر میکند، در این سفر، حکم سایر مسافرین را دارد و نمازش قصر (شکسته) است.
– کسی که رانندگی شغل ثابت و دایمی او نیست، ولی جهت مدت کوتاهی وظیفهی- رانندگی به او محول میشود، مثل سربازانی که وظیفهی- رانندگی را در پاسگاهها و غیر آن بر عهده میگیرند، اگر از نظر عرف، رانندگی در آن مدت موقت حداقل دو الی سه ماه شغل آنها محسوب شود حکم سایر رانندگان را خواهند داشت.
– رفت و برگشت اگر در نظر عرف یک سفر محسوب شود، مثل استادی که از وطن جهت تدریس، به شهری سفر کرده و هنگام عصر یا فردای آن روز به مبدأ بر میگردد، در این صورت، رفت و برگشت، سفر اول محسوب میشود و اگر عرفاً یک سفر محسوب نشود، مثل راننده ای که جهت حمل کالا به مقصدی حرکت کرده و از آنجا به مکان دیگری جهت حمل مسافر یا کالای تازه سفر نماید و سپس به وطن مراجعت میکند در این صورت، سفر اول با رسیدن به مقصد، تمام میشود.
۲. کسی که شغلش مسافرت هست، اگر جهت کار دیگری غیر از شغل خود مسافرت کند، باید مانند سایر مسافران نماز را شکسته بخواند، ولی اگر سفر به خاطر شغلی که در محل کار دارد باشد و در ضمن آن، اعمال خاصی از قبیل دیدن اقوام و دوستان را هم انجام میدهد و گاهی یک یا چند شب هم در آنجا میماند، باعث عوض کردن حکم سفر شغلی نمیشود و نماز تمام هست. همچنان که انجام کارهای شخصی و شخصی در سفر شغلی اداری بعد از آخر کار اداری حکم سفر شغلی را عوض کردن نمیدهد.
توجه:
– تبلیغ و ارشاد یا امر به معروف و نهی از منکر اگر عرفاً شغل و کار یک مبلّغ دینی محسوب شود، در سفر جهت انجام آن کارها حکم مسافری را دارد که به خاطر شغل و کارش سفر میکند، و اگر زمانی جهت کاری غیر از ارشاد و تبلیغ مسافرت کرد، در آن سفر مانند سایر مسافران نمازش شکسته است.
۳. کسی که شغلش مسافرت هست، اگر ده روز یا زیاد در محلی بماند، خواه وطن او باشد یا نه، باید در سفر اولی که بعد از اقامت ده روزه جهت کار کردن میرود نمازش را شکسته بخواند.
حد ترخص
۱. جهت تعیین حد ترخص، شنیده نشدن اذان شهر کافی هست، هر چند احتیاط (مستحب) رعایت هر دو علامت (نشنیدن اذان شهر و ندیدن دیوارهای شهر) است.
۲. معیار حد ترخص، شنیدن اذان آخر شهر از طرفی است که مسافر از آن خارج و یا داخل میشود (نه شنیدن اذان وسط شهر).
قواطع سفر (عواملی که سفر را قطع میکند) :
۱. رسیدن به وطن.
۲. قصد اقامت ده روز.
۳. توقف یکماه بدون قصد.
توجه:
به چیزهایی که سفر را قطع میکند «قواطع سفر» میگویند.
اگر مسافر بعد از خروج از وطن، از راهی عبور کند که صدای اذان وطن خود را بشنود و یا دیوار خانههای آن را ببیند، تا از وطن خود عبور نکرده ضرری به مسافت شرعی نمیرساند و مسافرتش قطع نمیشود، ولی تا در داخل محدودهی بین وطن و حد ترخص آن هست، حکم مسافر بر او جاری نمیگردد.
وطن
۱. اقسام وطن:
وطن از یک نظر بر دو قسم است:
الف) وطن اصلی: جایی که انسان در آن متولد شده است و مدتی در آن بوده و رشد و نمو پیدا کرده است.
ب) وطن اتخاذی (وطن جدید، وطن دوم): جایی که مکلف آن را جهت سکونت و زندگی لااقل هفت یا هشت سال، برگزیده است.
توجه:
صرف تولد در شهری باعث نمیشود که آنجا وطن مهم او شود، بلکه مورد نیاز است مدتی در آنجا بوده رشد و نمو پیدا کرده باشد، مثلاً کسی که در پایتخت کشور عزیزمان ایران به دنیا آمده و بعد از تولد، در آنجا رشد و نمو نکرده، پایتخت کشور عزیزمان ایران وطن مهم او محسوب نمیشود، بلکه وطن وی همان وطن پدر و مادر است که بعد از تولد به آنجا برده شده است و با آنها زندگی میکند. بلی اگر زایشگاه (محل تولد) در وطن پدر و مادر که در آن زندگی میکنند قرار داشته باشد باشد همانجا وطن مهم کودک هم خواهد بود.
۲. شرایط وطن اتخاذی: جهت این که جایی، وطن دوم محسوب شود سه شرط مورد نیاز است:
الف) باید قصد قطعی بر توطن در آن جا داشته باشد، بنابراین تا هنگامی که قصد قطعی بر توطن در جایی نداشته باشد، و به عبارت دیگر تا زمانی که جایی را جهت ماندن همیشگی گزینش نکرده، وطن او محسوب نمیشود مگر این که بدون قصد آن قدر بماند که عرفاً وطن او محسوب شود، و احراز نظر عرف به عهدهی مکلف هست، بنابر این کسانی که مدت غیر معینی مسافرت میکنند، مانند طلاب علوم دینی که جهت درس خواندن به حوزهی علمیه میروند و یا کارمندان دولت که جهت کار به مدت غیر معینی به شهری اعزام میشوند، بر محل تحصیل یا کار، حکم وطن مترتب نیست، مگر آن که آن قدر آنجا بمانند که عرفاً وطن آنها محسوب شود. (مدت به عنوان نمونه ۸ سال جهت صداق وطن کافی است). همچنین کسی که سالهای زیادی در سرزمینی که وطن او نیست زندگی میکند و در حال حاضر ممنوع الورود به وطن خود هست، ولی یقین دارد که روزی به آن باز خواهد گشت حکم سایر مسافرین را دارد.
ب) باید قصد توطن در آبادی و شهر خاص و معین داشته باشد، بنابراین نمیتوان یک کشور، مثلاً کشور عزیزمان ایران را وطن قرار داد.
ج) باید سکونت در محل به مدتی که عرفاً اهل آنجا به حساب آید، داشته باشد. بلی مورد نیاز نیست شش ماه به طور مستمر در آنجا بماند، بلکه بعد از این که آنجا را به عنوان وطن تازه گزینش نمود و با این قصد، مدتی (اگر چه فقط شبها) آنجا سکونت نمود، وطن او محسوب میشود.
توجه:
در وطن جدید، تملک منزل و غیر آن شرط نیست.
تعدد وطن
ممکن است انسان دارای دو وطن و حتی سه وطن باشد، بنابراین قبیلههایی که قصد نقل و انتقال همیشگی از ییلاق به قشلاق و بر تصویر را دارند تا روزهایی از سال را در یکی و روزهایی را در دیگری بگذرانند و هر دو مکان را جهت زندگی خود گزینش کرده باشند، هر یک از آن دو مکان، وطن آنان محسوب میشود و بر آنان در آن دو مکان حکم وطن جاری میگردد، و اگر فاصلهی بین آن دو به مقدار مسافت شرعی باشد، در راه سفر از یکی به دیگری، حکم سایر مسافرین را دارند، و یا کسی که چند سال از عمر خود را در روستای محل تولد و چند سال را در شهری گذرانده و در حال حاضر به شهر دیگر آمده در صورتی که از روستای محل تولد اعراض نکرده جهت او حکم وطن را دارد و شهری هم که چند سال در آن ساکن بوده اگر آن را به عنوان وطن برگزید، تا از آن اعراض نکرده حکم وطن را جهت او دارد و شهر فعلی هم اگر در آن قصد توطن کند و به مدتی که عرفاً آنجا وطن محسوب شود بماند وطن او خواهد بود.
اعراض از وطن
۱. مراد از اعراض، خروج از وطن با تصمیم بر عدم بازگشت به آن جهت سکونت است.
۲. تا زمانی که انسان از وطن خود اعراض نکرده هست، آنجا جهت او حکم وطن را دارد و نماز وی در آنجا تمام هست، ولی بعد از آن که از وطن خود اعراض کرد دیگر حکم وطن در آنجا بر او جاری نمیشود مگر آن که دوباره جهت زندگی به آنجا برگشته و با قصد زندگی دایم مدتی در آنجا اقامت کند، بنابراین شخصی از اهالی دِه که محل کار و سکونت فعلی وی در پایتخت کشور عزیزمان ایران است و پدر و مادر او در دِه زندگی میکنند و در آن ملک و آب دارند و هر از چند گاهی جهت دیدار و کمک به آنجا میرود و تمایلی به بازگشت به آنجا جهت سکونت ندارد اگر قصد مراجعت به آن دِه جهت سکونت و زندگی ندارد، بلکه تصمیم به عدم مراجعت دارد، حکم وطن بر او در آنجا جاری نمیشود.
تبعیت زن و فرزند در وطن و اعراض از آن
۱. صرف زوجیت، موجب تبعیت قهری نمیشود و زن میتواند در گزینش وطن و اعراض از آن تابع شوهر خود نباشد، بنابراین صرف این که مکانی وطن شوهر است باعث نمیگردد که وطن زن هم باشد و بر زن در آنجا احکام وطن جاری شود، بدین ترتیب اگر شخصی، وطنی داشته باشد که در حال حاضر در آن سکونت نمیکند ولی گاهی با همسرش به آنجا میرود، همسر او باید در آنجا نمازش را شکسته بخواند، و همچنین صرف ازدواج زن و رفتن وی به خانه شوهر در شهر دیگر مستلزم اعراض از وطن اصلیاش نیست، بنابراین جوانی که با زنی از شهری دیگر ازدواج کرده هست، هنگامی که این زن به خانهی پدرش میرود، تا زمانی که از آنجا (وطن مهم خود) اعراض نکرده، نمازش در آنجا تمام هست. بلی اگر زن در گزینش وطن و اعراض از آن تابع ارادهی همسرش باشد، قصد شوهرش جهت او کافی است و شهری که همسرش با او جهت زندگی دایم و به قصد توطن به آنجا رفته هست، وطن وی هم محسوب میشود، و همچنین اعراض شوهر او از وطن مشترکشان با خروج از آن و رفتن به جای دیگر، اعراض او از وطن هم محسوب میگردد.
۲. فرزندان اگر در تصمیمگیری و زندگی، مستقل نباشند یعنی بر حسب محیط زیست و ارتکازشان تابع اراده پدر باشند، در اعراض از وطن سابق و اتخاذ وطن تازه که پدر با آنها جهت زندگی دایمی به آنجا رفته است تابع وی هستند و در غیر این صورت تابع نخواهند بود، بنابراین کسی که قبل از بلوغ از محل تولد خود به تبعیت از پدرش به شهر دیگری مهاجرت کند و پدر وی قصد عدم بازگشت به آنجا را جهت زندگی داشته باشد آن مکان، دیگر جهت او حکم وطن را ندارد بلکه وطن تازه پدر، وطن اوست.
قصد اقامت ده روز
۱. هرگاه مسافری بخواهد حداقل ده روز پشت سر هم در محلی بماند یا بداند که اجباراً این مدت را در آن جا توقف خواهد کرد باید نماز را تمام بخواند (و این را در اصطلاح فقهی «قصد اقامه» میگویند)، ولی اگر قصد اقامت کمتر از ده روز را داشته باشد حکم سایر مسافرین را خواهد داشت، بنابراین سربازان یا نیروهای کادری که در استخدام ارتش یا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند، اگر قصد اقامت ده روز یا زیاد را در مکانی (مثل پادگان، مناطق مرزی و …) دارند و یا میدانند- هر چند به طور اجباری – ده روز یا زیاد در آنجا خواهند ماند، واجب است که نماز خود را تمام بخوانند.
توجه: کسی که میداند در جایی ده روز نمیماند، قصد اقامت ده روز معنا و اثری ندارد و باید در آنجا نمازش را شکسته بخواند، مثلاً اگر فردی جهت زیارت حرم امام رضا۷ مسافرت کند و با آن که میداند کمتر از ده روز در آنجا خواهد ماند ولی جهت این که نمازش تمام باشد قصد اقامت ده روز میکند نمازش در آنجا شکسته است.
۲. قصد اقامه باید در یک محل (شهر یا دِه و یا …) باشد، و در دو محل نمیتوان قصد اقامه کرد، بنابراین کسی که در دو مکان تبلیغ میکند اگر عرفاً دو محل محسوب شود، باید در یکی از آن دو، قصد اقامه کند و قصد اقامه در هر دو به این صورت که بخواهد چند روز را در یکی و چند روز هم در دیگری بماند که مجموعاً ده روز شود اقامه محقق نشده و باید نماز را در هر دو محل شکسته بخواند.
توجه: اگر مسافری در محلهیی از شهر قصد اقامه کند رفتن به محلههای دیگر شهر، هر چند با محلهی قصد اقامت به مقدار مسافت شرعی فاصله داشته باشد، به قصد اقامه و حکم آن ضرر نمیرساند.
۳. مسافری که میخواهد ده روز یا زیاد در محلی بماند، اگر از ابتدا قصد داشته باشد که در خلال ده روز به اطراف آنجا (در محدودهی باغها و مزرعههای محل اقامت) برود، اشکالی ندارد و قصد اقامهی او درست و نمازش تمام هست. همچنین قصد خروج از محل اقامت، به اندازهی کمتر از مسافت شرعی اگر به صدق اقامهی ده روز ضرر نزند یعنی اگر بیرون رفتن از آنجا به مدت چند ساعت از روز یا شب جهت یک بار یا چند بار باشد به شرطی که مجموع ساعات خروج از شش هفت ساعت زیاد نشود، در این صورت، قصد خروج به قصد اقامه لطمه نمیزند و نمازش تمام هست، ولی زیاد از این، مانع تحقق اقامه است و نمازش شکسته خواهد بود.
۴. اگر مسافر هنگام قصد اقامه، تصمیم داشته باشد در خلال ده روز- هر چند یک بار آن هم به مدت چند دقیقه- به چهار فرسخی و یا زیاد برود اقامه تحقق پیدا نمیکند و باید نماز را شکسته بخواند.
۵. اگر مسافر در محلی قصد اقامه کند و قبل از خواندن یک نماز چهار رکعتی(ظهر یا عصر و یا عشا) از اقامه منصرف یا مردد شود، اقامه تحقق نیافته و تا هنگامی که در آنجا است باید نماز را شکسته بخواند، ولی بعد از قصد اقامه، اگر حداقل یک نماز چهار رکعتی خوانده باشد، اقامه تحقق یافته و بعد از آن، انصراف از اقامه یا تردید در آن هیچ اثری ندارد، بنابراین تا هنگامی که در آنجا است و سفر جدیدی را شروع نکرده، باید نماز را تمام بخواند (هر چند بعد از تحقق اقامه، فقط یک روز بماند).
۶. اقامه با دو چیز تحقق پیدا میکند:
الف) قصد اقامه و خواندن یک نماز چهار رکعتی.
ب) قصد اقامه و توقف ده روز متوالی در یک محل (هر چند اصلاً در این مدت نماز نخوانده باشد).
۷. بعد از تحقق اقامه، خارج شدن به مقدار کمتر از مسافت شرعی-هر چند به طور مکرر و مدت طولانی- اشکال ندارد و نماز تمام هست، ولی اگر به مقدار مسافت شرعی خارج شود، حکم سایر مسافرین را خواهد داشت، بنابراین اگر بعد از قصد اقامت در شهری به شهر دیگری که با شهر محل اقامت به مقدار مسافت شرعی فاصله دارد برود، قصد اقامهی قبلی وی به هم میخورد و بعد از برگشت به محل اقامه، باید دوباره قصد نماید.
۸. آنچه در مورد تبعیت زن و فرزند در بارهی «وطن» گفتیم در مورد «قصد اقامه» نیز جاری است.
توقف یک ماه بدون قصد
هرگاه مسافر، بعد از پیمودن مسافت شرعی (هشت فرسخ) در محلی توقف کند، و نداند مدت توقفش چند روز است (ده روز یا کمتر) تا هنگامی این حالت را دارد باید نماز را شکسته بخواند، ولی بعد از گذشتن سی روز باید نماز را تمام بخواند، هر چند در همان روز بخواهد برگردد.
بلاد کبیره
در احکام مسافر و قصد توطن و قصد اقامت ده روز، فرقی میان بلاد کبیره (شهرهای بزرگ) و معمولی نیست و حتی با قصد توطن در یک شهر بزرگ و مدتی در آنجا ماندن، بدون معین کردن محله خاصی از آن، تمام آن شهر حکم وطن را درباره او پیدا خواهد کرد. همچنین اگر قصد اقامت ده روز در مانند این شهر کند بدون این که محله خاصی از آن را قصد نماید، حکم تمام بودن نماز در مورد او در تمام محلههای آن شهر جاری خواهد بود.
منبع: پايگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيتاللهالعظمی سيدعلی خامنهای (مدظلهالعالی)
انتهای پیام/
واژه های کلیدی: مسافرت | مسافران | مسافر | زندگی | مراجع تقلید | سخن بزرگان | قرآن |