اطلاعیه سایت
بهنود نکویی گفت: وجود جایزهها نشان میدهد که تلاش و سماجت ما جهت حفظ کیفیت دیده شده است و ما را در راهمان مصمم میکند.
بهنود نکویی در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان؛ درخصوص چگونگی تولید انیمیشن «روبی و جوجهها» گفت: مرکز پویانمایی صبا در نظر داشت بر اساس دو حیوان شناختهشده در داستانها و ادبیات فولکلور ایرانی یک سریال انیمیشنی تولید کند و از تولیدکنندگان انیمیشن خواسته بود که طرحها و ایدههایشان را ارائه کنند. در نهایت طرح استودیو «گنبدکبود» پذیرفته شد. ایده ما ساخت سریال «اسلپ استیک»(کمدی بزن و بکوب)، بدون کلام و یک روایت مدرن بر اساس نبرد همیشگی این دو حیوان بود.
وی بیان کرد: از دو سال و نیم پیشتولید را شروع کردیم. پیشتولید مفصلی داشتیم و تا امروز یک فصل آماده است و چند قسمت از آن مراحل نهایی را پشت سر میگذارند. حدود ۲۰ نفر بهصورت مستمر همکاری دارند، ولی کسانی هستند که به این پروژه آمدند، کارشان را انجام داده و رفتهاند. این اتفاق بخصوص در مرحله پیشتولید رخ میدهد و فرآیند طبیعی کار است.
نکویی ادامه داد: سال گذشته شش قسمت از این سریال در ایام نوروز از شبکه دو پخش شد. بعد از آن هم شبکه پویا این سریال را به نمایش گذاشت. حالا یک فصل از این سریال آماده است که بهزودی جهت پخش آن تصمیمگیری خواهد شد.
این کارگردان جوان که به همراه برادرش بابک نکویی کارگردانی این اثر را برعهده داشته، درخصوص استقبال از آن گفت: بازخوردهای خیلی خوبی دریافت کردیم، به خصوص از مخاطبان مهم که کودکان هستند. فیلم و عکسهایی از بچهها به دست ما رسیده و اظهاراتی از طرف والدین داشته ایم. در یک جامعه آماری نهچندان بزرگ نظر مخاطبان را پرسیدهایم و جلسه نقد و بررسی هم برگزار کردهایم، چون نظر مخاطبان به قوام یافتن و محکم شدن اثر کمک میکند. در مجموع با در نظر گرفتن مشکلاتی که به زیرساختها مربوط است و خارج از اراده ما، از نتیجه بسیار راضی هستیم. هرچند میدانیم در شرایط بهتر میتوانستیم اثر مطلوبتری بسازیم. خودمان معتقدیم سریال به لحاظ فنی حرفهایی جهت گفتن دارد و شاید بتوانیم در این زمینه موفقیتهایی داشته باشیم.
نکویی که سریالش در بین نامزدهای نهایی جشنواره امسال قرار دارد، در رابطه با اهمیت برنده شدن در جشنوارهای مثل جشنواره جامجم نیز گفت: جایزهها از این بابت مهم هستند که نشان میدهند کار و تلاش و سماجت ما جهت حفظ کیفیت دیده شده است و ما را در راهمان مصمم میکنند.
وی همچنین در رابطه با این عنوان که جشنواره جامجم توانایی کمک به رشد انیمیشن را دارد یا خیر افزود: بله حتما؛ هنگامی یک انیمیشن در جشنوارهای جایزه میگیرد بهعنوان یک نمونه قابلاعتنا مطرح میشود و توجهها را به خود جلب میکند. قابلیتهای آن میتواند از سوی سازندگان انیمیشن مدنظر قرار بگیرد و در یک فضای رقابتی به ارتقای تولیدات منجر شود. بهخصوص این اتفاق راجع به تولیدات تلویزیونی که هیچوقت در معرض داوری قرار نمیگیرند و آثار خوبش تقدیر نمیشوند، بسیار مهم است.
وی در خصوص اوضاع این روزهای انیمیشن کشور عزیزمان ایران ادامه داد: انیمیشن متأثر از شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی است و مسائل زیادی دارد. ولی خوشبختانه اتفاقات خوبی در این عرصه رخ داده و تولید آثاری مانند «فیلشاه» بسیار امیدوارکننده و امیدبخش هست. ولی مسئله مهم اینجاست که مگر چند «فیلشاه» در طول سال در کشور ما تولید میشود؟ منظورم این است که تولید انیمیشن در کشور عزیزمان ایران هنوز به ساختار درست صحیح پیدا نکرده و اتفاقاتی که شاهدیم، حاصل تلاش و سختکوشی گروهها و افراد هست، نه نتیجه یک سیستم یا جریان درست. البته امیدوارم همین تلاشها، آوردههای ارزشمند جهت انیمیشن کشور عزیزمان ایران داشته باشد.
عبارات مهم : جشنواره – انیمیشن نکویی در آخر گفت: فرآیند تولید انیمیشن با فیلم زنده بسیار تفاوت دارد و میتواند یک جریان مستقل باشد. مؤلفههای داوری یک اثر انیمیشنی و یک اثر رئال کاملاً تفاوت دارد و در نتیجه باید در دو بخش متفاوت از هم مسابقه کنند. شاید فعلاً تعداد آثار سینمایی ما هر سال به اندازهای نباشد که در جشنواره فجر بخشی جهت آن در نظر گرفته شود، ولی داوری در بخش رئال از نظر من کاملاً غیرمنطقی هست. در جشنوارهها و جایزههای مطرح دنیا مثل اسکار هم انیمیشنها کاملاً مستقل داوری میشوند و به آنها توجه ویژهای نشان داده میشود.
انتهای پیام/
واژه های کلیدی: جشنواره | انیمیشن | ایرانی | جشنواره | انیمیشن | سریال | جایزه | ایران
اشتراک گذاری مطلب