• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » مردم برخورد صادقانه را خیلی خوب می‌فهمند

    مردم برخورد صادقانه را خیلی خوب می‌فهمند

    دکتر علی عسکری گفت: صداقت گوهر بی‌نظیری است و با مردم باید صادقانه برخورد كنیم؛ به چه دلیل كه مردم به خوبی همه چیز را می‌فهمند.

    مردم برخورد صادقانه را خیلی خوب می‌فهمند

    به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت؛ چهارمین نشست سراسری مدیران رسانه ملی (منشور رسانه) با عنوان مخاطب محوری در رسانه‌ ملی با حضور رئیس، معاونان، مدیران و برنامه سازان سازمان صداوسیما در مركز همایش های بین المللی برگزار شد.

    در این نشست دكتر علی عسكری با تشریح سیاست‌های مخاطب محوری در رسانه ملی مبتنی بر رهنمودهای رهبر معظم انقلاب گفت: ما در شرایط خاصی از زمانه و تاریخ قرار داریم و اگر تاریخ تحولات رسانه را بنویسند، در هیچ زمانی از تاریخ، جایگاه رسانه به این اهمیت و پیچیدگی نبوده است.

    وی افزود: امروز ارتباط رسانه‌ملی با مخاطبانش از پیچیده‌ترین ارتباطات است و حفظ و اقناع مخاطب به علت گستردگی اینترنت و گسترش شبكه‌های ماهواره‌ای از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است كه علت آن مسابقه سنگین، نابرابر و پیچیده‌ای است كه دشمن های جهت رسانه ملی ایجاد كرده‌اند.

    مردم برخورد صادقانه را خیلی خوب می‌فهمند

    رئیس شرکت صداوسیما با قدردانی از تلاش جهادگونه مدیران و كاركنان رسانه ملی گفت: با وجود تمام فشارها، دشمنی‌ها و هجمه‌هایی كه به رسانه ملی می‌شود، رسانه همچنان با اقتدار و حفظ مرجعیت خود پیش می رود.

    دكتر عسكری با بیان اینكه باید سیاست‌های مخاطب محوری رسانه به صورت فعال در بخش‌های متفاوت تولیدی ادامه یابد، تصریح كرد: صداوسیما مجموعه واحدی است و مصداقی از مفهوم وحدت در عین كثرت است و امروزه شاهد آن هستیم كه با وجود بیش از ۱۵۰ رسانه متنوع و متكثر، شرکت صداوسیما به صورت یك پدیده واحدی عمل می‌كند.

    وی با اشاره به اینكه رسانه پدیده‌ای انسانی است كه در زیست بوم رسانه‌ای زندگی می‌كند، اظهار داشت: رسانه مانند یك انسان در محیط انسانی زیست می‌كند و واكنش نشان می‌دهد. ما به عنوان رسانه در محیطی رسانه‌ای با مخاطبان گوناگون و متنوع تعامل می‌كنیم. بر این اساس حیات این رسانه با مخاطبانش تعریف می‌شود. بعد مخاطب امری حیاتی جهت شرکت صداوسیما است.

    رئیس رسانه ملی با بیان اینكه مخاطب محوری مفهومی ذهنی نیست و به معنای شناخت افكار عمومی و حفظ و ارتقای مرجعیت رسانه‌ای هست، افزود: از نگاهی دیگر مدیران رسانه باید مخاطب محور باشند و این عنوان باید در تمامی حوزه‌ها ساری و جاری شود و جهت تحقق این مهم وظیفه مراكز تحقیقاتی و مطالعاتی شرکت است كه به این عنوان عمیق تر بیندیشند.

    دکتر علی عسکری گفت: صداقت گوهر بی‌نظیری است و با مردم باید صادقانه برخورد كنیم؛ به چه دلیل كه مردم به خوبی همه چیز را می‌فهمند.

    مولفه‌های حفظ مرجعیت رسانه

    دكتر علی عسكری سپس به تشریح مولفه‌های مخاطب محوری پرداخت و با بیان اهمیت مرجعیت رسانه خاطرنشان كرد: زمانی كه از مخاطب محوری سخن می‌گوییم، در حقیقت بر زیاد کردن ضریب نفوذ كمی و كیفی در مخاطبان تاكید داریم. لذا هم تعداد برنامه‌ها و هم كیفیت آن‌ها اهمیت دارد.

    وی افزود: محتوا، جهت اثر، نفوذ و اثرگذاری رسانه را معین می‌كند. ضریب نفوذ كیفی و كمی بستگی به عوامل مختلفی دارد. نكته مهم این است كه اگر ضریب نفوذ كیفی تأمین نشود و برنامه بی‌محتوا باشد، ضریب نفوذ كمی نیز اثرش را از دست خواهد داد. بنا بر این رجحان با ضریب نفوذ كیفی است.

    دكتر علی عسكری در ادامه با اشاره به اهمیت برندها در حفظ مرجعیت رسانه گفت: برندها شاهراه‌های مخاطب محوری‌ هستند و در تحكیم و تقویت ارتباط مخاطبان با رسانه نقش تعیین كننده‌ای دارند.

    آرایش رسانه‌ای و مخاطب محوری

    رئیس رسانه ملی با بیان اینكه شبكه‌ها به تدریج در تحولات شرکت گسترده شده‌اند و امروز آرایش رسانه‌ای ما بر زیرساخت و معماری رسانه‌ای بسیار پیچیده در ابعاد استانی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی گسترده شده است هست؛ تصریح كرد: این ساختار پیچیده جهت رسانه ملی جامعیت و وقت استثنایی فراهم كرده است كه امكان ارتباط و تعامل زیاد با مخاطب را ایجاد می‌كند. علاوه بر این ما اكنون در حال گسترش آرایش رسانه‌ای در اینترنت هستیم كه به فهرست فعالیت‌های ما افزوده شده است است.

    افكار عمومی پایه، تهدیدات حال و آینده

    دكتر علی عسكری به عوض کردن روش دشمن های در مقابله با نظام جمهوری اسلامی اشاره كرد و اظهار داشت: مطالعات نشان می‌دهد طراحی آمریكایی‌ها علیه نظام جمهوری اسلامی بعد از تجارب متفاوت عوض کردن كرده و «افكار عمومی پایه» شده است هست. تهدیدهایی كه ارتباط مستقیم با افكارعمومی و مخاطب محوری دارد و هدف آن این است كه به كمك افكار عمومی بر ذهنیت مردم اثر بگذارد و آن ها را با منافع نظام سلطه همراه كند.

    وی افزود: نظام سلطه می‌كوشد از رسانه ملی و رسانه‌های رسمی كشور جهت تسلط بر افكار عمومی پیش بیفتد و جهت این منظور به سرعت رسانه‌های مختلفی جهت انتشار مطالبشان در كشور راه اندازی كرده كه هدف آن‌ها عوض کردن محاسبات و ذهنیت مردم، فشار بر نظام جمهوری اسلامی و عوض کردن تدریجی آن است.

    مردم برخورد صادقانه را خیلی خوب می‌فهمند

    رئیس رسانه ملی خاطر نشان كرد: اگر پیش از این دشمن از راهبردهای نظامی جهت از بین بردن نظام جمهوری اسلامی استفاده می‌كرد؛ امروز از تهدیدهای نظامی به‌ عنوان راهبردی در ایجاد هراس در افكار عمومی بهره می‌برد و تلاش می كند تا با ایجاد دو قطبی در سطح جامعه، فضای ناآرامی ها در كشور را گسترش دهد.

    رئیس شرکت صدا و سیما، با اشاره به عملكرد مطلوب رسانه ملی در اغتشاشات اخیر خاطرنشان كرد: بعد از وقفه‌ای كوتاه كه به دلایلی، صداوسیما از اطلاع رسانی منع شده است بود، رسانه ملی به سرعت ابتكار عمل را در دست گرفت و اثری جدی در مهار اغتشاشات و خنثی سازی فضای سنگین تبلیغاتی دشمن های داشت. این امر نشان می‌دهد كه رسانه ملی مهم ترین نیروی مقاوم در مقابله با توطئه های دشمن و عاملی جهت هدایت و مدیریت افكار عمومی است.

    دكتر علی عسكری با بیان اینكه ما در جنگ ادراكی و فرهنگی رسانه‌ای هستیم و عنوان نزاع در این نبرد هدایت و كنترل افكار عمومی هست، تصریح كرد: دشمن های همواره تلاش كرده‌اند با ایجاد محدودیت در تأمین زیرساخت های فنی رسانه‌ای طوری عمل كنند كه كشورهای دیگر قادر به مهار فضای رسانه‌ای و پایش آن نباشند.

    وی بااشاره به اهمیت شبكه ملی اطلاعات در كشور گفت: امروز در گام‌های نخست راه‌اندازی این شبكه هستیم و همه باید جهت استمرار و گسترش آن تلاش كنیم.

    دکتر علی عسکری گفت: صداقت گوهر بی‌نظیری است و با مردم باید صادقانه برخورد كنیم؛ به چه دلیل كه مردم به خوبی همه چیز را می‌فهمند.

    وی با بیان اینكه دشمن جهت ایجاد شبكه‌های اجتماعی با هدف در دست گرفتن و هدایت افكار عمومی هزینه هنگفتی‌كرده هست، گفت: مهم ترین رقیب و نیروی مقاوم در برابر کارهای دشمن در حوزه رسانه‌ای شرکت صداوسیما است كه در جایگاه قرارگاه مهم این نبرد رسانه ای قرار دارد؛ نبردی كه به‌مراتب از جنگ نظامی كه تجربه آن را در هشت سال دفاع مقدس داشتیم پیچیده‌تر و سخت‌تر هست. نظر سنجی ها هم نشان می دهد كه رسانه ملی موثرترین، بی‌نظیرترین و مهم ترین رسانه در هدایت افكار عمومی است.

    اصلی ترین مولفه‌های استحكام و مرجعیت رسانه

    رئیس رسانه ملی با برشمردن عوامل اثرگذار در بحث مخاطب محوری گفت: اثرگذاری بر افكارعمومی تابع عواملی است كه بااهمیت ترین آن عامل اول كیفیت خبر است و مورد نیاز است همكاران ما در حوزه برنامه سازی به حوزه‌های دانش، علم، هنر و آنچه كیفیت را ارتقا می‌بخشد به صورت جدی توجه كنند.

    دكتر علی عسكری با بیان اینكه مخاطب محوری به معنای این است كه هنگام تولید برنامه به افكار عمومی مراجعه كنیم و خواست و نیاز مردم را در برنامه سازی مورد توجه قرار دهیم، گفت: نظرسنجی های شرکت صداوسیما بسیار نیرومند و هوشمندانه است ولی هنوز از این نظر سنجی ها جهت تحلیل محتوا و ارائه آن به صورت ایده برنامه سازی بهره برداری مناسب نشده هست. زمانی كه مولفه‌های افكار عمومی را می‌سنجیم، باید بدانیم جهت آن برنامه سازی كنیم.

    رئیس رسانه ملی طرح مطالبات مردم و مطالبه گری را از وظایف مهم رسانه ملی و در مسیر احترام به مخاطب دانست و افزود: صداقت گوهر بی‌نظیری است و با مردم باید صادقانه برخورد كنیم؛ به چه دلیل كه مردم به خوبی همه چیز را می‌فهمند.

    مردم برخورد صادقانه را خیلی خوب می‌فهمند

    رئیس صداوسیما مشاركت دادن مخاطبان در تولید را از دیگر عوامل زیاد کردن محبوبیت، اثربخشی و اعتبار افزایی دانست و گفت: خلاقیت، كانون یافتن راه‌های ایجاد این مشاركت هست. باید متناسب با نوع برنامه كیفیت مشاركت مردم در برنامه را تعریف كنیم كه راحت ترین راه آن گفت وگوی مستقیم با مردم هست. بهره مندی از نخبگان در برنامه ها و استفاده از وقت های اینترنت نیز می تواند راه دیگری جهت تعامل با مخاطبان باشد.

    دكتر علی عسكری با بیان اهمیت حوزه ارتباط با مخاطبان شرکت (۱۶۲) به عنوان عاملی مهم جهت زیاد کردن تعامل و مشاركت مردم گفت: راحت ترین روش جهت زیاد کردن مشاركت مخاطبان استفاده از پیام‌ها و نظرات مخاطبان در سامانه ارتباطی ۱۶۲ است كه نباید آن را دست كم گرفت. این سامانه را باید بیش از پیش به مخاطبان معرفی كنیم؛ چراكه با بیان بازخوردهای مخاطبان، راهبردهای خوبی ارائه می‌شود و نظر مخاطبان در این سامانه جهت ما مانند گوهری است كه باید از آن بهره برد.

    وی افزود: هنگامی یك مخاطب با ۱۶۲ شرکت تماس می‌گیرد؛ یعنی با خود مدیر شرکت تماس گرفته و ما موظفیم حرف‌های او را گوش دهیم و آن را به درستی انتقال كنیم.

    رئیس رسانه ملی به راه‌های ارتباطی دیگر اشاره كرد و گفت: پایگاه‌های اطلاع رسانی سازمان، شبكه های اجتماعی وخصوصا خبر رسان سروش نیز از دیگر راه های ارتباطی است كه می‌توانیم جهت مشاركت جدی مردم از آن بهره ببریم .

    بهره گیری فعال از فضای مجازی

    رئیس شرکت صداوسیما با تاكید بر اینكه اینترنت باید به وقت تبدیل و از آن جهت ارتقای رسانه بهره برداری شود تصریح كرد: ابزار اقتدار مهم ما رادیو و تلویزیون هست؛ ولی بدون اینكه از موضع انفعالی برخورد كنیم باید از اینترنت مقتدرانه و از موضع قدرت استفاده كنیم.

    وی گفت: انسجام درونی شرکت صداوسیما در مخاطب محوری، محبوبیت و اعتبار رسانه اثرگذار هست. اگر از سوی رسانه پیام‌های متناقض انتشار شود اعتبار رسانه‌ای خدشه دار می‌شود؛ لذا داشتن انسجام خبر بسیار موثر هست. باید روح مشتركی بر رسانه ملی حاكم باشد و همه برنامه ها از طنز تا جدی از آن تبعیت كنند. در این میان گفت‌وگوهای درون سازمانی و برگزاری جلسات در معاونت‌ها و شبكه‌ها نیز در این انسجام و چرخش دانش بسیار موثر است.

    موج‌آفرینی‌های بزرگ و همراه سازی مخاطبان

    دكتر علی عسكری با اشاره به ضرورت برنامه ریزی جهت زیاد کردن همگرایی ملی اظهار داشت: در ایجاد موج‌آفرینی های بزرگ هیچ نهادی مانند رسانه ملی اثر گذار نیست و ما باید از آرایش رسانه‌ای بزرگمان استفاده كنیم. باید مباحث جدیدی كه استعداد موج‌آفرینی ملی دارد احصا و جهت تحقق آن برنامه ریزی شود.

    وظایف حوزه های سیاست‌گذار

    رئیس شرکت صدا و سیما، در بخش دیگری از سخنانش با تشریح وظایف حوزه‌های سیاست گذار در رسانه ملی گفت: یكی از بااهمیت ترین وظایف مركز پژوهش و سنجش و دانشگاه صداوسیما استخراج نظریه الگوهای بومی و كارآمد جهت مهندسی و مدیریت خبر به خاص در حوزه مخاطب محوری هست. جهت اینكه به نظریه پردازی بومی برسیم، باید به انسان شناسی اسلامی توجه داشته باشیم و سندی جهت تحقق این عنوان تدوین كنیم.

    وی ضرورت بررسی و احصای اولویت‌های مورد نیاز مخاطبان برمبنای منویات رهبری، نیازسنجی و افكارسنجی گروه های متفاوت جهت استخراج سیاست ها و راهبردهای برنامه سازی و ابلاغ آن‌ها به واحدهای برنامه ساز، ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز جهت استفاده و بهره برداری نظام مند از نظرسنجی‌های مراكز تحقیقاتی را از دیگر وظایف حوزه‌های سیاست گذار صداوسیما برشمرد.

    توانمندسازی مدیران و كارشناسان رسانه ملی به فن‌آوری مهندسی و مدیریت خبر به منظور زیاد کردن میزان مخاطبان، تربیت و به كارگیری نویسندگان، تهیه كنندگان و كارگردانان با بهره گیری از سیستم آموزشی، عوض کردن پارادایم به رسانه توسعه محور، پیشرفت مدار و خدمت محور، استفاده از داده‌ها و تبدیل اطلاعات به تحلیل‌های منتج به برنامه سازی، زیاد کردن خبر و نگهداشت مخاطب با رسانه‌های نوین به عنوان رسانه‌های مكمل و لزوم طیف‌بندی جهت انتشار پیام‌ها از فضای برودبند به دنیای برودكست و زیاد کردن نفوذ برودكست با برودبند از دیگر محورهایی بود كه مدیر رسانه ملی توجه به آن را از وظایف حوزه‌های سیاست گذار در صداوسیما دانست. وی در ادامه به بر شمردن تكالیف برنامه سازان صداوسیما جهت تحقق عنوان مخاطب محوری در رسانه پرداخت.

    دكترعلی عسكری رعایت تناسب برنامه‌ها با هویت و مأموریت شبكه ها و مخاطبان هدفشان، توجه هوشمندانه به میل، نیاز و مصلحت مخاطب، گزینش ساختار صحیح برنامه سازی متناسب با ذائقه مخاطب، توجه به سرعت، دقت و صحت در اخبار، ارائه خبر به صورت هوشمندانه، لزوم زیاد کردن ضرب موزیک برنامه‌ها و ارائه هوشمندانه خبر در خلال تبلیغات و استفاده حداكثری از توانمندی رسانه‌های مكمل در تعامل با مخاطب را از بااهمیت ترین تكالیف برنامه سازان در این خصوص دانست.

    رئیس رسانه ملی با اشاره به ضریب نفوذ شبكه های استانی كه به صورت ۲۴ ساعته فعالیت دارند، بر لزوم حمایت و توجه خاص به این شبكه ها تاكید كرد . وی بر استفاده موثر از منابع آرشیوی با توجه به آرشیو غنی شرکت تاكید كرد و گفت: باید قوانین بهره‌مندی برنامه‌ها از منابع آرشیوی عوض کردن كند.

    دكتر علی عسكری درپایان با بیان اینكه ما باید مطابق برنامه پنج ساله ای كه جهت شرکت تدوین شده است پیش رویم از برنامه سازان خواست كه هر ماه گزارش‌های یك ماهه عملكردشان را ارائه دهند تا گزارش كامل عملكرد یك‌ماهه تمام بخش‌های شرکت در معاونت پژوهش برنامه‌ریزی و نظارت تجمیع و تدوین و لحظه به لحظه با نقشه مهم ۵ ساله تطبیق داده شود. مدیر شرکت همچنین به برنامه سازان، مجریان و گویندگان رسانه ملی توصیه كرد كه در تمام برنامه ها زبان فارسی را پاس بدارند و از به كاربردن واژه‌های بیگانه پرهیز كنند.

    دكتر عسكری همچنین مجریان و گویندگان برنامه های زنده را آبروی سازمان‌ برشمرد و بر تشكیل اتاق‌های اندیشه ورزی به منظور آمادگی آن‌ها جهت حضور در برنامه‌ها تاكید كرد.

    اجرای ۱۶ سند بالادستی جهت ساماندهی فضای مجازی

    دبیر شورای عالی اینترنت در دومین بخش از چهارمین منشور رسانه با تاكید بر اهمیت ساماندهی اینترنت در كشور گفت: جهت ساماندهی این فضا ۱۶ سند بالادستی در حال تهیه و اجراست.

    ابوالحسن فیروزآبادی مدیر مركز ملی اینترنت افزود: تدوین و تصویب الزامات شبكه ملی اطلاعات از جمله این اسناد است كه اجرای آن با پیچیدگی های فراوان در حال پیگیری است.

    دبیر شورای عالی اینترنت گفت: شورای عالی اینترنت قرارگاه فرماندهی جهت هم افزایی و سیاسگذاری كلان در اینترنت است كه هدف آن بهره گیری مناسب از این امكان و توجه به وقت ها و تهدیدهای اینترنت است.

    فیروزآبادی ساماندهی خبر رسان ها ، تدوین و اجرای نظام نامه مقابله با حوادث اینترنت و برنامه ملی بازی های رایانه ای را از دیگر اسناد در حال اجرا در شورای عالی اینترنت بیان كرد.

    رئیس مركز ملی فضای مجازی با اشاره به اهمیت توجه به توسعه كسب و كار و اقتصاد فضای مجازی، گفت: اقتصاد مبتنی بر فناوری اطلاعات در کشور عزیزمان ایران باید به ۳۸ میلیارد تومان برسد ولی امروز این رقم ۱۵ میلیارد تومان و بسیار اندك و بخشی از آن صرفا فعالیت اپراتورهاست.

    فیروزآبادی با انتقاد از انحصار خبر رسان های خارجی در کشور عزیزمان ایران گفت: باید خبر رسان های بومی و ایرانی جایگزین خبر رسان های خارجی شوند.

    دبیر شورای عالی اینترنت همچنین با اشاره به اینكه متاسفانه بخش عمده سخت افزار و نرم افزارهای اینترنت در انحصار نظام سلطه قرار دارد، تاكید كرد: خودكفایی و بهره گیری از موتور جستجوگر بومی، رایان نامه بومی (ایمیل)، دستگاه های ارتباطی و پیام رسان های بومی از اولویت های ماست.

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: مدیران رسانه ملی | برنامه ریزی | رسانه ملی | اینترنت | استفاده | صداوسیما | رسانه ای | برنامه | مخاطب | سیاست | برنامه

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب های زبان اصلی موسیقی (گیتار)
  • فروشگاه کتاب خارجی
  • هاردکپی کتاب های زمین شناسی
  • هاردکپی کتاب های فرزندان
  • خرید کتاب زبان اصلی باغبانی
  • منابع اورجینال سیستم عامل
  • خرید کتاب زبان اصلی فناوری اطلاعات سلامت
  • دانلود منابع مرجع آزمون های انگلیس
  • کتب قوم نگاری زبان اصلی
  • دانلود فایل های زبان اصلی آزمون های آلمان
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>