• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » شرح و تفسير حکمت ۳۰۶ نهج البلاغه

    شرح و تفسير حکمت ۳۰۶ نهج البلاغه

    شرح و تفسیر حکمت۳۰۶ نهج البلاغه با عنوان اجل و آینده قطعى را در اینجا بخوانید.

    شرح و تفسير حکمت 306 نهج البلاغه

    به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان؛نهج البلاغه با مرور قرن‌ها نه تنها تازگی و جذابیت خویش را حفظ کرده که فزون‌تر ساخته است و این اعجاز نیست مگر به باعث شاخصه هایی که در شکل و محتوا هست. این امتیاز را جز در مورد قرآن نمی توان یافت که در کلام امام علی(ع) راجع به قرآن آمده است: « ظاهره انیق و باطنه عمیق، لاتفنی عجائبه و لاتنقضی غرائبه » قرآن کتابی است که ظاهری قشنگ و باطنی عمیق دارد، نه شگفتی های آن آخر می‎پذیرد و نه رازها آن منقضی می‎شود. در سخن مشابهی نیز آمده است : «لاتحصی عجائبه و لاتبلی غرائبه» نه شگفتی های آن را می‎توان شمرد و نه رازها آن دستخوش کهنگی می‎شود و از بین می‎رود.

    سخنان امام علی(ع) در فاصله قرن اول تا سوم در کتب تاریخ و حدیث به صورت پراکنده وجود داشت. سید رضی در آخرهای قرن سوم به گردآوری نهج البلاغه پرداخت و اکنون بیش از هزار سال از عمر این کتاب شریف می‎گذرد. هر چند پیش از وی نیز افراد دیگری در گردآوری سخنان امام علی (ع) تلاش‌هایی به عمل آوردند، ولی کار سید رضی به خاطر شاخصه هایی که داشت درخشید و ماندگار شد، چون سید رضی دست به گزینش زده بود.

    شرح و تفسير حکمت ۳۰۶ نهج البلاغه

    امام علی علیه السلام فرمودند :كَفَى بِالأَجَلِ حاَرِساً.
    اجل و آینده قطعى، براى حفظ انسان كافى هست. (تا عمر به پايان نرسد هيچ حادثهاى نمى تواند انسان را از پاى درآورد).

    عبارات مهم : امام علی علیه السلام – نهج البلاغه
    امام علیه السلام در اين گفتار حكيمانه به نكتهاى اشاره مى كند كه توجه به آن انسان را در برابر حوادث سخت دلیری مى بخشد، مى فرمايد: «اجل و آینده حتمى براى حفظ انسان كافى است»؛ (كَفَى بِالأَجَلِ حاَرِساً). اشاره به اينكه هركس آینده حتمى معينى دارد و تا آن وقت فرا نرسد جان او محفوظ هست؛ ولی هنگامى كه فرمان نهايى رسيد، هيچكس و هيچ چيز نمى تواند در برابر آن مقاومت كند. همانگونه كه در سند اين كلام شريف ذكر كرديم، مرحوم «صدوق» آن را در ضمن بيان ماجرايى از جنگ صفين آورده است.

    طبق اين روايت يكى از ياران على علیه السلام مى گويد: در روز صفين على علیه السلام در برابر معاويه ايستاده بود و حتى شمشير خود را از نيام درنياورده بود. يكى از اصحابش عرض كرد: يا اميرالمؤمنين! مراقب خويش باش، ما از اين مى ترسيم كه اين مرد در حمله اى غافلگيرانه شما را از پاى درآورد. امام ۷ فرمود: درست است كه او انسان بى دين و شقاوتمندى است ولى اجل و آینده قطعى، براى حفظ انسان كافى هست. هيچكس نيست مگر اينكه فرشتگانى از سوى خدا مأمور حفظ او هستند تا در چاهى سقوط نكند يا ديوارى بر او فرود نيايد و يا مصيبت بد ديگرى دامن او را نگيرد تا اجلش فرا رسد. هنگامى كه اجل او فرا رسيد او را در برابر حوادث تنها مى گذارند. من نيز چنين هستم؛ هنگامى كه اجلم فرا رسد، شقى ترين امت مى آيد و محاسنم را با خون سرم رنگين مى سازد. اين وعده اى مسلم و كاملاً صدق است.

    شبيه همين كلام شريف به شكل ديگرى در حكمت ۲۰۱ آمده بود. در اينجا سؤالى پيش مى آيد كه اگر اين سخن را بپذيريم بايد تمام کارهای احتياطى در برابر حوادث گوناگون و در برابر دشمن های را ترك كنيم؛ نه سپرى در جنگ مورد نیاز خواهد بود و نه درست كردن سنگر، نه وسايل اختفا و نه پرهيز از بزرگراه هاى خطرناك وغذاهاى مشكوك، بلكه بايد بگوييم تا سرآمد عمر ما نرسد هيچ چيز و هيچكس نمى تواند به ما آسيبى برساند. اين مطلبى است كه نه با تعليمات قرآن و اسلام منطبق است و نه با منطق عقل. حتى قرآن مجيد مى فرمايد كه به هنگام نمازِ خوف در برابر دشمن تا ناچار نشويد وسايل حفاظتى خود (مانند سپر و زره و خود) را از خود دور نسازيد. پيش از اين در ذيل همان حكمت ۲۰۱ و همچنين در جلد سوم، ذيل خطبه ۶۲ پاسخى به اين سؤال داده ايم. در اينجا به كلامى كه از علامه مجلسى؛ در بحارالانوار يافتيم اشاره مى كنيم. او درواقع در پاسخ اين سؤال چنين مى گويد : اوّلاً اين در مواردى بوده است كه مردم به اندك چيزى از حوادث مى ترسيدند وبه احتمالات بعيده ترتيب اثر مى دادند. امام علیه السلام مى فرمايد: به اينگونه احتمالات و توهمات بعيد اعتنا نكنند؛ تا اجل كسى فرا نرسد از دنيا نمى رود.

    شرح و تفسیر حکمت۳۰۶ نهج البلاغه با عنوان اجل و آینده قطعى را در اینجا بخوانید.

    ثانيآ ممكن است اين از خصائص خود امام علیه السلام باشد، زيرا او طبق خبرى كه پيغمبر اكرم صلی الله علیه وآله به آن حضرت داده بود، وقت اجل خود را مى دانست و يقين داشت كه پيش از آن، اتفاق اى او را تهديد نمى كند، ازاينرو مى فرمود: اجل من، حارس و نگهبان من هست؛ ولى ديگران كه چنين اطلاعى ندارند، از مواردى كه خطر عقلايى دارد بايد بپرهيزند و به حكم «(وَلاَ تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ) خود را به خطر نيفكنند. سپس به حديثى از امام صادق علیه السلام اشاره مى كند كه آن حضرت مى گويد : رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: «خَمْسَةٌ لا يُسْتَجَابُ لَهُمْ أَحَدُهُمْ رَجُلٌ مَرَّ بِحَائِطٍ مَائِلٍ وَهُوَ يُقْبِلُ إِلَيْهِ وَلَمْ يُسْرِعِ الْمَشْيَ حَتَّى سَقَطَ عَلَيْهِ…؛ پنج گروهند كه دعايشان مستجاب نمى شود: اوّل كسى است كه از كنار ديوار كجى عبور مى كند در حالى كه ديوار به سوى او خم شده است و با اين حال، سريع نمى گذرد تا ديوار بر او سقوط مى كند (اين شخص اگر آهسته عبور كند و دعا كند خدايا! مرا حفظ كن، دعاى او مستجاب نمى شود)». به هرحال تفسيراوّل مناسبتر به نظر مى رسد،زيراظاهرروايت عموميت دارد.

    انتهای پیام/

    اجل و آینده قطعى درکلام حضرت علی(ع)

    واژه های کلیدی: امام علی علیه السلام | نهج البلاغه | ديوار | حوادث | نهج البلاغه | تفسیر |

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • منابع اورجینال نرم افزار ماکرومدیا
  • خرید کتاب پزشکی داخلی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی اینترنت
  • خرید کتاب های لفاظی از آمازون
  • خرید کتاب نوسان و موج زبان اصلی
  • دانلود فایل های زبان اصلی فانتزی
  • خرید کتاب های زبان اصلی علوم طبیعی
  • کتاب های تجهیزات نظامی اورجینال
  • خرید کتاب های جبر خطی از آمازون
  • دانلود منابع مرجع سیبرنتیک
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>