اطلاعیه سایت
منیژه حکمت بعد از ۱۱ سال به سینمای کشور عزیزمان ایران بازگشت و با فیلمش به موضوعی پرداخت که مربوط به زنان جامعه است.
عبارات مهم : مهتاب کرامتی – آتیلا پسیانی اما اوج داستان از شب عید نوروز شروع میشود. جایی که مینو که مدیر بانک هست، جهت رفتن به منزل از تاکسی استفاده میکند. ولی آن تاکسی به منزل مینو نمیرود و مینو را به «جاده قدیم» میبرد و او مورد حمله فرد ناشناس قرار میگیرد.
در ادامه داستان و بعد اتفاقاتی که در فیلم رخ میدهد، مینو دچار افسردگی شدید میشود و داستان در اینجا شکل میگیرد. او جهت آرامش دست به دامان سیگار میبرد و با همه افراد اطراف خود سر دعوا دارد.
یکی از مباحث مهم این فیلم بد حجابی بازیگران زن بود. در سکانسی از فیلم قسمتی از گردن مینو به صورت تار بر پرده نقرهای به نمایش در آمد؛ یا بهناز جعفری که یک کارمند بانک است به هیچ وجه در محیط کار از حجاب مناسب برخوردار نبود.
شاید توصیه بعدی داستان تبلیغ محصولات و مواد غذایی در بعضی پلانها بود و حتی یک بانک شخصی در فیلم تبلیغ شد.
برخی از سکانسهای فیلم را کولاژی از فروشنده دانست و حتی قسمتهایی از فیلم الهامی از ساخته آخر اصغر فرهادی باشد.
یکی از مباحث مهم این فیلم، توجه به قرآن کریم فقط در حد قرار دادن پول در بین کتاب خدا بود. علت اینکه قرآن را فقط جهت این کار بخواهیم به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
نکته بعدی وجود خرده پیرنگها بود که در جهت پیشبرد داستان نبود. این عنوان به خوبی در قسمتهای متفاوت داستان معلوم هست. مثل وام گرفتن یک مرد که قانون شکنی میکند یا وجود شخصیتی به نام مهرداد که فقط نامی از او برده شد و آخر این شخصیت معلوم نبود.
اما شاید توصیه مثبت این فیلم بازیهای مناسب بازیگران بود. در عین بحران داستان آتیلا پسیانی و مهتاب کرامتی به خوبی توانسته بودند در شخصیت پردازی به موفقیت دست یافته بودند.
یادداشت از محمدرضا فلاحی
واژه های کلیدی: مهتاب کرامتی | آتیلا پسیانی | بازیگران زن | بازیگران | داستان | محمدرضا | تبلیغ | تاکسی