• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » رهنمودهای رهبری چراغ راه مستندسازان است

    رهنمودهای رهبری چراغ راه مستندسازان است

    حمزه‌زاده گفت: رهنمودهای رهبری در دیدار با مستندسازان، چراغ راه و پشتوانه‌ای مهم جهت فعالان این عرصه است.

    رهنمودهای رهبری چراغ راه مستندسازان است

    به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان به نقل از روابط عمومی و امور محافل شرکت سینمایی حوزه هنری؛ بعد از دیدار صمیمانه بعضی مستندسازان با مقام معظم رهبری؛ مسئولان حوزه هنری بر آن شدند تا نتیجه های این ملاقات را با مستندسازان جوانی که در استان‌های متفاوت به این حرفه مشغولند سهیم شده است و همراهی ارزش را با جوانان این حوزه زیاد کنند. بر این اساس نشستی ترتیب داده شد تا محمد حمزه‌زاده مدیر شرکت سینمایی حوزه هنری انقلاب اسلامی، محسن یزدی مدیر مرکز مستند سوره حوزه هنری و سلیم غفوری مدیر شبکه مستند سیما؛ به نقطه نظرات و دغدغه‌های جوانان فعال شهرستانی توجه کرده و نکاتی که مقام معظم رهبری فرمودند را در اختیارشان قرار دهند.

    در ابتدای این نشست محمد حمزه زاده عنوان کرد: در دیدار صمیمانه‌ای که میسر شد تا بعضی مستندسازان با مقام معظم رهبری داشته باشند، ایشان به بیان مواردی پرداختند که محتوای آن چراغ راه و پشتوانه‌ای مهم جهت مستند سازان هست. سینمای مستند با همه فراز و نشیب‌ها و رویش‌هایی که طی این سال‌ها داشته هست؛ ولی در دنیای هنر بعد از انقلاب هر لحظه به عنوان جنس دسته دوم نگاه شده است و از منظر کسانی که در این عرصه فعالیتی ندارند در حاشیه قرار می‌گیرد ولی با توجهاتی که از سوی رهبرمان به سینمای مستند شد، بعد از این می‌توان موازنه را عوض کردن داد و شاهد اولویت سینمای مستند بر سینمای داستانی باشیم.

    وی بیان کرد: جلسه امروز محفلی صمیمی جهت همفکری راجع به فعالیت‌هایی است که بعد از این قرار هست، در سینمای مستند رقم بخورد. با گذشت چهل سال پر سختى و آسانى از پیروزی انقلاب اسلامی امروز رهبرمان با تاکید بر تولید مستندهایی بر پایه نشان دادن حقیقت ضرورت و اهمیت بالایی پیدا کرده که در نتیجه این هم‌اندیشی می‌توان به آن دست پیدا کرد.

    رهنمودهای رهبری چراغ راه مستندسازان است

    در ادامه این نشست سلیم غفوری مدیر شبکه مستند نیز با اشاره به ملاقات با مقام معظم رهبری، اظهار کرد: باید نکاتی که در این ملاقات مطرح شد را جدی بگیریم. ایشان به توصیه مهمی راجع به تاریخ پهلوی اشاره کردند مبنی بر اینکه این روزها مستندهایی ساخته شده است که تاریخ پهلوی و زندگی رضاخان را تحریف کرده و حقیقت را به شکل دیگری جلوه می‌دهند. تاکید مستند در بیان تاریخ است چون به واقعیت نزدیک‌تر است.

    وی افزود: توصیه دیگری که به آن اشاره کردند،‌ بحث امیدآفرینی بود. ایشان تاکید کردند که مخالفتی با نقد اجتماعی ندارند ولی گاهی بعضی آثار انسان را از زندگی ناامید می‌کند و شما با این زاویه نگاه انگیزه تان را به همه چیز از دست می‌دهید. در صورتی که بعضی مستندات اجتماعی اگرچه به نقد بعضی عملکردها می‌پردازد ولی راه گشاست و در مخاطب ایجاد انگیزه می‌کند. به طور کلی نقد نباید غیر منصفانه باشند و ایشان فرمودند که با نقد مصلحانه بسیار هم موافق هستند.

    غفوری گفت: ایشان جمع را مورد تفقد قرار دادند و دست پدری بر سر ما کشیدند. تاکید جدی ارزش بر این بود که همه باید جهت حفظ روحیه انقلابی تلاش کنند و مستند را فقط از جنبه هنر نبینند؛ چون مستندی که صرفاً به یک جنبه توجه کند حسنی ندارد. توصیه دیگری که نظر همه ما را جلب کرد اینکه ایشان در آخر سخنان ارزش هیچ پیشنهاد و یا سفارشی ندادند و تنها فرمودند هر کاری که خودتان صلاح می‌دانید و فکر می‌کنید درست هست، همان را به نحو احسن انجام دهید.

    وی همچنین به شرح آنچه در شبکه مستند سیما می‌گذرد، پرداخت و عنوان کرد: ما در این شبکه استانداردهایی مد نظر داریم که بر اساس آن می‌توانیم آثار مستند را روی آنتن ببریم. شبکه مستند HD است و فعالان حوزه مستند باید در نظر داشته باشند که ما نه تنها در پخش بلکه هنگام تولید مستند هم باید در استفاده از تجهیزات استانداردهایی را رعایت کنیم که توانایی پخش با این کیفیت را داشته باشد. البته به این معنی نیست که ما از تولیدات با درجه کیفی پایین‌تر حمایت نکنیم و راه‌هایی هم پیش پای این عزیزان قرار داده‌ایم.

    حمزه‌زاده گفت: رهنمودهای رهبری در دیدار با مستندسازان، چراغ راه و پشتوانه‌ای مهم جهت فعالان این عرصه است.

    سلیم غفوری توضیح داد: جشنواره مستند تلویزیونی یکی از عالی ترین فرصت‌هاست تا مستندسازان بتوانند آثاری که امکان پخش HD ندارند را شرکت داده و تولیدشان را در معرض نمایش قرار دهند. علاوه بر این اثری که همه جوانب را رعایت کرده باشد، می‌تواند به طرق متفاوت مورد حمایت شبکه مستند قرار بگیرد و خریداری و پخش شود.

    مدیر شبکه مستند همچنین بیان کرد: بسیاری از فعالان این حوزه در صدد دسترسی به آرشیو صدا و سیما هستند ولی این توصیه را فراموش نکنید بسیاری از مباحث و سوژه‌ها وجود دارد که هنوز کسی سراغ ارزش نرفته و اتفاقا منابع آرشیوی قابل دسترسی هم دارند. یکی از مهمترین نکات در ساخت مستند خلاقیت مستندساز هست. ولی اگر واقعا سوژه‌ای باشد که به آرشیو نیاز پیدا کنید، ما تلاش می‌کنیم تا پل ارتباطی خوبی بین شما و شرکت باشیم. آقای انبارلویی مدیر آرشیو شرکت صدا و سیما در سال‌های اخیر همکاری سخاوتمندانه‌ای با فیلمسازان داشته و همکاری ارزش را دریغ نمی‌کنند.

    دغدغه‌های که مستندسازان در این نشست مطرح کردند، چگونگی ارتباط گرفتن و جلب حمایت مسئولان بود که در پاسخ به این سخنان یزدی اظهار کرد: هر لحظه باید یک درخواستی وجود داشته باشد تا ما با بررسی آن امکان پیگیری را جهت شما فراهم کنیم. دوستان بسیاری به ما مراجعه کرده و همانطور که اشاره کردم در بخش‌هایی غیر از حمایت مالی توانستیم، قسمتی از مانع ها را از سر راه ارزش برداریم. ما تلاش داریم تا ارتباط نزدیکی با سایر استان‌های کشور برقرار کنیم و علاوه بر شهرهایی که ذکر شد، به تازگی با استان لرستان و کردستان نیز وارد تعامل شده‌ایم که امیدواریم نتیجه‌های خوبی را از آن شاهد باشیم؛ ولی تعامل یکسویه به جایی نمی‌رسد و امیدواریم سایر استان‌‌ها هم همکاری کرده و بتوانند تلاش بیشتری در راه تولیدات با کیفیت‌ داشته باشند.

    محسن یزدی مدیر مرکز مستند سوره در این نشست عنوان کرد: در دیدار با رهبری معظم انقلاب بعضی مستندسازان و مدیران مراکز حضور داشتند که قطعا از فرمایشات رهبری در فعالیت‌های ارزش بعد از این بهره خواهند برد. یک زمانی مطرح می‌کردیم که مستندساز از کدام طیف هست؛ چون طبیعتا همه فعالان این حوزه از نظر فکری همسو و هم عقیده با یکدیگر نیستند و ما نیز با بعضی از این افراد اختلاف سلیقه و نظر داریم. آنها افراد خوبی هستند که اتفاقا اولویت ارزش هم مستند سازی هست؛ ولی به لحاظ شغلی و کاری فهمیدیم که امکان همکاری وجود ندارد ولی گاهی دیگر سلیقه‌ای نیست و اختلافات اصولی وجود دارد.

    وی ادامه داد: خوشبختانه در هشت سال گذشته جبهه انقلاب قوت گرفته و اگر در گذشته فقط در عرصه بین الملل فیلم می‌ساختیم، امروز در ژانرهای متفاوت تاریخی، اجتماعی و … فعالیت داریم که هم از لحاظ کمی و هم از جنبه‌های کیفی رشد داشته‌ایم. در نتیجه این تلاش‌ها امروز در حوزه سیاسی مستندهای جدی ساخته شده است و بارقه امیدی در حوزه اجتماعی پدیدار شده است هست. جسارتی که دوستان ما در پرداخت به مباحث متفاوت و حساس پیدا کرده اند،‌ قابل تقدیر است و ما تکیه بر زحمات کسانی کرده‌ایم که در گذشته سختی‌ها را پیموده و می‌توانیم بگوییم که جبهه‌ای رو به جلو داریم.

    یزدی عنوان کرد: در جلسه‌ای که با مقام معظم رهبری داشتیم نکات خوبی مطرح شد و فضا به قدری صمیمی بود که کسی خود را سانسور نکرد و همه دغدغه‌های ارزش را مطرح کردند. ایشان هم بعضی نظرات را پذیرفتند، راجع به بعضی دیگر دستور پیگیری دادند و توضیحاتی هم راجع به نقد بیان کردند. چنین رخدادی غنیمت بود چون تا کنون چنین جلسه‌ای را حتی با معاون وزیر هم نداشتیم و اینکه توانستیم در خدمت ایشان باشیم یعنی لطف بزرگی به ما داشتند.

    رهنمودهای رهبری چراغ راه مستندسازان است

    مدیر مرکز مستند سوره بیان کرد: این جلسه نقطه عطفی جهت جریان مستند کشور هست. امروز کیفیت تولیدات روبه رشد است و تاکید رهبری به تاریخ انقلاب که در آستانه ۴۰ سالگی آن قرار داریم، ما را بر آن می‌دارد تا نسبت به کارهای با کیفیت قدم‌های بلندتری برداریم.

    وی در ادامه اظهار کرد: یکی از برنامه‌هایی که در سال آینده جدی‌تر به آن خواهیم پرداخت تولید مستندات آرشیوی هست. چون علاوه بر اینکه از نظر تاریخی اهمیت دارد؛ جهت همه جالب است و امکان حمایت از آثار بیشتری وجود دارد. از هم اکنون باب خوبی در این زمینه باز شده است چون بازخوردهای خوبی شاهد بودیم و الان هم اگر کارهایی که از نظر کیفی بتوانند نظر مرکز را جلب کنند پیشنهاد شود، جهت همکاری کاملا آماده هستیم.

    یزدی در این نشست که جمعی از مستندسازان شهرستانی حضور داشتن، افزود: قزوین، بیرجند، مشهد، اصفهان، یزد و … بعضی شهرهایی است که با آنها در تعامل بوده و تلاش داریم در آینده این همکاری را گسترش دهیم. در ۴ سالی که از شروع فعالیت مرکز مستند سوره می‌گذرد تلاش داشتیم محصولاتی با کیفیت عرضه کنیم. به همین خاطر اگرچه ممکن است از نظر کمی تولیدات زیادی نداشته باشیم، ولی تلاش کردیم به حفظ کیفیت زیاد توجه نشان دهیم و در قالب‌های بلند، کوتاه، انیمیشن و … فعالیت کنیم.

    مدیر مرکز مستند سوره گفت: اگرچه هیچ وقت به جشنواره‌ها بی توجه نبودیم ولی اولویت مهم ما بر نمایش‌های تلویزیونی هست؛ چون مخاطبان زیاد مد نظر ما هستند و ما کار را جهت مردم می‌سازیم. خوشبختانه در نتیجه این تلاش‌ها ۲ سال برنده جایزه عالی ترین فیلم از جشنواره سینما حقیقت شدیم و یکسال نیز از جشنواره فجر جایزه عالی ترین اثر را کسب کردیم. بعضی آثارمان مثل «A157» هم به خوبی در جشنواره‌های خارجی دیده شد و مجموعه مستند «در برابر طوفان» با عنوان زندگی محمدرضا شاه پهلوی هم که سال گذشته از تلویزیون پخش شد، نظر مخاطبانش را جلب کرد.

    حمزه‌زاده گفت: رهنمودهای رهبری در دیدار با مستندسازان، چراغ راه و پشتوانه‌ای مهم جهت فعالان این عرصه است.

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: مقام معظم رهبری | سینمایی | جشنواره | سینمای | انقلاب | جشنواره | انقلابی | مستند | همکاری | فعالیت

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود منابع مرجع شیلات
  • کتاب های ابتدایی اورجینال
  • منابع اورجینال مولکول شناسی
  • دانلود فایل های زبان اصلی متغیر مختلط
  • هاردکپی کتاب های زیست شناسی
  • منابع اورجینال پلیمر
  • خرید کتاب زبان اصلی روماتولوژی
  • خرید کتاب های رادیولوژی از آمازون
  • خرید کتاب های زبان اصلی منطق
  • خرید کتاب های پزشکی زنان و زایمان از آمازون
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>