• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اخبار اقتصادی و سیاسی » کاهش قیمت مسکن در پی این روادید اقتصادی

    کاهش قیمت مسکن در پی این روادید اقتصادی

     با فروکش کردن التهاب قیمت در بعضی نقاط پایتخت، تعدادی از واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از روزهای ابتدایی دی‌ماه در حال خرید و فروش هستند.

    کاهش قیمت مسکن در پی این روادید اقتصادی

    با فروکش کردن التهاب قیمت در بعضی نقاط پایتخت، تعدادی از واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از روزهای ابتدایی دی ماه در حال خرید و فروش هستند.

    التهاب قیمت مسکن فروکش کرد/خرید و فروش ها ادامه دارد

    گزارش های میدانی از معاملات مسکن در پایتخت کشور عزیزمان ایران نشان می دهد، با فروکش کردن التهاب قیمت در بعضی نقاط پایتخت، تعدادی از واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از روزهای ابتدایی دی ماه در حال خرید و فروش هستند.

    عبارات مهم : خیابان – استقبال
    آنگونه که آمارها نشان می دهد، در دو ماه آبان و دی سال جاری، در پی ایجاد جو روانی از سوی بعضی از مالکان واحدهای مسکونی که با هدف سفته بازی وارد بازار مسکن شده است بودند و همچنین به تحریک تعدادی از مشاوران املاک، قیمت ملک در تعدادی از مناطق پُرطرفدار تهران، با زیاد کردن ۱۵ تا ۲۵ درصدی مواجه شده است بود، ولی اکنون به گفته کارشناسان اقتصاد مسکن، این زیاد کردن که تا حدودی بر روی سایر مناطق مورد توجه اقشار میانگین نیز، سایه افکنده، می تواند به دو علت کم شدن قیمت سود سپرده های بانکی و همچنین زیاد کردن سرسام آور قیمت بازدهی در بازارهای رقیب شامل بازار سرمایه، ارز، سکه و طلا و نیز سررسید وقت دریافت تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی مسکن و ورود حجم انبوهی از سپرده گذاران صندوق بعد انداز مسکن یکم، به بازار باشد.

    واقعیت آن است که بازار مسکن، سال ها بود از سایه سنگین رکود زحمت می برد، ولی اکنون با استفاده از ایجاد تنوع در تسهیلات و زیاد کردن قدرت خرید خانوارهای میانگین در ماههای گذشته، توانسته بود نشانه هایی از پیش رونق را به نمایش بگذارد، به گونه ای که به گفته کارشناسان اقتصادی، انتشار اطلاعات بازار مسکن در آذرماه از سوی بانک مرکزی، تا حدودی نشان می داد که حتی دوره پیش رونق نیز پشت سر گذاشته شده است و وارد دوره رونق بازار مسکن شده است ایم. ولی به علت نبود نظارت و کنترل های مناسب از سوی دولت و همچنین عدم آینده نگری دستگاه سیاست گذار بخش مسکن، نسبت به ایجاد فضای سفته بازی، بلافاصله شاهد ورود دلالان جهت ماهی گرفتن از آب گل آلود زیاد کردن معاملات مسکن بودیم. به گونه ای که سفته بازان با ایجاد این فضای روانی که امکان گرانتر شدن ملک در آن باز هم وجود دارد، همچنان در حال به فروش رساندن واحدهای مسکونی با قیمت های گزاف هستند.

    در چنین شرایطی، اگرچه احتمال بازگشت به دوره رکود مطلق به علت استقبال از صندوق بعد انداز مسکن یکم و زیاد کردن تعداد عضویت کنندگان وجود ندارد، ولی همچنان بیم آن می رود که باز هم تعداد معاملات به ۱۵ هزار فقره در ماه کم کردن یابد که رقمی بالاتر از دوره رکود یعنی ماهانه ۹ تا ۱۰ هزار فقره معامله مسکن در پایتخت کشور عزیزمان ایران و پایین تر از دوره رونق مسکن یعنی رقمی میان ۲۰ تا ۲۳ هزار فقره معامله مسکن در ماه، محسوب می شود. اگرچه نمی توان به این حالت، دوره رکود تورمی، اطلاق کرد، ولی همچنان احتمال پشیمان شدن بخش عمده ای از خریداران واحدهای مصرفی و مصرف کنندگان واقعی، از برنامه ریزی های قبلی خود جهت خرید مسکن به علت وحشت از بازگشت مجدد دوره رکود و کم کردن ارزش واقعی ملک که با انواع وام های گران قیمت خریداری شده، وجود دارد. به خصوص اینکه چشم انداز مثبتی هم جهت سوددهی زیاد بازارهای رقیب و زیان دهی از بی ارزش شدن ملک در ماه های پیش رو دیده می شود.

    با این حال، این زیاد کردن بی رویه قیمت مسکن که تنها در پی کمتر از چند ماه نگرش مثبت بازار به بخش مسکن، ایجاد شد، با کم کردن التهاب جو روانیِ امکان زیاد کردن زیاد قیمت، فروکش کرده و امکان بازگشت قیمت مسکن در دو ماه نهایی زمستان در بعضی نقاط پایتخت، نسبت به قیمت های فصل پاییز امسال وجود دارد.

    به عنوان نمونه، در محله سلسبیل شمالی (منطقه ۱۰ واقع در ضلع جنوبی خیابان آزادی) که یکی از نقاطی بود که تحت تأثیر گرانی ملک در همسایه شمالی خود (منطقه ۵ واقع در ضلع شمالی خیابان آزادی) قرار گرفت، قیمت از حدود ۳ و نیم میلیون در هر متر مربع به ۵ تا ۵ و نیم میلیون تومان رسیده بود، ولی ظرف روزهای گذشته و در پی عدم استقبال خریداران، به ۴ و نیم میلیون تومان در هر متر مربع نیز رسید که این افت قیمت به خصوص در واحدهایی که با آپشن های کمتری (مانند نبود پارکینگ یا آسانسور) به مشتری عرضه می شوند، زیاد مشهود بوده است.

    یکی از مشاوران املاک خیابان آذربایجان (منطقه ۱۰)، از انصراف فروشندگان واقعی مسکن از قیمت هایی که تحت تأثیر جو روانی ایجاد شده است در روزهای گذشته جهت فروش ملک خود اعلام کرده بودند، صحبت به میان می آورد و می گوید: به عنوان نمونه فیکی از مالکان، یک واحد ۵۶ متری با پارکینگ و بدون آسانسور در طبقه سوم که از شهریورماه قصد فروش به قیمت ۱۸۰ میلیون تومان را داشت، با استقبال خریدار روبه رو شده است بود، قیمت را به ۲۵۰ میلیون تومان زیاد کردن داد، ولی در حال حاضر و در پی کم کردن التهاب بازار، تا ۲۰ میلیون تومان نیز حاضر به تخفیف هست. با این حال به نظر می رسد به علت آنکه واحدهایی با آپشن های مشابه، ولی عمر کمتر و با همین قیمت در همین محله وجود دارد، حاضر به ارائه تخفیف زیاد حتی تا ۱۰ میلیون تومان دیگر هم باشد.

    همچنین یکی از مشاوران املاک واقع در خیابان حبیب اللهی جنوبی، با بیان اینکه این محله به علت واقع شدن تعداد زیادی از واحدهای صنفی صنعتی مانند تراشکاری و نیز تعمیرکاران و صافکاران خودرو، گنجایش چندانی جهت زیاد کردن قیمت ندارد، گفت: این محله سال ها بود که متری ۳ تا ۳ و نیم میلیون تومان عرضه می شد که در دو سه ماه گذشته، ناگهان قیمت به حدود متری ۵ میلیون تومان رسید، به خصوص این که فروشندگان، عمدتا بر عنوان دسترسی خوب ساکنان این خیابان به ایستگاه متروی دکتر حبیب اللهی (خط ۴ مترو)، اشاره کرده و آن را بهانه زیاد کردن قیمت ها کرده اند.

    اگرچه تعداد خریداران دست به نقد، جهت ورود به این محله زیاد کردن یافته، ولی بعد از مشاهده شرایط نامساعد آن از نظر قشنگی بصری به خصوص واحدهای صنفی تعمیرکاران خودرو، از خرید در این منطقه پشیمان می شوند. به همین دلیل، فروشندگان واقعی و به اصطلاح پول لازم، حاضر به فروش واحدهای خود تا متری ۴ میلیون تومان هم هستند.

    از آنجایی که مناطق ۲، ۴ و ۵ پایتخت کشور عزیزمان ایران به علت استقبال خریداران، بیشترین زیاد کردن قیمت ها را داشته اند، در روزهای گذشته نیز در پی کم کردن استقبال همین دسته از خریدارن، بلافاصله شاهد افت قیمت بوده اند. یکی از مشاوران املاک در منطقه صادقیه (فلکه دوم)، از تلاش بی فایده بعضی مشاوران املاک این محله جهت بالا نگه داشتن قیمت ها خبر می دهد و می گوید: در ماه های گذشته که تعداد معاملات مسکن کم بود، مشاوران املاک جهت به دست آوردن حق کمیسیون از همان تعداد کمِ معاملات، تلاش می کردند تا مبایعه نامه ها را به آخر برسانند.

    اما در پی زیاد کردن استقبال مردم از خرید ملک، بعضی از مشاوران املاک از آنجایی که می دانند در هر شرایطی خریداران در حال تهیه منابع مالی و خرید واحد مسکونی هستند، حاضر به راضی کردن مالکان و فروشندگان جهت کم کردن قیمت مورد نظر خود نیستند.

    به گفته این مشاور املاک، با این حال به نظر می رسد، این شرایط، دوام چندانی نداشته و در روزهای گذشته از تعداد خریداران به علت گران شدن ناگهانی کاسته شده است است که در نتیجه، احتمال بازگشت قیمت ملک در محله صادقیه (فلکه دوم) به متری ۷ تا ۷ و نیم میلیون تومان وجود دارد. این در حالی است که در روزهای ابتدایی دی ماه، واحد مسکونی در این محله به ۹ و نیم تا ۱۰ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده بود.

    حال باید منتظر ماند و دید که آمارهای رسمی دولت در این رابطه چه وضعیتی را گزارش خواهد داد.

    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: mehrnews.com

    کاهش قیمت مسکن در پی این روادید اقتصادی

    واژه های کلیدی: خیابان | استقبال | بازار | میلیون | خبر | اقتصادی |

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب های بازار یابی از آمازون
  • منابع اورجینال اکواریوم
  • دانلود منابع مرجع آنالیز تابعی
  • هاردکپی کتاب های صنعت نور
  • کتاب های گوش و حلق و بیتی اورجینال
  • هاردکپی کتاب های واترمارک در ساختمان داده
  • خرید کتاب های پزشکی زنان و زایمان از آمازون
  • قیمت کیندل
  • خرید کتاب فلسفه زبان اصلی
  • خرید کتاب های دوره های خلبانی از آمازون
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>