• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اخبار گوناگون » سرنوشت ابوبکر بغدادی و آینده داعش

    سرنوشت ابوبکر بغدادی و آینده داعش

    وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» دیروز با صدور بیانیه ای خبر دستگیری و بازداشت ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تکفیری داعش را تکذیب کرد. در بیانیه وزارت

    سرنوشت ابوبکر بغدادی و آینده داعش

    وزارت دفاع آمریکا«پنتاگون»، خبر دستگیری ابوبکر البغدادی را تکذیب کرد.

    وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» دیروز با صدور بیانیه ای خبر دستگیری و بازداشت ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تکفیری داعش را تکذیب کرد.

    عبارات مهم : گروه تروریستی داعش – ابوبکر البغدادی
    در بیانیه وزارت دفاع آمریکا آمده است: ائتلاف مبارزه با داعش هنوز محل استقرار ابوبکر البغدادی را نمی داند.

    این بیانیه در تصویر العمل به خبری است که به نقل از دبیرکل شرکت امنیت و اطلاعات اروپا در رسانه های خبری انتشار شده است بود.

    «هیثم ابوسعید» دبیرکل شرکت امنیت و اطلاعات اروپا و کمیسر خاورمیانه ای کمیته بین المللی حقوق بشر دیروز خبر بازداشت «ابوبکر البغدادی»، خلیفه خودخوانده گروه تروریستی داعش به دست نیروهای آمریکایی را تایید کرد.

    در بیانیه هیثم ابوسعید آمده است: ابوبکر البغدادی در عملیات هلی برن کماندوهای آمریکایی در تاریخ ۱۸ آوریل ۲۰۱۷ (۳۰ فروردین امسال) دستگیر شده است است.

    پیش از این هم بعضی منابع سیاسی، رسانه ای و تحلیلی در منطقه از دستگیری البغدادی خبر داده بودند.

    روزنامه ترکیه ای ینی شفق از جمله منابعی است که از دستگیری البغدادی در عراق و انتقال وی به پایگاه غیر قانونی ارتش آمریکا در شهر راس العین سوریه خبر داد. این روزنامه نوشت البغدادی و ۷ تن دیگر از سران مهم گروه تروریستی داعش به راس العین به پایگاه الرمیلان در شمال شرقی استان حسکه سوریه انتقال شده است اند.

    احمد الشریفی کارشناس امور امنیتی عراق هم گفت: آمریکا همزمان با پیروزی های عراق و سوریه بر داعش، اکثر سرکرده های گروه تروریستی داعش و دیگر گروه های تروریستی در منطقه را به شمال آفریقا و مناطقی در صحرای غربی، الجزایر و لیبی انتقال کرد.

    الشریفی، انتقال سرکرده های گروه های تروریستی از سوریه و عراق به شمال افریقا را بخشی از اهداف آمریکا جهت شمال آفریقا و افزایش تنش در این منطقه ارزیابی کرد.

    پیشتر سخنگوی پنتاگون در پاسخ به پرسش خبرگزاری تاس روسیه راجع به دستگیری و انتقال سرکرده گروه تروریستی – تکفیری داعش به یکی از پایگاه های غیر قانونی ارتش آمریکا در خاک سوریه گفت: به این پرسش پاسخ نمی دهم!

    اما از سوی دیگر سرلشگر یحیی رسول، سخنگوی وزارت دفاع عراق هم پیش تر اعلام کرده بود، اطلاعات ما نشان می دهد که البغدادی هنوز زنده است و در نزدیکی مرزهای عراق و سوریه پنهان شده است هست. وی هیچ اشاره ای به دستگیری البغدادی نکرد.

    سرنوشت ابوبکر بغدادی و آینده داعش

    بقایای داعش

    فارغ از آینده ابوبکر البغدادی، که هیچ خبر تایید شده است ای راجع به او وجود ندارد، ادامه حیات عنصرهای باقی مانده از داعش و پراکنده شدن آنها در نقاط متفاوت شمال افریقا، خاورمیانه، افغانستان و آسیای میانه یک ترساندن بالقوه علیه امنیت جهانی به خاص در مناطق حضور اعضای داعش به شمار می آید.

    منابع اطلاعاتی غربی شمار اعضای داعش را در اوج فعالیت و نفوذ این گروه تروریستی حدود ۴۰ هزار نفر تخمین زده اند. ولی در حال حاضر بعد از آزادسازی کامل مناطق مهم عراق و سوریه از دست داعش و سقوط رسمی خلافت ادعایی داعش تعداد آنها به شکل معنا داری کم کردن یافته است.

    بخش زیادی از عنصرهای باقی مانده داعش در هفته های اخیر به سوی کشور مبدا خود برگشتند و شمار دیگری هم به صورت پراکنده به کشورهای ناامنی مثل افغانستان و یمن نقل مکان کردند و باقی مانده آنها به شکل مخفی در عراق و سوریه به سر می برند.

    براساس تازه ترین برآوردهایی که پایگاه خبری ایندیپندنت در انگلیس انتشار کرده هست، حدود ٥٦٠٠ نفر از عنصرهای خارجی داعش که تابعیت ٣٣ کشور متفاوت را داشته اند طی ماه ها و هفته های اخیر به موطن و منزل های خود بازگشته اند.

    مطابق این گزارش نیمی از اعضای اروپایی داعش از جمله انگلیس، سوئد و دانمارک تا کنون به کشورشان بازگشته اند. درحالی که این آمار در خصوص روسیه و جمهوری های استقلال یافته از شوروی سابق کمتر از ده درصد است.

    ابندپندنت ادامه داد از میان ٨٥٠ تبعه انگلیسی داعش ٤٢٥ نفر تا کنون به این کشور بازگشته اند. در سوئد نیز از حدود ٣٠٠ عضو گروه داعش تا کنون ١٢٦ نفر به سوئد مراجعه کرده اند.

    از فرانسه ١٩١٠ نفر در طول سه سال گذشته به سوریه رفته و به اعضای داعش پیوسته اند، که از میان آنها ٢٧١ نفر تا کنون به منزل های خود بازگشته اند.

    از میان ١٢٩ عضو آمریکایی داعش هم تنها ٧ نفر به این کشور بازگشته اند.

    ایندیپندنت همچنین اعلام کرد براساس آمارهای رسمی بیشترین جمعیت ملحق شده است به داعش از کشورهای روسیه، عربستان سعودی، اردن، تونس و فرانسه بوده اند.

    شرکت امنیتی سوفان گروپ (Soufan Group) با استناد به اطلاعاتی که مقامات امنیتی اروپایی و آمریکایی به دست آورده اعلام کرده هست، بخشی از چند هزار بازمانده داعش به مواطن خود در غرب و تعدادی نیز به سمت مناطق سنی نشین عراق عقب نشینی کردند و از همان جا فعالیت های مجازی خود را دنبال می کنند.

    به عنصرهای باقی مانده از داعش باید بیش از ۱۰ هزار زن و فرزند مرتبط با داعش هم اشاره کرد که می توانند در آینده به عنوان بخشی از سرمایه انسانی این گروه تروریستی مورد توجه قرار گیرند.

    اگرچه دادن اطلاعات دقیق از میزان عنصرهای باقی مانده داعش و کانون های مهم آنها امری سخت هست، ولی مجموعه اطلاعات موجود حاکی است که دست کم بیش از ۱۰ هزار نیروی وفادار به داعش هنوز به صورت پراکنده وجود دارند که از طریق اینترنت با هم در ارتباطند و برنامه های تبلیغی و عملیاتی خود را از این طریق پیگیری می کنند.

    فعالیت های داعش در شرایط جدید

    از دست رفتن قلمرو داعش در سوریه و عراق و متواری شدن عنصرهای آن در کشورها و مناطق متفاوت موجب شده است هست، که امکانات وسیع مالی و اداری آنها کاملا از میان برود.

    مطابق بعضی آمارها خلافت ادعایی داعش در سال های اوج خود در سوریه و عراق هر ساله ۲ میلیارد دلار درآمد داشته هست، و از محل این درآمد نیروهای عملیاتی و برنامه های تبلیغاتی خود را سازماندهی می کرد. فروش نفت عراق و سوریه یکی از مهمترین راه های درآمد داعش در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ بود، که این مرجع درآمدی کاملا از میان رفت.

    برخی منابع از کم کردن درآمد داعش تا کمتر از ۵۰۰ میایون دلار در سال ۲۰۱۷ میلادی خبر می دهند و معتقدند که روند نزولی درآمد داعش به شدت ادامه دارد.

    این شرایط قدرت سازماندهی و عملیاتی عنصرهای داعش را به میزان بالایی تحت تاثیر قرار داده، و این جریان تروریستی را در کوتاه مدت به یک جریان فاقد تمرکز و برنامه ریزی جهت ادامه تاثیرگذاری امنیتی در منطقه تبدیل کرده است.

    وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» دیروز با صدور بیانیه ای خبر دستگیری و بازداشت ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تکفیری داعش را تکذیب کرد. در بیانیه وزارت

    در چنین شرایطی عنصرهای داعش تنها قادر به طراحی عملیات فردی و پراکنده در کشورهای محل حضور خود هستند، و این نقش آفرینی در کشورهایی مثل عراق، سوریه و افغانستان که هنوز شاهد حضور پررنگ تر عنصرهای داعش هستند، می تواند گسترده تر باشد.

    مانند عملیاتی که روز گذشته شماری از عنصرهای تروریستی علیه یک مرکز آموزشی اطلاعاتی در کابل انجام داده اند.

    علاوه بر این مهمترین تهدیدی که راجع به داعش قابل تصور هست، استفاده مجدد کشورهای حامی داعش از بقایای این گروه تروریستی جهت تاثیرگذاری بر آینده تحولات در منطقه است.

    کارشناسان امنیتی معتقدند که عناصری در واشنگتن و ریاض همچنان ارتباطات پنهانی با عنصرهای تروریستی داعش دارند و این امکان وجود دارد که با انتقال آنها به کانون های تازه در افغانستان یا شمال افریقا شرایط را جهت بهره برداری مجدد از این جریان تروریستی فراهم کنند.


    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع:jamejamonline.ir

    واژه های کلیدی: گروه تروریستی داعش | ابوبکر البغدادی | گروه تروریستی | وزارت دفاع | اطلاعات | تروریستی | آمریکایی | آمریکا | دستگیری | بازگشته | اطلاعات

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • منابع اورجینال علوم قانونی
  • خرید کتاب زبان اصلی کلیه و اورولوژی
  • دانلود منابع مرجع فن آوری های نفت و گاز
  • دانلود منابع مرجع تغذیه
  • کتاب های بازیهای کامپیوتری اورجینال
  • خرید کتاب های زبان اصلی طب داخلی
  • هاردکپی کتاب های سونا
  • خرید کتاب های زبان اصلی باطنی، رمز و راز
  • خرید کتاب خارجی آنلاین
  • خرید کتاب تهویه و تهویه مطبوع زبان اصلی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>