• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » هفت روز در یک اتاق محبوس بودم/ اهمیت به نحوه تفکر مخاطب در مسیر تولید ، اردستانی/ عبدالله زاده

    هفت روز در یک اتاق محبوس بودم/ اهمیت به نحوه تفکر مخاطب در مسیر تولید ، اردستانی/ عبدالله زاده

    نشست تجربه‌نگاری مستند سازی جبهه مقاومت اسلامی در حاشیه هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار برگزار شد.

    هفت روز در یک اتاق محبوس بودم/ اهمیت به نحوه تفکر مخاطب در مسیر تولید ، اردستانی/ عبدالله زاده

    به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان؛ نشست تجربه‌نگاری مستند سازی جبهه مقاومت اسلامی با عنوان «یک روز یک تجربه» در حاشیه هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار برگزار شد که در آن حمید عبدالله‌زاده کارگردان مستند «حرمان» و محسن اردستانی، کارگردان مستند «ابوذرها نمی میرند» به بیان تجربیات خود از فیلمسازی در شرایط بحران پرداختند.

    محسن اردستانی با تاکید بر این‌که مستند حرف‌های بر زمین مانده را بیان می کند؛ گفت: اعتقاد دارم عملیات و هیجان همه جا هست، ولی باید ببینیم که اگر این عملیات بین ایرانی ها و داعشی ها بود چه اتفاقی می افتاد.

    غیرقابل آینده نگری بودن لحظه به لحظه مستندسازی بحران

    هفت روز در یک اتاق محبوس بودم/ اهمیت به نحوه تفکر مخاطب در مسیر تولید ، اردستانی/ عبدالله زاده

    وی عنوان کرد: بارها شده است طرح یک کار را ریخته و جهت آن برنامه ریزی کرده‌ام، ولی به باعث شرایط بحرانی نتوانستم آن را عملی کنم و باید قبول کنیم فضای مستندسازی در عراق و سوریه هم متفاوت است.

    اردستانی با بیان این که از دوازده مرتبه‌ای که در سوریه بوده‌ام، هفت روز را در یک اتاق محبوس بوده و نمی‌توانستم بیرون بروم، اظهار داشت: موقعیتی دست ما است و باید هرکاری که می‌توانیم انجام دهیم؛ موقعیت جنگی روی کار ما تاثیر می گذارد. عملا فکری قبل از ساخت مستند وجود دارد ولی هر لحظه آن چیزی نمی شود که قبلا تصمیم گرفته ایم.

    اردستانی اضافه کرد: همه کارها از نورپردازی و تصویر برداری و تدوین در مستند جنگی با کارگردان است و در این میان همه می‌خواهند جلوی کار آدم را بگیرند و این نگاه‌ها مانع می‌شود کارمان را به آسانی انجام دهیم، یکی از موارد پیشنهادی جهت ساخت کار این است که با نیروهای بومی و درونی ارتباط بگیریم؛ به چه دلیل که هر لحظه در دسترس هستند.

    وی با اشاره به این‌که اگر مستند ساز درگیر کارهای هماهنگی شود همه حواسش متوجه امور حاشیه‌ای می‌شود، عنوان کرد: من بر کارم تمرکز می‌کنم؛ به چه دلیل که هنگامی ذهن آدمی خالی باشد عملاً بهتر می تواند فکر و عمل کند.

    نشست تجربه‌نگاری مستند سازی جبهه مقاومت اسلامی در حاشیه هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار برگزار شد.

    این مستند ساز جوان با ابراز گله از کسانی که جلوی کارکردن مستندسازان بحران را می گیرند؛ افزود: جهت زدن حرف باید ایستاد. ما گاهی مجبور شدیم عوض کردن قیافه دهیم و گاهی پیش می آمد که جهت پخش کارهام گریه کردم.

    سختی ها را جهت رسیدن به هدفمان باید تحمل کنیم

    اردستانی با بیان اینکه هر لحظه روی موضوعاتی دست گذاشتم که بقیه دست نمی گذارند؛ بحران را جهت هرکس متفاوت دانست و افزود: سختی ها را باید تحمل کرد تا بتوانیم حرفمان را بزنیم و جای تأسف دارد که جهت سخن گفتن از آرزوی بزرگ و اهداف انقلاب باید قوانین و مقررات جمهوری اسلامی را دور بزنیم.

    وی تصریح کرد: در دوران جنگ و وقت کاستی ها ما برنامه ای به عظمت روایت فتح داشتیم ولی در برهه کنونی و بعد از این همه پیشرفت و در حالی که کشور عزیزمان ایران در دو کشور در حال مقاومت است برنامه در خور توجهی تولید نمی شود.

    این مستندساز جبهه انقلاب با ابراز گلایه از عدم اطلاع رسانی صحیح به مردم، گفت: سیستمی انحصاری در کشور است که فکر می‌کنند فقط خودشان باید کار بسازند و این عرصه باید تنها در اختیار آنها باشد.

    اردستانی با اشاره به اینکه کار بحران دشواری های خاص خود را دارد و هیچ فرش قرمزی جهت کارگردانان این عرصه پهن نیست، عنوان کرد: از سخن گفتن اطراف عنوان بعضی کارهایم که هنوز کار تولیدشان به آخر نرسیده وحشت دارم؛ به چه دلیل که ممکن است جلوی کارمان را بگیرند.

    هفت روز در یک اتاق محبوس بودم/ اهمیت به نحوه تفکر مخاطب در مسیر تولید ، اردستانی/ عبدالله زاده

    وی با تأکید بر این‌که ما به سینمای اشراقی اعتقاد داریم؛ گفت: گاهی در روند ساخت مستند مسائلی پیش می‌آید که دست ما نیست و شرایط آن را ایجاب می‌کند. به طور مثال زمانی که در لبنان بودیم، با یک همسر شهید مدافع حرم مصاحبه می‌کردیم و داشتیم پرسش می پرسیدیم که به دخترت در مورد پدرش چه میگویی و همان موقع فرزندش در کادر آمد و در آغوش مادرش رفت و این مسئله بدون آینده نگری ما صورت گرفت و ما هم کات ندادیم و صحنه قشنگی خلق شد.

    در فضای فیلمسازی مقاومت تا شهدا نخواهند، اتفاقی روی نمی‌دهد

    این مستند ساز جوان با بیان این که در اتمسفر مقاومت و مباحث اینچنینی تا شهدا نخواهند، شما نمی توانید حتی یک فریم فیلم بگیرید؛ گفت: خیلی ها به به کشورهای عراق و سوریه رفته اند و نتوانستند تصویربرداری کنند.

    وی در ادامه تصریح کرد: جنگ سوژه نیست. اگر رزمنده اسلحه دست گرفته من هم دوربین دست گرفته ام و فرقی با او ندارم و در حال انجام وظیفه هستیم و وظیفه ای نسبت به بعضی آرزوی بزرگ های خود داریم که بایکوت شده است اند و آمده ایم آنها را با زبان سینما بیان کنیم.

    نشست تجربه‌نگاری مستند سازی جبهه مقاومت اسلامی در حاشیه هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار برگزار شد.

    در بخش دیگری از این نشست حمید عبدالله زاده، اظهار داشت: نخستین مسئله‌ای که توجه مستندساز جنگی را جلب می‌کند این است که به خط مقدم برود ولی باید در مستندسازیمان بیش از هر چیز به مخاطب فکر کنیم.

    کارگردان مستند «حرمان» در ادامه تصریح کرد: هنگامی می خواستم تولید اثری را شروع کنم، در ابتدا مخاطب و نحوه تفکر او را بررسی می‌کردم و می گفتم چگونه می توانم شبهه های شکل گرفته در ذهن او را جواب دهم.

    وی با بیان این‌که در جنگ سوریه همه می‌گفتند به چه دلیل باید هزینه بدهیم؛ عنوان کرد: در مستند «ایرانی‌های مرتد» می‌خواستم به این شبهات پاسخ دهم، هرچند که بعضی مخالف رسانه ای کردن این مباحث بودند.

    کارگردان مستند «حرمان» با بیان این که ما باید یک قدم جلوتر از جامعه باشیم و جامعه را بشناسیم و از سوژه های موجود در منطقه استفاده کنیم، اظهار داشت: موقعیت بحرانی بر روند مستندسازی اثر می‌گذارد و هیچ چیز در مستند جنگی دست کارگردان نیست و همه با او مخالف هستند. در هنگام مستندسازی خودم را از بعضی آدم‌ها پنهان می‌کردم که نخستین آن‌ها ایرانی ها بودند؛ به چه دلیل که می درخواست کردند همه چیز را با آن ها هماهنگ کنیم.

    هفت روز در یک اتاق محبوس بودم/ اهمیت به نحوه تفکر مخاطب در مسیر تولید ، اردستانی/ عبدالله زاده

    چالش های همیشگی پیش روی مستندسازان جبهه مقاومت

    عبدالله زاده با اشاره به این‌که اگر با فرمانده گروه ها هماهنگ نباشیم باید از آن ها هم پنهان شویم؛ افزود: هر لحظه چالش ها و سدهایی در راه مستندساز هست، که نباید به آن ها توجه کرد؛ به چه دلیل که تجربه می‌گوید هر تصویری بدون هماهنگی گرفته شده است بهتر است و همواره تلاش کردیم با گروه های بومی ارتباط بگیریم.

    وی با تأکید بر این‌که اگر مستندساز بتواند به زبان بومی منطقه ای که می‌خواهد در آن کارش را تهیه کند حرف بزند، مسیرش هموارتر خواهد بود، گفت: اکثر اوقات در کارهای جنگی یک بحران وجود دارد و آن هم کسانی هستند که مانع کار تولید می شوند، در مستند «ایرانی‌های مرتد» با یک نفر ارتباط گرفتم و هنگامی نتیجه گرفتم که سوژه خوبی است فرمانده ارشد وی اجازه حضورش را نداد.

    عبدالله زاده، با بیان اینکه از هر چیزی که احساس کردیم به قدر کوچکی در کارمان اثر می‌گذارد باید استفاده کنیم؛ اظهار کرد: گزینش دیالوگ به دیالوگ اثر من بر اساس تک خطی ای بود که جهت کارم در نظر گرفته بودم و تنها به دنبال این نبودم که کاری کنم که جهت مخاطب جالب باشد.

    ابراز گلایه از عدم حمایت نهادهای فرهنگی

    محسن اردستانی در بخش دیگری از این برنامه اظهار داشت: وقت هایی فکر می‌کنم که در پروسه تولید همه کارها را باید خودم انجام دهم، ولی ترجیحم این است که خودم همه کارها را انجام ندهم. البته یک وقتهایی مورد نیاز هست، کارگردان تصویر بگیرد ولی اگر شرایط آماده باشد، نباید این کار را کند.

    وی از شرایط بعد از تولید کارهای مستند و عدم حمایت نهادهای فرهنگی از این آثار ابراز گلایه کرد و افزود: مدیران فرهنگی کارهایی انجام می‌دهند ولی باید زیاد از اینها به این مسئله اهتمام ورزند و در این میان شعار آتش به اختیار رهبری عالی ترین روش است و باید خودمان دغدغه داشته باشیم که چه کاری انجام دهیم.

    اطلاع رسانی صحیحی از اخبار جبهه مقاومت صورت نمی گیرد

    این مستندساز بحران افزود: مردم کشور از اخبار و واقعیت های جبهه مقاومت اطلاع چندانی ندارند و هنوز در جامعه این سؤال است که به چه دلیل ما باید در آن طرف مرزها هزینه کنیم و صدا و سیما هم در این زمینه هیچ خط و محور خاصی ندارد و در این میان سوژه های رسانه ای بسیاری در سوریه و عراق وجود دارد که از دست رفته اند.

    وی در آخر با بیان این که باید مخاطب سنجی و افکار سنجی انجام دهیم تا مباحث روز جهت ساخت مستند روشن شود؛ گفت: مستندساز اگر بخواهد کاری درخور توجه انجام دهد، باید یک قدم جلوتر از جامعه باشد و رسیدن به این مهم نیاز به مطالعه و تحقیق دارد.

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: کارگردان | ایرانی | عبدالله | مستند | مخاطب | سوریه | ایرانی | جشنواره عمار

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب های ژنتیک اورجینال
  • خرید کتاب های انسان شناسی از آمازون
  • خرید کتاب شعر زبان اصلی
  • دانلود فایل های زبان اصلی مالی و بازار سرمایه
  • خرید کتاب های مکانیک بدن دگردیس از آمازون
  • هاردکپی کتاب های داروشناسی
  • منابع اورجینال تئوری نسبیت و گرانش
  • خرید کتاب زبان اصلی زبان مدلسازی
  • دانلود منابع مرجع آمار ریاضی
  • دانلود منابع مرجع دیرینه شناسی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>