• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » تصویرهای + طرز تهیه غذاهای نذری

    تصویرهای + طرز تهیه غذاهای نذری

    پختن غذای نذری در ماه محرم یا غذای محرم یکی از سنت‌های قشنگ و پسندیده مسلمانان و به خصوص مردم کشور عزیزمان ایران در ایام محرم و صفر است.

    تصویرهای + طرز تهیه غذاهای نذری

    به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛پختن غذای نذری در ماه محرم یا غذای محرم یکی از سنت‌های قشنگ و پسندیده مسلمانان و به خصوص مردم کشور عزیزمان ایران در ایام محرم و صفر هست. در این ایام هیئت های عزاداری رونق ویژه ای می گیرند.

    هم زمان، دیگ های بزرگ و کوچک هم روی اجاق های گازی و حتی چوبی می نشینند تا پذیرایی نذری هایی باشند که دوستداران امام(ع) نذر کرده اند. میان همه غذهایی که این روزها آماده می شود، «قیمه» حرف اول را می زند و «عدس پلو» غذهای جمع و جوری است که راحت تر توزیع می شود؛ ولی منوی غذاهای خاص نذری به همین ها محدود نمی شود.به هر حال، اگر امسال هم نذر دارید، از همین حالا باید جهت آن برنامه ریزی کنید و مواد و شرایط پختش را مهیا کنید.

    قیمه
    معروف ترین غذا جهت نذری ماه محرم، قیمه هست؛ بعد جهت عزاداران امام حسین (ع) که بعد از چند ساعت سوگواری، خسته و گرسنه می شوند، می تواند عالی ترین غذا باشد.

    تصویرهای + طرز تهیه غذاهای نذری

    طرز تهیه قیمه

    برای تهیه قیمه ابتدا پیاز را ریز خرد کنید و با مقداری روغن در قابلمه یا زودپز تفت دهید. لپه را بشویید. گوشت را قطعه قطعه خرد کنید و با پیاز و لپه شسته شده است تفت دهید. در موقع تفت دادن به مقدار کافی فلفل و زردچوبه هم به مواد اضافه کنید. همین که رنگ گوشت عوض شد، مقداری آب روی آن بریزید و بگذاریید با شعله ملایم بپزد.

    بعد از یک ساعت، لیمو عمانی ها را با چنگال سوراخ کرده و به خورش اضافه کنید. سپس حرارت شعله را کم کنید تا خورش به آرامی بپزد و جا بیفتد. در انتهای پخت خورش ، نمک و رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید. هنگامی خورش به روغن افتاد و مواد خورش کاملاً پخت، شعله را خاموش کنید.

    سیب زمینی ها را پوست بکنید و خلال کنید و با روغن داغ در ماهیتابه سرخ کنید. بعد از اینکه خورش را در ظرف کشیدید، سیب زمینی های سرخ شده است را روی آن بریزید

    پختن غذای نذری در ماه محرم یا غذای محرم یکی از سنت‌های قشنگ و پسندیده مسلمانان و به خصوص مردم کشور عزیزمان ایران در ایام محرم و صفر است.

    قورمه سبزی

    گرچه قورمه سبزی به اندازه خورش قیمه در میان غذاهای نذری فراوانی ندارد ولی به هر حال شاید بتوان آن را جزو سه غذای معمول نذری روزهای محرم به شمار آورد .معمولا زیاد از همه غذاهای نذری کار و وقت می برد. ولی با این حال خیلی از عزاداران هر سال قورمه سبزی نذر امام (ع) می کنند. به چه دلیل که در مقایسه با سایر غذاهای نذری ماه محرم، طرفداران خاص خودش را دارد.

    طرز تهیه قورمه سبزی

    برای تهیه خورش قورمه سبزی لوبیا را از شب قبل می خیسانیم و دو یا سه بار آب آن را عوض می کنیم. سپس به همراه آب و نمک میگذاریم تا کمی بجوشد. لیمو عمانی را در ظرف آب می اندازیم تا کمی نرم شود و با چنگال آن را سوراخ میکنیم.

    پیاز را نگینی خرد کرده و با کمی روغن سرخ می کنیم تا طلایی شود. گوشت را با توجه به سایز مورد نظرمان خرد می کنیم و با پیاز کمی تفت می دهیم تا رنگ گوشت عوض شده است و سرخ شود به صورتی که آب آن خارج شود.

    سپس به آن زرد چوبه و کمی فلفل ترجیحا فلفل قرمز اضافه می کنیم و تفت می دهیم. لوبیا ها را به گوشت و پیاز اضافه کرده و با اندکی آب می گذاریم نیم پز شوند.

    تصویرهای + طرز تهیه غذاهای نذری

    زرشک پلو با مرغ

    غذایی که عموما جزو گزینه های نخست در بین گزینش های غذای نذری به حساب نمی آید ولی با این وجود طرفداران خاص خود را البته نه به اندازه خورش قیمه و یا خورش قورمه سبزی دارد. طبخ زرشک پلو به نسبت باقی غذاها ساده تر هست، بعد به آسانی می توانید بساط پخت آن را در منزل خودتان به راه کنید.

    پختن غذای نذری در ماه محرم یا غذای محرم یکی از سنت‌های قشنگ و پسندیده مسلمانان و به خصوص مردم کشور عزیزمان ایران در ایام محرم و صفر است.

    طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

    مرغ ها را به اندازه ای که دوست دارید چهار یا هشت تکه کنید یا اینکه فقط از ران یا سینه مرغ استفاده کنید که مجلسی تر هست. تکه های مرغ را خوب شسته و کنار بگذارید. به تمام سطح مرغ نمک بزنید. در قابلمه ای روغن بریزید و مرغ ها را سرخ کنید.

    وقتی که زیر و روی مرغ ها کاملا سرخ شد از قابلمه خارج کنید و کنار بگذارید. یک پیاز را کاملا ریز خرد کنید و در همان ظرفی که مرغ را سرخ کرده اید سرخ کنید، سپس رب و فلفل و آبلیمو را اضافه کنید و چند ثانیه ای تفت بدید.

    سسی رو که درست کردید از قابلمه خارج کنید و باز مرغ ها را درون همون قابلمه بچینید و سس را روی مرغ ها بریزید. از بغل مرغ ها سه تا چهار لیوان آب هم اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید تا به جوش بیاد. بعد شعله را کم کنید تا هم مرغ ها کاملا پخته شوند و هم آب خورشت بخار شه و تنها حدود یک لیوان سس در انتهای پخت باقی بماند.

    آش شله قلمکار

    تصویرهای + طرز تهیه غذاهای نذری

    آش شلمه قلم کار نسبت به بقیه آش ها سخت تر و غلظت آن شبیه به حلیم هست. این آش زیاد جهت مراسم نذری و مناسبتهای مذهبی استفاده می شود و یکی از آش های ایرانی است که جهت نخستین بار به دستور ناصرالدین شاه پخته شد. این آش هر ساله و به خصوص در یکی از روزهای فصل بهار به دستور وی همراه با آداب و تشریفات خاص ای پخته و میان مردم و درباریان پخش می شد.

    طرز تهیه آش شله قمکار

    برای تهیه آش شله قلمکار ابتدا حبوبات را جهت گرفتن نفخ انها یک روز قبل شسته و خیس کنید. بهتر است هر چند ساعت یک بار آب حبوبات را عوض کنید.

    سپس آنها را داخل قابلمه ای پر از آب بریزید و بگذارید بپزید. توجه داشته باشید باید طوری حبوبات را بپزید که زیر دندان سفت نباشند.

    پیاز را خلال کرده و آن را کمی سرخ کنید. گوشت را قطعه قطعه کرده با پیاز کمی تفت دهید و با ۳ لیوان آب داغ بگذارید تا کاملاً پخته شود.

    بعد از پخته شدن گوشت آن را با گوشتکوب خوب بکوبید تا له شود و دوباره آن را به آش که حبوبات ، نمک ، فلفل ، برنج و سبزی خرد شده است را هم به آن اضافه کرده اید، بیفزایید

    و مانند حلیم گندم مرتب به هم بزنید تا آش شله قلمکار ته نگیرد و جا بیفتد. بعد از آماده شدن آش شله قلم کار ، آن را در ظرف بزرگی کشیده و روی آن را با نعناع داغ و پیاز داغ تزئین کنید.

    حلیم

    حلیم یکی از غذاهای اصیل و سنتی ایرانی است که به مدل ها و سلیقه های مختلفی جهت نذری درست می شود. فیبر موجود در گندم سبوس‌دار با کم کردن کلسترول خون، کم کردن فشارخون، کنترل قندخون و کم کردن احتمال لخته شدن خون باعث سلامت بهتر قلب و کم کردن بیماری‌های قلبی می‌شود.

    طرز تهیه حلیم

    برای تهیه حلیم گندم ابتدا گندم را در کاسه ای بریزید و روی آن آب بگیرید و یک شبانه روز و یا حداقل ۶تا ۷ ساعت اجازه دهید تا خیس بخورد و آب جذب گندم ها شود.اگر گندم شما دارای پوست بود آن را در قابلمه ای بریزید و روی آن آب بگیرید و روی شعله بگذارید تا با حرارت ملایم بجوش بیاید و نرم شود سپس زیر شعله را خاموش کنید و کمی تامل کنید تا سرد شود و در صافی یا آبکش بریزید تا پوست ها از گندم جدا شود.

    در قابلمه ای کوچک ۲ لیوان آب بریزید و گوشت را در آن قرار دهید و روی شعله بگذارید و حرارت آن را ملایم کنید تا گوشت خوب مغز پخت و نرم شود. بعد از پخت گوشت آب آن را در کناری بگذارید و گوشت را روی تخته آشپزخانه بگذارید و کمی صبر کنید تا گوشت خنک شود و با چاقو برش دهید تا رشته رشته شود و یا میتوانید دستتان را تمیز بشورید و با دست گوشت را ریش ریش کنید. در قابلمه ای بزرگ ۸لیوان آب باقی مانده را بریزید و روی شعله بزرگ اجاق بگذارید و گندم خیس خورده در کاسه را به آب بیفزایید و با شعله ملایم بگذارید تا بپزد،هر چند دقیقه یکبار آن را هم بزنید تا ته نگیرد اگر در اواسط پخت گندم نیاز به آب بود کمی آب گرم به آن اضافه کنید.

    پس از آنکه دانه های گندم بشکل پوره نرم نرم و له شدند و به صورت مایع تقریبا سفت در آمد گوشت ریش ریش شده است و آب گوشت را به گندم اضافه کنید و مداوم هم بزنید تا ته نگیرد حلیم باید نه سفت باشد و نه شل و آبکی بلکه چیزی مابین این دو.

    در آخر زیر شعله را خاموش کنید و۱ قاشق چایخوری نمک را اضافه کنید و روغن یا کره به هر میزان که دوست دارید بیفزایید و حلیم را در کاسه ای بکشید و با دارچین تزئین کنید و با شکر یا نمک و نان سنگک نوش جان کنید.

    عدس پلو

    عبارات مهم : قورمه سبزی – لیوان آب
    عدس پلو هم از نذری های قدیمی هست. چون این غذا بدون خورشت هست، به قول معروف ریخت و پاش زیادی ندارد. به همین خاطر است که خیلی ها «عدس پلو» نذر امام حسین (ع) می کنند.

    طرز تهیه عدس پلو

    برای تهیه عدس پلو ابتدا عدس را در آب میریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا کاملا بپزد ، توجه داتشه باشید که اگر عدس بیش از حد بپزد حالت خود را از دست می دهد و دفرمه می شود.سپس برنج را می شوییم و به عدس اضافه می کنیم به صورتی که یک بند انگشت روی برنج و عدس ، آب قرار بگیرد.

    نمک و روغن را نیز اضافه می کنیم و زمانی که آب روی عدس پلو کشیده شد آنرا دم می گذاریم. جهت تهیه مواد روی عدس پلو ، گوشت چرخ کرده و نمک را با یک فنجان آب و مقداری روغن می پذیرم و کمی تفت می دهیم.

    کشمش ها یک ربع داخل آب قرار می دهیم تا خیس بخورند ، سپس آبکش می کنیم و در ماهیتابه تفت می دهیم. مقداری از عدس پلو را با زعفران قاطی می کنیم و پلوی زعفرانی را با پیاز داغ ، گوشت چرخ کرده و کشمش مخلوط می کنیم و هنگام سرو جهت تزیین و طعم بهتر روی عدس پلو می ریزیم.

    برای تهیه عدس پلو جهت تعداد نفرات زیاد به ازای هر نفر ۱۰۰ گرم برنج و میزان عدس یک سوم میزان برنج هست. عدس پلو زیاد در مراسمات نذری به صورت تعداد بالا پخته می شود.

    آش رشته

    آش رشته پای ثابت زیاد مراسم‌های ایرانی به خاص مناسبت‌های مذهبی محسوب می‌شود.

    طرز تهیه آش رشته

    برای تهیه آش رشته ابتدا حبوبات را جهت کم کردن نفخ ناشی از آن یک روز قبل خیس کنید و ۲ تا ۳ بار آب آن ها را عوض کنید و دور بریزید. پیازها را سرخ کنید و سیر داغ را هم آماده کنید. پیاز داغ ها را با زردچوبه کمی تفت دهید.

    نخود ، لوبیا و سیر داغ و پیاز داغ را درون قابلمه بریزید و تا با هم پخته شوند. سپس عدس و سبزی خرد شده است را هم به بقیه مواد آش رشته اضافه کنید. یک تا دو قاشق آرد را در کمی آب سرد حل کنید و به مواد درون قابلمه اضافه کنید.

    سبزی که پخته شد رشته آش را اضافه کنید و هم بزنید تا رشته ها به یکدیگر نچسبند. زمانی که از پختن رشته ها اطمینان پیدا کردید کشک را اضافه کنید.

    بعد از ۵ دقیقه گاز را خاموش کنید. و اجازه دهید که آش رشته کمی جا بیافتد. در آش رشته نمک نریزید چون معمولاً هم رشته و هم کشک به قدر کافی نمک دارد.

    شله زرد

    شله زرد یکی از دسرهای محبوب ایرانی است که در مراسم‌های مذهبی مانند ایام محرم، ماه رمضان و… به عنوان غذای نذری مورد استفاده قرار می‌گیرد. شله زرد را به خصوص در ایام تاسوعا و عاشورا و همچنین روز اربعین پخته و در بین مردم و عزاداران تقسیم می کنند.

    طرز تهیه شله زرد

    برای تهیه شله زرد ابتدا برنج را می شوییم . قابلمه را پر از آب می کنیم و روی حرارت قرار می دهیم. سپس برنج را داخلش می ریزیم و به صورت پیوسته هم میزنیم تا برنج نرم شود.

    بعد از اینکه برنج نرم شد ، کره ، هل و زعفران را به برنج اضافه می کنیم. زمانی که برنج به میزان مناسب نرم شد و زیر دندان نماند ، حرارت زیر قابلمه را خاموش می کنیم.

    در این مرحله جهت طعم و بوی شله زرد گلاب را اضافه می کنیم و اجازه می دهیم شله زرد سرد شود. سپس آن را در ظرف کشیده و با دارچین ، خلال پسته ، بادام و گردو شله زرد را تزیین می کنیم.

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: قورمه سبزی | لیوان آب | ایرانی | لیوان | حرارت | حبوبات | غذای نذری | قیمه

    تصویرهای + طرز تهیه غذاهای نذری

    تصویرهای + طرز تهیه غذاهای نذری

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • هاردکپی کتاب های ادبیات نظارتی
  • کتب راه آهن زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع آنالیز تابعی
  • دانلود منابع مرجع انرژی
  • کتاب های ژنتیک اورجینال
  • منابع اورجینال بیماری های عفونی
  • دانلود منابع مرجع آزمون های انگلیس
  • دانلود منابع مرجع تعمیر ونگهداری هواپیما
  • خرید کتاب زبان اصلی قانون
  • خرید کتاب زبان اصلی الکترودینامیک
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>