• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اخبار اقتصادی و سیاسی » فرمان ويژه ١٠ ساعت بعد از رأي اعتماد

    فرمان ويژه ١٠ ساعت بعد از رأي اعتماد

    وزارت امور خارجه | وزیر امور خارجه | کشورهای مختلف | وزارت خارجه | بازرگانی | ایرانیان | ایرانی | اقتصاد | اقتصادی | تجارت | ایران

    فرمان ويژه ١٠ ساعت بعد از رأي اعتماد

    فرمان ويژه ١٠ ساعت بعد از رأي اعتماد

    عبارات مهم : وزارت امور خارجه – وزیر امور خارجه

    ١٠ ساعت بعد از آنکه نمایندگان مجلس به محمدجواد ظریف اعتماد کردند و سکان دیپلماسی کشور را دوباره به او سپردند، او از بااهمیت ترین طرح هایش جهت فعالیت چهار سال آینده وزارت امور خارجه پرده برداری کرد. ظریف که در گفت وگوی خاص خبری شبکه دو سیما حضور داشت، از برنامه های خاص این وزارتخانه جهت زیاد کردن ارتباطات و مناسبات اقتصادی خبر داد و اعلام کرد که معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه احیا می شود. این صحبت های ظریف در حالی است که تا همین چند سال گذشته هم معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه فعال بود و خدماتی به بازرگانان و فعالان اقتصادی بین المللی ارائه می داد، ولی این معاونت جهت مدتی تعطیل شد و اکنون دوباره احیا می شود.

    فرمان ويژه ١٠ ساعت بعد از رأي اعتماد

    عمده ترین علت تشکیل معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه نیز تأکید حسن روحانی بر لزوم ارتباطات گسترده بین المللی در حوزه اقتصاد بوده هست. مدیر جمهور حتی پیش از شروع تبلیغات انتخاباتی اش از ظریف خواسته بود شرایط را جهت زیاد کردن ارتباطات اقتصادی با کشورهای متفاوت دنیا فراهم آورد. او در ابلاغیه ای که ٢١ فروردین ماه صادر کرد، خطاب به ظریف نوشت: «لازم است تدوین برنامه اجرائی نحوه شکل دهی دیپلماسی پایدار در حوزه اقتصاد با هدف توسعه تعامل با دنیا و منطقه و در جهت جذب سرمایه، فناوری و گردشگري و گشایش بازارهای صادراتی جهت محصولات ایرانی و خدمات فنی و مهندسی با همکاری وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی و سایر وزرا، رؤسای شرکت ها و دستگاه های اجرایی ذی ربط حداکثر ظرف مدت چهار ماه از تاریخ این ابلاغ در دستور کار قرار گیرد».

    اکنون و بر اساس اعلام وزیر امور خارجه، سه معاونت منطقه ای این وزارتخانه حذف و معاونت های سیاسی و اقتصادی ایجاد می شوند و با تشکیل معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه، تمامی سفارتخانه ها باید پاسخ گوی معاونت های تازه باشند.بیش از یک سال از امضای برجام گذشت و دولت دوازدهم نیز کار خود را شروع کرد. اکنون وقت آن رسیده که دولت از درخت برجام میوه بچیند. بزرگ ترین میوه درخت برجام، اقتصادی است و ایجاد ارتباطات بین المللی باعث می شود وزارت امور خارجه هم در حوزه های اقتصادی نقش آفرینی کند.

    وزارت امور خارجه | وزیر امور خارجه | کشورهای مختلف | وزارت خارجه | بازرگانی | ایرانیان | ایرانی | اقتصاد | اقتصادی | تجارت | ایران

    بر اساس این است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، از تشکیل معاونت اقتصادی در این وزارتخانه خبر داده. این صحبت های ظریف در حالی است که تا همین چند سال گذشته هم معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه فعال بود و خدمات خاص ای به بازرگانان و فعالان اقتصادی بین المللی ارائه می داد. آن گونه که ظریف می گوید، با تشکیل معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه، همه سفارتخانه ها باید پاسخ گوی معاونت تازه باشند. مهم ترین هدف وزارت امور خارجه جهت تشکیل معاونت اقتصادی نیز نقش آفرینی در حوزه اقتصاد بین المللی در قالب معرفی توانمندی های اقتصادی داخلی به خارج کشور و فراهم آوردن امکانات کشورهای خارجی جهت بخش شخصی داخلی هست. مدیر دستگاه دیپلماسی کشور به این کاستی هم اعتراف کرده که معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه باید سریعتر تشکیل می شد: «وزارت امور خارجه در ۴۰ سال گذشته به دلایل شرایط منطقه ای زیاد جهت گیری سیاسی و امنیتی داشته و کمتر به عنوان اقتصادی توجه کرده هست؛ ولی اکنون در حوزه صادرات، بر صادرات کالاهای غیرنفتی، خدمات فنی و مهندسی و نیروی کار تأکید می کنیم تا این صادرات مانعی جهت تحریم دوباره جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران باشد».

    به نظر می رسد محمدجواد ظریف و تیم دیپلمات های وزارت خارجه، راه درست را تشخیص داده اند. آنها به دنبال آن هستند که در حوزه واردات توجه خاص ای به واردات سرمایه های ایرانیان خارج از کشور و جذب سرمایه گذاری خارجی، فناوری و واردات گردشگر در حوزه های فرهنگی و سلامت داشته باشند و در این راه از جذب نیروی جدید؛ ولی متخصص نیز دریغ نخواهند کرد: «در نیروی تازه جهت وزارت امور خارجه توجه خاص ای به اقتصاد بین الملل و تجارت خارجی خواهیم داشت و جهت آموزش کارکنان این وزارتخانه نیز دوره های آموزشی اقتصادی برگزار خواهیم کرد؛ البته این طور نیست که کارکنان وزارت امور خارجه با مباحث اقتصادی نا آشنا باشند؛ چراکه ما سفرای موفقی در حوزه های اقتصادی داریم».

    معاونت اقتصادی مدیر خوب می خواهد

    فرمان ويژه ١٠ ساعت بعد از رأي اعتماد

    با اعلام تشکیل معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه، امیدهای بیشتری در دل فعالان اقتصادی جان گرفت. آنها امیدوارند با تشکیل این معاونت، راه های جدیدی جهت تجارت با دنیا ایجاد شود. کارکشته های اقتصاد و تجارت هم تشکیل این معاونت را مهم می دانند. یکی از این مو سپید کرده های حوزه اقتصاد و تجارت، اسدالله عسگراولادی است که اعتقاد دارد تشکیل معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه موجب باز شدن درهای جدیدی به روی اقتصاد کشور عزیزمان ایران می شود.

    رئیس اتاق بازرگانی کشور عزیزمان ایران و چین با این توضیح که معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه پیش از این نیز وجود داشت و در بازه ای از وقت منحل شد، به «شرق» گفت: «اعتقاد دارم اگر معاونت اقتصادی وزارت خارجه تشکیل شود، وابسته های بازرگانی سفارتخانه های ما در کشورهای مختلف، بازارهای هر کشور را زیر نظر خواهند گرفت و راهکارهای بسیار مطلوبی جهت از سرگیری تجارت با دنیا در اختیار فعالان اقتصادی قرار خواهند داد». او یکی از مهم ترین پیش نیازهای موفقیت معاونت اقتصادی وزارت خارجه را استقرار مدیر خوب دانست و ادامه داد: «موضوع بسیار مهمی که باعث موفقیت وزارتخانه تازه خواهد شد، گزینش و استقرار یک مدیر خوب جهت معاونت اقتصادی است.

    وزارت امور خارجه | وزیر امور خارجه | کشورهای مختلف | وزارت خارجه | بازرگانی | ایرانیان | ایرانی | اقتصاد | اقتصادی | تجارت | ایران

    این مدیر خوب می تواند بازوهای اقتصادی قدرتمندی را در سفارتخانه های کشور عزیزمان ایران مستقر کند تا این بازوها به عنوان وابسته های اقتصادی، فعالیت های مرتبط با فعالان اقتصادی را پیگیری کنند و اطلاعات موردنیاز جهت تجارت و فعالیت های اقتصادی را در اختیارشان قرار دهند». عسگراولادی اعتقاد دارد تشکیل معاونت اقتصادی و متعاقب آن، استقرار وابسته های اقتصادی و بازرگانی در سفارتخانه های کشورمان نیازمند صرف بودجه و هزینه زیادی نیست: «وزارت امور خارجه با تشکیل معاونت اقتصادی نیازی به زیاد کردن بودجه و اعتبار ندارد؛ چراکه در ردیف های بودجه ای سفارتخانه ها، وابسته اقتصادی نیز آینده نگری شده؛ ولی تاکنون از آن استفاده نشده است».

    آن گونه که عسگراولادی می گوید، «سفیران کشور عزیزمان ایران در کشورهای مختلف، وقت ندارند با ایرانیان مقیم ملاقات کنند و به بررسی مسائل آنها بپردازند. اگر بپذیریم جمعی از افرادی که در کشورهای خارجی زندگی می کنند، بازرگانان، فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران هستند، نیاز است یک نفر در کنار سفیر حضور داشته باشد تا مباحث متفاوت این افراد را بررسی کند و به نیازهایشان پاسخ دهد».

    فرمان ويژه ١٠ ساعت بعد از رأي اعتماد

    او البته اعتقاد دارد که وابسته های اقتصادی نیز کارهای زیادی جهت انجام دارند: «این وابسته های اقتصادی ابتدا باید مقررات اقتصادی کشورهای هدف را استخراج کنند و در اختیار فعالان اقتصادی داخل کشور قرار دهند که در این زمینه، توجه به تعرفه های صادراتی، وارداتی و مالیاتی بسیار مهم هست؛ همچنین نیاز است که فهرست کاملی از نیازهای کشورهای هدف جهت صادرات کالا و محصولات متفاوت تدوین شود و در اختیار فعالان اقتصادی قرار گیرد. این نخستین اقدامی است که وابسته های اقتصادی وزارت امور خارجه باید نسبت به انجام آن اقدام کنند». مدیر اتاق بازرگانی کشور عزیزمان ایران و چین که بااهمیت ترین کارهای رایزن های تجاری و اقتصادی را در چهار گام خلاصه کرده هست، ادامه داد: «دومین قدم، آشنایی با مباحث و مسائل بانکی هست؛ رایزن های تجاری باید بتوانند مسائل فعالان اقتصادی کشور عزیزمان ایران در کشورهای متفاوت را مرتفع کنند تا بازرگان ایرانی کمترین دغدغه ذهنی را داشته باشد». او سومین و چهارمین نقش رایزن های تجاری در سفارتخانه های کشور عزیزمان ایران را رفع مسائل مرتبط با حمل ونقل و البته بازارسازی جهت صادرات و فروش محصولات ایرانی عنوان می کند: «وابسته اقتصادی سفارتخانه کشور عزیزمان ایران باید جست وجو کند و جهت صادرکننده ایرانی خریدار پیدا کند؛ بعد از آنکه خریدار پیدا کرد، قوانین مربوط به حمل ونقل و همچنین مقررات مالی را برایش توضیح دهد تا فعال اقتصادی با فراغ بال کامل به تجارت بپردازد».

    معاونت اقتصادی، وقت سازی کند

    فعالان اقتصادی از معاونت تازه وزارت امور خارجه انتظار وقت سازی دارند. آنها می گویند معاونت اقتصادی باید شرایطی فراهم آورد که از سویی ایرانی ها با وقت های اقتصادی خارج از کشور آشنا شوند و به کسب سود بپردازند و از سوی دیگر، خارجی ها وقت های سرمایه گذاری در کشور عزیزمان ایران را زیاد بشناسند. مسعود دانشمند، مدیر هیئت مدیره اتاق یکسان کشور عزیزمان ایران و امارات، نیز تأکید دارد مهم ترین عنوان در تشکیل معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه، سودآوری جهت فعالان اقتصادی داخل و خارج از کشور است.

    او به «شرق» گفت: «تشکیل معاونت تازه در وزارت امور خارجه الزاماتی دارد؛ ابتدا باید تکلیفمان را با خودمان مشخص کنیم که می خواهیم اقتصاد در خدمت وزارت امور خارجه باشد یا وزارت امور خارجه در خدمت اقتصاد؟» به گفته او «اگر به دنبال آن هستیم که اقتصاد در خدمت وزارت امور خارجه باشد، بنابراین تشکیل معاونت اقتصادی هم سودی نخواهد داشت». دانشمند تأکید کرد: «اگر اقتصاد برایمان مهم است که باید باشد، نیاز است فعالیت های زیادی انجام دهیم؛ هر دولتی در هر کجای دنیا که بر سر کار می آید، به دنبال ایجاد رفاه زیاد جهت مردم است…

    … رفاه نیز یک مفهوم اقتصادی هست؛ این مفهوم اقتصادی زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که بتوانیم با دنیا به شکل مطلوبی دادوستد داشته باشیم و تعاملات مثبت برقرار کنیم؛ در این شرایط است که وزارت امور خارجه می تواند بسیار مؤثر و مثمرثمر واقع شود». به گفته او، رایزن های اقتصادی که زیرمجموعه معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه قرار می گیرند باید اطلاعات اقتصادی را در اختیار معاونت اقتصادی قرار دهند و این معاونت هم نسبت به توزیع اطلاعات در میان ساختار اقتصادی کشور شامل وزارتخانه ها، تشکل ها، بنگاه ها و فعالان حوزه اقتصاد اقدام کند.

    دانشمند بر لزوم نقش آفرینی فعالان اقتصادی و وزارتخانه های مرتبط در شکل گیری معاونت اقتصادی نیز تأکید دارد: «بخش اقتصادی کشور و وزارت امور خارجه باید روش مشخصی جهت فعالیت معاونت اقتصادی داشته باشند؛ بااهمیت ترین توصیه این است که رایزن های بازرگانی باید از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق های بازرگانی، تشکل های اقتصادی و بنگاه های متفاوت جذب وزارت امور خارجه شوند؛ این فرد باید تجربه بازرگانی داشته باشد و بخش تولید و تجارت را بشناسد».

    دانشمند اعتقاد دارد دیپلمات های وزارت امور خارجه نمی توانند نقش یک رایزن اقتصادی خوب را بازی کنند: «نیروهای وزارت امور خارجه دیپلمات هستند؛ دیپلمات ها از تولید و تجارت آگاهی زیادی ندارند؛ بنابراین باید از افراد آشنا به مباحث بازرگانی، صنعتی و تولیدی در رأس معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه استفاده کنیم و متعاقب آن، چینش نیروی بسیار نیرومند و آگاهی در بدنه اقتصادی سفارتخانه ها شکل گیرد؛ اگر این اتفاق نیفتد، راه به جایی نخواهیم برد و معاونت اقتصادی نیز دردی از اقتصاد کشور دوا نخواهد کرد».

    اخبار سیاسی – شرق

    واژه های کلیدی: وزارت امور خارجه | وزیر امور خارجه | کشورهای مختلف | وزارت خارجه | بازرگانی | ایرانیان | ایرانی | اقتصاد | اقتصادی | تجارت | ایران

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب زبان اصلی آمار زیستی
  • کتب بافت شناسی زبان اصلی
  • کتب کسر های مداوم زبان اصلی
  • دانلود فایل های زبان اصلی باستان شناسی
  • دانلود فایل های زبان اصلی باستان شناسی
  • خرید کتاب های مکانیک بدن دگردیس از آمازون
  • منابع اورجینال ارتباط از راه دور
  • خرید کتاب منطق فازی و برنامه های کاربردی زبان اصلی
  • خرید کتاب های گوارش از آمازون
  • دانلود منابع مرجع معادلات دیفرانسیل
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>