• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • هدگیر ارتودنسی چیست؟

    یکی از ابزارهایی که در ارتودنسی جهت رفع ناهنجاری های فکی مورد استفاده قرار می گیرد، هدگیر هست. ناهنجاری های فکی در صورتی با استفاده

    هدگیر ارتودنسی چیست؟

    یکی از ابزارهایی که در ارتودنسی برای رفع ناهنجاری های فکی مورد استفاده قرار می گیرد، هدگیر است. ناهنجاری های فکی در صورتی با استفاده از این ابزار دندانپزشکی، برطرف می شود که در وقت کودکی یا اوایل نوجوانی اقدام گردد. بنابراین توجه به مسائل فکی کودکانتان، می تواند از عوارض شدیدتر در آینده و همچنین هزینه های زیاد جلوگیری کند.

    هدگیر ارتودنسی چیست؟

    هدگیر دستگاه خارج دهانی ، ارتودنسی پیشگیری

    از این دستگاه معمولا جهت ممانعت از رشد فک بالا در سن رشد در بیمارانی که فک بالای جلو ، صورت کشیده و یا فک پایین عقب رفته دارند استفاده می شود و جهت کنترل رشد و حرکات دندانی استفاده مي شود و دندان ها را در موقیت صحیح خود نگه می دارد تا فک های بالا و پایین به عالی ترین شکل بر روی هم منطبق شوند. در مواردی که دستگاه جهت عقب بردن یا عقب نگهداشتن دندان های بالا تجویز می شود. البته جهت عقب بردون دندان های آسیا و تامین فضا جهت رفع بهم ریختگی سایر دندان ها نیز استفاده می شود. دستگاه ممکن است در سنین بعد از رشد نیز به کار رود.

    این وسیله باعث کند شدن سرعت رشد فک می شود و  از هدگیر جهت درمان بیمارانی استفاده می شود که با مسئله اوربایت، یعنی جلوتر بودن فک بالایی نسبت به فک پایینی و یا آندربایت، یعنی جلوتر بودن فک پایینی نسبت به فک بالایی، مواجه هستند. هدگیر به آرامی بر روی دندان ها فشار می آورد و مانع از رشد زیاد دندان ها و فک بالایی شما به طرف جلو می شود.

    انواع هدگیر

    هدگیر با توجه به محل قرار گرفتن کش یا تسمه خارج دهانی به انواع متفاوت تقسیم می شود که نوع و جهت اتصال تسمه دستگاه و همینطور فرم سیم های کمانی آن (فیس بو) ، جهت و محل اعمال نیرو به فک و دندان را مشخص می کند لذا به هیج وجه نباید به وسیله بیمار تغییراتی در دستگاه ایجاد شود.

    یکی از ابزارهایی که در ارتودنسی جهت رفع ناهنجاری های فکی مورد استفاده قرار می گیرد، هدگیر هست. ناهنجاری های فکی در صورتی با استفاده

    اجزای هدگیر

    ۱٫فیس بو

    در ابعاد متفاوت جهت تطابق با قوس های دندانی موجودند و بر روی دندان های مولر اول دائمی (معمولا)، اسپلینت و یا دستگاه فانکشتال قرار میگیرند.

    مراحل تنظیم فیس بو:

    بند های مولر و تیوب های هدگیر (و هر ضمیمه ی دیگری که ممکن است بعد ها نیاز شود) تنظیم و سمان میشود.

    کمان های داخلی فیس بو در سایز های متفاوت رائه می شوند که باید از تمام دندان ها بجز محل تیوب های مولر فاصله داشته باشند.(۴-۳mm)

    به منظور جلوگیری از ایجاد کراس بایت هنگام تصحیح کلاس ۲؛کمان داخلی می بایست به میزان ۲mm به صورت قرینه گسترش داده شود، به گونه ای که هنگامی درون تیوب یک طرف قرار میگیرد، درست بیرون تیوب طرف دیگر واقع شود.

    میزان بیرون زدگی انتهای کمان درست باید در لبه ی انتهایی تیوب قطع شود تا از آزردگی بافتی پیشگیری شود.

    کمان خرجی نیز باید از بافت نرم گونه چند میلیمتر فاصله داشته باشد.

    هدگیر ارتودنسی چیست؟

    هد کپ یا بند گردنی با اندازه ی مناسب گزینش و تنظیم میشود.

    توصیه میشود جهت تامین نیرو از یک مکانیسم فنری استفاده شود لیکن میتوان نیرویی یکنواخت و به آسانی قابل تنظیم وارد کرد.

    ۲٫بند گردنی یا هدکپ (تکیه گاه)

    از هدکپ یا بند گردنی به منظور تعیین جهت نیرو استفاده می شود و به دو صورت بالای پلن اکلوزال یا پایین پلن اکلوزال، میتوان از آن استفاده کرد.

    یکی از ابزارهایی که در ارتودنسی جهت رفع ناهنجاری های فکی مورد استفاده قرار می گیرد، هدگیر هست. ناهنجاری های فکی در صورتی با استفاده

    ساعات استفاده از هدگیر

    در روز اول استفاده از دستگاه فقط ۲ تا ۳ ساعت از دستگاه استفاده نمایید.

    در روزهای بعدی هر روز ۱ ساعت به این مدت وقت اضافه نمایید تا بعد از یک تا دوهفته  تمام مدت روز (جز در موقع غذا خوردن و مسواک زدن) از دستگاه استفاده کرده باشید.

    بعد از این مدت مواقع خوابیدن را نیز باید به ساعات استفاده از دستگاه بیفزایید تا به مدت وقت استفاده مطلوب از دستگاه هدگیر (مدت وقت توصیه شده است به وسیله متخصص ارتودنسی) برسید.

    √ هدگیر جهت موثر بودن باید حداقل ۱۶ تا ۱۸ ساعت و یا زیاد استفاده شود.

    هدگیر ارتودنسی چیست؟

    √ حین فعالیتهای فیزیکی و یا ورزش به هیچ عنوان از هدگیر استفاده ننمایید.

    √ استفاده از هدگیر معمولا در هنگام خواب نیز توصیه می گردد.

    √ مدت استفاده از دستگاه در روز و طول مدت درمان به وسیله متخصص ارتودنسی تعیین می گردد.

     نحوه گذاشتن هدگیر

    روی حلقه ای که دور دندانهای آسیای بزرگ فک بالا قرار می گیرد معمولا قسمت لوله ای (Tube Headgear ) تعبیه شده است است که قسمت انتهایی کمان داخلی هد گیر در داخل این تیوب قرار می گیرد.

    ابتدا برابر آینه ایستاده و هدگیر را در یک دست بگیرید و توجه داشته باشید که قسمت حلقوی کمان هر لحظه به سمت بالا قرار بگیرد.

    با انگشت دست مخالف خود گوشه دهان را کنار زده و قسمت انتهایی سمت داخلی کمان را در امتداد لوله قرار داده و با فشار دست در درون لوله آن سمت قرار دهید.

    سپس سمت مخالف را به همان روش و با کمی فشردن کمان در داخل لوله سمت دیگر قرار دهید.

    حال باید قسمت گردنی یا پشت سری را به کمان فلزی متصل نمایید.

    کش یا فنر پلاستیکی را پشت گردن و یا دور سر انداخته و آنرا به دور انتهای کمان خارجی در یکطرف بیندازید.

    سپس در حالیکه با انگشت دست کمان بیرونی هدگیر را نگه داشته اید از سمت برابر کش یا فنر پلاستیکی متصل شده است را کشیده و به دورانتهای  کمان خارجی سمت دیگر بیندازید.

    استفاده از هدگیر جهت ایجاد فضای زیاد دندانی

    هدگیر را می توان جهت ایجاد فضای زیاد دندانی نیز استفاده کرد. در این نوع درمان، هدگیر را از طریق باند و تیوب هایی به دندان های مولر متصل می نماییم و این امر کمک می کند تا دندان های مولر به سمت عقب در دهان جابه جا شوند و جهت دندان های جلویی فضایی ایجاد شود تا با استفاده از بریس و باند آن ها را به عقب هدایت کنیم.

    استفاده از هدگیر جهت نگهداری فضای دندانی

    از هدگیر همچنین می توان جهت نگهداری فضای دندانی نیز استفاده کرد. به این صورت که در بیمارانی که جهت بستن فاصله دندانی خود و اصلاح دندان نیش اقدام به کشیدن دندان نموده اند، می توانیم با استفاده از هدگیر از حرکت دندان های عقبی فک بالا، به سمت جلو جلوگیری کنیم و فضای دندانی را حفظ نماییم.

    لوازم متعددی معمولاً همراه با هدگیر استفاده می شوند، ازجمله: زنجیرهای لاستیکی یا پاورچین، فنرها، تویین بلاک، پلیت و یا ریتینرها، فیس ماسک، ضربه گیر لب و گونه ، اپلاینس پالاتال، کشهای لاستیکی، بایونیتورها، هربست، ویلسون، توین بلاک هیبریدی و جاسپر جامپر.

    نحوه نگهداری هدگیر

    برای حفظ ابزارهای ارتودنسی، نظافت دقیق دندان ها و ابزارها بسیار مهم است. اگر مواد غذایی باقی مانده بین دندان ها و ابزارها به خوبی برداشته نشوند، ممکن است باعث پوسیدگی دندان و مسائل لثه شما گردد.

    هر لحظه هدگیر خود را قبل از مسواک زدن دندان ها درآورید.

    جهت تمیز کردن دندان هایی که بند ارتودنسی دارند، مسواک خود را با شیب ۴۵ درجایی که لثه و بند ارتودنسی به هم رسیده اند قرار دهید و آنجا را با حرکت مچ به شکل چرخشی حداقل ۱۰ بار تمیز کنید.

    هر لحظه به یاد داشته باشید که داخل و خارج بند ارتودنسی را مسواک بزنید.

    بقیه دندان های خود را به طورمعمول مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

    نیروی هدگیر به وسیله متخصص تنظیم می شود و شما باید کش را به همان صورت تنظیم شده است استفاده شود  و یا قطعه پلاستیکی را در سوراخ مخصوصی که به شما گفته شده است است به میله هدگیر متصل نمایید.

    در صورتیکه کسی بخواهد هدگیر را به عنوان نمونه جهت شوخی از دهان شما خارج نماید سریعا انگشت دست را جلوی کمان خارجی هدگیر قرار دهید تا از در رفتن کش و آسیب احتمالی به صورت جلوگیری نمایید.

    بعضی هدگیرها دارای مکانیزم ایمنی مخصوصی است که در صورتیکه با فشار کشیده شوند  از محل خود خارج می شود تا قسمت میله ای آسیبی به صورت وارد نکند.

    معایب هدگیر

    از معایب این دستگاه میتوان به مسئله ظاهری و مشخص بودن آن بر روی صورت اشاره کرد.

    همچنین امکان ضربه خوردن به دستگاه در صورت بی احتیاطی وجود دارد.

    امروزه با کاربرد پیچ های داخل استخوانی (مینی اسکرو) دستگاههای داخل دهانی با کارکرد مشابه طراحی شده است است هر چند که در همه موارد به خوبی هدگیر عمل نمی نمایند.

    هرگونه کپی برداری با نام دکتر سلام و لینک دهی مستقیم مجاز است.

    بیشتر بخوانید:


    ابزارهای فضا نگهدار ارتودنسی چیست؟

    درمان ارتودنسی و بارداری

    واژه های کلیدی: دندانپزشکی | دندانپزشک | دندانپزشکی | نخ دندان | ارتودنسی | استفاده | دستگاه | نگهداری | جلوگیری | استفاده | مسواک

    هدگیر ارتودنسی چیست؟

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود منابع مرجع بهینه سازی پژوهش عملیاتی
  • کتب نظریه شماره زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع طیف بینی
  • دانلود منابع مرجع جبر کامپیوتر
  • هاردکپی کتاب های بقاء
  • هاردکپی کتاب های بیوگرافی
  • منابع اورجینال دامپزشکی
  • دانلود فایل های زبان اصلی الکترونیک
  • کتب حرارت زبان اصلی
  • خرید کتاب های زبان اصلی علوم طبیعی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>