اطلاعیه سایت
دورههاى داستاننويسى «آلجلال»، امكانات آموزشی را به مساوات جهت علاقهمندان این رشته تقسیم میکند و به نوعى، عدالت آموزشى است.
به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان به نقل از روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان؛ محمدرضا شرفىخبوشان، نويسنده و مدرس داستاننويسی راجع به برگزارى دورههاى داستاننويسی آلجلال در استانهای متفاوت كشور و کشف استعدادهای جوان در اقصی نقاط کشور عزیزمان ایران گفت: هر چه تعداد دكانهاى نويسندگى و آموزش داستاننويسى بيشتر باشد، نه تنها سود بيشترى به حوزه نوشتن مىرسد؛ بلكه اين كار مورد نیاز است و يك كار اساسى و بنيادى محسوب مىشود.
وی افزود: پايه گسترش داستان در كشور، آموزش است و چه بهتر كه اين آموزش در تمام استانها و براى تمام علاقهمندان برگزار شود. مانند آنچه بنياد شعر و ادبيات داستانى با دورههای آل جلال محقق كرده هست. در اين دورهها علاقهمندان به داستاننويسى در هر استانى، امكان حضور در اين دورهها را پيدا میكنند و چه به صورت فشرده و چه در شكل دورههاى چند روزه از اساتيد اين عرصه و امكاناتى كه در پایتخت کشور عزیزمان ایران براى هنرجويان دورههاى نويسندگى فراهم شده است هست، بهره مىبرند.
نویسنده رمان «عاشقی به سبک ونگوک» ادامه داد: دورههاى داستاننويسى بنياد شعر و ادبيات داستانى براى گسترش داستان و توليد داستان و به نوعى در خدمت قرار دادن امكانات براى همه علاقهمندان به داستاننويسى در كل كشور خيلى مورد نیاز است و به نوعى عدالت آموزشى محسوب مىشود.
برگزارى دورههاى «آلجلال» در کشور موجب عدالت آموزشی میشود
وي تأكيد كرد: اينكه استادان مسلم داستاننويسى در ايران به همت بنياد شعر و ادبيات داستانی، دورهها و كارگاههاى آموزشى آلجلال را در استانهاى سراسر كشور برگزار مىكنند، كارى قابل اعتنا و البته ارزشمند است.
شرفیخبوشان در بخش ديگری از سخنانش راجع به اينكه با برگزارى دورههای آلجلال بايد به دنبال چه نتايجى بود، گفت: يكى از اهداف مهم اين دورهها، شناخت استعدادهاست. بعد يكى از نتايج خوب دورههاى آلجلال، شناسايى استعدادهاى نابى است كه در استانهاى كشور پراكندهاند. افراد مستعد و صاحبان قلم كه با برنامهريزى روى استعدادشان به نتايج سودمندى خواهيم رسيد.
وي افزود: هماكنون بنياد براى شناسايى اين استعدادها برنامه دارد و در قالب كارگاههاى تخصصىتر با اين نويسندگان جوان و توانمند كار مىكند كه نتيجه آن توليد يك مجموعه داستان و نگارش چند رمان است.
خالق رمان «بیکتابی» سپس در خصوص نتايج نهایی دورههای آلجلال اظهار داشت: خروجى نهايى اين دورهها بايد همان شناسايى استعدادها باشد. همچنين اگر كارگاهها به شكل تخصصىترى در استانها برگزار شود، كيفيت توليد آثار در تمام کشور بالا مىرود و اين، دیگر ثمره برگزارى كارگاههاى داستاننويسى هست. سومين نتيجه مورد انتظار، دستيابى به الگوی برگزارى دورههايى مانند آلجلال در استانهاى متفاوت است كه در آن داستاننويسى به همان شكلى كه در اين دورهها ارائه مىشود، آموزش داده شود.
دورههاى داستاننويسى «آلجلال»، امكانات آموزشی را به مساوات جهت علاقهمندان این رشته تقسیم میکند و به نوعى، عدالت آموزشى است.
وی ادامه داد: در برگزارى دورههاى داستاننويسى آلجلال، استعدادهاى بسياری شناسایی شدهاند. در حقيقت، وقتى اين كارگاهها به طور مرتب برگزار مىشوند، آثار نويسندگان جوان مطرح و شناخته مىشود و هر استانى براى خودش نويسندگانى را معرفى مىكند كه حتى امكان مطرح شدن در سطح كشور را دارند. به خصوص در كارگاه اخيری كه در استان گلستان و در شهر گرگان برگزار شد و تدريس آن به عهده من بود، استعدادهاى ناب را از نزديك مشاهده كردم. نويسندگان جوان از شهرهاى متفاوت استان در اين كارگاه حضور داشتند و توانمندى قلمى خود را به رخ كشيدند.
شرفیخبوشان همچنين راجع به امكانات منحصر به فرد نويسندگان شهرستانى در قياس با نويسندگان پايتختنشين گفت: در اين باره مىتوان جغرافيا، بوم و فرهنگ اختصاصی هر شهر را نام برد. هر داستاننويسى در هر جايى با نگاه به فضاى داستانىاش مىتواند قصه خودش را خلق كند و فضای متعلق به شهر خودش را عنوان داستانش قرار دهد.
وی افزود: محيط شهرى پایتخت کشور عزیزمان ایران در هر استانى وجود دارد؛ ولی براى نمونه، فرهنگ، سنت و طبيعت استان گلستان، تنها مختص اين استان هست. اين اختصاص، ظرفيت و فرصتى جهت نويسنده گلستانى فراهم مىكند كه راجع به آن بنويسد؛ كارى كه براى نويسندگان ديگر استانها سخت است و شايد ممكن هم نيست.
شرفیخبوشان در پايان سخنانش گفت: در داستاننويسى، جهانى شدن از طريق بومىگرايى و وارد شدن به فضاى زندگى و شكل زندگى امكان دارد. مىتوان با تأكيد بر اين مسئله، كارگاههاى تخصصىترى در استانها برگزار كرد تا ظرفيتهای روايى، بومى، مردمشناختى، جغرافيايى و … استان را بيان كند كه بدون شك نتايج بسيار سودمندى به همراه خواهد داشت.
یادآور میشود، بنیاد شعر و ادبیات داستانی، دورههای آموزشی شعر و داستان را جهت تابستان امسال در شهرها و استانهای متفاوت در دست برنامهریزی و اجرا دارد. این بنیاد، اخیراً سه تن از نویسندگان و مدرسان داستان به نامهای داوود امیریان، شهریار عباسی و محمدرضا شرفی خبوشان را جهت آموزش داستاننویسی به شهرهای مشهد، گرگان و پارسآباد اعزام کرد که امیریان، تدریس دوره آلجلال بنیاد در پارسآباد را عهدهدار بود.
برگزارى دورههاى «آلجلال» در کشور موجب عدالت آموزشی میشود
انتهای پیام/
یکی از نتیجه های دورههای آل جلال شناسایی استعدادها است
واژه های کلیدی: داستان | استانی | آموزشی | آموزش | داستان | مدرس داستان نویسی | محمدرضا شرفی خبوشان | دوره داستان نویسی آل جلال