• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » پزشکی و سلامت » پیشگیری و معرفی بیماری ها » ترس از دندانپزشکی از علت تا درمان

    ترس از دندانپزشکی از علت تا درمان

    یکی از بدترین نوع دردها که باعث بروز نگرانی و ناراحتی شدید در بدن انسان می شود درد دندان است که تحمل آن

    ترس از دندانپزشکی از علت تا درمان

    یکی از بدترین نوع دردها که باعث بروز نگرانی و ناراحتی شدید در بدن انسان می شود درد دندان است که تحمل آن جهت بسیاری از مردم سخت است ، وحشت از حضور در کلینیک های دندانپزشکی جهت معالجه دندان های آسیب دیده نیز یکی از بحران ها و چالش های مرسوم در میان مردم است.اغلب افراد با داشتن اضطراب از مراجعه به دندانپزشکی زندگی می کنند. جهت افرادی که وحشت از دندانپزشکی دارند تمامی فرایندهای دندانپزشکی ترسناک هست. آنها ممکن است به حدی وحشت از دندانپزشکی داشته باشند که هر کاری کنند تا از مراجعه به دندانپزشک اجتناب نمایند.

    ترس از دندانپزشکی از علت تا درمان

    معنای وحشت از دندانپزشکی :

    ترس از دندان پزشکی یکی از مرسوم ترین انواع فوبیا (یا همان وحشت های مرضی) در سراسر دنیا هست. این وحشت می تواند درجات مختلفی از خفیف تا بسیار شدید داشته باشد. گاهی اوقات شدت این وحشت در حدی زیاد می شود که در شرایط عادی نمی توان بیمار را درمان کرد.
    تحقیقات صورت گرفته در آمریکا نشان داده چیزی حدود ۷۵ درصد از مردم این کشور دچار این مسئله هستند و از این تعداد ۵ تا ۱۰ درصد از افراد آنقدر از دندان پزشکی وحشت دارند که تحت هیچ شرایطی حتی درشرایط بروز دردهای دندانی بسیار شدید هم حاضر نیستند به دندان دکتر مراجعه کنند. بسیاری نیز فقط در شرایطی به دنبال درمان های دندان پزشکی می روند که دچار یک مسئله اورژانس شده است باشند. زن ها زیاد از مردها و جوانان زیاد از افراد مسن دچار این مسئله هستند. بنابراین وحشت از دندان پزشکی، یک مسئله واقعی است که می تواند دردسرهای زیادی هم جهت بیمار هم جهت دندان دکتر به همراه داشته باشد.

    یکی از بدترین نوع دردها که باعث بروز نگرانی و ناراحتی شدید در بدن انسان می شود درد دندان است که تحمل آن

    دلیل وحشت مردم از دندانپزشکی:

    ترس از دندان پزشکی جنبه های مختلفی دارد. بیماران متفاوت گاهی از کلیت درمان های دندان پزشکی وحشت دارند و در بعضی موارد صرفا از یک چیز خاص می ترسند مثل تزریق بی حسی، صدای فرز و تراشیده شدن دندان، ابزار آلات جراحی و درد در حین کار.

    عبارات مهم : پوسیدگی دندان – دندانپزشکی
    اینکه به چه دلیل کسی ممکن است از این چیز ها وحشت داشته باشد می تواند به علل مختلفی باشد. تجربه ناخوشایند دندان پزشکی در دوران کودکی یا یک درمان دردناک در بزرگسالی جزو اصلیترین علل وحشت از دندان پزشکی هستند. بعضی از افراد هم هستند که گرچه خودشان تجربه دندان پزشکی دردناکی ۵۰۰-۲۰۱  نداشته اند ولی آنقدر مطالب ترسناک راجع به دندان پزشکی شنیده اند که از انجام این درمان ها وحشت دارند. این مساله زیاد در کودکان دیده می شود. گاهی اوقات هم بیمار به واسطه تجربیات ناخوشایندی که در سایر درمان های پزشکی داشته بطور کلی از هر روند درمانی وحشت دارد از جمله از دندان پزشکی.

    میزان وحشت از دندانپزشکی در کودکان و بزرگسالان:

    ترس کودکان از دندان پزشکی هم چیزی شبیه وحشت بزرگسالان هست. در کودکان هم وحشت یا به واسطه تجربه ناخوشایند قبلی است یا اطلاعات ترسناکی که از دوستان همسن خود یا از بزرگتر ها شنیده هست. متاسفانه بسیاری از والدین از دندان پزشکی بعنوان نوعی تنبیه استفاده می کنند. به فرزند می گویند اگر کار بدی بکنی می بریمت دندان پزشکی بهت آمپول بزند یا به دکتر می گویم دندانت را بکشد. در نتیجه در ذهن فرزند دندان پزشکی بصورت یک محل ترسناک و درمان های آن به شکل نوعی تنبیه دردناک شکل می گیرد. در این شرایط خیلی طبیعی است که کودکی از دندان پزشکی بترسد.

    یک توصیه جالب اینکه وحشت بزرگسالان از کودکان بسیار شدید تر و عمیق تر هست. وحشت کودک را می توان تعدیل و منحرف کرد ولی در مورد بیماران بزرگسال این امکان تقریبا وجود ندارد. یک دندان دکتر با حوصله که تجربه کار با اطفال را داشته باشد معمولا با بکارگیری ترفندهای خاصی می تواند وحشت کودک را کم کردن داده و درمان مورد نیاز را جهت او انجام دهد. البته در بعضی موارد کودک در حدی بیقراری می کند که امکان نشاندن او روی صندلی دندان پزشکی عملا غیرممکن شده است و دندان دکتر ناچار می شود او را جهت بی هوشی ارجاع دهد. جهت کم کردن وحشت کودکان واکنش‌ صحیح و سنجیده والدین بخصوص در منزل کمک بسیار موثری است.

    ترس از دندانپزشکی از علت تا درمان

    یکی از بدترین نوع دردها که باعث بروز نگرانی و ناراحتی شدید در بدن انسان می شود درد دندان است که تحمل آن

    عوامل بروز وحشت از دندانپزشکی:

    عوامل مختلفی ممکن است موجب بروز وحشت و استرس از دندانپزشکی شوند:

    ۱- تجربه بد: اکثر وحشت ها ریشه در تجربه بد از دندانپزشکی دارد، مثل تزریق دردناک آمپول بی حسی.

    ترس از دندانپزشکی از علت تا درمان

    ۲- درد: مطالعات نشان داده اند مهم ترین علت دوری از درمان های دندانپزشکی وحشت از درد است.

    ۳- یادگیری مشاهده ای: وحشت دندانپزشکی می تواند در اثر شنیدن تجارب ناگوار یا نظر های منفی دیگران راجع به دندانپزشکی شکل گیرد. اگر والدین از دندانپزشک بهراسند، کودکان حتی بدون داشتن تجربه بد ممکن است با مشاهده واکنش‌ آنان، وحشت را آموخته و به همان اندازه بهراسند.

    ۴- جنبه های فیزیکی محیط: محیط فیزیکی دندانپزشکی نقش مهمی در وحشت از آن دارد، مثل بوهایی که به طور سنتی با دندانپزشکی مرتبط شده است اند، یا لباس های سفید و ابزار و وسایلی که وحشت را تداعی می کنند. تحقیقات نشان داده اند دیدن سرنگ، احساس تزریق داروهای بی حسی، شنیدن و احساس مته دندانپزشکی از بااهمیت ترین عوامل ایجاد درد و وحشت هستند.

    ۵- احتمال سرایت عفونت و بیماری: ترس از انتقال عفونت و مبتلا به بیماری های عفونی مانند هپاتیت و ایدز یکی از دغدغه های مهم مردم امروز هست. با این که با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی چنین احتمالی تقریبا به صفر می رسد، ولی انتشار اخبار نادرست در رسانه ها و بعضی بزرگنمایی ها باعث شده است بسیاری از مردم هر لحظه وحشت پنهانی از انتقال بیماری از راه دندانپزشکی را داشته باشند.

    ۶- برخورد سرد و بی عاطفه کادر درمانی: برخورد بد و سرد دندانپزشک می تواند درد را افزایش کند و موجب شکل گیری خاطره ای ناخوشایند از دندانپزشکی شود. در برابر برخورد دلسوزانه و گرم کادر دندانپزشکی با بیمار می تواند استرس بیمار را کم کردن دهد.

    راهکارهای مقابله با فوبیای دندانپزشکی:

    دندانپزشک را  از وحشت خود مطلع کنید

    می گویند آموزش دوای درد جهل هست؛ این امر در مورد غلبه بر فوبیای دندانپزشکی نیز صدق می کند. قبل از آنکه از دندانپزشک خود نوبت بگیرید، بهتر است به صورت تلفنی یا حضوری راجع به وحشت خود صحبت کنید. اگر دندانپزشک را از وحشت خود مطلع کنید، شانس بیشتری جهت غلبه بر آن خواهید داشت.

    ترس های خود را بنویسید

    بارها بر این عنوان تاکید شده است هست، ولی اهمیت آموزش و پرورش نباید دست کم گرفته شود و این امر به خاص در رابطه با وحشت و فوبیای دندانپزشکی صدق می کند. اگر می دانید که فوبیای دندانپزشکی دارید، بهتر است وحشت های مشخص خود را با ذکر علت یادداشت کنید. شاید اگر به فوبیای خود از دندانپزشکی فکر کنید، درک کنید که وحشت شما چندان عقلانی نیست.

    از شرح حال درمان تان بپرسید

    وقتی صحبت از فوبیا به میان می آید، وحشت از ناشناخته ها اغلب بزرگ ترین مانع در راه مبارزه با وحشت هست، یعنی همین که نمی دانید دندانپزشک چه کاری روی دندان شما انجام می دهد، ترسناک هست. از این رو، باید قبل از هر عملی کمی وقت بگذارید و از شرح حال مربوط به درمان خود مطلع شوید.

    در گزینش دندانپزشک سختگیر باشید

    بسیاری از افراد از دندانپزشک خود می ترسند، چون او را مثل بقیه «مردم» در نظر نمی گیرند. در عوض، دندانپزشک را به عنوان موجودی در نظر می گیرند که می خواهد کارهای ترسناکی داخل دهان ارزش انجام دهد. وحشتناک هست، نه؟ بعد مورد نیاز نیست این طور فکر کنید. بیماران باید درک کنند که بر کل امور مربوط به درمان خود کنترل دارند و می توانند دندانپزشک خود را شخصا گزینش کنند.

    با اطرافیان تان همراه شوید

    برای اینکه بتوانید بر وحشت خود از دندانپزشکی غلبه کنید بهتر است جهت درمان به تنهایی مراجعه نکنید. یک عضو خانواده یا یکى از دوستان تان را براى قوت قلب همراه خود ببرید. تلاش کنید کسی همراه تان باشد که به لحاظ عاطفی و روانی وابستگی بیشتری به او دارید.

    عواقب وحشت از دندانپزشکی:

    ترس از دندان پزشکی بخصوص هنگامی از حد خفیف زیاد باشد می تواند دردسرهایی جدی جهت بیمار و دندان دکتر به دنبال داشته باشد. بسیاری از مردم به خاطر این وحشت حاضر نیستند به دندان پزشکی رفته و پوسیدگی های دندانی و مسائل لثه های خود را برطرف کنند. در نتیجه، این مسائل روز به روز زیاد پیشرفت کرده و باعث بروز تخریب شدیدتری در دندان و لثه ها می شود. بعد از مدتی دندان ها دچار درد شدید یا شکستگی می شوند؛ لثه ها تحلیل رفته و خونریزی می کنند، دهان بدبو و بیمار در جویدن دچار مسئله شده است و خیلی سریع روند زندگی بیمار دچار اختلال می شود. در نهایت بیمار چاره ای جز مراجعه به دندان دکتر ندارد.

    تدوین و گرد آوری آرش توکلی

    هرگونه استفاده با درج نام مجله پزشکی بی بی نیمز (لینک دهی مستقیم) مجاز می باشد.

    مطالب مرتبط :

    ترس از دندان پزشکی هشت علت دارد+ شیوه هایی جهت رفع آنها

    پیامدهای وحشت از دندانپزشکی بدتر است یا پوسیدگی دندان؟

    ۷ روش جهت کم کردن وحشت از دندانپزشکی

    برخورد مناسب با وحشت کودک از دندانپزشکی

    واژه های کلیدی: پوسیدگی دندان | دندانپزشکی | دندان پزشک | دندانپزشک | دندانپزشکی | درمان مو | کودکان | بیماری | پزشکی | همراه | دندان

    ترس از دندانپزشکی از علت تا درمان

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب ایمونولوژی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی پردازش سیگنال
  • کتب عکس زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی جراحی قلب عروق
  • دانلود فایل های زبان اصلی موشک ها
  • منابع اورجینال سیستم عامل
  • دانلود فایل های زبان اصلی جغرافیا
  • خرید کتاب نظریه های کنترل اتوماتیک زبان اصلی
  • منابع اورجینال انالیز عددی
  • منابع اورجینال الکتریسیته و مغناطیس
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>