• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اخبار اقتصادی و سیاسی » این دولت بلندگو می‌خواهد

    این دولت بلندگو می‌خواهد

    کارشناسان سیاسی و رسانه‌ای بر لزوم عوض کردن تیم اطلاع‌رسانی دولت در نخستین وقت ممکن تاکید دارند. 

    این دولت بلندگو می‌خواهد

    این دولت بلندگو می خواهد

    عبارات مهم : انتخابات ریاست جمهوری – روزنامه نگار

    کارشناسان سیاسی و رسانه ای بر لزوم عوض کردن تیم اطلاع رسانی دولت در نخستین وقت ممکن تاکید دارند.

    روزنامه آفتاب یزد راجع به ضرورت دگرگونی در تیم اطلاع رسانی دولت نوشت: «واژه ها به درستی ادا می شوند ولی انگار میکروفن دارای اشکال است یا آن که صدابرداری دچار ایراد شده؛ به چه دلیل که آن چه به گوش می رسد، آوایی خش دار و همراه با نویز هست. نه اشکال از میکروفن است و نه ایراد را باید در دستگاه صدابرداری جستجو کرد. بلکه این بانگ مدیر جمهوری است که گرفته و انگار از ژرفای یک چاه به بیرون انتشار می شود. صدای گرفته حسن روحانی در روز سه شنبه هنگام ایراد خطابه اش در حرم حضرت امام (ره)، از حنجره خسته ای گواهی می داد که به مدت ۴ هفته تبدیل به بلندگویی شده است بود جهت بیان دستاوردهای ۴ ساله دولت یازدهم در پیشگاه مردم ایران. حنجره ای که در طول یک ماه به تنهایی بار ۴۷ ماهه یک ارگان عریض و طویل تحت عنوان «تیم اطلاع رسانی دولت» را به دوش کشید و امروز بعد از به ثمر نشستن زحمت هایش ملتهب و خسته است و درد خود را از طریق گرفتگی صدای مدیر جمهوری نشان می دهد.

    این دولت بلندگو می‌خواهد

    بنا به باور بسیاری از کنشگران سپهر سیاسی ایران، اگر تیم اطلاع رسانی دولت یازدهم کار خود را به درستی انجام می داد یا آن که اصلا اقدام به انجام فعالیتی می کرد، ابراهیم رئیسی درصد آرایش از ۴۰ نیز تقلیل می یافت و به همین ترتیب حسن روحانی می توانست آراء بیش از ۷۰ درصد مردم جامعه را کسب کند. به هر روی روحانی در ۴ هفته طاقت فرسا، مجبور ایفای نقشی شد که تیم اطلاع رسانی اش در طول ۴ سال انجام ندادند و او به همراه جوانان اصلاح طلب حاضر در ستادهای انتخاباتی اش به تبلیغ خود و تبیین دستاوردهایش پرداخت. حال در حدود ۲ ماه مانده به شروع به کار دولت دوازدهم، به باور بسیاری، حوزه اطلاع رسانی مدیر جمهور مستلزم یک منزل تکانی اساسی است و ایجاد تحول و دگرگونی در تیم رسانه ای دولت باید در زمره اولویت های تغییرات حسن روحانی در دولت دوازدهم قرار گیرد.

    رقبای روحانی؛ سخنگویان دولت؟

    تیمی که امروز تنها عنوان اطلاع رسانی کارهای دولت را به دنبال خود یدک می کشد ولی در اصل اگر از روی عمد به دولت گل نزد به خاطر ضعوفش، به رقبای آن پاس گل می دهد، بنا به گفته منابع آگاه متشکل از افراد دولت های نهم و دهم، مشاوران محمدباقر قالیباف و همین طور نزدیکان محسن رضایی هست. از همین روی بی شک گروهی متشکل از حامیان رقبای حسن روحانی هیچ گاه «له» او دست به انجام اقدامی نمی زنند.

    کارشناسان سیاسی و رسانه‌ای بر لزوم عوض کردن تیم اطلاع‌رسانی دولت در نخستین وقت ممکن تاکید دارند. 

    این اتفاق در طول ۴ سال گذشته موجب شده است بود تا همواره شخص مدیر دولت یازدهم به همراه اسحاق جهانگیری، معاون اولش به تبیین دستاوردها و عملکرد دولت بپردازند که تلاش آنها منطبق به ضرب المثل «یک دست صدا ندارد» بود و تکاپویشان بازتاب چندانی نداشت. رویکرد گروه رسانه ای دولت که از آغازین روزهای شروع به کارش موجب برانگیخته شدن انتقادات حامیان حسن روحانی شده است بود، در دوران انتخابات نمود یافت و باعث میدان داری رقبای حسن روحانی و تزریق یاس و ناامیدی و پاشیدن رنگ سیاه به جامعه بود که البته حسن روحانی از حنجره اش بلندگویی ساخت و دستاوردهای دولتش را فریاد زد.

    منتقدان تیم اطلاع رسانی

    پیش از انتخابات هم انتقادات فراوانی از سوی فعالان سیاسی دولت یازدهم وارد شده است بود ولی این تیم، درون حاکمیت نیز منتقدان فراوانی داشت؛ حتی خود دولتمردان تدبیر و امید هم از آن ناراضی بودند به طوری که:

    این دولت بلندگو می‌خواهد

    منتقد حکومتی

    آیت الله هاشمی رفسنجانی، مدیر فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، جزء نخستین و سرسخت ترین منتقدان تیم رسانه ای دولت بود. او بارها در صحبت های خود نسبت به حضور افراد ناکاربلد و کارشکن در این تیم لب به سخن گشوده و نسبت به تیم اطلاع رسانی گفته بود: «همیشه آن چه به آقای روحانی گفتیم و الان هم می گوییم، مسئله تیم رسانه ای ایشان هست. آقای روحانی تیم رسانه ای ضعیفی دارد که کارهایش نمود مورد نیاز را پیدا نمی کند.»

    یا در جایی دیگر تاکید داشت: «آقای روحانی باید یک تیم رسانه ای همه جانبه و عالمانه ای داشته باشد که دائما هر جا می بیند که دارند نفوذ سیاسی و خرابکاری می کنند، رخنه ها را پر کنند. خیلی از دوستان با مدیر جمهور در مورد رفع این نقیصه صحبت کرده اند. مثل این که دفترشان جهت این کار کشش ندارد. خود آقای روحانی قبول کرده و گفته است: تیمی بیاورید که کار کنند ولی هنگامی به دفتر محول شد، ماند… چون تیم رسانه ای نیرومند ای سیاست های دولت و نتیجه های برجام را تبیین نمی کند و صداوسیما هم که این گونه تبلیغ می کند که آقای روحانی از آن تعبیر به صداوسیمای فروملی کردند. واقعیت ها دقیق گفته نمی شود.»

    کارشناسان سیاسی و رسانه‌ای بر لزوم عوض کردن تیم اطلاع‌رسانی دولت در نخستین وقت ممکن تاکید دارند. 

    یا آن که با اشاره به کم شدن تورم از ۴۰درصد دولت سابق به ۸ درصد عنوان کرده بود: «متاسفانه به خاطر عدم همکاری صداوسیما، دولت نتوانست جهت مردم توضیح دهد، ضمن این که تیم اطلاع رسانی دولت هم ضعیف است و در حدّ کارهای و دستاوردهای دولت نیست.»

    منتقدان دولتی

    این دولت بلندگو می‌خواهد

    محمدعلی نجفی، مشاور اقتصادی مدیر جمهور، انتقادها به تیم رسانه ای دولت را پذیرفته و در این باره گفته است: «این انتقاد همواره به تیم رسانه ای دولت وارد بوده است که عملکردی ضعیف از خودشان نشان داده اند. امیدوارم این بخش از ضعف هایی که در ارتباط با تیم رسانه ای ایشان وجود دارد، برطرف شود.»

    اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور، با صراحت از ناکارآمدی تیم رسانه ای دولت یازدهم سخن گفته هست. او در پاسخ به سوالی مبنی بر این که «ایرادی که به دولت گرفته می شود، در بعد رسانه ای هست. گفته می شود دولت حتی نمی تواند از خودش دفاع کند و حس صیانت از نفس ندارد. به چه دلیل دولت نمی تواند بدون لکنت زبان از خود دفاع کند و به چه دلیل این کار تا سال چهارم فعالیت دولت ادامه پیدا کرد؟»، اظهار داشت: «دو مسئله وجود دارد. مسئله مهم این است که دولت زبان گویایی جهت طرح مسائل خود ندارد. من این ضعف را قبول دارم و مکرر هم گفته شده است هست. آقای دکتر روحانی ماه رمضان گذشته ۳۰ شب به گروه های متفاوت سیاسی و اجتماعی افطار داده بود. یک روز به من گفت تمام گروه های این ۳۰ شب از وضع رسانه ای و اطلاع رسانی دولت گلایه داشتند. اگر ما بخواهیم الان یکی از اشتباهات دولت را قبول کنیم، حتما ضعف اطلاع رسانی مان است.»

    معصومه ابتکار، مدیر شرکت حفاظت از محیط زیست، در گفت وگوی تفصیلی خود با آفتاب یزد در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد دولتمردان و از جمله تیم اطلاع رسانی در تبیین کارهای دولت به درستی عمل نکرده اند، عنوان کرد: «همین طور هست. این دولت زیاد در تلاش بود تا کار کند به جای انجام فعالیت های نمایشی، ولی در جلسات هیات دولت هم عنوان شده است است که اعضا با قوت بیشتری اقداماتشان را رسانه ای کنند.»

    شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری هم در گفت وگو با آفتاب یزد انتقادات مطرح شده است نسبت به تیم اطلاع رسانی دولت یازدهم را وارد دانست و از آن به عنوان نقص دولت یاد کرد.

    مجید انصاری، معاون حقوقی مدیر جمهوری، زمانی که در مقام معاونت پارلمانی فعالیت داشت، ضمن انتقاد به عملکرد ضعیف تیم رسانه ای دولت، بر ضرورت اصلاح این تیم اشاره کرد و گفت: «متاسفانه به علت ضعف تیم رسانه ای آقای روحانی بعضی تصور می کنند که دولت تدبیر و امید در طول ۳ سال گذشته هیچ دستاوردی نداشته است.»

    علی جنتی، وزیر سابق ارشاد هم در گفت وگو با آفتاب یزد، در خصوص تیم اطلاع رسانی دولت گفت: «من در دولت بودم و خودم هم جزء تیم اطلاع رسانی محسوب می شدم. البته به آن ایرادهایی هم داشتم.»

    اکبر ترکان، مشاور مدیر جمهوری، نیز در انتقاد از گروه رسانه ای دولت اظهار داشته بود: «تیم اطلاع رسانی دولت از ابتدا تا الان مطلوب نبوده هست. همین عنوان باعث شده است است که گاهی اوقات مطالب به اندازه کافی به اطلاع مردم نرسد. بعضی وقت ها جهت متخصصان حرف زده شده، ولی جهت مردم مطالب خوب باز نشده است که همین امر نقص بسیار بزرگی به شمار می آید. تیم اطلاع رسانی دولت نارسایی دارد و هنوز سر جای خودش هست. نگاه اصلاح طلب و اصولگرایی در تیم رسانه ای دولت نقشی ندارد. بلکه هجمه های بسیار سنگین رسانه ای از بیرون است که گریبان این تیم را گرفته هست. افرادی که در تیم رسانه ای هستند، افرادی هستند که در تیم دولت قبل بودند. قبل از این که این دولت بیاید، رفتند جاگیری کردند. یعنی جهت خودشان خبرگزاری های مختلفی را تشکیل دادند که به یک نوعی پولش از منابع عمومی داده می شود. همچنین سایت ها و روزنامه هایی را تاسیس کردند و همه اینها که می توان گفت قدرت رسانه ای بسیاری را دارند با تفکر دولت قبل مدیریت می شود.»

    تغییر تیم اطلاع رسانی در اولویت است؟

    حال که این تیم اطلاع رسانی ناهمگن با دولت در معرض انتقادات فراوانی واقع شده است است و نمود ناکارآمدی اش هم در کارزار انتخابات ریاست جمهوری مشاهده شد، این پرسش در اذهان شکل می گیرد که همزمان با عوض کردن وزرای ضعیف، آیا روحانی باید در آستانه تشکیل دولت دومش اقدام به ایجاد تحول در تیم رسانه ای خود کند یا آن که عوض کردن این گروه اطلاع رسانی ضرورتی ندارد و مورد نیاز نیست در اولویت قرار گیرد. جهت پاسخ به این پرسش، آفتاب یزد به سراغ متخصصین و فعالان رسانه ای – مدیر دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، مدیرعامل سابق خبرگزاری ایرنا، مدیرمسئول روزنامه شرق و یک روزنامه نگار – رفته است تا نظر آنها را جویا شود:

    محمدمهدی فرقانی، مدیر دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، راجع به عملکرد تیم اطلاع رسانی دولت یازدهم به خبرنگار «آفتاب یزد» گفت: به باور من وظیفه تیم اطلاع رسانی یک دولت، تبلیغات به معنای منفی آن نیست. منظور از تبلیغات منفی بزرگنمایی فعالیت ها، موفقیت ها و در باغ سبز نشان دادن است ولی اطلاع رسانی به موقع، سریع و غیر واکنشی وظیفه مهم تیم اطلاع رسانی است.

    وی افزود: تیم اطلاع رسانی دولت همواره باید به گونه ای عمل کند که به اصطلاح دست پیش را داشته باشد و ابتکار عمل به خرج دهد نه این که بعد از انتشار اخبار منفی درصدد پاسخگویی بربیاید. به طور مثال در جریان بحث فیش های حقوقی کار اطلاع رسانی واقعا ضعیف بود و به نوعی استخوان لای زخم باقی ماند. هیچ کس به درستی اطلاع نیافت مدیرانی که حقوق های نجومی می گرفتند، با آنها برخورد شده است یا از کار برکنار شده است اند یا پول ها را به خزانه بازگرداندند تا زمانی که خود آقای روحانی در این باره سخن گفت و از بازگشت ۲۳میلیارد تومان به خزانه خبر داد. به همین ترتیب در تمام ۴سال گذشته ما شاهد تهاجم های فراوان به دولت بودیم. بنابراین تیم اطلاع رسانی اول باید ابتکار عمل در دست داشته باشد و از موضع کنشی وارد فضای اطلاع رسانی شود نه واکنشی. باید حقایق را به اطلاع برساند و نه به بزرگنمایی بپردازد و نه وعده های بلندپروازانه و غیر عملیاتی بدهد.

    این استاد دانشگاه اضافه کرد: به باور من یکی از مسائلی که ما در این روزها در مطبوعات مشاهده می کنیم و حتی در بعضی از صحبت ها به وسیله همراهان دولت مطرح می شود، این است که مطالبات مردم از دولت به نوعی ارتقا داده می شود و به جامعه این گونه القا می گردد که وقت تحقق آن وعده ها فرا رسیده هست، در حالی که می دانیم واقعا تحقق وعده ها به سرعت و به سهولت ممکن نیست و مستلزم زمینه های بسیاری است که در کنار آن باید فراهم شود و بدین ترتیب دولت هم بتواند به تدریج به وعده هایش عمل کند ولی بالا بردن مطالبات عمومی از دولت خود به خود می تواند زمینه های ناامیدی و یاس را در جامعه ایجاد کند. تیم اطلاع رسانی دولت باید در این زمینه واقع گرایانه عمل می کرد. در واقع بر اساس ظرفیت ها و مقدورات ملی به ترسیم چشم اندازها و خطوط آینده می پرداخت و آن چه را می شود انجام داد و آن چه را نمی شود انجام داد، تبیین می کرد نه این که مردم را بی جهت امیدوار نماید و نه بی جهت دلسرد و مایوس کند.

    فرقانی خاطرنشان کرد: این استراتژی کلی است که تیم اطلاع رسانی باید به کار می گرفت که چنین نشد. به باور من خود دکتر روحانی نیرومند ترین و محکم ترین سخنگوی قوه مجریه بود.

    او راجع به اولویت عوض کردن در تیم اطلاع رسانی اظهار داشت: ببینید ساختار و ترکیب انتخابات ۲۹ اردیبهشت تغییراتی را در سطوح و لایه های متفاوت اجتماعی نشان می دهد در سطح انتظارات، نیازها و ظرفیت های به وجود آمده. به همین علت من فکر می کنم دوره دوم ریاست جمهوری آقای روحانی هم دوره جدیدی می تواند تلقی شود که گر چه ادامه دوره قبلی است ولی به هر حال با مقتضیات جدیدی همراه است که پاسخگویی به این مقتضیات جدید، نیاز به ظرفیت سازی های تازه هم دارد.

    عبدالله ناصری، مدیر عامل سابق خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، با مهم دانستن عوض کردن تیم اطلاع رسانی اظهار داشت: استقبالی که مردم در ۲۹ اردیبهشت از دکتر روحانی کردند، همین طور میزان مشارکت، آرای دوباره مردم به ایشان و نفی و انکار نکردن گذشته، باعث می شود تا آقای روحانی یک بازبینی دقیق در ۴ ساله دوم در بسیاری از حوزه ها انجام دهد که یکی از این حوزه ها قطعا و بدون تردید حوزه اطلاع رسانی دولت به معنای جامع کلمه است.

    وی افزود: دولت در این زمینه بسیار ضعیف بود. از نخستین روز کاری اش در دوره یازدهم. حالا بعضی از بخش ها نقاط ضعف خودشان را به مرور نشان دادند همچون بعضی از بخش های حوزه صنعت. واقعا این امر مشتبه شده است است که تیم اطلاع رسانی آقای روحانی نه تنها ضعیف عمل کرده که در واقع هیچ کاری انجام نداده هست. این اتفاق باعث شد تا جریان رقیب آقای روحانی یک رای دور از انتظار به دست بیاورد. اگر تیم اطلاع رسانی دولت خوب عمل می کرد و تمام بار آن بر دوش آقای دکتر روحانی نبود، تیم رقیب که دارای امکانات گسترده بود، همین ۴۰ درصد آرا را هم نمی توانست به دست آورد.

    مهدی رحمانیان، مدیر مسئول روزنامه شرق، تیم اطلاع رسانی دولت یازدهم را به ترشی هفت بیجار تشبیه کرد و در این باره به آفتاب یزد گفت: به باور من دولت تیم رسانه ای ندارد بلکه دارای جزایر رسانه ای است که هر کدام به یک سو حرکت می کنند و هم سود و هم جهت با دولت پیش نمی روند. به باور من اگر دولت خبر رای مردم را در انتخابات اردیبهشت ماه گرفته باشد، قطعا تیم رسانه ای اش را متحول می کند.

    وی افزود: باید توجه داشت که رسانه در مدیریت نوین یک رکن است و اگر جامعه، شرکت و دستگاهی این رسانه را جدی نگیرد، بی شک بازنده خواهد بود. بنابراین، این مسئله ای نیست که بتوان آن را امروز و فردا کرده و جهت عوض کردن در آن تعلل نمود. هر لحظه رسانه باید در اولویت یک مدیر در هر سطحی که هست، باشد.

    مدیرمسئول روزنامه شرق در خاتمه راجع به رویکرد سیاسی تیم رسانه ای اظهار داشت: تیم رسانه ای نباید پراکنده باشد و جهت گیری آن باید روشن باشد و باید استراتژی مشخصی را دنبال کند و بر اساس آن روش هم برنامه ای مدون بنویسد و در همه صحنه ها و عرصه ها حضوری جدی، پررنگ و اثرگذار داشته باشد.

    ثمینا رستگاری، روزنامه نگار، هم راجع به تیم اطلاع رسانی دولت یازدهم گفت: هنگامی راجع به تیم رسانه ای دولت پرسش می شود، من خیلی دلم می خواهد بدانم به طور مشخص از چه چیزی صحبت می شود. به هر حال از شنیدن کلمه تیم و رسانه برداشت مشخص و معینی در ذهن ما نقش می بندد که تجسم عینی این برداشت در دولت یازدهم وجود ندارد. در تمام چهار سال گذشته ما با چند نام روبه رو بوده ایم و کارهایی که کارمندان بخش مشخصی از نهاد ریاست جمهوری فارغ از این که دولت روحانی باشد یا هر کس دیگری، موظف به انجام آن بوده اند؛ مثل تنظیم اخبار و برگزاری نشست هایی که البته هر لحظه شمار ناراضیان آن زیاد از راضیانش بوده است.

    وی افزود: بسیاری از دستاوردهای دولت هم جهت نخستین بار از زبان خود رییس جمهور در انتخابات شنیده شد؛ در حالی که ۴ سال جهت طرح آنها در فضای عمومی وقت و مجال در اختیار بخش رسانه ای دولت بود. یادم است در یکی از مراسم افطاری، امیرمحبیان به عنوان یک فعال سیاسی اصولگرا صحبت کرد و خطاب به دکتر روحانی گفت: دولت شما دستاوردهای زیادی داشته ولی مردم از آنها اطلاعی ندارند که البته این کف خواسته ها از چنین بخشی هست. سیل تهمت ها و انتقادهایی که در ۴ سال گذشته و به خصوص در ایام انتخابات به سمت دولت روانه شد و خیلی از آنها بی پاسخ ماند، یکی دیگر از عوارض نبود تیم رسانه شناس در دولت بود.

    این روزنامه نگار خاطرنشان کرد: تعمیق گفتمان اعتدال و تجمیع حمایت ها و مطالبات گروه های متفاوت اجتماعی و سیاسی، وظیفه مغفول دیگری بود که تاثیر خود را در رای ندادن ۱۵میلیون نفر نشان داد. توجه به اهمیت وجود چنین تیمی در دولت پیش رو، عوض کردن در تیم اطلاع رسانی از جمله کارهای مهمی است که باید در دستور کار قرار بگیرد؛ به چه دلیل که در ۴سال آینده مخالفان اصلاحات و اعتدال تمام تلاش خود را جهت ناامید کردن مردم از این گفتمان به کار خواهند بست. آنها در این چهار سال هیچ وظیفه دیگری جز کاستن از اعتبار شخصیت های اصلاح طلب و ایجاد فاصله میان آنها و مردم ندارند. از سوی دیگر ۱۵میلیون نفر رای خاموش وجود دارد که در کارزار روز جمعه ۲۹اردیبهشت انگیزه ای جهت بیرون آمدن از منزل نداشته هست. رقبای دکتر روحانی هم نشان داده اند که در افترا زدن به دولت او بسیار گشاده دست و متبحرند. آنها هم که به دکتر روحانی رای داده اند، پیگیر مطالباتشان خواهند بود.

    رستگاری خاطر نشان کرد: همه اینها به این معناست که در حوزه رسانه دیگر در نمی تواند بر همان پاشنه سابق بچرخد. به باور من تیم رسانه ای یک دولت در درجه اول باید رسانه را بفهمد و دوم این که به اصلاحات و اعتدال باور داشته باشد. گفتمانی که اکنون به پیروزی دست یافته گفتمان اعتدال و اصلاحات بوده هست. نمی توان وظیفه حفاظت از این گفتمان را به کسانی داد که درکی از مسئله ندارند. باید توجه کرد که تیم رسانه ای ویترین یک دولت است و هیچ وقت یک دولت چیدن ویترین خودش را به ضعیف ترین نیروهایش نمی دهد؛ به چه دلیل که تلاش نیروهای قدرتمند خود را بی اثر کرده هست. باز هم تاکید می کنم که منظور از تیم رسانه ای نه تبلیغاتچی هست، نه تنظیماتچی اخبار.

    او در آخر گفت: این تیم باید افکار عمومی، اولویت ها، انتقادها، شیوه های پاسخگویی، نحوه ارتباط با گروه های سیاسی و اجتماعی را بشناسد و توان طرح پرسش در بزنگاه ها را داشته باشد. صرف پاسخ دادن به پرسش هایی که دیگران مطرح کرده اند، کافی نیست. هر چند در حال حاضر راجع به داشتن همین شاخصه آخر هم ولی و اگر بسیار هست. آقای روحانی در ایام انتخابات یک تنه بار سنگینی را به دوش کشید و به همت مردم موفق هم شد ولی از فردا دیگر بحث تنها دولت او نیست بلکه حفاظت از گفتمان اوست که مهم تر هم هست.»

    واژه های کلیدی: انتخابات ریاست جمهوری | روزنامه نگار | ریاست جمهوری | دکتر روحانی | دولت یازدهم | دولت روحانی | حسن روحانی | روزنامه | رسانه ای | انتخابات | سیاسی

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب های ادبیات روسی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی طراحی وب
  • خرید کتاب عشق، وابسته به عشق شهوانی زبان اصلی
  • کتب جراحی عمومی زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع متالورژی
  • خرید کتاب های بیماری های عفونی از آمازون
  • هاردکپی کتاب های ریاضیات و آمار
  • منابع اورجینال ترمودینامیک و مکانیک آماری
  • کتاب های اپیدمیولوژی اورجینال
  • کتاب های زیباشناسی اورجینال
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>