• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اخبار اقتصادی و سیاسی » برنج با طعم آرسنیک در سفره های ماه رمضان!

    برنج با طعم آرسنیک در سفره های ماه رمضان!

     به‌منظور جلوگیری از سوءاستفاده تجاری هندی و زیاد کردن قیمت‌ها دستگاه‌های مرتبط با هماهنگی با یكدیگر و انجام کارها فرهنگی مانع این امر شوند و عنداللزوم نسبت به تحریم واردات از این كشور اقدام كنند.

    برنج با طعم آرسنیک در سفره های ماه رمضان!

    به‌منظور جلوگیری از سوءاستفاده تجاری هندی و زیاد کردن قیمت‌ها دستگاه‌های مرتبط با هماهنگی با یكدیگر و انجام کارها فرهنگی مانع این امر شوند و عنداللزوم نسبت به تحریم واردات از این كشور اقدام كنند.

    مجوز برنج‌های آلوده به آرسنیك صادر شده است است؟

    از كار گروه تنظیم بازار خبر می‌رسدكه ذخایر برنج در آستانه ماه مبارك رمضان اوضاع مناسبی ندارد و تأخیر شرکت غذا و دارو در پاسخگویی و صدور مجوز برنج‌های آلوده به آرسنیك موجود در انبار‌های شركت بازرگانی دولتی مشكلاتی را به وجود آورده هست، از این رو فشارها جهت توزیع این برنج‌های آلوده در این كارگروه زیاد کردن یافته است.

    عبارات مهم : وزارت بهداشت – بازرگانی
    ضعف مدیریت و زیاد کردن تخلفات شركت بازرگانی دولتی در بخش خرید و واردات كالاهای استراتژیك و فروش این كالاها یا صدور مجوز واردات به افراد خاص در سال‌های اخیر موجب شد كارگروه تنظیم بازار در سوم اردیبهشت امسال در جلسه‌ای مشكلات تأمین كالاهای استراتژیك را در امسال مورد بررسی قرار دهد.

    بر اساس صورتجلسه كارگروه تنظیم بازار، عنوان واردات برنج به وسیله شركت بازرگانی دولتی کشور عزیزمان ایران در سال تازه نیز دستمایه جنجال‌های فراوان شد ولی این بار حواشی صورت‌گرفته به‌جای رسانه‌ها در كارگروه تنظیم بازار و دولت مطرح شده است هست. بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده و چكیده‌ای از مباحث و تصمیمات اتخاذشده از كارگروه تنظیم بازار (در نامه‌ای با سربرگ حوزه معاونت اجرایی ریاست جمهوری) عنوان آلودگی برنج‌های وارداتی به آرسنیك به‌صورت مشخص اعلام و بر اختلاف شرکت غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و شركت بازرگانی دولتی و وزارت جهاد كشاورزی صحه گذاشته هست. با توجه به وقت این نامه كه در تاریخ سوم اردیبهشت امسال یعنی قبل از تودیع و معارفه معاون تازه شركت بازرگانی دولتی کشور عزیزمان ایران هست، حقایق دیگری را نیز به‌روی چشم مخاطب می‌گشاید.

    سكوت دولت راجع به بركناری مدیرعامل شركت بازرگانی دولتی ایران

    مدیرعامل شركت بازرگانی دولتی ایران، چند روز مانده به انتخابات دور دوازدهم ریاست جمهوری بركنار شد و راجع به دلایل این بركناری، دولت تصمیم گرفت سكوت محضی داشته باشد. در بخشی از چكیده تصمیمات اتخاذشده راجع به واردت برنج جهت تأمین ذخایر استراتژیك كشور و توزیع گسترده مواد غذایی جهت جلوگیری از زیاد کردن قیمت‌ها آمده است: «وزارت جهاد كشاورزی به‌عنوان مسئول تأمین و تنظیم بازار كالاهای اساسی موظف به تأمین به‌موقع این كالاها بوده و مورد نیاز است از تمامی ابزارهای موجود جهت انجام مسئولیت خود بهره گیرد، به‌نحوی‌كه قبل از شروع ماه رمضان و اجرای طرح ضیافت با توزیع گسترده اقلام مهم و حساس از هرگونه زیاد کردن قیمت جلوگیری و قیمت‌ها متعادل گردد.»

    بنابراین گزارش ولی در دستور سوم این جلسه دوباره به عنوان واردات برنج هندی پرداخته و اشاره شده است است كه هندی‌ها با توجه به محدودیت فصل واردات برنج در کشور عزیزمان ایران قیمت‌های خود را اوج می‌برند و تأكید شده است كه جهت تأمین كسری می‌توان از سایر كشورها مانند اروگوئه و تایلند استفاده كرد.

    در بخش دیگری از این نامه آمده است كه صدور GNP (گواهی بهداشتی) جهت سایر كشورهای عمده تولید برنج زمانبر هست، از طرفی صراحتاً به «بیش از حد بودن سقف مجاز آرسنیك در برنج‌های وارداتی به‌تشخیص آزمایشگاه‌های تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی» اشاره شده است است.

    این بیانات و مخالفت‌های شرکت غذا و دارو در حالی مطرح می‌شود كه دستگاه متولی تنظیم بازار بر «زمان ناكافی جهت واردات (محصول جدید) و تأمین كسری» و «عدم‌تمایل بخش شخصی جهت واردات این محصول به‌دلیل عدم‌توان مسابقه با واردات دولت» اشاره كرده است.

    فشارها جهت توزیع برنج‌های مشكل‌دار به‌بهانه ماه رمضان

    فشار شركت بازرگانی دولتی جهت عرضه برنج‌های وارداتی كه شرکت غذا و دارو آنها را دارای آرسنیك بیش از اندازه دانسته است در آستانه ماه رمضان سؤالات متعددی را در ذهن مخاطب ایجاد می‌كند. شركت بازرگانی دولتی کشور عزیزمان ایران باید به این سؤال پاسخ دهد كه آیا جهت تأمین كسری ذخایر استراتژیك كشور به این اندازه دیر عمل كرده است تا قصد آن را داشته باشد به‌دلیل كسری در بازار بخواهد برنجی توزیع كند كه شرکت غذا و دارو سلامت آن را تأیید نمی‌كند. محموله برنج خریداری‌شده به وسیله شركت بازرگانی دولتی کشور عزیزمان ایران آیا قبل از خرید آزمایش اجباری مورد نیاز و معمول را صورت نداده است؟ این عنوان باید جهت مخاطب نیز مشخص شود كه شركت بازرگانی دولتی کشور عزیزمان ایران چه محموله‌هایی و با چه درجه از كیفیت برنج را خریداری می‌كند كه مشكلات آلودگی به آرسنیك دارد؟

    شركت بازرگانی دولتی باید ارتباط بین استعفا یا به‌تعبیری بركناری مدیرعامل این شركت در آستانه انتخابات ریاست جمهوری با مسائل مطرح در این شركت را كه ظرف دو سال گذشته خبرگزاری تسنیم به آن پرداخته هست، مشخص كند. بنابراین گزارش در خلاصه مذاكرات، دستور سوم جلسه كارگروه تنظیم بازار در خصوص واردات برنج هندی آمده است:

    ــ با توجه به زیاد کردن قیمت برنج هندی و سوءاستفاده تجار هندی از انحصاری بودن مبدأ واردات و كاهش ذخایر این كالا در كشور به بعضی مشكلات به‌شرح ذیل در واردات برنج اشاره شد: وابستگی به تنها یك مبدأ وارداتی و مشكل واردات برنج از سایر كشورها مانند اروگوئه و تایلند و…، زمانبر بودن صدور GNP جهت سایر كشورهای عمده تولید برنج، بیش از حد بودن سقف مجاز آرسنیك در برنج‌های وارداتی به‌تشخیص آزمایشگاه‌های تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و عدم پذیرش پروتكل بین‌المللی به وسیله این شرکت و اختلاف نظر حدمجاز از نظر شرکت استاندارد با شرکت غذا و دارو و سازمان‌های بین‌المللی، ممنوعیت واردات و ثبت سفارش در فصل برداشت برنج و سوءاستفاده تجار هندی به زیاد کردن قیمت برنج جهت واردكنندگان ایرانی و عدم‌امكان واردات به‌اندازه كسری نیاز كشور جهت برنج در یك ماه باقی‌مانده تا ماه مبارك رمضان، عدم‌تمایل بخش شخصی جهت واردات به‌دلیل وجود رقیب دولتی (شركت بازرگانی تخصصی ایران) و احتمال عرضه با قیمت پایین‌تر از قیمت‌های تمام‌شده به وسیله این شركت و كاهش قاچاق این كالا به داخل كشور با توجه به اجرای طرح مبارزه با قاچاق و اصلاح تعرفه و از بین بردن مابه‌التفاوت. با توجه به موارد اشاره‌شده ذخایر برنج به‌‌رغم نزدیك شدن به ماه مبارك رمضان اوضاع مناسبی ندارد و تأخیر شرکت غذا و دارو در پاسخگویی در این خصوص به وزارت جهاد كشاورزی مشكلاتی را به وجود آورده است.

    بنابراین گزارش در این نامه همچنین آمده است كه با توجه به مصرف سرانه و تولید داخلی هر سال به واردات حدود یك‌میلیون و ۲۰۰هزار تن برنج نیاز است كه امكان تأمین این كسری تنها در هشت ماه از سال كه ممنوعیت ثبت سفارش بر واردات وجود ندارد امكانپذیر نیست و مورد نیاز است شرکت غذا و دارو علاوه بر بهر‌ه‌گیری از كارشناسان خود از مرجع و شركت‌های بازرسی بین‌المللی معتبر و مجوز واردات از مناطق و كشورهای قابل قبول از نظر این سازمان‌ها جهت واردات برنج طی مدت كوتاه جهت واردات این محصول را مشخص و معرفی كنند.

    به‌منظور جلوگیری از سوءاستفاده تجاری هندی و زیاد کردن قیمت‌ها دستگاه‌های مرتبط با هماهنگی با یكدیگر و انجام کارها فرهنگی مانع این امر شوند و عنداللزوم نسبت به تحریم واردات از این كشور اقدام كنند. فرآیند پیگیری به عنوان برنج وارداتی از سوی شرکت غذا و دارو بسیار زمانبر است كه با توجه به اوضاع نه‌چندان مناسب ذخایر برنج مورد تجدیدنظر قرار گیرد.

    تشكیل كمیته مشترك وزارت جهاد كشاورزی و شرکت غذا و دارو جهت حل مشكل
    بنابراین گزارش در بخش تصمیمات متخذ كارگروه تنظیم بازار آمده است:كمیته‌ای با محوریت شرکت غذا و دارو با همكاری جهاد كشاورزی تشكیل و تمامی موارد مربوط به این عنوان مشمول بر تعیین تكلیف برنج‌های وارداتی و تعیین مناطق قابل اتكا جهت واردات برنج بررسی و حداكثر ظرف مدت یك هفته نتیجه به دبیرخانه منعكس گردد.

    همچنین شرکت غذا و دارو ظرف كمتر از یك ماه كشورهای مجاز واردات برنج را به جهاد كشاورزی معرفی كند. به‌منظور جلوگیری از فوت وقت این مهم حتی‌المقدور براساس تأیید سازمان‌های بین‌المللی صورت گیرد. وزارت جهاد كشاورزی نسبت به بازبینی و ممنوعیت ثبت سفارش در چهار ماه از سال از ابزارهایی همچون تعرفه فصلی جهت حمایت از تولید داخلی و جلوگیری از سوءاستفاده كشورهای فروشنده بهره گیرد.

    برنج با طعم آرسنیک در سفره های ماه رمضان!

    منبع: جوان

    واژه های کلیدی: وزارت بهداشت | بازرگانی | ماه رمضان | واردات | ایرانی | وارداتی | جلوگیری | تنظیم | بازار | ایران

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب های دوره های خلبانی از آمازون
  • خرید کتاب مکانیک سیالات زبان اصلی
  • خرید کتاب های زبان اصلی آزمون های کانادا
  • خرید کتاب زبان اصلی دین
  • خرید کتاب زبان اصلی پوست و زیبایی
  • دانلود فایل های زبان اصلی بدنسازی
  • دانلود فایل های زبان اصلی جغرافیا
  • منابع اورجینال هنر
  • خرید کتاب های مکانیک بدن دگردیس از آمازون
  • منابع اورجینال اختراع
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>