• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » چطور می‌توان به مقام محمود دست یافت؟ ، منظور از مقام محمود چیست؟

    چطور می‌توان به مقام محمود دست یافت؟ ، منظور از مقام محمود چیست؟

    مقام و مراتب گوناگونی جهت پیامبران، ائمه و افراد خاص و محبوب خداوند وجود دارد.

    چطور می‌توان به مقام محمود دست یافت؟ ، منظور از مقام محمود چیست؟

    مقام و مراتب گوناگونی جهت پیامبران، ائمه و افراد خاص و محبوب خداوند وجود دارد، مقام‌هایی که بعضی از انسان‌های عادی و معمولی هم می‌توانند به آن دست یابند و رتبه و جایگاه خویش را در پیش پروردگار بالاتر ببرند، البته این امر منوط به رعایت قوانین و شرایطی است که خداوند جهت آن در نظر گرفته هست، بنوعی کلاس درسی است که پررودگار پاداش عالی جهت شاگردان برتر آن در نظر گرفته است.

    در همین راستا باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا در این مطلب به معرفی یکی از این مقام‌های عالی و برتر به نام مقام محمود و راه‌هایی رسیدن به آن بپردازد، بعد اگر قصد دارید تا رتبه خود را در پیش پروردگارتان بالاتر ببرید، بسم الله.

    چطور می‌توان به مقام محمود دست یافت؟ ، منظور از مقام محمود چیست؟

    مقام محمود

    حمید از حمد به معنای ستایش، از اسمای حسنای الهی است.

    محمود در لغت یعنی کسی که مورد حمد و ستایش قرار می‌گیرد و وقتی پیامبر (ص) درمقام مظهریت خدا قرار داده شد همه حمد کنندگان، این مظهریت و وجه الله را می‌بینند و ستایش‌ها متوجه او می‌شود. بنابراین، مقام محمود، مقام وجه الله بودن است.


    بیشتر بدانید:نقش حضرت زینب کبری(س) در احیای تشیّع


    مقام محمود، مقام شفاعت است و این مقام، در مرحله نخست، خاص رسول خدا (صلى الله علیه وآله) و بعد اهل بیت (علیهم السلام) او است.

    مقام و مراتب گوناگونی جهت پیامبران، ائمه و افراد خاص و محبوب خداوند وجود دارد.

    روایات فراوانى وجود دارد که مقام محمود را به مقام شفاعت، تفسیر کرده است.


    ببینید: ویدئویی جالب از لحظات تولد پیامبر (ص) در صفحه منتسب به رهبری


    امام صادق (علیه السلام) راجع به مقام محمود مى‏فرماید: مقام و مرتبه‏اى است که همه پیشینیان و متأخران، غبطه آن را مى‏خورند.

    منظور از «مقام محمود» در مورد پیامبراسلام چیست؟

    خداى متعال در آیه ۷۹ سوره «اسراء» خطاب به پیامبر (صلى الله علیه وآله) مى فرماید: (و پاسى از شب را از خواب برخیز، و قرآن [و نماز]بخوان. این یک وظیفه اضافى براى توست؛ امید است پروردگارت تو را به مقامى در خورِ ستایش برساند)؛ «وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَهً لَکَ عَسى اَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحْمُوداً».

    از آنجایی که درآیه دوم سوره فاتحه یا همان حمد خداوند می‌فرماید: «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمین‏؛ تمام مراتب و درجات حمد و سپاس تخصیص داده شده است به خداوند دارد که او پرورنده عالمیان است»، می‌توان این معنا را به دست آورد که اگر انسان به مقام محمود برسد، مظهر کامل وتمام الهی می‌شود و حمدی که درعالم می‌شود، به سوی محمود می‌باشد.

    چطور می‌توان به مقام محمود دست یافت؟ ، منظور از مقام محمود چیست؟


    بیشتر بدانید: منظور از «یا ثارالله و ابن ثاره» در زیارت عاشورا چیست؟


    مفسران معروف اسلامى این تعبیر را اشاره به نافله شب که در فضیلت آن روایات بسیارى وارد شده است دانسته اند، هر چند آیه، صراحت در این مساله ندارد ولى با قرائن مختلفى که در دست هست، این تفسیرروشن به نظر مى رسد.

    بدون شک، «مقام محمود» مقام بسیار برجسته اى است که ستایش برانگیز است (چرا که «محمود» از ماده «حمد» به معنى ستایش است)؛ و از آنجا که این کلمه، به طور مطلق آمده هست، شاید اشاره به این باشد که ستایش همگان را از نخستین و آخرین متوجه تو مى کند.

    روایات اسلامى، اعم از روایات اهل بیت (علیهم السلام) و روایاتى که از طرق برادران اهل تسنن نقل شده است هست، مقام محمود را به عنوان مقام شفاعتکبرى تفسیرکرده هست؛ به چه دلیل که پیامبر (صلى الله علیه وآله) بزرگترین شفیعان در عالم دیگر است و آن‌ها که شایسته شفاعت باشند، مشمول این شفاعتبزرگ خواهند شد.

    مقام و مراتب گوناگونی جهت پیامبران، ائمه و افراد خاص و محبوب خداوند وجود دارد.

    این تفسیردر روایات متعددى نیز وارد شده است است:

    در تفسیر «عیاشى» از امام باقر (علیه السلام) یا امام صادق (علیه السلام) مى خوانیم که: در تفسیرجمله «عَسى اَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحْمُوداً» فرمود: «هِىَ الْشَّفاعَهُ».

    بعضى از مفسران تلاش کرده اند: از مفهوم خود آیه، این حقیقت را دریابند.

    چطور می‌توان به مقام محمود دست یافت؟ ، منظور از مقام محمود چیست؟

    آن‌ها معتقدند:

    جمله «عَسى اَنْ یَبْعَثَکَ» علت بر این است: این مقامى که خدادر آینده به تو خواهد داد، مقامى است که ستایش همگان را برمى انگیزد، لیکن سودش به همگان مى رسد، (چرا که محمود در جمله بالا مطلق است و هیچ گونه قید و شرطى ندارد).


    بیشتر بدانید: چه کسانی به شب قدر وارد نمی‌شوند؟


    از این گذشته، حمد و ستایش در برابر یک عمل اختیارى هست، و چیزى که واجد همه این صفات باشد، چیزى جز شفاعت عامه پیامبر (صلى الله علیه وآله) نیست.

    این احتمال نیز وجود دارد که: «مقام محمود» همان نهایت قرب به پروردگار است که یکى از آثارش، شفاعتکبرى باشد.

    اگر هر حمدی از هر حامدی جهت خود حضرت حق تعالی هست، درمقام واسطه آن چه خلق و آفریده‌ها می‌بینند، تعین اول، صادرنخست، مظهر اول خلقی یعنی حضرت ختمی مرتبت (ص) قراردارد. از این رو، چون آن حضرت درمقام محمود هست، همه ستایش‌ها به او باز می‌گردد؛ به چه دلیل که مقام محمود همان مقام واسطیت در ظهور است که در آیات متعدد قرآن به اشکال متفاوت تبیین شده است هست. از جمله در آیات سوره نجم از مقام تدلی، قاب قوسین او ادنی (نجم، آیه ۹) سخن به میان آمده است تا بیان شود که وجه الله یعنی محمد (ص) همان حجاب بین ذات و مخلوقات و واسطه در ثبوت و اثبات هستی است.


    بیشتر بدانید: حضرت محمد(ص) چند فرزند داشت؟


    بنابر این، هر حمدی از دریچه محمدی به خداوند حمید می‌رسد؛ به چه دلیل که وجه الله است که نخست و در ظاهر دیده و ستوده می‌شود و از واسطیت آن حضرت (ص) است که شروع تکثرات ظهوری تحقق می‌یابد.

    رسیدن به مقام محمود به تبع پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)

    چنان که گفته شد، مقام محمود از اختصاصات پیامبر (ص) هست، ولی کسانی که محمدی می‌شوند می‌توانند از آثار این مقام بهره برند. [همچنان که این مقام جهت اهل بیت پیامبر محقق بوده و در بعضی ادعیه و زیارات رسیدن به مقام محمود که ائمه از آن برخوردارند از خداوند درخواست شده است است]برای این که محمدی شد باید راهی را پیمود که خداوند جهت آن حضرت (ص) تبیین و توصیف کرده هست. خداوند در آیه ۹۷ سوره اسراء می‌فرماید: «وَ مِنَ اللَّیلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَکَ عَسى‏ أَنْ یبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحْمُوداً؛ و پاسی از شب را به زنده داری برخیز، در حالی که عبادتی افزون جهت توست. امید است که پروردگارت تو را به مقامی پسندیده برانگیزد».

    در این آیه شب زنده داری به عنوان نافله و عبادتی افزون بر عبادت‌های دیگر که جهت همگان وضع شده است جهت پیامبر (ص) وضع می‌شود.

    شب زنده داری زمینه بهره مندی انسان از الهامات الهی را فراهم می‌آورد و مایه زدودن اشتغالات دنیائی از دل و ازدیاد صفای قلب انسان می‌شود.


    بیشتر بدانید: ۷ مژده پيامبر(ص) به دوستداران و شيعيان امام علی(ع)


    تغییراتی که در شب در جان شب زنده داران پدید می‌آید موجب می‌شود تا انسان به مقاماتی خاص از جمله احسان برسد.

    براساس آموزه‌های قرآنی مقام احسان مقام بسیار بزرگی است که می‌توان آن را قریب به مقامات پیامبران دانست؛ به چه دلیل که مقامی است که حکمت و یقین و اموری از این دست در جان آدمی پرورش می‌یابد.

    خداوند با اشاره به بعضی از اهل کتاب که به شب زنده داری می‌پرداختند از مومنان و یاران پیامبر می‌خواهد این گونه باشند.

    از نظر قرآن تنها، متقین عبادالرحمان و محسنان همانند پیامبر (ص) به تهجد و شب زنده داری می‌پردازند و برایشان این عمل عبادی، گران و سخت نیست؛ به چه دلیل که ایشان قدر و ارزش شب زنده داری و اعمال نیمه شب‌ها را می‌دانند و جهت رسیدن به آن مقامات الهی و انسانی تلاش می‌کنند تا با درک شب زنده داری به درک مقامات الهی نایل شوند.

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: قلب انسان | پیامبران | پیامبر | پیامبر | خداوند | مقام محمود | مقام حضرت محمد |

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود منابع مرجع تعمیر ونگهداری هواپیما
  • هاردکپی کتاب های فرزندان
  • خرید کتاب زبان اصلی سیاست
  • دانلود منابع مرجع طیف بینی
  • دانلود منابع مرجع آزمون های استرالیا
  • خرید کتاب های زبان اصلی پازل
  • خرید کتاب زبان اصلی پوست و زیبایی
  • کتب کتابخانه وAPI زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی الکترودینامیک
  • خرید کتاب زبان اصلی علوم تغذیه
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>