• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اخبار اقتصادی و سیاسی » سودجویی بی‌سابقه در فروش بلیت هواپیما

    سودجویی بی‌سابقه در فروش بلیت هواپیما

    پس از نوسانات اخیر ارزی، قیمت بلیت هواپیما بی‌محابا در حال زیاد کردن است و در نبود برنامه مدون جهت نظارت بر نرخ‌ها، آژانس‌ها، چارترکننده‌ها، سایت‌های فروش بلیت و البته شرکت‌های هواپیمایی، به خالی کردن جیب مردم مشغول هستند

    سودجویی بی‌سابقه در فروش بلیت هواپیما

    پس از نوسانات اخیر ارزی، قیمت بلیت هواپیما بی محابا در حال زیاد کردن است و در نبود برنامه مدون جهت نظارت بر قیمت ها، آژانس ها، چارترکننده ها، سایت های فروش بلیت و البته شرکت های هواپیمایی، به خالی کردن جیب مردم مشغول هستند

    افزایش قیمت پرواز های داخلی تا ۱۲۰۰۰۰۰ تومان

    پس از نوسانات اخیر ارزی و زیاد کردن قیمت دلار، هزینه شرکت های هواپیمایی که بیش از ۵۰ درصد آن ارزی هست، بی محابا زیاد کردن یافت.

    عبارات مهم : قیمت بلیت هواپیما – شرکت هواپیمایی
    پیش از این هزینه های شرکت های هواپیمایی با دلار ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می شد ولی بعد از آنکه مقرر شد ارز دولتی فقط به ۲۵ گروه کالایی تخصیص داده شده است یابد، شرکت های هواپیمایی در گام اول مشمول دریافت قیمت ارز با قیمت سامانه سنا شدند.

    قیمت های سامانه سنا تقریبا نرخی میانگین بین قیمت های بازار واسطه گری ارز و قیمت های سامانه نیما هست، شرکت های هواپیمایی مدعی شدند که تخصیص داده شده است ارز به آنها با قیمت های سامانه سنا، هزینه های شرکت ها و به دنبال آن قیمت بلیت را بسیار زیاد کردن می دهد بنابراین بعد از بررسی های متفاوت بانک مرکزی، وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، مقرر شد ارز با قیمت سامانه نیما یا همان ارز بازار ثانویه به شرکت های هواپیمایی تخصیص داده شده است یابد.

    این را دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی به فارس گفت و افزود: با پیگیری این انجمن و حمایت های شرکت هواپیمایی کشوری، قیمت ارز موارد مصرفی ایرلاین ها از سوی دولت، قیمت سامانه نیما یا همان قیمت ارز بازار ثانویه تعیین شد.

    به گفته مقصود اسعدی سامانی با تصمیم اتخاذ شده است قیمت بلیت پروازهای شرکت های هواپیمایی داخلی زیاد کردن قابل توجهی نخواهد داشت، این زیاد کردن قیمت کمتر از ۵۰ درصد خواهد بود، پیش از این قرار بود، ارز با قیمت سامانه ثنا به شرکت های هواپیمایی تخصیص داده شده است یابد که اگر این اتفاق رخ می داد قیمت بلیت پروازهای داخلی بیش از ۷۰درصد و خارجی ها بیش از ۱۰۰ درصد زیاد کردن می یافت.

    با وجود ادعای مسئولان صنعت حمل و نقل هوایی مبنی بر زیاد کردن حداکثر ۵۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما در شرایط فعلی، این زیاد کردن جهشی قیمت دلار جهت شرکت های هواپیمایی از ۴۲۰۰ تومان به حدود ۸۰۰۰ تومان موجب شد شرکت های هواپیمایی هم جهت جبران این هزینه های مضاعف، قیمت های بلیت خود را در مواردی تا ۱۰۰ درصد هم در پروازهای داخلی زیاد کردن دهند.

    * چشم پوشی شرکت هواپیمایی و حاشیه امن قیمت های نجومی بلیت هواپیما

    پیگیری خبرنگار فارس از آژانس های فروشنده بلیت هواپیما در پایتخت که آژانس های دارای مجوز بند الف هم در زمره آنها بودند حاکی از آن است که قیمت ها با نوسانات ارزی و خصوصاً در یک هفته اخیر، زیاد کردن بی محابایی داشته است به طوری که قیمت ها از حدود ۵۰۰ هزار تومان تا حتی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هم در پروازهای داخلی رسیده بود.

    موضوع را از متولیان فروش بلیت چند آژانس پیگیری کردیم که اغلب آنها معتقد بودند چون قیمت های شرکت های هواپیمایی بالا رفته هست، آنها هم به اجبار قیمت بلیت را زیاد کردن داده اند.

    یکی از متصدیان فروش بلیت پروازهای داخلی در این باره به خبرنگار فارس گفت: به نظر می رسد شرکت هواپیمایی کشوری و شرکت های هواپیمایی دست به دست هم داده اند تا قیمت ها را زیاد کردن دهند.

    به گفته وی در کنار این زیاد کردن قیمت شرکت های هواپیمایی، عده ای سودجو، واسطه گر و چارترکننده هم از این بازار پرآشوب بلیت هواپیما تا می توانند سودجویی می کنند و در نبود نظارت قیمت ها را زیاد کردن می دهند.

    یکی دیگر از متصدیان فروش بلیت پروازهای داخلی که در آژانس دارای مجوز بند الف فعال بود نیز گفت: قیمت های بلیت ما دقیقا همان قیمت های درج شده است روی سایت شرکت های هواپیمایی هست، ولی هنگامی قیمت یک پرواز داخلی به وسیله شرکت در سایت ۹۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است هست، ما هم به اجبار همان قیمت ها را اعمال می کنیم.

    سری به یکی دیگر از آژانس های فروش بلیت هواپیما زدیم، آنجا هم قیمت یک صندلی پرواز در مسیر پرترددی نظیر تهران-شیراز را جویا شدیم که متصدی قیمت ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان بسته به ساعات و روز سفر، اعلام کرد؛ البته یکی از مسافران نیز در این باره به فارس گفت: در نبود نظارت دولت، آژانس ها هم قیمت ها را خودسر زیاد کردن داده اند.

    وی که مسافر پرواز تهران-مشهد بود، گفت: جهت تاریخ ۸ شهریورماه دو بلیت مسیر تهران-مشهد از این آژانس می خواستم که متصدی به من اعلام کرد که هر نفر ۷۰۰ هزار تومان، هنگامی بابت قیمت بالای بلیت اعتراض کردم به من گفتند که این دقیقا همان قیمت شرکت هواپیمایی هست، در حالی که هنگامی سایت شرکت هواپیمایی مذکور را با گوشی خود دیدم، قیمت درج شده است همان پرواز در سایت شرکت هواپیمایی ۵۹۰ هزار تومان بود.

    به گفته این مسافر هنگامی نظارت وجود نداشته باشد آژانس ها هم روی هر بلیت داخلی تا ۱۵۰ هزار تومان هم اضافه می کنند و در پاسخ به اعتراض مسافران زیاد کردن قیمت دلار و ارز را بهانه می آورند.

    بنابراین گزارش با زیاد کردن تقاضا، بعضی آژانس های گران فروش از بازار انحصاری، زیاد کردن تقاضا و نظارت ضعیف شرکت هواپیمایی سوءاستفاده می کنند و در کنار ارائه پروازهای چارتری بدون اعتبار و با قیمت های گزاف، قیمت بلیت را زیاد کردن می دهند .

    سودجویی بی‌سابقه در فروش بلیت هواپیما

    * ادعای شرکت هواپیمایی: ایرلاین ها ملزم به مدیریت نحوه توزیع بلیت هستند

    بنابراین گزارش این قانون گریزی بعضی آژانس های در حالی رخ می دهد که مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی کشوری مدعی است: اعلام کرده ایم که شرکت های هواپیمایی باید بر نحوه توزیع بلیت های خود نظارت داشته باشند، ملاک قیمت بلیت، کلاس نرخی است که شرکت های هواپیمایی در سایت خود اعلام می کنند، این وظیفه شرکت های هواپیمایی است که قیمت خود را اعلام کنند، خریداران و توزیع کنندگان بلیت باید بر اساس آن قیمت عمل کنند.

    به هر حال با وجود ادعای مسئولان شرکت هواپیمایی کشوری مبنی بر اینکه آژانس ها ملزم هستند بلیت را طبق قیمت های اعلامی ایرلاین ها بفروشند ، بررسی میدانی قیمت قیمت ها در آژانس ها و رصد اینترنتی سایت های فروش بلیت هواپیما حکایت از نبود نظارت شرکت هواپیمایی و خیال راحت واسطه گران فروش بلیت جهت خالی کردن جیب مردم دارد.

    * قیمت های گران صندلی پرواز در سایت شرکت های هواپیمایی

    موضوع قیمت های بلیت هواپیما را این بار از سایت شرکت های هواپیمایی دنبال کردیم؛ با گزینش مسیر و تاریخ در سایت شرکت های هواپیمایی، متوجه می شوید این قیمت های بلیت هواپیما دیگر مناسب قشر زیادی از جامعه نخواهد بود و با این قیمت های بالا، ظاهراً فقط عده ای قلیل امکان استفاده از هواپیما بابت سفر را دارند.

    به هر حال در سایت شرکت های هواپیمایی هم با گزینش یک مسیر پرتردد نظیر تهران-شیراز، متوجه می شوید بسته به تاریخ و ساعت حرکت، طیف وسیعی از بلیت ها ولی با قیمت های حداقل ۵۰۰ هزار تومان بابت یک صندلی یک طرفه تا حدود ۹۰۰ هزار تومان موجود است.

    برخی شرکت های هواپیمایی دیگر هم چون اغلب پروازهای ظاهراً برنامه ای خود را چارتری کرده و دنبال سود زیاد هستند بنابراین در سایت فروش خود، اغلب پروازها را خالی گذاشته و اعلام می کنند هواپیما در مسیر مورد تقاضای مسافر موجود نیست، حتی بعضی شرکت های هواپیمایی که مرکز پروازی آنها مشهد است نیز در سایت خود، به بهانه نبود پرواز، فروش بلیت در مسیر پرترددی نظیر مشهد را در هیچ یک از روزها انجام نمی دهند.

    بررسی دیگر مسیر های پرتقاضا نظیر تهران-مشهد، اهواز-مشهد، بوشهر تهران-بوشهر-مشهد بندرعباس-تهران-بندرعباس-مشهد و غیره نیز نشان از قیمت گذاری بالای یک صندلی هواپیما به وسیله شرکت های هواپیمایی دارد این در حالی است که شرکت هواپیمایی کشوری مدعی است مردم جهت تهیه بلیت هواپیما فعلا از طریق سایت شرکت های هواپیمایی اقدام کنند.

    این در حالی است که پیش از این مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی کشوری به فارس گفته بود: ملاک قیمت بلیت، کلاس نرخی است که شرکت های هواپیمایی در سایت خود اعلام می کنند، این وظیفه شرکت های هواپیمایی است که قیمت خود را اعلام کنند، خریداران و توزیع کنندگان بلیت باید بر اساس آن قیمت عمل کنند.

    وی همچنین راجع به نظارت بر چارتری شدن بلیت هواپیما و اعمال قیمت های نجومی به بهانه چارتر گفته بود: در حال حاضر بسیاری از شرکت های هواپیمایی بلیت خود را به صورت غیرچارتری و برنامه ای می فروشند، تعدادی محدود از شرکت ها هم بلیت را به صورت چارتری می فروشند که تلاش می کنند به سمت پروازهای برنامه ای حرکت کنند و اولویت آنها فروش بلیت ها به وسیله خودشان هست.

    به گفته جعفرزاده خواهش ما از خریداران بلیت هواپیما این است که حتما از طریق مراجع معتبر اقدام به خرید بلیت هواپیما کنند، که قابل نظارت و پیگیری هست؛ در صورتی که تخلفی صورت بگیرد یا گزارشی به شرکت داده شود، دفترهای دارای مجوز در مرحله اول اخطار دریافت می کنند، در مرحله بعدی مجوز آن ها تعلیق شده است و در نهایت لغو مجوز صورت خواهد گرفت.

    * فروش بلیت های پروازهای داخلی با قیمت های میلیونی در سایت های چارتری

    یکی دیگر از روش هایی که مسافران امکان تهیه بلیت هواپیما را از آن طریق دارند، سایت های فروش بلیت هواپیما است که تعداد قلیلی از آنها دارای مجوز و طرف قرارداد با شرکت های هواپیمایی هستند و تعداد بسیار زیادی از انها هم بدون مجوز بلیت هواپیما می فروشند.

    در حالی که شرکت هواپیمایی کشوری مدعی است این سایت ها اغلب غیرقانونی هستند مشخص نیست چگونه توانسته اند سال های متمادی بلیت هواپیما بفروشند و در این حوزه فعالیت داشته باشند.

    به هر حال بررسی قیمت های بلیت هواپیما در این سایت ها هم نشان از نبود نظارت و ضابطه دارد.

    مجدداً قیمت مسیری پرترافیک در این سایت ها بررسی شد که بسته به تاریخ و وقت سفر، طیف ۵۰۰ هزار تومانی تا ۱۲۵۰ هزار تومانی در هر مسیر بابت یک صندلی پرواز اعمال شده است است.

    طبق قیمت یکی از همین سایت ها، مسیر تهران-شیراز یک میلیون و ۲۰۵ هزار تومان قیمت گذاری شده است هست، حال اگر یک خانواده ۴ نفره قصد سفر به شیراز با هواپیما را داشته باشند باید در مسیر رفت حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و در رفت و برگشت جمعا ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بابت یک سفر بپردازند.

    در دیگر مسیر ها نیز قیمت بلیت هواپیما بسته به تاریخ و ساعت حرکت ارقام بالایی است به عنوان نمونه قیمت بلیت پایتخت کشور عزیزمان ایران به مشهد در بعضی روزها از ۵۰۰ هزار تومان شروع می شود و جهت سفر از پایتخت کشور عزیزمان ایران به رشت هر مسافر باید حدود ۴۵۰ هزار تومان بپردازد.

    * اصرار شرکت هواپیمایی کشوری بر متعادل بودن قیمت پروازها

    با وجود اعمال چنین قیمت های نجومی بابت صندلی هواپیما آن هم در پروازهای داخلی، توصیه قابل تأمل، اصرار شرکت هواپیمایی کشوری بر متعادل بودن قیمت پروازها است.

    مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی کشوری، در این باره به خبرنگار فارس می گوید: اینکه در چند سایت، قیمت های نجومی بابت پروازهای داخلی معرفی شده است هست، مبنای قیمت گذاری بلیت هواپیما نیست.

    به ادعای جعفرزاده مبنای قیمت های بلیت هواپیما، قیمت های درج شده است روی خروجی سایت های شرکت های هواپیمایی است و ارائه قیمت بیش از آن قیمت ها تخلف محسوب می شود و همانند گذشته اگر آژانسی یا سایتی بالاتر از قیمت های مذکور قیمت ارائه دهد، متخلف محسوب می شود و آن هم از طریق بازرسی ها،در مکانیسم های نظارتی مشخص و اعمال قانون می شود.

    پس از نوسانات اخیر ارزی، قیمت بلیت هواپیما بی‌محابا در حال زیاد کردن است و در نبود برنامه مدون جهت نظارت بر نرخ‌ها، آژانس‌ها، چارترکننده‌ها، سایت‌های فروش بلیت و البته شرکت‌های هواپیمایی، به خالی کردن جیب مردم مشغول هستند

    * قائم مقام شرکت هواپیمایی: زیاد کردن قیمت بلیت هواپیما کمتر از ۷۰ درصد است

    بنابراین گزارش اصرار شرکت هواپیمایی کشوری بر متعادل بودن قیمت پروازها تا جایی پیش رفت که آرش خدایی، قائم مقام مدیر شرکت هواپیمایی کشوری که عموما هم در رسانه ها ظاهر نمی شود، در یک برنامه تلوزیونی حاضر شد و اعلام کرد: این که گفته می شود شرکت هواپیمایی کشوری پشت زیاد کردن قیمت پروازهای داخلی هست، صحت ندارد، به نظر ما رفتن این پول به جیب یک سری واسطه ها در قالب چارتری یک خسارت مطلق جهت صنعت هواپیمایی است.

    وی مدعی شد: به شدت به شرکت های هواپیمایی سخت گیری می کنیم تا خودشان سیستم مدیریت هزینه و درآمد داشته باشند و بلیت های خود را بفروشند ، اگر واقعا در بازار کششی جهت پرداخت پول بالاتری جهت یک بلیت باشد، به چه دلیل نباید این پول را شرکت هواپیمایی کسب کند؟ به چه دلیل باید به چارترکننده بدهد؟

    خدایی گفته است: بعضی از این ایرلاین ها با چارترکنندگان قراردادهایی دارند و می گویند به آن متعهدیم؛ ابزاری که ما داریم این است که پرواز را کنسل کنیم ، اگر پرواز را کنسل کنیم باز به مردم فشار می آید.

    قائم مقام شرکت هواپیمایی کشوری مدعی شد: سرجمع در حمل ونقل هوایی به هیچ عنوان زیاد کردن چهار برابری که هیچ ، سه برابر، دو برابر و حتی ۷۰ یا ۸۰ درصدی قیمت بلیت هم نداشته ایم و نداریم؛ الان شروع می شود به ثابت شدن و کم کردن قیمت.

    * به چه دلیل مدیر جمهور حل مسئله قیمت بلیت هواپیما را به وزیر صنعت سپرد

    بنابراین گزارش نجومی شدن قیمت های بلیت هواپیما به قدری شرایط را سخت کرده است که ۳ ۰ مردادماه امسال، مدیر شرکت میراث فرهنگی که در شیراز صحبت می کرد، با اشاره به نگرانی فعالان حوزه آژانس های مسافرتی در زمینه بالا رفتن قیمت بلیت های هواپیما گفت: مدیر جمهور همین امروز (۳۰ مرداد ۹۷) جهت حل مسئله زیاد کردن قیمت بلیت های هواپیما به وزیر صنعت دستور دادند.

    نکته قابل تأمل اینکه به چه دلیل مدیر جمهور بابت حل مسئله قیمت بلیت هواپیما، سراغ وزیر صنعت رفته است و به چه دلیل وزیر راه و شهرسازی در این عنوان دخالت داده نشده است.

    برخی کارشناسان معتقد هستند از آن منظر که عباس آخوندی اعتقادی به کارهای تعزیراتی و کم کردن اجباری قیمت ها ندارد، مدیر جمهور به اجبار سراغ وزیر صنعت جهت کم کردن قیمت بلیت هواپیما و رفع مسائل در این باره رفته است تا از طریقی دیگر این مسئله مردم حل شود.

    به گزارش فارس حال صنعت حمل و نقل هوایی کشور این روز ها و در شرایط تحریم خوب نیست ولی بعضی واسطه گران و سودجویان تلاش می کنند با زیاد کردن نجومی قیمت ها و به دنبال آن سودجویی بیشتر، به اسم شرایط تحریم، منافع خود را از جیب مردم تأمین کنند در حالی که قطعاً با زیاد کردن غیرواقعی قیمت ها، میزان تقاضای حمل و نقل هوایی کم کردن می یابد و این صنعت به تدریج دچار رکود می شود و این خطر بزرگی جهت کشور است لیکن حمل و نقل هوایی پیشانی توسعه اقتصادی کشور است.

    از سوی دیگر شرکت هواپیمایی کشوری به عنوان حاکمیت صنعت حمل و نقل هوایی طبق قانون، وظیفه نظارت بر قیمت ها و کیفیت خدمات ایرلاین ها را بر عهده دارد تا در بازار فعلی، شرکت های هواپیمایی اجازه نداشته باشند قیمت های غیرمنطقی و جهشی در بلیت ها اعمال کنند و مسافر را در مضیقه بگذارند که اجرای این وظیفه از سوی مردم لمس نمی شود.

    در حالی که شرکت هواپیمایی کشوری در این باره مدعی نظارت بر شرکت ها بعد از اجرای این قانون است ولی در عمل نشانه ای از این ادعا دیده نمی شود؛ به هر حال به نظر می رسد وزارت راه و شهرسازی و شرکت هواپیمایی کشوری، بیش از آنکه به فکر مردم و اقتصاد خانواده خصوصاً در ایام پرتقاضا باشند ، به فکر منفعت صاحبان بنگاه های اقتصادی انحصارگر و البته سود ده هستند.

    در شرایطی که مورد نیاز است حمل و نقل عمومی جذابیت های بیشتری نسبت به حمل و نقل شخصی داشته باشد و دولت با ارائه مشوق هایی مردم را به سمت حمل و نقل عمومی سوق دهد، این زیاد کردن قیمت های بی رویه قیمت خدمات حمل و نقل عمومی مسافری، زیاد مردم را به استفاده از ناوگان شخصی بزرگراه ای سوق می دهد، نتیجه استفاده روزافزون از ماشین شخصی هم کاملاً مشخص هست؛ زیاد کردن ترافیک بزرگراه ها، زیاد کردن مصرف سو خت، تولید هر چه زیاد آلاینده های زیست محیطی و مهم تر از همه زیاد کردن سوانح رانندگی و نیز تحمیل بار مالی سنگین اجتماعی و اقتصادی بر دوش کشور با بروز سوانح رانندگی منجر به فوت و جراحت .

    امید است در جهت جلوگیری از بروز مسائل بعدی در صنعت حمل و نقل هوایی ، دولت تلاش کند با حمایت از این صنعت پیشران که از ابزارهای توسعه هم هست، به واقعی سازی قیمت ها یاری کند تا این مسئله به بروز رکود در صنعت منجر نشود.

    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: farsnews.com

    واژه های کلیدی: قیمت بلیت هواپیما | شرکت هواپیمایی | حمل و نقل عمومی | روابط عمومی | هواپیما | هواپیما | پرواز | صندلی | تهران | بازار | آژانس

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی سکوریتی
  • منابع اورجینال بیماری های عفونی
  • خرید کتاب گیاه شناسی زبان اصلی
  • خرید کتاب های زبان اصلی دوچرخه
  • خرید کتاب بیهوشی و مراقبتهای ویژه زبان اصلی
  • خرید کتاب های زبان اصلی کتب عاشقانه
  • خرید کتاب های اختر فیزیک از آمازون
  • خرید کتاب های جبر خطی از آمازون
  • خرید کتاب فلسفه زبان اصلی
  • کتب بیوشیمی زبان اصلی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>