• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » بازیگر نباید عروسک دست کارگردان باشد

    بازیگر نباید عروسک دست کارگردان باشد

    نظری گفت:بازیگر نباید عروسک دست کارگردان باشد بلکه باید در عین داشتن استقلال از طرف کارگردان به سمت بازی بهتر هدایت شود.

    بازیگر نباید عروسک دست کارگردان باشد

    به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان؛ اسفندیار شهیدی، کارگردان و مدیر فیلمبرداری سینما در کارگاه آموزشی پیشرفته کارگردانی مدرسه سینمایی عمار، دوره شهید محسن حججی که در حسینیه هنر برگزار شد، گفت: هرکسی نمی تواند کارگردان شود، کسی کارگردانی خوب می شود که نگاه و خصلتی دراماتیک داشته باشد.

    وی اضافه کرد: فیلم دراماتیک ، مخاطبان را با عنوان و داستان خود درگیر می کند. این اوضاع جهت مخاطبان درگیری های ذهنی و پرسش ایجاد می کند. یک کارگردان موفق و خوب باید از فکری دراماتیک برخوردار باشد وگرنه عملکرد او در فیلمسازی مسئله دار می شود.

    شهیدی در ادامه با اشاره به مسائل و نکات فنی در سینما بیان کرد: تعداد ایده ارائه شده است در واحد زمان، ریتم را می سازد و هرچه تعداد این ایده ها زیاد باشد ضرب موزیک کار تندتر است و به دنبال آن نیز فیلم از ریتم تندتری برخوردار خواهد بود.

    بازیگر نباید عروسک دست کارگردان باشد

    این کارگردان سینما ادامه داد: ترکیب بندی عالی‌ترین مبحث در فیلمبرداری است و یکی از مهم ترین وظایف آن ایجاد اشتیاق جهت مخاطبان و افرادی است که فیلم تماشا می کنند. تمام قوانین ترکیب بندی در سینما به منظور ایجاد مرکز توجه جهت مخاطبان هست. یعنی یک کارگردان خوب و حرفه ای باید دوربین، نور، کات و حرکت را به خوبی بشناسد تا بتواند فیلم خوب و مناسبی را تهیه تولید کند.

    شهیدی که مدیر فیلمبرداری آثار متعددی بوده هست، خاطرنشان کرد: جایگاه فیلمبردار جهت کارگردان بسیار مهم است لیکن فیلمبردار ذهنیت کارگردان را به عینیت تبدیل می کند. هیچ کسی همانند یک تصویربردار نمی تواند به کارگردان یاری کند و یا حتی به کار او لطمه وارد کند.

    سامان:ملزم به استفاده از قواعد کلاسیک سینما نیستیم

    جلیل سامان نیز در دیگر کارگاه این دوره آموزشی با اشاره به نکات کارگردانی سینما اظهار داشت: کار کارگردان این است که از خلاقیت ها و توانایی های گروه جهت آن چیزی که در ذهن، تفکر و احساس خودش دارد استفاده کند.

    وی خطاب به شرکت کنندگان در این دوره بیان کرد: شما کارگردان های جوان یکی از مهم‌ترین چیزهایی که باید یاد بگیرید این است که بتوانید خودتان را با شرایط موجود هماهنگ کنید. شرایط موجود فقط شامل امکانات سرصحنه نیست بلکه شرایط خاصی است که جهت تهیه کننده و سفارش دهنده رخ می دهد. کارگردان موفق در سینمای کشور عزیزمان ایران کسی است که علاوه بر توانایی های کارگردانی از توانایی های دیگری هم برخوردار باشد.

    نظری گفت:بازیگر نباید عروسک دست کارگردان باشد بلکه باید در عین داشتن استقلال از طرف کارگردان به سمت بازی بهتر هدایت شود.

    وی تصریح کرد: یکی از مهمترین چیزهایی که یک کارگردان باید از آن حفظ و حراست کند روحیه لطیف این قشر هنرمند هست. یک کارگردان اگر روحیه لطیف، اندیشه غنی و حال خوبی نداشته باشد چگونه می خواهد حال خوب مورد نظر خود را به مردم انتقال کند.

    کارگردان سریال «ارمغان تاریکی» عنوان کرد: مهمترین چیزی که هر هنرمندی در هر رشته هنری باید بداند و بشناسد، معرفت نفس هست. کسی که می خواهد چیزی را از درون خودش به مخاطبان انتقال کند، زیاد به این معرفت نفس نیاز دارد. کارگردانان باید خود را به خوبی بشناسند لیکن به دنبال آن دنیای خود را هم به خوبی می شناسند.

    سامان توضیح داد: یک بخش دیگر کار کارگردانان، سلیقه هست. جهت اینکه به یک سلیقه خوب دست پیدا کنید نباید کارهای بد را تماشا کنید. حتی نباید زیاد سینما بروید و زیاد هم فیلم ببینید ولی باید فیلم و تصویر خوب تماشا کنید، موسیقی های خوب بشنوید و باید بدون پیش داوری فیلم ها را ببینید. اگر نگاه کارگردان به آدم ها سیاه و سفید باشد، فیلمش هم سیاه و سفید می شود.

    وی با بیان اینکه کارگردانی در سینما پیچیده ترین کار هست، یادآور شد: قواعد کلاسیک سینما را می توان جهت اجرا و یا اجرا نکردن یاد گرفت، ولی ما ملزم به استفاده از آنها نیستیم ولی ضرورت دارد تا آنها را یاد بگیریم.

    کاظم نظری نیز در بخش بازیگردانی این دوره آموزشی در سخنانی گفت: رشد سینما و صاحب سبک شدن مستلزم با سواد شدن و دانش بازیگران هست. یک بازیگر ابتدا باید از متن عبور کند تا به جوهره و شخصیت برسد. لیکن هر نقش، جوهره و شخصیت هایی دارد که باید بازیگران ابتدا آن را بشناسند. اگر اینگونه نشود با شخصیت های خنثی و بدون شاخصه روبرو هستیم.

    وی با بیان اینکه شخصیت های بازیگران باید اعتبار نیرومند داشته باشد، گفت: بخشی از شخصیت بازیگران را نویسنده و بخش دیگر را هم خود بازیگران باید بسازند و ایجاد کنند. یک بازیگر اگر در صحنه فیلمبرداری رفتاری را انجام می دهد، باید آن را به اعتبار نویسنده، کارگردان و با ایده و افکار خود انجام بدهد.

    بازیگر نباید عروسک دست کارگردان باشد

    نظری توضیح داد: شخصیتی که یک بازیگر قرار است در فیلمی بازی کند شاخصه هایی دارد که فرد بازیگر باید آن را به خوبی بشناسد. اگر در این شناخت، موفق نباشد در ایفای نقش و رسالت خود در آن فیلم موفق نخواهد بود.

    وی در ادامه سخنان یادآور شد: صورت یک بازیگر هم یکی از نکاتی است که هم جهت بازیگران و هم جهت کارگردان ها بسیار مهم هست. لیکن خصوصیات بازیگر باید با اهداف کارگردان و فیلمنامه همخوانی داشته باشد، این مسئله در عرضه فیلم کوتاه بسیار مهمتر است.

    نظری ادامه داد: نخستین عامل گزینش یک بازیگر از طرف کارگردان ها صورت و تصویر او هست. بنابراین یک کارگردان باید جهت این کار وقت کافی و مناسبی را تخصیص داده شده است بدهد تا فردی را گزینش کند که به اهداف او و فیلمنامه برسد، نیاز به گریم نداشته باشد.

    وی با بیان اینکه کارگردانان در گزینش بازیگران باید موارد مهمی چون فیزیک، روح و روان، اعتقادات و منزلت و جایگاه اجتماعی او را بررسی کنند، خاطرنشان کرد: بازیگران در وقت حضور در یک فیلم سینمایی باید به این توصیه توجه داشته باشند که نباید همچون عروسکی در دستان کارگردان قرار داشته باشند. آنها در عین اینکه باید استقلال خود را داشته باشند باید به وسیله کارگردان جهت بازی بهتر راهنمایی بشوند و او به آنها بگوید که چه کار کنند.

    نظری گفت:بازیگر نباید عروسک دست کارگردان باشد بلکه باید در عین داشتن استقلال از طرف کارگردان به سمت بازی بهتر هدایت شود.

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: فیلمبرداری | کارگردانی | سینمایی | استفاده | کارگردان | بازیگران | سینمای | بازیگر | سینما

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتب ماهیگیری زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع هنر ارتباطات
  • منابع اورجینال پیراپزشکی
  • خرید کتاب زبان اصلی علوم تغذیه
  • خرید کتاب های زبان اصلی تربیت
  • خرید کتاب نرم افزار های ادوبی زبان اصلی
  • خرید کتاب های زبان اصلی مدیریت سیستم
  • خرید کتاب های زبان اصلی منطق
  • خرید کتاب زبان اصلی دین
  • دانلود منابع مرجع فن آوری های نفت و گاز
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>