• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » غفلت مردم از موزه آب در دوره خشکسالی کشور ، ماجرای آثار نیمه کاره شاعر رنگ ها در مجموعه سعد آباد

    غفلت مردم از موزه آب در دوره خشکسالی کشور ، ماجرای آثار نیمه کاره شاعر رنگ ها در مجموعه سعد آباد

    ضمن دعوت شما به تماشای کاخ موزه سعدآباد؛ در گزارش زیر می‌توانید با بخش‌های ممختلف این موزه زیاد آشنا شوید.

    غفلت مردم از موزه آب در دوره خشکسالی کشور ، ماجرای آثار نیمه کاره شاعر رنگ ها در مجموعه سعد آباد

    به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان؛با مرور فهرست مکان‌های شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران به نام مجموعه فرهنگی رسیدم که از لحاظ تاریخی و معرفی تاریخ کشورمان حائز اهمیت است.

    این مکان جایی جز کاخ موزه سعدآباد نبود. این کاخ موزه در شمالی‌ترین و خوش‌آب و هواترین قسمت شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران قرار گرفته است و پیشینه آن به دوره قاجار برمی‌گردد. کاخ موزه سعدآباد در تاریخ ۲۴ دی ماه سال ۱۳۷۶ به ثبت ملی رسید.

    من یک روز تابستانی را جهت بازدید از این مجموعه گزینش کردم. از در ورودی دربند مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد وارد مجموعه شدم و نخستین جایی که از آن بازدید کردم موزه ظروف بود. بعد از آن سری به موزه استاد فرشچیان زدم و متوجه شدم که ۳ اثر از آثاری که در این موزه قرار گرفته‌اند در اصل نسخه کپی شده است آثار استاد فرشچیان هستند. سپس از موزه استاد بهزاد بازدید کردم و متوجه شدم که بعضی از آثار به نمایش درآمده در این موزه نیمه‌کاره هستند البته هنگامی از یکی از راهنمایان این موزه سؤال کردم که به چه دلیل بعضی از آثار نیمه‌کاره مانده‌اند؟ او گفت:استاد بهزاد (شاعر رنگ‌ها) گاهی در میان خلق یک نقاشی ایده جدیدی به ذهنشان می‌رسید و به سراغ ثبت آن اثر می‌رفتند بنابراین کار قبلی را نیمه‌کاره رها می‌کردند و عمرشان کفاف نداده است که این آثار را به انجام برسانند.

    غفلت مردم از موزه آب در دوره خشکسالی کشور ، ماجرای آثار نیمه کاره شاعر رنگ ها در مجموعه سعد آباد

    آیا همه آثار استاد بهزاد در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند؟

    استاد بهزاد در طول عمر خود بعضی از آثارش را فروخته و بعضی از این آثار نیز به موزه داده نشده‌اند.

    آیا تدبیری جهت خرید و حفاظت آثاری که استاد بهزاد فروخته، اندیشیده شده است است؟

    تصمیم داریم که چنین کاری را انجام بدهیم، ولی بودجه کافی جهت خرید آثار نداریم البته اداره کل موزه‌های کشور هر ساله بودجه‌ای را به خرید آثار با ارزش موزه‌ای از افرادی که پیش از آن، این آثار را خریده بودند تخصیص داده شده است می‌دهد، ولی بودجه تخصیص داده شده است داده شده است کفاف خرید آثار استاد بهزاد از صاحبان فعلی را نمی‌دهد البته کلکسیونر‌هایی که آثار را خریده‌اند به طور حتم به عالی ترین شکل از آثار مواظبت و نگهداری می‌کنند.

    ضمن دعوت شما به تماشای کاخ موزه سعدآباد؛ در گزارش زیر می‌توانید با بخش‌های ممختلف این موزه زیاد آشنا شوید.

    بعد از بازدید از موزه استاد بهزاد سری به موزه میرعماد زدم و متوجه شدم بعضی از آثاری که در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند، آنچنان که باید و شاید مرمت نشده‌اند و اثر چسب روی آن‌ها دیده می‌شود البته روی بعضی از آثار متعلق به سده‌های اولیه هجری اشکالی دیده می‌شد که به نظر می‌رسید وصله ناجور جهت اثر است.

    غفلت مردم از موزه آب در دوره خشکسالی کشور ، ماجرای آثار نیمه کاره شاعر رنگ ها در مجموعه سعد آباد

    در موزه ملت یا کاخ سفید نیز بعضی از آثار موزه‌ای شکسته بودند و یا با چسب نواری ترمیم شده است بودند که این کار تناسب چندانی با روش‌های مناسب و حرفه‌ای حفاظت و نگهداری آثار موزه‌ای نداشت. ولی در اینجا باید گفت: موزه آب کم‌بازدیدترین موزه مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد بود و به نظر می‌رسید که کسی مشتاق بازدید از این بخش مجموعه و آشنایی با دست‌آورد‌های مردم کشورمان جهت مبارزه با کم‌آبی و استفاده بهینه از آب نیست.

    موزه برادران امیدوار نیز بخش دیگری از مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد بود. این موزه که در بخش شمال غربی مجموعه سعدآباد قرار گرفته هست، در مهر ماه سال ۱۳۸۲ به نام برادران امیدوار، نخستین جهانگردان ایرانی معاصر افتتاح شد.

    موزه برادران امیدوار بازدیدکنندگان را به دور دنیا می‌برد و آنها را با رسوم قبایل متفاوت و کشور‌های گوناگون دنیا آشنا می‌کرد.

    ضمن دعوت شما به تماشای کاخ موزه سعدآباد؛ در گزارش زیر می‌توانید با بخش‌های ممختلف این موزه زیاد آشنا شوید.

    عبارات مهم : آثار استاد فرشچیان – استاد فرشچیان
    کاخ سبز از نظر بازدیدکنندگان دیدنی‌ترین بخش مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد بود. این کاخ یکی از زیباترین کاخ‌های موجود در کشورمان هست. اکثر آثاری که در این موزه در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند متعلق به دوره رضاخان هستند البته آنچنان که من متوجه شدم زیرزمین کاخ سبز انباری بوده و محمدرضاشاه بعد‌ها آن را تبدیل به مکانی جهت پذیرایی کرده است.

    لازم به ذکر هست؛ عکاسی با فلش یا عکاسی با دوربین حرفه‌ای در بخش‌های متفاوت موزه سعدآباد ممنوع هست، ولی کاخ سبز یکی از مکان هایی است که هر گونه تصویر گرفتن از آثاری که در آن به نمایش گذاشته شده است هست، ممنوع است.

    آشنایی با لباس قوم های متفاوت در موزه پوشاک

    موزه پوشاک سلطنتی مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد نیز جذابیت خاصی دارد و بازدیدکنندگان در بخشی از این موزه با لباس قوم‌های متفاوت کشورمان آشنا می‌شوند البته در بازدید از بخش‌های متفاوت این موزه متوجه شدیم که اکثر لباس‌ها به اصطلاح بر تن مانکن‌ها گریه می‌کنند و این باعث می‌شد که بازدیدکننده لذت چندانی از دیدن آثاری که در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند، نبرد.

    در آخر باید به نحوه استفاده بعضی از بازدیدکنندگان از مجموعه‌های فرهنگی و تاریخی، چون سعدآباد بپردازیم. فرهنگی که هنوز به طور فراگیر در بین مردم رواج پیدا نکرده است و بعضی از بازدیدکنندگان موزه تعریف درستی از تماشای آثار تاریخی و .. ندارند. درست مثل زمانی که به دل محیط زیست می‌روند و زباله‌های خود را رها می‌کنند و یا در بازدید از پل‌های تاریخی و بنا‌ها حکاکی می‌کنند.

    غفلت مردم از موزه آب در دوره خشکسالی کشور ، ماجرای آثار نیمه کاره شاعر رنگ ها در مجموعه سعد آباد

    وقتی که در محوطه مجموعه قدم می‌زدم متوجه شدم که بعضی از بازدیدکنندگان بطری های پلاستیکی خود را به رودخانه‌ای که از میان محوطه مجموعه می‌گذرد، رها کرده اند که منظره نامناسبی ایجاد شده است بود. در وقت بازدید از بعضی از موزه‌ها هم متوجه شدم که بعضی از بازدیدکنندگان از غفلت لحظه‌ای راهنمایان موزه غفلت می‌کنند و از حفاظ‌های اطراف آثار عبور می‌کنند و خود را به آثار می‌رسانند تا آن‌ها را لمس کنند و این امر وصله ناجوری است که به هیچ وجه با فرهنگ بازدید از موزه‌ها و مکان‌های تاریخی تناسب ندارد.

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: آثار استاد فرشچیان | استاد فرشچیان | آثار تاریخی | بازدید از | نمایش | مجموعه | تاریخی | بازدید

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • هاردکپی کتاب های صنعت نور
  • خرید کتاب های زبان اصلی روزنامه نگاری، رسانه
  • دانلود فایل های زبان اصلی طراحی وب
  • کتب کتابخانه زبان اصلی
  • کتب تحلیل زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی دایره المعارف
  • دانلود فایل های زبان اصلی علوم فضایی
  • منابع اورجینال هنر
  • کتاب های طب فیزیکی و توانبخشی اورجینال
  • خرید کتاب های داستان از آمازون
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>