• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اخبار اقتصادی و سیاسی » اختلاف ۹۰ میلیونی قیمت کارخانه و بازار خودرو

    اختلاف ۹۰ میلیونی قیمت کارخانه و بازار خودرو

    در چند هفته اخیر بازار ماشین به شدت ملتهب شده است هست. فاصله بین قیمت کارخانه و بازار خودروها به شدت زیاد کردن یافته و هیچ مقامی هم پاسخگو نیست.

    اختلاف ۹۰ میلیونی قیمت کارخانه و بازار خودرو

    در چند هفته اخیر بازار ماشین به شدت ملتهب شده است هست. فاصله بین قیمت کارخانه و بازار خودروها به شدت زیاد کردن یافته و هیچ مقامی هم پاسخگو نیست.

    مسوولان کجایند!؟

    خروج آمریکا از برجام و مطرح شدن احتمال قطع همکاری خودروسازان خارجی و توقف تولید خودروهای پسابرجامی باعث شده است تا قیمت این خودروها در بازار به شدت زیاد کردن یابد.

    عبارات مهم : خودروسازان داخلی – خودروسازان
    در کنار این عنوان رشد قیمت دلار در بازار غیر رسمی نیز باعث ایجاد التهاب مضاعف در بازار ماشین شده است است و قیمت تمام خودروها با زیاد کردن همراه بوده است.

    هم اکنون اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار بعضی خودروهای یکسان تولیدی با خودروسازان خارجی به حدود ۹۰ میلیون تومان نیز رسیده هست. به عنوان مثال قیمت کارخانه مزدا۳ ظاهر ۳ معادل ۱۳۱ میلیون تومان است ولی قیمت آن در بازار به ۲۱۵ میلیون تومان رسیده است.

    قیمت کارخانه پژو ۲۰۰۸ نیز معادل ۱۱۵ میلیون تومان و قیمت بازار آن ۲۰۶ میلیون تومان هست. قیمت کارخانه ای سراتو ۱۱۳ میلیون تومان و قیمت بازار آن ۱۶۴ میلیون تومان هست. قیمت کارخانه هیوندایی اکسنت ۱۱۵ میلیون تومان و قیمت بازار آن به ۱۵۳ میلیون تومان رسیده است.

    اما گذشته از خودروهای یکسان تولیدی با خودروسازان خارجی که احتمال توقف تولید آنها مطرح شده است و همین عنوان باعث سوءاستفاده دلالان و واسطه های بازار ماشین و ارائه قیمت های نجومی جهت این خودروها شده است است قیمت باقی خودروهای تولید داخل نیز در بازار زیاد کردن قابل توجهی داشته است.

    به عنوان مثال در حالی قیمت کارخانه پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۵۴ میلیون تومان است که قیمت بازار آن به ۷۳ میلیون تومان رسیده هست. قیمت کارخانه ساندرو استپ وی اتوماتیک نیز ۶۱ میلیون تومان و قیمت بازار آن ۹۱ میلیون تومان است.

    جک S۵ اتوماتیک نیز در حالی در کارخانه به قیمت ۱۲۳ میلیون تومان عرضه می شود که قیمت بازار آن به ۱۴۷ میلیون تومان رسیده هست. قیمت کارخانه هاوال H۲ نیز ۱۰۴ میلیون تومان و قیمت بازار آن ۱۴۱ میلیون تومان است.

    علاوه بر این خودروها ولی قیمت خودروهای پرتیراژ و پرمصرف داخلی نیز با زیاد کردن همراه بوده هست. به عنوان مثال پراید سایپا ۱۱۱ در حالی در کارخانه به قیمت ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان عرضه می شود که قیمت بازار آن به ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده هست. سمند LX نیز در حالی در کارخانه به قیمت ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می شود که قیمت بازار آن ۳۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

    مروری بر قیمت خودروها در بازار نشان می دهد که این بازار به شدت ملتهب شده است و در این شرایط هیچ نظارتی نیز بر آن وجود ندارد.

    در شرایطی که دلالان و واسطه ها به ماهی گیری از آب گل آلود مشغول هستند از مسوولان و شرکت های مرتبط به خاص وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز خبری نیست و مشخص نیست چه کسی باید با سوءاستفاده ها در بازار ماشین برخورد کند.

    در این رابطه امر الله امینی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت را مسوول قصور در نظارت بر بازار ماشین دانسته و می گوید: گذشته از دلایلی همچون احتمال قطع همکاری خودروسازان خارجی و زیاد کردن قیمت ارز، علت مهم وضع آشفته بازار ماشین ضعف نظارت بر این حوزه است.

    امرالله امینی با بیان اینکه تجربیات سال های گذشته نشان داده که دلالان بازار ماشین در هر وضعیتی به دنبال سوءاستفاده از شرایط هستند، خاطرنشان می کند: در دوره قبل که قیمت دلار یک مرتبه از هزار تومان به ۳۰۰۰ هزار تومان رسید نیز بعضی ها یک شبه مولتی میلیاردر شدند.

    موضوع تحریم و قیمت ارز جای خود. حتی اگر همکاری تمام خودروسازان خارجی با خودروسازان داخلی نیز قطع شده است و تولید این خودروها متوقف شود آیا تفاوت بین قیمت کارخانه و بازار خودروها باید به ۱۰۰ میلیون تومان برسد!؟.

    عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی اضافه می کند: ضعف نظارت بر بازار ماشین باعث شده است فروشندگان قیمت های تخیلی و نجومی جهت خودروها تعیین کنند. البته بعید است که مصرف کنندگان با چنین قیمت هایی حاضر به خرید ماشین باشند ولی در نهایت اعلام چنین قیمت هایی تاثیر نامطلوبی بر افکار عمومی داشته و شرایط بازار را ملتهب می کند.

    مشکل این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت دست بسته ایستاده و به جای نظارت فقط نظاره می کند. امیدواریم مسوولان مربوطه هر چه سریعتر وارد عمل شده است و با بنگاه هایی که خودروها حتی تا حدودا دو برابر قیمت مهم در بازار عرضه می کنند برخورد کنند.

    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: isna.ir

    اختلاف ۹۰ میلیونی قیمت کارخانه و بازار خودرو

    واژه های کلیدی: خودروسازان داخلی | خودروسازان | کارخانه | ماشین | خارجی | تجارت | بازار | میلیون

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب زبان اصلی جراحی
  • خرید کتاب معدن کار زبان اصلی
  • خرید کتاب های زبان اصلی موسیقی (گیتار)
  • خرید کتاب های رادیولوژی از آمازون
  • خرید کتاب های گوارش از آمازون
  • کتاب های زبان روسی اورجینال
  • منابع اورجینال ساختمان داده
  • دانلود فایل های زبان اصلی ابزار
  • دانلود فایل های زبان اصلی جمع آوری
  • هاردکپی کتاب های تئوری بازی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>