• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اخبار اقتصادی و سیاسی » قاچاق‌ دلار، بیخ گوش بانک مرکزی

    قاچاق‌ دلار، بیخ گوش بانک مرکزی

     بانک مرکزی و دولت در حالی خریدوفروش ارز در بازار آزاد را قاچاق اعلام کرده‌اند که این روزها بازار قاچاق‌فروشی دلار دقیقاً در نزدیکی ساختمان بانک مرکزی در خیابان فردوسی رونق یافته است.

    قاچاق‌ دلار، بیخ گوش بانک مرکزی

    بانک مرکزی و دولت در حالی خریدوفروش ارز در بازار آزاد را قاچاق اعلام کرده اند که این روزها بازار قاچاق فروشی دلار دقیقاً در نزدیکی ساختمان بانک مرکزی در خیابان فردوسی رونق یافته است.

    ساختمانی در نزدیکی بانک مرکزی که کار قاچاق فروش دلار انجام می دهند

    با اعلام دولت از ۲۱ فروردین ماه ارز رسمی کشور با قیمت ۴۲۰۰ تومان جهت هر دلار تک قیمت شده است هست. البته دولت ارز یورو را جایگزین دلار در مبادلات رسمی کرده است.

    عبارات مهم : خیابان – خیابانی
    دلار ۴۲۰۰تومانی در حالی از سوی دولت به عنوان ارز رسمی اعلام شده است که بانک مرکزی مدعی است که تمامی نیازهای واقعی ارز را با این قیمت پاسخ می دهد ولی این در حالیست که حتی تجار و بازرگانان بزرگ با نقد به سیاست اخیر دولت خواستار تعیین راهی جهت حل مسائل به وجودآمده در تأمین ارز مورد نیازشان شده است اند.

    در روزهای اخیر به دفعات اعضای اتاق بازرگانی و سایر فعالان اقتصادی کشور تأکید کرده اند که قادر به تأمین ارز مورد نیازشان نیستند و حتی جهت تجارت در بیرون مرزها با مشکلاتی روبه رو شده است اند به چه دلیل که بانک مرکزی اجازه ورود و خروج بیش از ۱۰ هزار دلار را نمی دهد. اتفاقات به وجودآمده در بازار ارز طی ماه های اخیر موجب شده است تا دلار قاچاق به دفعات رکوردهای نجومی را به ثبت برساند، البته این در حالیست که دولتمردان زیر بار این قیمت ها نرفته و می گویند این قیمت ها را به رسمیت نمی شناسند، حتی دیروز اسحاق جهانگیری معاون اول مدیر جمهور علناً اعلام این قیمت ها در بعضی از رسانه ها را به عنوان اخبار نادرست یاد کرد و گفت: اخبار بدون مبنا و بی اساس درخصوص خریدوفروش ارز در بازار غیررسمی انتشار می شود که مرجع آن، مبهم و نامشخص است و نباید به این اطلاعات غیرصحیح اتکا کرد.

    در عین حال محمد باقر نوبخت سخنگوی قوه مجریه هم اعلام کرده بازار واقعی ارز ایران، بازار فعلی و معاملاتی که در کوچه بعد کوچه ها انجام می شود نیست.

    رونق معامله درگوشی دلار قاچاق

    خبرنگار تسنیم به منظور تهیه گزارش از واقعیت این روزهای بازار قاچاق ارز راهی خیابان فرودسی شد؛ خیابانی که سال هاست نبض بازار ارز است و شاهد اتفاقات گوناگون اطراف دلار و یورو.

    خیابان فردوسی از چند ماه قبل با ورود نیروی انتظامی خالی از گعده های گسترده دلال ها شد؛ پاتوق مهم دلارفروش های فردوسی که برابر پاساژ افشار بود مدتهاست خالی شده است و ساکنان آن در نقاط متفاوت این خیابان متواری هستند. اگر گذرتان به خیابان فردوسی بیفتد به آسانی می توانید نظاره گر معاملات درگوشی جهت خرید و فروش دلار باشید. البته کنار حضور فعال دلال ها، سکوت صرافی ها بسیار به چشم می خورد به چه دلیل که تقریباً تمام صرافی های خیابان فردوسی به اجبار دست از کار کشیده و اطلاعیه «خرید و فروش ارز نداریم» را روی درب مغازه هایشان چسبانده اند.

    اگر وارد این صرافی ها شوید همان ابتدا صراف ها می گویند “هیچ ارزی جهت خرید و فروش نداریم” و اجازه نمی دهند زیاد از آن در مغازه هایشان بایستید. البته صرافی ها که قبلاً کنار خرید و فروش ارز به انجام حواله های ارزی هم می پرداختند این روزها بسیار گله دارند و می گویند “با سیاست اخیر بانک مرکزی رسماً بدون کار شده است ایم و از صبح تا غروب مغازه را باز نگه می داریم تا گرفتار تعزیرات نشویم ولی هیچ چیزی جهت خرید و فروش و معامله نداریم”.

    قاچاق‌ دلار، بیخ گوش بانک مرکزی

    صرافی ها از وحشت تعزیرات تعطیل نمی کنند

    یکی از این صراف ها گفت: بانک مرکزی اجازه نمی دهد مغازه مان را ببندیم وگرنه اصلاً نمی آمدیم به بازار.

    بسیاری از صرافی ها در تلاطم های اخیر ارزی به کمک بانک مرکزی آمدند ولی بانک مرکزی تمام کاسه کوزه ها را بر سر صرافی ها شکست و آنها را بدون کار کرد. این صراف ها می گویند “هزینه اجاره مغازه و آب و برق و … با وجود بیکاری جهت ما سنگین است و نهایت یک ماه دیگر با این اوضاع دوام بیاوریم”. تعدادی از صرافی هایی که در خیابان فردوسی حضور دارند این روزها مشغول خرید و فروش سکه شده است اند و می گویند سود سکه فعلاً مشکلی ندارد و به صرفه است.

    مشاهدات خبرنگار ما از سطح خیابان فردوسی نشان می دهد که تعداد زیادی از مردم که قصد سفر به خارج از کشور را دارند جهت تهیه ارز مجبورند با دلال ها وارد مذاکره شده است و از آنها بخواهند که دلار مورد نیازشان را برایشان تهیه کنند.

    معامله دلار ۷۰۰۰تومانی مثل آب خوردن

    یکی از دلا ل ها می گوید: اکثراً همکاران ما الآن فروش ندارند و زیاد خریدار دلار و یورو هستند ولی اگر مشتری خوبی داشته باشیم با جمع آوری دلار از یکدیگر مشتری را از دست نمی دهیم.

    او می گوید بعضی از مشتری ها حتی تا ۷ هزار تومان هم به دلار پول می دهند، به چه دلیل که این افراد مجبورند ارز مورد نیازشان را تأمین کرده و به سفر بروند.

    دلال ها می گویند مردم عادی و مسافران خریداران مهم دلار از آنها هستند به چه دلیل که با تعطیل شدن صرافی ها فقط از طریق دلال ها می توان ارز خرید.

    یکی از دلال ها می گوید، امروز فروشنده در بازار زیاد است و همین امر باعث شده است تا قیمت دلار قاچاق که دیروز تا ۷۲۰۰ تومان هم رفت به ۶۸۰۰ تومان کم کردن پیدا کند.

    وی می گوید، روز گذشته همزمان با زیاد کردن خریدار این ارز هم در بازار بسیار زیاد بود.

    دلال دیگری می گوید: این روزها خرید ارز از مسافران خارجی خیلی به صرفه است هم جهت ما هم جهت آنها، به چه دلیل که بانک مرکزی یورو را از خارجی ها با قیمت ۵۲۰۰ تومان می خرد ولی ما با ۷ هزار تومان ارز آنها را می خریم طبیعی است که جهت خارجی ها فروش ارز به دلال ها به صرفه تر است.

    اگر کوچه بعد کوچه فردوسی بازار ارز نیست بعد کجاست؟

    اگر مردم مسافران عادی قصد خرید ارز را داشته باشند مجبورند سراغ دلال های ارز در خیابان فردوسی بروند که پاتوقشان در خیابان های مجاور چهارراه استانبول هست. اکثر این دلال ها دستگاه کارت خوان دارند و موقع خرید و فروش با کارتخوان همراهشان به آسانی معامله را انجام می دهند. به لطف اتفاقات اخیر در بازار ارز اکثر دلال ها و البته مردم که به فردوسی آمده اند تحلیل گر ارزی شده است و هر یک آینده نگری خود را از آینده این بازار می گویند، ولی تقریباً اکثر آنها معتقدند سود مهم این اوضاع به جیب دولت رفته و مردم باز هم ضرر می کنند.

    تعدادی از مردم که جهت خرید ارز به اینجا آمده اند در تصویر العمل به صحبت های اخیر دولتی ها مبنی بر اینکه بازار واقعی ارز کشور عزیزمان ایران در کوچه و بعد کوچه ها نیست می گویند: اگر اینجا بازار ارز نیست بعد کجاست؟ ما باید ارز را کجا بخریم هنگامی نه صرافی ارز می فروشد نه بانک؟ آنها می گویند دلار ۴۲۰۰تومانی به جیب تعداد محدودی از افراد می رود و همه نمی توانند این ارز را تهیه کنند.

    یکی از دلال ها می گوید: اگر معامله با کسی قطعی شود معمولاً در داخل شعب بانک های خیابان فردوسی یا پاساژ در کوچه های اطراف جنس را تحویل مردم می دهیم.

    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: tasnimnews.com

     بانک مرکزی و دولت در حالی خریدوفروش ارز در بازار آزاد را قاچاق اعلام کرده‌اند که این روزها بازار قاچاق‌فروشی دلار دقیقاً در نزدیکی ساختمان بانک مرکزی در خیابان فردوسی رونق یافته است.

    واژه های کلیدی: خیابان | خیابانی | مرکزی | بازار | فردوسی | خبر | اقتصادی |

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • منابع اورجینال پزشکی طبیعی
  • خرید کتاب های زبان اصلی نقشه کشی
  • منابع اورجینال ترمودینامیک و مکانیک آماری
  • خرید کتاب های سرد سازی از آمازون
  • هاردکپی کتاب های شیمی آلی
  • خرید کتاب های میکرب شناسی از آمازون
  • خرید کتاب های فشن از آمازون
  • خرید کتاب بیهوشی و مراقبتهای ویژه زبان اصلی
  • خرید کتاب های زبان اصلی منطق
  • خرید کتاب های زبان اصلی باطنی، رمز و راز
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>