• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اخبار گوناگون » وقتی که آمریکا با پول های سعودی جهت انتخابات ترکیه نقشه می کشد

    وقتی که آمریکا با پول های سعودی جهت انتخابات ترکیه نقشه می کشد

     انتخابات سوم تیر ۹۷ ریاست جمهوری ترکیه به اندازه ای جهت این کشور و حتی منطقه مهم و آینده ساز به شمار می رود که بعضی کشورها در تلاش جهت دستخوش قرار دادن این انتخاباتند.

    وقتی که آمریکا با پول های سعودی جهت انتخابات ترکیه نقشه می کشد

    انتخابات سوم تیر ۹۷ ریاست جمهوری ترکیه به اندازه ای جهت این کشور و حتی منطقه مهم و آینده ساز به شمار می رود که بعضی کشورها در تلاش جهت دستخوش قرار دادن این انتخاباتند.

    دخالت آمریکایی با پول سعودی، این بار ترکیه

    ایلنور چویک’ مشاور ارشد رجب طیب اردوغان به تازگی با اشاره به دخالت بعضی کشورها در انتخابات آتی ترکیه به صراحت از آمریکا نام برده و گفته که، ‘آمریکا از الان قصد سایه افکنی در انتخابات را دارد’.

    عبارات مهم : انتخابات ریاست جمهوری – رجب طیب اردوغان
    انتخابات سریع هنگام ریاست جمهوری در ترکیه که بنا به دلایل متفاوت قرار شد در ۲۴ ژوئن امسال میلادی در این کشور برگزار شود، صرف نظر از چرایی برگزاری آن، به نظر می رسد تحولات مهمی را در ترکیه رقم بزند.

    به علت اهمیت این انتخابات در یکی از بزرگترین کشورهای منطقه، کشورهای خاصی از هم اینک مایل هستند در تحولات ترکیه نقشی را بر عهده بگیرند.
    از جمله این کشورها همانطور که مشاور اردوغان هم به آن اشاره کرد، آمریکاست .

    بدون تردید واشنگتن مایل به سرمایه گذاری مستقیم در ورود به عرصه ترکیه نخواهد بود و به همین علت یکی از کشورهایی که می تواند بار مالی دخالت های آمریکا در ترکیه را مقبل شود ‘ عربستان ‘ است.

    اما به چه دلیل آمریکا و عربستان در تلاش هستند تا در تحولاتی که شاید ‘ کنار رفتن اردوغان ‘ یکی از آنها باشد، این بار به گونه ای آشکارتر دخالت کرده و سناریوهای مختلفی را جهت آنکارا تعریف کنند.

    پاسخ به این پرسش می تواند تا حدودی روند تحولات ترکیه را تا سه ماه آینده مشخص تر سازد و جهت گیری این کشور را در دوران پسا انتخابات تا حدود زیادی در منطقه و دنیا تبیین سازد.

    عوامل داخلی

    در موشکافی روند تحولات چند روز گذشته در ترکیه به این نتیجه می توان رسید که جریانی نیرومند و منسجم علیه دولت کنونی ترکیه و شخص اردوغان در داخل این کشور شکل گرفته و روز به روز علاوه بر تثبیت و استحکام جایگاه خود، جهت تاثیر گذاری بر انتخابات سوم تیر ماه از طرق متفاوت تلاش می کند.
    این جریان که مبنای کار خود را بر ملی گرایی بنا نهاده و خود را چپ میانه معرفی می کند، جهت رسیدن به اهداف خود که همانا در وهله اول کنار راندن اردوغان از قدرت هست، تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا با جلب حمایت عموم مردم به خواسته های خود برسد.

    ائتلافی از طیف های متفاوت جریان های سیاسی در ترکیه به رهبری زن ‘ مرال آک شنر ‘ سیاستمداری که با افکار ملی گرایانه توانست خود را به عنوان رهبر این ائتلاف مطرح کند، در ترکیه شکل گرفت. این جمع که جریان جدیدی را در این کشور پایه ریزی کردند و خود را یک جریان نوگرا معرفی می کنند، خیلی سریع توانستند بسیاری از سیاستمداران و فعالان سیاسی را به سمت خود جلب کرده و در حزبی به نام ‘ حزب خوب ‘ یا ‘ حزب نیک ‘ یکجا جمع کند.

    وجود این جریان بدون تردید جهت بسیاری از کشورها از جمله آمریکا و سعودی مطلوب بوده، به چه دلیل که آنها به کمک این جریان و حزب سیاسی نوگرا، در امور داخلی ترکیه از جمله روند انتخابات آتی این کشور تاثیر بگذارند.

    این ائتلاف تلاش می کند تا با عوض کردن بعضی ساختارهای اجتماعی از جمله عوض کردن در ترکیب عوامل دولتی در بخش های مختلف، موجبات عوض کردن فکری و ایدئولوژی حاکم بر جامعه را نیز تحت تاثیر قرار داده و با ترکیب ملی گرایی ترک با بعضی باورها و سنت های به خاص اسلامی، نوعی از ایدئولوژی چارچوب بندی شده است و قابل کنترل را در ترکیه بنیانگذاری کند.

    بنابراین از هم اینک باید این جریان را یکی از محوری ترین جریان های موثر در انتخابات آتی ترکیه به شمار آورد.

    وقتی که آمریکا با پول های سعودی جهت انتخابات ترکیه نقشه می کشد

    عوامل خارجی

    شواهد و بعضی اظهار نظرها نشان می دهد که از هم اینک آمریکایی ها همانطور که گفته شد، دخالت های خود را جهت تاثیر گذاری بر روند انتخابات آتی ترکیه شروع کرده اند.

    سعودی ها هم که پیش تر نقش ارزش در کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ علیه دولت ترکیه به اثبات رسیده بود، جهت جبران شکست های قبلی خود، این بار با سرمایه گذاری مستقیم و کنار آمریکا جهت تاثیر گذاری در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه کمر همت را بسته اند !

    بنابراین هم آمریکا و هم سعودی به این نتیجه رسیده اند که بر خلاف گذشته که به طور عمده تلاش می کردند تا نظامیان را با اهداف خود همسو کنند، این بار باید با کارت های مخالفین و سیاستمدارانی بازی کنند و که می خواهند در یک روند دموکراتیک دولت اردوغان را کنار بگذارند.

    در همین راستا، ایلنور چویک مشاور ارشد اردوغان معتقد است که، از یک سو احزاب مخالف که شکست در انتخابات آتی را قطعی می دانند، شروع به تحرکات همسو با غرب کرده اند و از سوی دیگر غربی ها به خصوص آمریکایی ها از برگزاری انتخابات زودهنگام در اوضاع فوق العاده ابراز نگرانی می کنند.

    چرا آمریکا و عربستان با بعضی سیاست های اردوغان مخالف هستند

    سه عنوان کردها، سوریه و جریان فتو مهم ترین محورهایی هستند که ترکیه و آمریکا را در ماه های اخیر رو در روی یکدیگر قرار داده است.

    آنکار معتقد است عوامل تروریستی مورد حمایت کاخ سفید از جمله گروه گولن و حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) قادر به نفوذ به بدنه حاکمیت نیستند و نمی توانند تاثیر گذار باشند ولی جهت پیشگیری از هرگونه خرابکاری در روند این انتخابات، باید اوضاع فوق العاده همچنان برقرار باشد.

    آنکارا همچنین اعلام کرده، اوضاع فوق العاده ای که در ترکیه به علت کودتای نافرجام ۲۰۱۶ برقرار شده، مادام که عوامل وابسته به فتح اله گولن که گفته شده است این کودتا با رهبری وی صورت گرفته، همچنان در داخل ساختارهای حکومتی فعالیت دارند، برقرار خواهد بود.

    این موضع ترکیه موجب شده است تا آمریکا نیز آن را دستاویزی قرار داده و در برابر سیاست های ترکیه بایستد، به چه دلیل که آمریکایی خواهان حذف اوضاع فوق العاده در ترکیه هستند.

    بدیهی است آمریکایی ها به این علت می خواهند اوضاع فوق العاده در ترکیه لغو شود تا بتوانند از این طریق بر آرای مردم تاثیر گذاشته و عوامل خود را وارد مجلس و سایر مراکز تصمیم گیری کنند و به این ترتیب باز هم زمینه فتنه هایی تازه به مانند کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ را فراهم آورند.

    آنکارا معتقد است که مقامات آمریکا یک رویکرد مخرب را در قبال ترکیه در پیش گرفته اند و ابراز نگرانی آنها راجع به برگزاری انتخابات زودهنگام در ترکیه و تاثیر اوضاع فوق العاده، در فرایند دموکراتیک انتخابات بسیار مخرب خواهد بود.

    از سوی دیگر عربستان نیز که اختلافات بسیاری با اردوغان دارد و وی را یک ‘ اخوانی ‘ می داند، هر چند تمام تلاش خود را در کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ به کار بست و میلیون ها دلار پول خرج کرد تا بتواند موجبات سرنگونی دولت ترکیه را فراهم سازد، و آخر هم نتوانست به این هدف خود برسد، این بار نیز با قرار گرفتن در کنار آمریکا و با ژست جانبداری از روند دموکراتیک! تلاش خواهد کرد تا با حمایت مالی از جریان نوگرا زمینه تضعیف دولت اردوغان را فراهم سازد.

    امری که باید به انتظار نشست و تلاش این باره مخالفان و حامیان آنها را از نزدیک مشاهده کرد، تا مشخص شود که، آیا مخالفان نوگرا در ترکیه خواهند توانست با کمک یانکی ها و پول سعودی ها به هدف خود جهت کنار راندن یا تضعیف اردوغان برسند، یا باید منتظر وقایع دیگری در این کشور بود؟


    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: irna.ir


    واژه های کلیدی: انتخابات ریاست جمهوری | رجب طیب اردوغان | سرمایه گذاری | تاثیر گذار | عربستان | سعودی ها | انتخابات | آمریکایی | آمریکا | اردوغان | ترکیه

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی طراحی وب
  • کتاب های سیستم های اطلاعاتی اورجینال
  • کتب ارتوپد زبان اصلی
  • خرید کتاب های زبان اصلی پازل
  • خرید کتاب های تفکر انتقادی از آمازون
  • کتاب های تجارت اورجینال
  • خرید کتاب های مهندسی پزشکی از آمازون
  • خرید کتاب های هومیوپاتی از آمازون
  • منابع اورجینال ادبیات
  • کتب بافت شناسی زبان اصلی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>