• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اخبار اقتصادی و سیاسی » قرار نیست مبلغ ۴۲۰۰ تومان جهت دلار ثابت بماند/ سیف

    قرار نیست مبلغ ۴۲۰۰ تومان جهت دلار ثابت بماند/ سیف

    بانک مرکزی بعد از گذشت چند روز از بیانات سیف مدیر کل بانک مرکزی در صحن علنی مجلس گزارشی از بیانات سیف انتشار کرد.

    قرار نیست مبلغ 4200 تومان جهت دلار ثابت بماند/ سیف

    بانک مرکزی بعد از گذشت چند روز از بیانات سیف مدیر کل بانک مرکزی در صحن علنی مجلس گزارشی از بیانات سیف انتشار کرد.

    اظهارات سیف در صحن علنی مجلس راجع به بحران بازار ارز

    بانک مرکزی بعد از گذشت چند روز از بیانات سیف مدیر کل بانک مرکزی در صحن علنی مجلس گزارشی از بیانات سیف انتشار کرد.

    عبارات مهم : بانک مرکزی – سود سپرده
    ولی اله سیف که روز سه شنبه ۲۱ فروردین ماه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود با تاکید بر اینکه نباید باعث التهابات مصنوعی در بازار ارز شد، گفت: اقدام ستاد اقتصادی دولت و بانک مرکزی راجع به تک نرخی کردن قیمت ارز، عالی ترین تصمیم در این مقطع زمانی هست؛ هرچند این قیمت ثابت نمی ماند و در طول سال پنج یا شش درصد نوسان خواهد داشت.

    وی با تشریح اوضاع کنونی فضای بازار ارز، تاکید کرد: عامل انتظارات در شرایط بازار بسیار موثر است که هم جنبه مثبت دارد و هم جنبه منفی؛ در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ دیدید که چگونه با این عامل انتظاری مثبت قیمت ارز از ۳۸۰۰ تومان تا مرداد ماه و بدون استقرار دولت تازه به زیر ۳ هزار تومان رسید.

    وی در عین حال جنبه های منفی این تورم انتظاری در بازار ارز را نیز متذکر شد و گفت: عدم اطمینان نسبت آینده نیز اثر منفی بر بازار دارد و در بازار التهاب ایجاد می کند که البته دشمن های نیز از همین رویکرد جهت به هم زدن بازار استفاده می کنند.

    رئیس شورای پول و اعتبار در پاسخ به اعتراض های نمایندگان خطاب به آنان گفت: باید جهت مقابله با دشمن های روش هایی را در داخل در پیش بگیریم و التهابات مصنوعی ایجاد نکنیم.

    در هر کشوری با هر میزان اقتدار ذخایر ارزی، هنگامی یک انتظار منفی پیش آید و نگرانی نسبت به آینده ایجاد شود، باید با آن مقابله کرد، به چه دلیل خودمان التهاب آفرینی کنیم، شما (نمایندگان) کمک کنید لیکن همه در یک کشتی نشسته ایم.

    وی در ادامه به تصمیم دولت جهت تک نرخی کردن ارز با قیمت ۴۲۰۰ تومان اشاره کرد و گفت: تعادل مورد نیاز در منابع و مصارف ارزی وجود دارد.

    رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه «ما در شرایط عادی نیستیم و دشمن های توطئه های خود را ادامه می دهند»، اظهار داشت: تصمیم این است که همه امکانات در یک فضای براق در خدمت تامین نیازهای واقعی اقتصاد کشور قرار گیرد به شکلی که بانک مرکزی اشراف کاملی بر همه ابعاد آن داشته و مانور تصمیم گیری داشته باشد.

    ایجاد سامانه ارز حاصل از صادرات

    وی توضیح داد: در روش جدید، سامانه ای ایجاد شده است است که همه ارزهای ناشی از صادرات نفتی و غیرنفتی و هرگونه درآمد ارزی کشور، وارد سامانه شود؛ ضمن آنکه همه مصارف ارزی کشور نیز در آن پاسخ داده می شود.

    سیف با بیان اینکه بررسی های ما نشان می دهد خوشبختانه کشور در یک اوضاع تعادل وجود دارد، افزود: ما باید در برابر اقدام ها و التهاب آفرینی هایی که دشمن های انجام می دهند هوشیار و متحد باشیم.

    «این اقداماتی که در بین التعطیلین در اوایل فروردین رخ داد، یک علامت اثبات کننده این نظر بود.»

    بازار ارز در در تعطیلات نوروزی سال های گذشته تا ۱۵ فروردین هیچ تحرکی نداشت ولی فقط در فضاهای تلگرامی و شبکه های مجازی قیمت هایی به وسیله کانال هایی مشخص اعلام می شد.

    در این روزها به علت آینده نگری که احتمال می دادیم چنین اقداماتی رخ می دهد، تیم بانک مرکزی بسیج و آماده بود و از روز پنجم فروردین با حضور در بازار، عرضه ارز داشتیم در حالی که در سال های گذشته این کار انجام نمی شد.

    اجازه ندهیم اقتصاد و حجم عظیم ارزی کشور که صرف واردات جهت مواد اولیه کارخانجات می شود، تحت تاثیر این علامت های غلط اقتصادی ملتهب شود، از این رو باید تصمیمی گرفته می شد.

    افزایش قیمت سود سپرده؛ خلاف مصالح اقتصادی کشور

    سال گذشته تصمیم گرفتیم اقداماتی را به صورت بسته اجرا کنیم؛ تصمیم هایی که همه اقتصاددانان و صاحب نظران آن را تایید کردند. تنها موردی که دوستان اعتراض داشتند، راجع به قیمت سود سپرده بود.

    اکنون بعضی به ما می گویند انجام این کارها هیچ وقت مصلحت نیست؛ ولی فقط قیمت سپرده را بالا ببریم که من به هیچ وجه آن را به مصلحت اقتصاد کشور نمی دانم.

    اقدام ما دوره دو هفته ای بود و تمام شد؛ مشابه این کار را در سال ۱۳۹۳ انجام دادیم که دلواپس رشد نقدینگی بودیم و بانک مرکزی اوراق همکاری انتشار کرد؛ بر این اساس قیمت سود سپرده را به ۲۳ درصد رساندیم.

    در این فضا باید تصمیم بگیریم که تسلط خود را بر شرایط ارز کشور محرز کنیم و آن را در اختیار بگیریم تا متناسب با فضای پیش آمده گشایش ها و محدودیت های پیش رو، انعطاف پذیر باشیم و بتوانیم به سرعت تصویر العمل نشان دهیم.

    سیف به قیمت تعیین شده است ۴۲۰۰ تومان جهت دلار اشاره کرد و گفت:«می گویند فکر می کنیم ۴۲۰۰ تومان جهت بازار منطقی هست؛ این انتظار وجود دارد که همه توان ما در خدمت این کار باشد تا این تسلط و آرامش را در بازار ایجاد کنیم؛ مسلما نیاز به کمک و حمایت مجلس داریم.»

    وی خاطرنشان ساخت: باید در کشور یک صدا باشیم تا این آرامش و ثبات ایجاد شود؛ دشمن ذره بین گذاشته که کوچکترین ایراد را بزرگ و التهاب آفرینی کند؛ ما باید به اقتصاد آرامش دهیم. تعادل مورد نیاز در منابع و مصارف ارزی کشور وجود دارد؛ این را بانک مرکزی می گوید که ورودی و خروجی های ارزی کشور را کاملا می داند.

    ردپای توطئه اقتصادی علیه کشور عزیزمان ایران در کشورهای همسایه

    رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: در این فضا نباید ارز این نوسان ها را داشته باشد؛ ردپاهایی از توطئه ها در کشورهای همسایه وجود دارد؛ باید آرامش خود را حفظ کنیم و به دشمن های اجازه ندهیم که به موفقیت کارهای خود امید ببندند.

    وی در تایید قیمت تعیین شده است جهت ارز نیز گفت: در مدلی که تعادل منابع و مصارف وجود دارد، مبلغ ۴۲۰۰ تومان مبنای منطقی جهت این کار است و با شاخص های اقتصادی نیز تطبیق دارد.

    نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی نوسان خواهد داشت

    قرار نیست مبلغ ۴۲۰۰ تومان قیمت تعیین شده است جهت دلار ثابت بماند تا غلط های گذشته تکرار شود؛ بلکه متناسب با متغیرهای اقتصادی این قیمت حرکت می کند؛ ممکن است در طول سال پنج یا شش درصد نیز نوسان داشته باشد که اشکالی ندارد و در همه دنیا این اوضاع برقرار است.

    آنچه مهم اینکه اکنون راجع به نوع تخصیص و تامین ارز جهت ورود کالاهای اساسی اولویت گذاری کنیم تا متناسب با آن، توان تامین ارز در کشور مشخص می شود.

    اگر اوضاع ارزی کشور مطلوب باشد که اکنون چنین هست. سایر نیازها را نیز می توان تامین کرد؛ گرچه هیچ کشوری در هیچ بازاری، کالاهای خاص را پوشش نمی دهد.

    وی یکی از مصارف ارز کشور را در بخش قاچاق دانست و گفت: کالای قاچاق از منابع ارزی کشور تامین می شود و باید جلوی آن را گرفت.

    به گفته مدیر کل بانک مرکزی، ارزی که در بازار التهاب می آفریند، بعضی جهت انتقال سرمایه هست؛ به چه دلیل باید ثروت ملی بی حساب از کشور خارج شود و بعد دلواپس فشار تقاضا باشیم که قیمت ها را بالا می برد؛ باید اینها را کنترل کنیم؛ این مدل کنونی این امکان را به ما می دهد.

    برای نمونه مواد مخدر وارد کشور می شود؛ به چه دلیل باید فضایی را ایجاد کرد که به التهاب آفرینی منتهی شود و بدون دانستن مقصد ارز، خود را موظف به تامین آن بدانیم؟

    وی خطاب به نمایندگان گفت: کشور دارد حساب و کتاب پیدا می کند؛ خواهش می کنم حمایت کنید که نتیجه مثبت بگیریم.

    دیگر قیمت مبادله ای وجود ندارد

    رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به پرسش علی لاریجانی رییس مجلس راجع به آینده قیمت ارز مبادله ای توضیح داد: دیگر قیمت مبادله ای وجود ندارد؛ فقط قیمت ۴۲۰۰ تومان را جهت دلار داریم و قیمت بیش از این هم قاچاق است.

    نرخ مبادله ای و سامانه سنا که هر دو مربوط به بانک مرکزی هست، از این بعد ۴۲۰۰ تومان خواهند بود؛ با قاطعیت می گویم با این رقم، همه نیازهای منطقی کشور تامین می شود و حتی می توانیم ارز مورد نیاز دانشجویان، بیماران و مسافران را نیز از طریق بانک ها تامین کنیم.

    نیروی انتظامی همه صرافی های غیرمجاز را می بندد

    رییس مجلس در ادامه اوضاع صرافی های غیرمجاز و نظارت بانک مرکزی بر فعالیت آنها را جویا شد و گفت: هنگامی همه نیازهای کشور از طریق بانک ها تامین می شود بعد به چه دلیل این همه صرافی باز است.

    رئیس کل بانک مرکزی نیز با تایید زیاد بودن تعداد صرافی های مجاز بر سخت گیری جهت بسته شدن تعدادی از این صرافی ها تاکید کرد و گفت: با وجود گشایش های ایجاد شده است در روابط بانکی بین المللی بعد از برجام، هنوز ارتباطات بانکی ما طبیعی نیست، هنوز در جاهایی که مسئله داریم، صرافی ها به کمک می آیند.

    در رابطه با نیازی که قبول داریم منطقی است و آن را تامین می کنیم، امکان دارد جهت انجام پرداخت، کانال بانکی وجود نداشته باشد و فقط صرافی آن را انجام دهد.

    وی در عین حال گفت: البته مانع ها قانونی نیز وجود دارد و نمی توان متقاضی مجوز را منع کنیم؛ لذا باید ضوابط و شرایط را سخت کنیم که چنین نیز شده است و بعضی به همین علت مجوزشان باطل شد.

    به گفته وی، کم کردن تعداد صرافی ها نیازمند سخت تر شدن ضوابط هست؛ اکنون در فضای جدید، این اقدام را به مصلحت می دانیم.

    بازپرداخت سود سپرده های ارزی، به صورت ارز است

    رئیس مجلس همچنین راجع به پرداخت سود به سپرده های ارزی اظهار داشت: در دوره ای، سود ریالی به این حساب ها پرداخت شد که اعتماد را از بین برد؛ بانک مرکزی موظف است اگر کسی حساب سپرده ارزی داشت، با سود متعارف ارز دریافت کند.

    سیف در پاسخ گفت: آینده نگری های مورد نیاز انجام شده است که بانک مرکزی در کنار نرخی که بانک به سپرده گذار ارزی می دهد، مقداری بر آن می افزاید تا جهت بانک صرفه اقتصادی داشته باشد و انگیزه مورد نیاز را جهت جمع آوری منابع ارزی ایجاد کند.

    وی افزود: بانک می تواند این منابع را با قیمت های بالاتر نزد بانک مرکزی سپرده گذاری کند و در این زمینه تضمین های مورد نیاز را داده ایم.

    سیف در ادامه عنوان ارزهای خانگی را یادآورشد: گاهی گفته می شود که در خانوارها حجم زیادی منابع ارزی وجود دارد؛ هیچکس متر ندارد آن را اندازه گیری کند ولی با اقدامی که انجام شده است و طراحی حساب سپرده ارزی، اگر چنین منابعی باشد تلاش می کنیم جذب سیستم بانکی شود.

    نرخ سکه تعدیل می شود

    لاریجانی در ادامه خواستار بازبینی در قیمت های سکه در بازار شد که مدیر کل بانک مرکزی در پاسخ گفت: سکه تحت تاثیر دو شاخص قیمت دلار و اونس بین المللی طلا هست؛ البته گاهی نیز حباب به وجود می آید که به همین علت آذرماه گذشته حراجی سکه از سر گرفته شد.

    زمانی که حراج سکه شروع شد، سکه ۲۰۰ هزار تومان حباب قیمتی داشت ولی با حراجی پایین آمد؛ اکنون قیمت سکه با قیمت های کاذب ارز تطبیق دارد ولی هنگامی دلار ۴۲۰۰ تومان تعیین شده، قیمت سکه نیز باید تعدیل شود؛ ما نیز تلاش می کنیم به سرعت این کار عملیاتی شود.

    چرا دولت سریعتر یکسان سازی نکرد؟

    رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه این انتقاد را مطرح کرد که به چه دلیل دولت سریعتر یکسان سازی قیمت ارز را انجام نداده که بازار وارد التهابات نشود.

    سیف در پاسخ، به دیدار روز گذشته خود با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه های بانک مرکزی این است که ارز گزارشگری از دلار به یورو تبدیل شود که رهبر انقلاب نیز از این کار استقبال کردند.

    امروز دلار نقشی در تجارت خارجی ما ندارد و در حال حذف شدن است و یورو در آینده به ارز گزارشگری کشور عزیزمان ایران در آینده تبدیل می شود، البته مقدماتی دارد که در حال آماده سازی آن هستیم.

    روند قیمت دلار در پنج سال گذشته این بوده که در سه ماهه سوم سال به علت آخر سال میلادی و تسویه حساب ها فشار تقاضا در بازار داریم ولی در سه ماهه چهارم روند نزولی می شود.

    در سه ماهه سوم پارسال هنگامی دیدیم این روند ادامه یافته، تلاش کردیم با تزریق منابع، شرایط را متعادل کنیم؛ فکر می کردیم از دی ماه روند نزولی شروع می شود ولی دو عنوان یکی التهابات بین المللی و دیگری محدودیت ها در تامین اسکناس، مانع از آن شد.

    وی یادآور شد: در مساله ارز، دو عنوان وجود دارد؛ یکی منابع ارزی کافی که هیچ مشکلی از این بابت نداریم و دیگری مساله اسکناس که بازار ما به علت عدم امکان استفاده مسافران عازم خارج از کارت های بین المللی، همه اسکناس نقد مورد نیاز دارند که باید تامین کنیم.

    وی با بیان اینکه آخرهای سال گذشته شرایطی ایجاد شده است بود که اسکناس به موقع تامین نشود، اظهار داشت: بزرگترین عاملی که اجازه نمی داد آینده نگری های بانک مرکزی عملیاتی شود، افزایش این التهابات بود.

    دشمن همواره تلاش می کند از هر فرصتی جهت ضربه زدن به کشور عزیزمان ایران استفاده کند ولی در مدل ارز تک نرخی که دیشب راجع به آن تصمیم گیری شد، ابزار مورد نیاز را به ما می دهد تا به موقع در برابر التهاب آفرینی مقاومت کنیم و همه چیز را تحت کنترل داشته باشیم و اجازه ندهیم این بی نظمی ها ایجاد شود.

    نرخ تعیین شده، قیمت بر مبنای مدل شناور مدیریت شده است قانونی و تکلیفی بانک مرکزی است که مصوبه مجلس را اعتبار خود دارد و به هیچ وجه هدف ما تثبیت قیمت ارز نیست لیکن اگر بخواهیم تثبیتی عمل کنیم، اشکال جدی درست می کند.

    درآمد حاصل از ارز مداخله ای مستقیما به خزانه رفته است

    رئیس کل بانک مرکزی در ادامه در پاسخ به بعضی نقدها و نظرهای نمایندگان راجع به اینکه درآمد ناشی از فروش ارز مداخله ای در کجا مصرف شده است هست، گفت: طبق قانون به هر میزانی که در بازار آزاد مداخله می کنیم، رقم آن به یک حساب متمرکز در خزانه داری کشور واریز می شود. البته در بودجه امسال تغییراتی ایجاد شد و رقم مابه التفاوت ناشی از مداخله بانک مرکزی در سود سالیانه این بانک نیز دیده شد که باید این رقم در بودجه اصلاح شود. همه ارقام ناشی از این فروش نیز حسابرسی می شود و هیات نظار بانک مرکزی و دیوان محاسبات بر آن نظارت دارد.

    امروز ما بیش از هر چیز جهت تحقق اهداف اقتصادی به ثبات اقتصادی نیاز داریم که نظام تک نرخی به ما کمک می کند این ثبات ایجاد شده است و اقتصاد آینده نگری پذیر باشد تا اطمینان و انگیزه مورد نیاز را در بین سرمایه گذاران ایجاد کند.

    وی مجلس را به حمایت از برنامه دولت در حوزه ارز فراخواند و تاکید کرد: با توجه به هدف مشترکی که داریم، کمک ها و حمایت های مجلس می تواند جهت دولت ارزشمند باشد.

    تورم انباشته ۸۲ درصد بوده است

    رئیس کل بانک مرکزی راجع به اینکه به چه دلیل به قیمت ارز از سال ۱۳۹۲ تاکنون حدود ۴۰ یا ۵۰ درصد افزوده شده است هست، اظهار داشت: از سال ۱۳۹۲ تاکنون تورم انباشته ما ۸۲ درصد بوده است ولی با قیمت ۴۰ درصد، قیمت دلار ۳ هزار تومانی سال ۱۳۹۲ اکنون به ۴۲۰۰ تومان رسیده هست. البته در وقت هایی که قیمت ها بالاتر از این رقم بود، با توجه به تورم انباشته، آن ارقام توجیه داشت ولی تنها چیزی که توانایی دفاع ندارد، نوسان های شدید است که در اقتصاد مسئله ایجاد می کند. برنامه ما این است که به صورت هموار و با جلوگیری از نوسان های شدید، آرامش مناسب در اقتصاد ایجاد کنیم.


    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: farsnews.com


    قرار نیست مبلغ ۴۲۰۰ تومان جهت دلار ثابت بماند/ سیف

    واژه های کلیدی: بانک مرکزی | سود سپرده | روز گذشته | بازار ارز | اقتصاد | اقتصادی | نوسان | منابع | مرکزی | بازار | اقتصاد

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب های زبان اصلی بیماری های قلب و عروق
  • کتاب های همایش ها اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی مدیریت
  • خرید کتاب های زبان اصلی پازل
  • خرید کتاب زبان اصلی آمار زیستی
  • خرید کتاب های طب چینی از آمازون
  • خرید کتاب های کامپایلرها از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی علم به زبان ساده
  • خرید کتاب زبان اصلی کلیه و اورولوژی
  • هاردکپی کتاب های خانه داری
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>