• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » ورزشی » آنچه در سال ۹۶ بر ورزش کشور عزیزمان ایران گذشت

    آنچه در سال ۹۶ بر ورزش کشور عزیزمان ایران گذشت

    ورزش کشور عزیزمان ایران در سال ۱۳۹۶ با اتفاقات تلخ وشیرین زیادی همراه بود که دیگر به خاطره‌ها پیوسته اند.

    آنچه در سال ۹۶ بر ورزش کشور عزیزمان ایران گذشت

    به گزارش خبرنگار گروه ورزشی گروه تحریریه سایت جوان،سال ۹۶ هم تمام شد، هر سال هنگامی دفتر سرنوشت به صفحه آخر می‌رسد، ناخودآگاه همه انتظار رسیدن پیک نوروزی را از راه آسمان می‌کشند تا همه چیز را نو و آراسته کند، حتی سال و ماه و ایام را. این داستانی است که هر سال تکرار می‌شود، ولی باز شیرین و دوست داشتنی هست. حکایت گزارش‌های آخر سالی نیز چنین هست، همه ساله با تیتر‌های کم و بیش مشابهی نوشته می‌شوند، ولی باز هم سال بعد این گزارش‌ها با عناوین تکراری، ولی با محتوایی تازه نوشته و خوانده می‌شوند و جذابیت خود را از دست نمی‌دهند.

    نگاهی کوتاه به اتفاقات، رویداد‌ها و وقایع مهم ورزشی سال ۹۶ خواهیم داشت و با هم تلخ، شیرین، خوب، بد، زشت و زیبای این سال را مرور می‌کنیم.

    آنچه در سال ۹۶ بر ورزش کشور عزیزمان ایران گذشت

    کیمیاگری دختر تکواندو روی تاتامی

    سه سال پیش بود که در بازی‌های اینچئون کره جنوبی، یکی از تکواندوکاران تیم ملی ایران به علت نرسیدن به سن قانونی از حضور در مسابقه های منع شد، جالب اینکه ممانعت مسئولان برگزاری از حضور این تکواندوکار در جدول مسابقه های موجب شد تا هم نام او بر سر زبان‌ها بیفتد و هم انگیزه زیادش جهت مسابقه های آتی ۲ چندان شود. از آن وقت دیگر همه دختر تکواندو کشور عزیزمان ایران را به خوبی می‌شناختند. کیمیا علیزاده دختر تکواندو کشور عزیزمان ایران از همان وقت عادتی پیدا کرد که تا امروز هم این عادت خود را ترک نکرده هست. تاریخ سازی کاری بود که در ابتدا شاهکار و معجزه نامیده می‌شد، ولی امروز دیگر تاریخ سازی جهت کیمیا عادتی بیش نیست.

    تکواندوکار محجوب و آینده دار ایرانی در تمامی رقابت‌ها چشم‌ها را خیره کرد و حریفان را مات و مبهوت. اوج کار کیمیا علیزاده کسب نخستین مدال تاریخ ورزش بانوان در رقابت‌های المپیک بود. کیمیا با مدالی که در ریو به دست آورد نام خود را به تاریخ ورزش کشور عزیزمان ایران پیوست کرد. شاید بعضی این مدال المپیکی را زیاد مرهون اتفاق و شانس می‌دانستند و کیمیا را با فرزان عاشورزاده در ترازوی قیاس قرار می‌دادند و او را هم در ردیف پدیده‌های ورزشی به حساب می‌آوردند که عمر قهرمانی و درخشش آن‌ها یکی دو دوره زیاد طول نمی‌کشد، ولی کیمیا علیزاده چنان کرد که کیمیاگر با عناطر محیط زیست می‌کند.

    کیمیا جهت اثبات خودش و همچنین جهت آن که روند تاریخ سازی خود را متوقف نکند در مسابقه های تکواندو قهرمانی دنیا در سال گذشته باز هم کاری کرد کارستان، شیلی، کانادا، چین تایپه، کرواسی و روسیه کشور‌هایی بودند که قهرمانان خود را جهت مغلوب کردن کیمیا به صف کردند، ولی آینده همه آن‌ها یکی بود؛ تسلیم برابر کیمیای تکواندوی کشور عزیزمان ایران و آخر کیمیا علیزاده باز هم نام خود را به عنوان نخستین به حافظه تاریخ فرستاد. او به عنوان نخستین بانوی تکواندوی کشور عزیزمان ایران موفق به حضور در فینال مسابقه های قهرمانی دنیا شد. گرچه کیمیا نتوانست در فینال کار بزرگ خود را تکمیل کند، ولی هیچ هوادار و علاقه مندی از این شکست ناراحت نبود، لیکن به خوبی می‌دانست که کیمیا همان دختری است که کیمیاگری می‌کند، ضربات پای چپ مصدوم او آخر روزی طلا خواهد شد و جهت او هدفی جز این نیست، او به زودی طلایی می‌شود.

    ورزش کشور عزیزمان ایران در سال ۱۳۹۶ با اتفاقات تلخ وشیرین زیادی همراه بود که دیگر به خاطره‌ها پیوسته اند.

    دلاوری که خسته نشد، قهرمان شد

    برای مدال طلا به پاریس آمده ام، بدون، ولی و اگر! این جمله را نابغه کشتی دنیا در پاسخ خبرنگاران در حاشیه مسابقه های کشتی قهرمانی دنیا در پاریس بیان کرد. حسن یزدانی که یک سال قبل‌تر کشتی آزاد کشور عزیزمان ایران را بعد از ۱۶ سال در مسابقه های المپیک صاحب مدال طلا کرد، حالا در یک وزن بالاتر به دنبال اثبات دوباره و چندباره شایستگی هایش بود. پنج مبارزه تا به چنگ آوردن مدال طلا در پیش داشت. چنان رقبایش را یکی بعد از دیگری مقهور مهارت و تکنیک زیبای خود کرد که در چهار کشتی پیش از آخر وقت مبارزه به امتیاز عالی رسید و پیروز شد. حسن یزدانی آنقدر تند و سریع رقبا را از میدان به در کرد و مدال طلا را بر گردن گرفت که دیگر مورد نیاز نبود هادی عامل به نابغه کشتی دنیا بگوید خسته نباشی دلاور…

    نخستین قهرمانی تیم ملی وزنه برداری در مسابقه های قهرمانی جهان

    شهر آناهایم در ایالت کالیفرنیا عرصه تاریخ سازی و تاریخی شدن پولادمردان کشور عزیزمان ایران بود. رقابت‌های وزنه برداری قهرمانی دنیا در سال ۲۰۱۷ در آمریکا برگزار شد که چندین و چند اتفاق جهت تیم وزنه برداری کشور عزیزمان ایران داشت. از حذف کیانوش رستمی، قهرمان المپیک ۲۰۱۶ ریو گرفته تا بازگشت دوباره سعید علی حسینی به عرصه مسابقه های جهانی بعد از هشت سال دوری. کیانوش رستمی که پیش از اعزام تیم به آمریکا حاشیه‌های زیادی اطراف تمرینات انفرادی و جداگانه او و همچنین صدور ویزای آمریکا جهت این وزنه بردار وجود داشت، نتوانست همانند المپیک ریو بدرخشد و عملکرد موفقی از خود نشان دهد.

    اما وزنه برداری کشور عزیزمان ایران شاهد ظهور پدیده‌ای به نام علی هاشمی بود. وزنه بردار دسته ۱۰۵ کیلوگرم تیم ملی وزنه برداری موفق شد جهت نخستین بار کشور عزیزمان ایران را در مسابقه های قهرمانی دنیا در این دسته صاحب مدال طلا کند. هاشمی در حرکت یک ضرب و مجموع موفق به کسب مدال زرین طلا شد و در حرکت دو ضرب هم مدال برنز گرفت. پیش از این تیم کشورمان فقط در المپیک توانسته بود در این دسته صاحب مدال طلا شود، ولی در مسابقه های قهرمانی جهان، هاشمی با طلای نوبرانه خود باعث شد تیم ملی وزنه برداری در آستانه کسب یک قهرمانی تاریخی در این مسابقه های قرار گیرد.

    روز نهایی مسابقه های فرا رسید و اتفاقاتی که در این روز افتاد هم لبخند خوش حالی بر لب مردم و دوست داران ورزش نشاند و هم خاطر آن‌ها را آزرده کرد. لرزش دست بهداد سلیمی و خطای دست این وزنه بردار فوق سنگین کشورمان را فقط جلود عراقی است که می‌بیند و ظاهرا هیچ کسی متوجه آن نمی‌شود جز داوری که تصمیماتش بی شباهت به یک جلاد نبود. اتفاقات المپیک ریو باز هم جهت بهداد سلیمی تکرار شد و همین امر باعث شد تا مدال طلا را بر سینه تالاخادزه ببیند. در آخر مسابقه های دسته سنگین وزن تالاخادزه گرجستانی با اقتدار بر سکوی قهرمانی ایستاد.

    آنچه در سال ۹۶ بر ورزش کشور عزیزمان ایران گذشت

    سعید علی حسینی هم بازگشت قهرمانانه‌ای داشت و نشان داد که سرشار از انگیزه و انرژی در فکر جبران سال‌هایی است که به ناحق محروم شده است بود. علی حسینی با دو برنز و یک نقره به کار خود آخر داد و بهداد سلیمی هم یک نقره و یک برنز به دست آورد، ولی آنچه فراتر از تمامی مدال‌های انفرادی تحقق یافت و برگ زرینی در تاریخ ورزش کشور عزیزمان ایران ورق زد، کسب نخستین عنوان قهرمانی جهانی به وسیله تیم ملی وزنه برداری مردان کشور عزیزمان ایران بود که با ایستادن بر بام وزنه برداری جهان، قدرت بلامنازع خود را به رخ حریفان کشید. در این مسابقه های کره جنوبی و ازبکستان بر سکوی دوم و سوم ایستادند.

    فوتسال و دوازدهمین قهرمانی آسیا

    در چند دوره‌ای که تیم ملی فوتسال کشورمان در جام ملت‌های آسیا موفق به کسب عنوان قهرمانی نشد و جام را ۲ دستی به چشم بادامی‌های ژاپنی تقدیم کرد نشانه‌های واضح و آشکاری از پیشرفت فوق العاده فوتسال در قاره کهن به خاص در کشور‌های شرق آسیا به چشم می‌آمد. فوتسال کشور عزیزمان ایران هم ناگزیر از برنامه ریزی بلندمدت و مدون جهت هم گام شدن با این روند پیشرفت بود تا بتواند خود را همچنان به عنوان قدرت اول آسیا و به عنوان یکی از تیم‌های مطرح در سطح دنیا معرفی کند.

    تیم ملی فوتسال که با حضور محمد ناظم الشریعه در راس کادرفنی عملکرد فوق العاده خوبی را به نمایش گذاشته، در بهمن ماه راهی مسابقه های جام ملت‌های آسیا در چین تایپه شد. بعد از درخشش فراتر از حد انتظار فوتسال کشور عزیزمان ایران در جام جهانی و ایستادن بر سکوی سوم دنیا با حذف برزیل پرافتخار، تنها انتظار و توقع هواداران و علاقه‌مندان به فوتبال و فوتسال از تیم ملی، قهرمانی بود و بس. پانزدهمین دوره مسابقه های جام ملت‌های آسیا باز هم عرصه نمایش برتری و قدرت نمایی تیم ملی کشورمان بود تا باز هم بزرگی را به رخ آسیایی‌ها بکشد و البته جهت رقبای جهانی خود هم زنگ خطر را به صدا درآورد. شاگردان ناظم الشریعه با ۳ برد متوالی در مرحله گروهی برابر عراق، چین و میانمار راهی دور بعدی مسابقه های شدند. در مرحله یک چهارم نهایی، تایلند که از تیم‌های مطرح در سطح آسیا به حساب می‌آید در برابر کشور عزیزمان ایران یک مغلوب تمام عیار و بازنده دست و پابسته بود.

    ورزش کشور عزیزمان ایران در سال ۱۳۹۶ با اتفاقات تلخ وشیرین زیادی همراه بود که دیگر به خاطره‌ها پیوسته اند.

    تیم ملی جهت رسیدن به فینال باید ازبکستان را در مرحله نیمه نهایی از پیش رو برمی داشت که همین اتفاق افتاد و کشور عزیزمان ایران راهی فینال شد. فینال کشور عزیزمان ایران و ژاپن قابل آینده نگری بود. ژاپنی‌ها به عنوان رقیب مهم و جدی کشور عزیزمان ایران در قاره آسیا در دیدار نهایی مغلوب بازی برتر و تکنیک ناب فوتسالیست‌های ایرانی شدند. کشور عزیزمان ایران با اقتدار و جهت دوازدهمین بار قهرمانی جام ملت‌های آسیا را جشن گرفت تا بار دیگر ثابت کند نمادی از قدرت بی، چون و چرای فوتسال به حساب می‌آید و هرگاه حرف از قدرت مطلق فوتسال می‌شود ناخودآگاه ذهن همه به یاد قهرمانان تیم ملی کشور عزیزمان ایران می‌افتد.

    رونمایی از قهرمانان و روسای جدید

    در حالی که عادت هر ساله ورزش دوستان شده است بود که به عنوان نمونه در بسکتبال شاهد قهرمانی مهرام یا پتروشیمی بندرامام باشند یا در فوتسال تیم‌های وحید شمسایی را بر سکوی قهرمانی ببینند، ولی در سال ۱۳۹۶ چهره‌ها و پدیده‌های جدیدی عرض اندام کردند و در نهایت نام خود را به عنوان قهرمان لیگ بر سر زبان‌ها انداختند. لیگ برتر بسکتبال که چندین و چند سال مسابقه دو قطبی و گاهی تک قطبی را در خود می‌دید امسال قهرمان جدیدی را به جامعه بسکتبال معرفی کرد. شهرداری تبریز با هدایت مهران حاتمی قهرمان لیگ برتر بسکتبال شد. شهرداری تبریز در یک مسابقه شانه به شانه و بسیار نزدیک در مرحله فینال، در بازی پنجم موفق شد تیم با سابقه مهرام پایتخت کشور عزیزمان ایران را شکست دهد تا جهت نخستین بار بر سکوی قهرمانی لیگ برتر بسکتبال بایستد.

    در لیگ برتر فوتسال هم مس سونگون شگفتی ساز شد و در آخر گوی سبقت را از تیم‌های مطرحی، چون گیتی پسند، تاسیسات دریایی و ملی حفاری اهواز ربود و قهرمان تازه فوتسال کشور عزیزمان ایران لقب گرفت.

    آنچه در سال ۹۶ بر ورزش کشور عزیزمان ایران گذشت

    اتفاق دیگری که در سال ۹۶ ورزش کشور عزیزمان ایران شاهد آن بود، عوض کردن در مدیریت ارشد بعضی فدراسیون‌ها بعد از سالیان سال بود. محمود خسروی وفا که حدود چهار دهه بر صندلی ریاست فدراسیون جانبازان و معلولان تکیه زده بود آخر جای خود را به علی صمیمی، ریاست تازه این فدراسیون داد. فدراسیون بسکتبال که سال‌ها محمود مشحون ریاست آن ا. برعهده داشت و چند هنگامی به صورت سرپرستی اداره می‌شد آخر سر و سامانی گرفت و رامین طباطبایی از سوی مجمع عمومی این فدراسیون به عنوان مدیر تازه گزینش شد. احمد ناطق نوری بعد از ۲۸ سال ریاست فدراسیون بوکس آخر از سمت خود استعفا داد و حسین ثوری به عنوان مدیر تازه این فدراسیون گزینش شد.

    منبع: مجله چلچراغ

    انتهای پیام/

    مروری بر ورزش کشور عزیزمان ایران در سال ۱۳۹۶

    واژه های کلیدی: کیمیا علیزاده | وزنه برداری | قهرمانی جهان | جام جهانی | تکواندو | بسکتبال | قهرمانان | مسابقه | قهرمان | فوتسال | ایرانی

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود منابع مرجع داروشناسی و سم شناسی
  • کتاب های لینوکس اورجینال
  • هاردکپی کتاب های حسابداری
  • خرید کتاب های زبان اصلی طب جایگزین
  • خرید کتاب های زبان اصلی جامعه شناسی
  • دانلود منابع مرجع ایمنی و امنیت
  • خرید کتاب کمیک زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های موجک و پردازش سیگنال
  • خرید کتاب های زبان اصلی گردشگری
  • کتب آزمون آیمت ایتالیا زبان اصلی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>