• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » نشانه‌های اهل دنیا

    نشانه‌های اهل دنیا

    حجت الاسلام گواهی گفت: دنیا فی‌نفسه بد نیست، بلکه این انسان‌ها هستند که نگاهشان به دنیا، قدر و منزلت آن را مشخص می‌کند.

    نشانه‌های اهل دنیا

    به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان؛ در میان افراد، بعضی تمام تلاششان جهت آباد کردن دنیای فنا پذیر به کار می‌برند، غافل از آن‌که این دنیا به زودی آخر خواهد پذیرفت و زندگی جاودانه در دنیایی است که باید در این دنیا جهت آن تلاش کرد.

    پیامبر صلی الله علیه و آله می فرماید: «شب معراج به من خطاب رسید: ای احمد! دنیا و اهل آن را دشمن دار و آخرت و اهل آن را عاشق باش، پرسیدم اهل دنیا چه کسانی هستند و اهل آخرت چه مردمی هستند؟»

    خداوند خطاب فرمود:

    نشانه‌های اهل دنیا

    این است نشانه های اهل دنیا: «پرخوری، خنده زیاد، خواب بی اندازه، کثرت خشم، قلّت رضا و خشنودی نسبت به حق و خلق و عدم عذرخواهی در برابر واکنش‌ سویی که نسبت به دیگران داشته، قبول نکردن عذر خواه، کسالت در طاعت، بی باکی در معصیت، آرزوی دراز، نزدیکی مرگ، عدم محاسبه نفس، کم سود، پر حرف، کم ترس، خوشحالی زیاد به وقت خوردن، عدم شکر به هنگام راحتی، بی صبری به وقت بلا و آزمایش، بسیاری مردم به پیش نظرشان کم است و به آنچه که انجام نداده اند از خویش ستایش می کنند، نسبت به آنچه ندارند ادعا می کنند، احسان خود را بازگو کرده و از گفتن بدی های مردم پروا ندارند، نیکی مردم را از نظر دور داشته و پنهان می کنند!»

    عرضه داشتم: «غیر از این عیوب، جهت اهل دنیا عیب دیگری هم هست؟» خطاب رسید: «عیب اهل دنیا زیاد هست، جهل و حماقتشان بسیار و نسبت به استادان خود متکبر و پیش خود عاقل، ولی نزد عارفان احمقند.»

    اما اهل آخرت:

    دارای صورت هایی شرمگین، کثیر الحیا، کم حمق و وجودشان پرمنفعت و مکرشان کم هست. مردم از آنان در راحت، ولی آنان جهت راحت مردم در رنج، دارای کلامی موزون و سنگین و حسابگر نفس، در مسیر برنامه های مثبت، اهل زحمت و زحمت. چشمشان خواب، ولی دلشان بیدار هست، دیدگانی پر اشک و قلبی ذاکر دارند. به هنگامی که نام مردم را در دیوان غفلت می نویسند، آنان را در دفتر ذاکران عضویت می کنند.

    حجت الاسلام گواهی گفت: دنیا فی‌نفسه بد نیست، بلکه این انسان‌ها هستند که نگاهشان به دنیا، قدر و منزلت آن را مشخص می‌کند.

    در ابتدای نعمت سپاس گزارند و در انتهای آن شاکرند، دعایشان مرفوع و سخنشان مسموع هست، ملائکه به آنان شادند، خواسته هاشان در سراپرده ملکوت در گردش و خداوند عاشق شنیدن گفتار آنان هست، چنانچه پدر عاشق شنیدن کلام فرزند. چشم به هم زدنی از یاد حق باز نمی مانند و به زیادی غذا میل ندارند، از پرحرفی گریزانند و لباس آنان اندک هست، مردم نزد آنان مرده و حضرت حق پیش آنان زنده و پایدار و کریم است.

    فراریان را با آقایی و کرامت می خوانند و برگشتگان را با مهربانی می خواهند. دنیا و آخرت نزدشان یکی هست، مردم یک بار می‌میرند، ولی آنان به خاطر ریاضت و مجاهده نفس و مخالفت با هوا، روزی هفتاد بار با فوت روبرو می شوند، از حرکت باد پریشان خاطر شده، به خدا پناه می‌برند که نکند بلایی آسمانی باشد.

    چون در برابر من قیام می کنند، گویی بنایی بسیار محکم سر پا ایستاده، در دل ایشان مشغولیتی به خلق نمی‌بینی، به عزت و جلالم آنان را به حیات طیبه زنده می کنم، به وقت مفارقت روح از بدنشان، ملک الموت را به آنان کاری نیست که جز من کسی از آنان قبض روح نمی کند، تمام درهای آسمان را به روی آنان باز کرده و کلیه حجاب ها را از پیش نظرشان بردارم، بهشت را امر می کنم جهت آنان آرایش شود و حورالعین را دستور می دهم خود را در اختیار آنان بگذارد.

    ملائکه را می‌گویم به آنان درود فرستند و درختا جهت آنان میوه دهند و اثمار جنّت بر آنان بریزد، به نسیم زیر عرش دستور می دهم کوه ها از کافور و مشک با خود حمل کرده و با درخشش چشمگیر بر او وارد کنند، بین من و روحش پوششی نیست، به وقت قبض روحش می گویم: به آمدنت نزد من خوش آمدی و صفا آوردی، با کرامت و بشارت و رحمت و رضوان به سویم حرکت کن، در جنات نعیم مقیم باش و در آنجا به طور ابد قرار بگیر که نزد من دارای اجر عظیمی، اگر بینی ملائکه با او چه می کنند؟ یکی روحش را بعد از فوت می گیرد، دیگری بخشش هایم را به او می پردازد!! اینان از هنگامی خدا را شناختند آن طور که باید از غذاهای خوشمزه لذت نبردند و از هنگامی به سیئات گذشته خود توجه کردند مصائب در آنان اثری نکرد، بر گناهانشان گریه می‌کنند، بر نفسشان سخت می گیرند، راحت اهل بهشت در فوت و آخرت استراحتگاه بندگان من هست، مونسشان اشک چشم و جلوسشان با ملائکه دست راست و چپ هست، مناجاتشان با خدا هست، قلوبشان جریحه دار و مرتب می‌پرسند چه وقت با رفتن از دار فنا به منزل بقا راحت می‌شویم.

    حجت الاسلام گواهی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان؛ با بیان اینکه اهل دنیا تمام تلاش خود را جهت دنیا می‌کنند و به فکر آخرت نیستند، گفت: کسی که به دنیا روی آورد، قطعا به چیز نازل و کم‌بهایی روی آورده که از بین رونده است.

    نشانه‌های اهل دنیا

    تولیت آستان مقدس امام‌زاده صالح(ع) در ادامه افزود: دنیا فی‌نفسه بد نیست، بلکه این انسان‌ها هستند که نگاهشان به دنیا، قدر و منزلت آن را مشخص می‌کند؛ گاهی اوقات ممکن است فردی در مکانی نامناسب قرار داشته باشد، ولی با اعمال خود از وقت بهره ببرد.

    حجت‌الاسلام عبدالعلی گواهی با بیان اینکه دنیا مزرعه آخرت هست، اظهار داشت: مؤمنان تمام اعمالشان را جهت رضای خدا انجام می‌دهند، آن‌ها حتی نفس کشیدنشان عبادت است و راه رفتنشان جهت خداست؛ مومنان به مردم ظلم نمی‌کنند و اهل دروغ گویی و تهمت به دیگران نیستند و در تلاش‌اند تا به مردم خیر برسانند؛ و اهل دنیا نشانه هی علی رغم مومنان دارند.

    تولیت آستان مقدس امام‌زاده صالح(ع) راجع به نشانه های اهل دنیا گفت: اهل دنیا جهت رضایت غیرخدا کار می‌کنند و اندوختن مال و ثروت را غنیمت می‌دانند؛ آن‌ها مقام پرست‌اند و حلال و حرام برایشان مهم نیست. اینگونه افراد هیچ توجهی به منزل و خانواده خود ندارند و آسیب رساندن به دیگران برایشان امری عادی شده است است.

    حجت الاسلام گواهی گفت: دنیا فی‌نفسه بد نیست، بلکه این انسان‌ها هستند که نگاهشان به دنیا، قدر و منزلت آن را مشخص می‌کند.

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: دانلود مداحی | متن نوحه |

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب های خارجی از آمازون
  • کتب ریاضیات زبان اصلی
  • کتب بافت شناسی زبان اصلی
  • خرید کتاب های زبان اصلی طب داخلی
  • هاردکپی کتاب های ادبیات نظارتی
  • کتاب های فیزیک حالت جامد اورجینال
  • خرید کتاب زبان اصلی مهندسی برق
  • دانلود منابع مرجع سیستم های دینامیکی
  • خرید کتاب پایگاه های داده زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع آزمون های استرالیا
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>