• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » تعزیه باعث شد که موسیقی دستگاهی ما حفظ شود ، راجع به یک بزرگ باید بزرگ ساخت

    تعزیه باعث شد که موسیقی دستگاهی ما حفظ شود ، راجع به یک بزرگ باید بزرگ ساخت

    برنامه‌ای دیگر از «چهل چراغ» با حضور بهزاد عبدی موزیسین متبحر کشورمان بحث نقش موسیقی در بازتاب واقعه عاشورا روی آنتن رفت.

    تعزیه باعث شد که موسیقی دستگاهی ما حفظ شود ، راجع به یک بزرگ باید بزرگ ساخت

    به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان به نقل از ستاد خبری برنامه تلویزیونی «چهل چراغ»؛ برنامه‌ای دیگر از «چهل چراغ» با پخش صحبت‌های شهاب حسینی راجع به اهمیت برگزاری جشنواره فیلم «چهل چراغ» و دعوت از صورت های معروف جهت حضور در این مناسبت بین‌المللی شروع شد و در ادامه با حضور بهزاد عبدی موزیسین متبحر کشورمان بحث نقش موسیقی در بازتاب واقعه عاشورا مطرح شد.

    محمدرضا شهیدی فرد با اشاره به نقش بهزاد عبدی در ساخت موسیقی متن مجموعه «مختارنامه» از ایشان راجع به این فعالیت ماندگار موسیقایی پرسید که میهمان «چهل چراغ» پاسخ داد: «آقای توسلی آهنگساز مهم سریال «مختارنامه» هستند ولی گاهی کارگردان ها جهت خلق یک لحظات خاصی از آهنگساز دیگر دعوت می کنند و آقای میرباقری از من دعوت کرد که بخش های بزرگی مانند جنگ را که نیاز به وجود ارکسترال بود را کار کنم. به همین خاطر من از قسمت ۲۹ سریال ورود پیدا کردم و تا قسمت ۳۷ و بعضی قسمت های آخر کار کردم.»

    وی افزود: «من با وجود این که در کشور عزیزمان ایران زندگی نمی کنم ولی قسمت های قبلی سریال را به شکل اینترنتی دیدم و با تم هایی که دوست عزیزم آقای توسلی کار کردند آشنا شدم و آن ها را واریاسیون کردم. طبیعتا سریال «مختارنامه» دارای اتفاقات زیادی در قسمت های متفاوت بود و موسیقی های جدیدی را نیاز داشت.»

    تعزیه باعث شد که موسیقی دستگاهی ما حفظ شود ، راجع به یک بزرگ باید بزرگ ساخت

    آهنگساز مطرح موسیقی فیلم در کشورمان با اشاره به آثار پیشین خود گفت: «من از موسیقی کلاسیک وارد موسیقی فیلم شدم و قبل از سال ۸۸ اپرای عاشورا، اپرای مولوی و ۳ پوئم سمفونی داشتم و بعد به موسیقی فیلم وارد شدم و اعتقاد دارم موسیقی فیلم باید به شکل استاندارد ضبط شود و به عنوان نمونه اگر قرار است لحظه ای باشد که نیاز به یک موسیقی ارکسترال باشد باید ارکستر بنشیند و بزند. این که تک تک نوازنده ها را بیاوریم و ضبط کنیم و بعد در میکس و بالانس تبدیل به ارکستر سمفونیک کنیم، به نظرم جالب نیست.»

    عبدی با تاکید به ترکیب و رنگ صوتی قابل نمایان در ارکستر به یکی از بزرگ‌ترین آهنگسازان دنیا اشاره کرد و گفت: «به شدت موریس ژار را دوست دارم و «مختارنامه» هم با در نظرگرفتن این که می طلبید، تحت تاثیرش ساخته شد. مساله دیگر در ساخت موسیقی بحث نوانس است که به اصطلاح به ضعیفی و یا قدرت صدا می گویند. از این نظر هنگامی یک ارکستری در کنار هم از ضعیف بودن شروع می کند و به نیرومند بودن می رسد خیلی مهم تر از این است که هر نوازنده ای در تنهایی این ضعف و قدرت را ایجاد کند. به همین علت من تلاش کردم همه موسیقی فیلم هایم را به صورت استاندارد ضبط کنم. من در اوکراین زندگی می کنم و اگر پول بیشتری داشته باشم مثل آهنگسازان بزرگ با ارکسترهای بزرگی کارم را ضبط می کنم چون آثارم مانند فرزند هایم هستند و دوست دارم در عالی ترین شرایط متولد شوند.»

    میهمان برنامه تلویزیونی «چهل چراغ» به ذکر خاطره ای از دوران کاری خود پرداخت و گفت: «ارکستر اوکراین در پایتخت کشور عزیزمان ایران اجرا داشت. آن ها نوازندگانی بودند که اپرای عاشورای من را زده بودند و به خاطر من هم به کشور عزیزمان ایران آمده بودند. اتفاقا استاد غریب پور هم در حال تمرین عاشورا بودند. من به ایشان پرسیدم که شرایطی وجود دارد که این نوازندگان ارکستر به اجرا بپردازند؟ آن وقت هنوز خواننده ای هم وجود نداشت و من به نوازندگان ارکستر اوکراین توضیح دادم که اپرای عاشورا راجع به انسان بزرگی است و به آنها گفتم که به چه دلیل این کار را نوشتم و چقدر برایم مقدس هست. به هر حال آن ها تا درصدی حس من را گرفتند و اجرا کردند. الان از نوازندگان ارکستر اوکراین بپرسید که خاطرات سفرتان به کشور عزیزمان ایران چه بود، می گویند اپرای عاشورا. بدون اغراق بگویم که وقت اجرا اشک در صورت ارزش جاری شد. اصلا آن اجرا باعث شد که تصورشان نسبت به کشور عزیزمان ایران و هنر کشور عزیزمان ایران عوض شد.»

    عبدی ادامه داد: «مردم کشور عزیزمان ایران به علت علاقه ای که به امام حسین دارند هنگامی اسم ایشان هم بیاید گریه می کنند ولی هنگامی بتوانیم در کسی که چنین حالی را ندارد تاثیر بگذاریم، برنده هستیم. موسیقی با مذهب آمیخته است و همان طور که ایجاد موسیقی از کلیسا آمده هست، موسیقی عاشورا هم این گونه است.»

    برنامه‌ای دیگر از «چهل چراغ» با حضور بهزاد عبدی موزیسین متبحر کشورمان بحث نقش موسیقی در بازتاب واقعه عاشورا روی آنتن رفت.

    وی ضمن اشاره به این که سال ها در آرزوی نوشتن اپرای عاشورا بوده هست، ادامه داد: «ایران به خاطر داشتن تعزیه خیلی پتانسیل این را داشت که کاری اپرایی در این زمینه نوشته شود و استاد غریب پور هنگامی جهت یک کار عروسکی به اوکراین آمده بود، با هم آشنا شدیم و آن جا این اتفاق رقم خورد. یک خاطره ای از دوست مهندسم بگویم که جالب هست. ایشان در اوکراین موسیقی می خواند و تعریف می کرد که تعزیه خوانی داشتند که کارگری می کرد و روزی که در حال کار کردن بود، شروع به خواندن انواع نقش های تعزیه خوانی کرد. او می‌گفت خواندن آن مرد را ضبط کرد و بعد پیش استادش در اوکراین برد. آن پروفسور هنگامی تعزیه را شنید گفت اگر شما این جریان موسیقایی و نمایشی دارید بعد به چه دلیل ایتالیا فکر می کند اپرا جهت او است؟!»

    این آهنگساز برجسته در بخشی دیگر از گفته هایش عنوان کرد: «عاشورا و تعزیه باعث شد که موسیقی دستگاهی ما حفظ شود و ما مدیون تعزیه هستیم. من تلاش کردم موسیقی حال را با قال مان یکی کنم تا یک اتفاق جهانی ایجاد شود و هنگامی یک غربی آن را می شنود، بتواند درکش کند. ما اپرای عاشورا را در ایتالیا اجرا کردیم و تاثیر گذاشت. خوشبختانه موسیقی بدون کلام هم جایش را در میان مخاطبان باز کرده است و این اتفاق خوبی است.»

    میهمان هنرمند برنامه «چهل چراغ» راجع به اصالت مداحی ها در کشورمان گفت: «موسیقی در مداحی جایگاه خودش را دارد و مداحی که با شنیدنش منقلب می شویم، آن هایی هستند که آثارشان صرفا جهت آن هدف خاص نوشته و ساخته شدند. نه این که از یک آهنگی گرته برداریم و رویش شعری راجع به امام حسین بگذاریم و به مداحی تبدیلش کنیم!»

    عبدی به ذکر نمونه هایی درست از مداحی پرداخت و گفت: « صدای آقای آهنگران هر لحظه در گوش مان است که با نوای کاروان را می خواند و نمی توان چیز دیگری جایش گذاشت. این مال خودش است و جهت این کار ساخته شده است هست. «ممد نبودی» هم این گونه است و چون اصل است سال ها ماندگار مانده هست. بعد آن هایی که دغدغه کار عاشورایی دارند باید از شاعران عاشورایی استفاده کنند و جهت شعرهای آن ها موزیک بسازند. به خدا هنگامی آدم بعضی مقامات عاشورایی را که می شنود، منقلب می شود و این دست خودش نیست.»

    وی به انتقاد از به کارگیری شعرهای و موزیک هایی نامناسب در مداحی ها پرداخت و گفت: «چرا موسیقی مداحی ما این شکلی شده است است؟! شاید این حرف من به مذاق خیلی ها خوش نیاید ولی من اعتقاد دارم راجع به یک بزرگ باید بزرگ صحبت کرد و راجع به یک بزرگ باید بزرگ ساخت و بزرگ فکر کرد.»

    تعزیه باعث شد که موسیقی دستگاهی ما حفظ شود ، راجع به یک بزرگ باید بزرگ ساخت

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: واقعه عاشورا | اوکراین | موسیقی | برنامه | ارکستر | سریال | ایران | عاشورا | برنامه

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب های زبان اصلی تمدن امریکا
  • کتب حرارت زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع بهینه سازی پژوهش عملیاتی
  • منابع اورجینال دامپزشکی
  • خرید کتاب های زبان اصلی علوم طبیعی
  • کتب کاراگاه زبان اصلی
  • خرید کتاب های آموزش از آمازون
  • کتب نظریه شماره زبان اصلی
  • منابع اورجینال زیست فناوری
  • خرید کتاب زبان اصلی اشپزی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>