• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » ویژگی‌های یاران امام حسین (ع)

    ویژگی‌های یاران امام حسین (ع)

    اصحاب امام حسین (ع) دارای شاخصه هایی بودند که آن ها را از انسان های دوره خود، متمایز می‌کرد.

    ویژگی‌های یاران امام حسین (ع)

    به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان؛ ۷۲ یار باوفای امام حسین (ع) چنان حماسه ای آفریدند که در طول تاریخ ماندگار شد. آن ها از صفات و شاخصه هایی برخوردار بودند که در آن دوره کمتر کسی از آن برخوردار بود. در ادامه این گزارش، بعضی از شاخصه های اصحاب اباعبدالله الحسین (ع) را بخوانید.

    حماسه عاشورا در طول تاریخ بی‌نظیر بوده و غیر از یاران امام حسین (ع) هیچ گروهی نظیر آنان نتوانسته‌اند چنین جان فشانی را از خود بروز دهند و بی شک افرادی که این واقعه عظیم را به وجود آوردند، دارای ویژگی‌هایی بودند که در کمتر کسی وجود داشته هست. اصحاب سید الشهدا (ع) در اوج بلا دست از یاری مولای خود برنداشتند و مصیبت‌ها را به جان خریدند. هفتاد و دو یار قهرمان سپاه حسین (ع)، سرشار از معرفت و حُسن شاخصه بودند ولی در میان خصوصیات آن‌ها، بصیرت و آگاهی، ایمان بالا و اعتقاد به وعده الهی، وفای به عهد، ولایتمداری، عزم راسخ و دلیری بی‌نظیر، از ویژگی‌های بارز آنان است.

    بصیرت و آگاهی
    حقیقتا یکی از عوامل پیدایش واقعه عاشورا جهل مردم زمانه بود چراکه به آسانی تحت تأثیر شایعات قرار گرفتند و در برابر حضرت صف آرایی نمودند. همراهی با حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در زمانه‌ای که دشمن های تمام قوای خود را جهت تبلیغات منفی علیه آن امام معصوم به کار برده بودند، به بصیرت و آگاهی زیاد از حقایق سیاسی و اجتماعی آن دوران نیاز داشت که اصحاب امام حسین (ع) به خوبی بصیرت مورد نیاز را به دست آوردند و جهت یاری حضرت دیار خود را ترک کردند و از جان و مال و تمام وجود خود در آن راه خرج نمودند و حتی ذره‌ای از مسائل آن مسیر شکایت نکردند. حضرت سید الشهدا (ع) در تمامی اوقات آن کشاکش نبرد حق و باطل، جهت روشنگری جامعه تلاش کردند و بارها حقانیت خود را به اطلاع سربازان لشکر دشمن رساندند و حق و باطل را تبیین کردند ولی به راستی که کسب بصیرت در آن دوره‌ی تاریکی جهل از توانایی هر انسانی خارج بود و سربازان لشکر چند هزار نفری دشمن، ذره‌ای بصیرت در وجود خود نداشتند. اینکه از میان جامعه‌ای فقط تعداد اندکی حق را تشخیص دهند، گویای بصیرت فوق العاده‌ی آن عده است.

    ویژگی‌های یاران امام حسین (ع)

    نافع بن هلال، یکی از اصحاب حسین (ع)، در شب عاشورا هنگامی حضرت سید الشهدا (ع) اعلام آزادی به اصحابش دادند، گفت: «یا أبا عبدالله انا علی نیاتنا و بصائرنا» ما همچنان بر انگیزه ها و بصیرت‌هایمان پایدار و باقی هستیم. امام صادق (ع) راجع به ویژگی‌های اباالفضل العباس (ع) و بصیرت ایشان اینگونه می‌فرمایند: «كانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِيٍّ نافِذَ البَصيرَةِ صُلبَ الإيمانِ جاهَدَ مَعَ أبي عَبدِاللّه و أبلى بَلاءً حَسَنا و مَضى شَهيدَا» عموى ما، عبّاس، داراى بينشى ژرف و ايمانى راسخ بود؛ همراه با امام حسين (ع) جهاد كرد و نيك آزمايش داد و به شهادت رسيد.

    لزوم کسب بصیرت در هر دوره‌ای احساس می شود چراکه نداشتن این عنصر مهم و جهل باعث بسیاری از مسائل جوامع اسلامی بوده و دشمن همواره به دنبال جهل مسلمانان است تا که نقشه های خود را عملی کند. امروزه، بر همگان واجب است که بصیرت یاران امام حسین (ع) را به عنوان الگویی جهت خود قرار دهند و در این دوره غیبت امام وقت (عج) دست از یاری ولی فقیه خود برندارند.

    ایمان بالا و اعتقاد به وعده الهی

    عبارات مهم : واقعه عاشورا – واقعه کربلا
    گذشتن از جان و تمام هستی نیاز به اعتقاد خاصی دارد که از عهده هر کسی خارج هست، بجز کسانی که به وعده خداوند اعتماد دارند و حاصل این از جان گذشتگی را بهشت جاودان و همنشینی با رسول خدا (ع) و سیدالشهدا (ع) می‌دانند. دینداری از ویژگی‌های خاص اصحاب امام حسین (ع) هست. آن ها در طول زندگی خود همواره بر مسیری که دین مبین اسلام تعیین کرده بود قدم برداشتند و رضایت خدا را سرلوحه کار خود قرار دادند. این اعتقاد بالا، زمینه همراهی با امام وقت خود را فراهم کرد تا که به یک شب ره صد ساله ای را بپیمایند و نامشان تا ابد در طول تاریخ ثبت شود. علاقه حسین (ع) و اصحاب با وفایشان به عبادت خداوند به قدری است که از دشمن یک شب را جهت عبادت و قرأت قرآن وقت می گیرند و حتی در میان جنگ نیز از نماز اول وقت غافل نمی شوند. از میان اصحاب، راجع به بندگی و عبادت حبیب بن مظاهر گفته شده است که او در طول زندگی خود هر شب بعد از نماز عشاء تا صبح یک دوره قرآن ختم می‌کرد.

    وفای به عهد
    یکی از شاخصه های بارز یاران امام حسین (ع)، وفاداری آنان است به طوریکه صفت وفاداری جهت اصحاب ماندگار شد. اگر اهالی کوفه ذره ای به عهد خود عمل می‌کردند هرگز واقعه ی عاشورا پیش نمی‌آمد ولی جهل آنان و طمع به مال دنیا باعث شد زیر پیمان خود با اباعبدالله الحسین (ع) بزنند. امام حسین (ع)، شب قبل از عاشورا تمام یاران خود را فرا می‌خوانند و به آن ها این اجازه را می‌دهند که هر کس خواست از سپاه حسین برود و جان خود را نجات دهد ولی هیچ کدام از یاران، حاظر به ترک سپاه حسین (ع) نشدند و همه فریاد وفاداری سر دادند تا در رکاب امام خود بجنگند و ایشان را تنها نگذراند. حضرت سیدالشهدا (ع) در روز عاشورا هنگامی که وفاداری اصحاب خود را می‌دیدند، آیه ۲۳ سوره ی احزاب را در وصف وفاداری و عزم یاران خود می خواندند: «مِنَ الْمُؤْمِنینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضی نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدیلاً». از میان یاران امام حسین (ع)، اوج وفاداری را در ابالفضل العباس (ع) می توان دید که نمونه ای بی نظیر از وفاداری هستند.

    اصحاب امام حسین (ع) دارای شاخصه هایی بودند که آن ها را از انسان های دوره خود، متمایز می‌کرد.

    ولایتمداری
    ولایتمداری از شاخصه های مهمی است که اهتمام شیعیان به این عنوان از اهمیت خاصی برخوردار هست. اصحاب امام حسین (ع)، ولایتمدار ترین افراد وقت خود به شمار می‌روند. این هفتاد و تن به ندای امام وقت خود لبیک می‌گویند و در جنگی که اساس آن بر سر تعیین امامت و رهبری جامعه مسلمانان بوده شرکت می‌کنند. امام حسین (ع) در توصیف همراهی یاران با خود اینگونه می‌فرمایند: «فَإِنِّي لَا أَعْلَمُ أَصْحَاباً أَوْفَى وَ لَا خَيْراً مِنْ أَصْحَابِي وَ لَا أَهْلَ بَيْتٍ أَبَر» حقا كه من اصحابى باوفاتر و نيكوتر از اصحاب خودم سراغ ندارم و اهل بيتى از اهل بيت خودم نيكوكارتر و با عاطفه‏تر نمى‏بينم. آنان امام را ولی خدا می‌دانستند و شیعه او بودند و رضایتش را بر هر چیز دیگری، ترجیح می‌دادند و از میان رجزهای حماسی که یاران در میان جنگ سر میدادند، در یکی از آنها به ولایت و رهبری امام حسین (ع) اینگونه تأکید می کردند: «اَمیری حُسَیْن وَنِعْمَ الْامیر»

    عزم راسخ و دلیری بی‌نظیر
    تحمل سختی ها و مشکلاتی که در واقعه کربلا پیش آمد از عهده هر انسانی خارج بود و تنها کسانی از عهده این سختی ها برمی‌آمدند که عزم راسخ در نهاد آن ها تثبیت شده است باشد و در مواجه با مسائل ذره ای از مسیر مهم خارج نشوند و ازدیاد دشمن ترسی در دل آن ها راه ندهد. یاران حضرت با اینکه از خطرات و سختی های این راه آگاهی داشتند، وحشت به دل خود راه ندادند و همراهی با حسین (ع) را بر هر امر دیگری ترجیح دادند.

    شجاعت خاص اصحاب امام حسین (ع) از شهرت فراوانی برخوردار است و در گفته های راویان واقعه عاشورا این عنوان به وضوح دیده می شود. جهت نمونه عمربن حجاج، خطاب به لشکر ابن سعد گفت: «ای نابخردان! آیا می‌دانید با چه کسانی می‌جنگید؟ شما با سواران و دلاورانی می‌جنگید که دست از دنیا شسته و تشنه مرگند.» در روایاتی اینگونه آمده است که یاران اباعبدالله (ع) به تنهایی حریف چندین تن از لشکریان دشمن بودند تا جایی که عمر بن سعد به سربازان خود دستور می دهد تا تعداد زیادی با هم به افراد سپاه حسین (ع) حمله ور بشوند.

    انتهای پیام/

    ویژگی‌های یاران امام حسین (ع)

    واژه های کلیدی: واقعه عاشورا | واقعه کربلا | روز عاشورا | شب عاشورا | وفاداری | همراهی | عاشورا | اصحاب امام حسین

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب زبان اصلی علم به زبان ساده
  • خرید کتاب های رادیولوژی از آمازون
  • هاردکپی کتاب های بقاء
  • خرید کتاب های زبان اصلی جانور شناسی
  • خرید کتاب های زبان اصلی مطالعات تطبیقی
  • دانلود فایل های زبان اصلی مالی و بازار سرمایه
  • خرید کتاب زبان اصلی ریاضیات گسسته
  • خرید کتاب زبان اصلی انسانشناسی تحول
  • خرید کتاب های تجارت از آمازون
  • خرید کتاب های زبان اصلی دوچرخه
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>